Svedige Hænder = Dårligt Greb - Hjælp Og Råd


Thrane

Recommended Posts

Jeg får ofte svedige hænder så grebet om stikken mistes.

Har prøvet Zildjian Wax, men jeg synes ikke det fungerer så godt, da waxen opløses hurtigt. (Skal smøres på stikken)

Er der nogen som har erfaringer og gode råd?

(Handsker er ikke en mulighed for mig)

 

Johan

Link til kommentar
Del på andre sites

1 Der er noget andet voks.. Sexwax.. Synes det fungerer

 

2 Alternativt går du i en velassorteret sports shop som har ketschere.. Man kan få noget grip tape som er selvklæbende.. Brugte det på badminton ketchere.. Virker kanon på stikker.. Og langt billigere end end trommestik tape!

 

3 slip lakken mat der hvor du holder stikken..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

haha sexwax er faktisk en surfboard voks, vidste ikke de lavede en variant til slagere... tror egentlig navnet var lidt 70'er humor;)

 

og angående svedige hænder, hjælper det at købe stikker der er mat lakerede (men det kan jo være du allerede gør det)

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg brugte sexwax i nogle måneder, men fandt hurtigt ud af at når man rigtig begynder at give den gas, gør varmen fra ens hænder at voksen bliver blød og dermed mere glat end stikken oprindeligt var.. jeg har som alternativ købt noget fingertape med en slags voks i, som jeg synes holdt bedre, og samtidig undgik man vabler.. skal lige se om jeg kan finde et brugbart link eller navn på tapen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Slib lakken af stikkerne - træ er dejligt ru.

 

Hav tilstrækkeligt med stikker til at du kan skifte, når de bliver svedet til.

 

Slib dem med groft sandpapir mellem jobs for at fjerne hudfedt og andet gris.

 

 

Lær at holde ordentligt (løst!) på stikken uden at tabe den.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg brugte sexwax i nogle måneder, men fandt hurtigt ud af at når man rigtig begynder at give den gas, gør varmen fra ens hænder at voksen bliver blød og dermed mere glat end stikken oprindeligt var.. jeg har som alternativ købt noget fingertape med en slags voks i, som jeg synes holdt bedre, og samtidig undgik man vabler.. skal lige se om jeg kan finde et brugbart link eller navn på tapen :)

 

Det er nok det samme som det jeg linker til.. Er jeg ret sikker på.. Det slides efter et par jobs så hvis dine stikker holder mere end 2 jobs så skal det nok skiftes

 

Undgå vabler?.. Det får man normalt kun de første par år?..

Så kommer der elefant hud på der hvor stikken hviler.

Hvis man prøver at undgå vabler så får man jo aldrig elefanthuden provokeret frem :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Lær at holde ordentligt (løst!) på stikken uden at tabe den.

 

 

Super vigtig pointe!!! Et godt løst ubesværet greb er en fordel på mange punkter! Det giver bedre klang og hvis man lader stikken gøre arbejdet (læs: benyt rebound så meget som muligt), holder løst og spiller 'ud af trommerne' i stedet for ned i skindene og bækkenerne, får man mere lyd ud og skal ikke anstrenge sig så meget. Det giver mindre svedige hænder :tu:

 

Når man så alligevel får svedige hænder og stikkerne begynder at glide lidt plejer jeg bare at skifte stikker.

Skifter ofte stikker (samme model, men et andet par) mange gange i løbet et job.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har nogle gange fået svedige hænder... det sker især ved koncerter eller lign, hvor der kan være lidt nervøsitet..

 

Har købt mig nogle stikker med VIC GRIP, det lyder virkelig fesent... men det virker - har ikke tabt en stik, eller følt at den vil hoppe fra mig siden jeg fik de her stikker..

 

Synes også tit det hjælper med større stikker? Er fx gået fra at spille med 5a til at være lidt over en 5b tykkelse.

 

MVH

Link til kommentar
Del på andre sites

Super vigtig pointe!!! Et godt løst ubesværet greb er en fordel på mange punkter! Det giver bedre klang og hvis man lader stikken gøre arbejdet (læs: benyt rebound så meget som muligt), holder løst og spiller 'ud af trommerne' i stedet for ned i skindene og bækkenerne, får man mere lyd ud og skal ikke anstrenge sig så meget. Det giver mindre svedige hænder :tu:

 

Når man så alligevel får svedige hænder og stikkerne begynder at glide lidt plejer jeg bare at skifte stikker.

Skifter ofte stikker (samme model, men et andet par) mange gange i løbet et job.

 

..enig her (og med Jon)..har ikke tabt stikker efter jeg er begyndt på denne teknik..hvorimod jeg ofte tabte dem/gled ud af hånden,da jeg spillede krampagtigt,hvorved du sveder mere i håndfladen..i det hele taget mener jeg,at det handler om at spille så afslappet som muligt,så du ikke sveder så meget og bruger meget energi og mister kraft og kontrol i hænderne og dermed stikkerne.. mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu