Hihat Siger Høj Hyletone


Drummer1998

Recommended Posts

Hej. Jeg købte for nylig en 14'' Meinl MB20 Heavy Soundwave hihat. Da jeg modtog den blev jeg lidt forundret. Den siger nemlig en hylelyd. Både når jeg slår på den, og når jeg lukker den. Den står i et rum med ok akustik, så jeg tvivler på det er derfor.

 

Er der nogle der kan hjælpe med at fjerne dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Jeg købte for nylig en 14'' Meinl MB20 Heavy Soundwave hihat. Da jeg modtog den blev jeg lidt forundret. Den siger nemlig en hylelyd. Både når jeg slår på den, og når jeg lukker den. Den står i et rum med ok akustik, så jeg tvivler på det er derfor.

 

Er der nogle der kan hjælpe med at fjerne dette?

 

Jeg har før haft succes med at sætte et lille stykke gaffatape på indersiden af klokken på top-bækkenet. Det er da et skud værd, inden du fiser ned og bytter den til en, som måske lider af det samme "problem".

 

Venlig hilsen

 

Rasmus

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor stramt har du valgt at spænde top-bækkenet på clutchen? Har oplevet, at hvis strammet for hårdt, lyder bækkener altid værre end de har potentiale til. Det skal have plads til at kunne bevæge sig.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Det prøver jeg også lige. Jeg har altid haft strammet dem rigtig stramt... ;)

 

Det er en dårlig idé. Både fordi det kvæler noget af klangen, og fordi det skaber rigtig meget belastning på klokken. Da det er en tung hihat flækker den nok ikke, men med et tyndt topbækken kan det ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har spillet sammen med en 14" groove hat i en del år. Den lavede det samme .. også når den ikke var spændt stramt op, men lød derudover tæskefedt .. når musikken spiller, så var det kun det tæskefede, som betød noget :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Dit topbækken sidder i en såkaldt clutch. På oversiden af bækkenet har du en filtskive og derefter 2 møtrikker. Hvis du løsner dem (den øverste først) kan du få dit topbækken til at sidde mere løst og på den måde får dit bækken lov til at svinge mere frit (både lydmæssigt og fysisk) - når du har fundet en position hvor det passer spænder du den øverste møtrikker fast imod den anden møtrik igen. På den måde holder den øverste møtrik kontra og de forbliver i samme position.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dit topbækken sidder i en såkaldt clutch. På oversiden af bækkenet har du en filtskive og derefter 2 møtrikker. Hvis du løsner dem (den øverste først) kan du få dit topbækken til at sidde mere løst og på den måde får dit bækken lov til at svinge mere frit (både lydmæssigt og fysisk) - når du har fundet en position hvor det passer spænder du den øverste møtrikker fast imod den anden møtrik igen. På den måde holder den øverste møtrik kontra og de forbliver i samme position.

 

Lige præcis! Om det så hjælper på hyletonen, må vi jo se. Men det er i hvert fald helt sikkert, at top-bækkenet har bedre af at hænge løst end stramt på clutchen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Tak begge to. Det prøver jeg lige lidt senere, og hvis det ikke virker vil jeg prøve med lidt gaffatape på undersiden af topbækkenets klokke.

 

Btw, så synes jeg mit stativ tit har svært ved at holde hihat'en åben. Det er som om topbækkenet bare falder ned igen efter jeg har trykket på stativets pedal én gang. Er der en fjeder der mangler eller hvad skyldes dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Btw, så synes jeg mit stativ tit har svært ved at holde hihat'en åben. Det er som om topbækkenet bare falder ned igen efter jeg har trykket på stativets pedal én gang. Er der en fjeder der mangler eller hvad skyldes dette?

 

Hvilken clutch og hvilket stativ er der tale om?

Redigeret af Hr.skind
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er tale om et stativ fra et hardwaresæt der fulgte med et Ddrum dominion trommesæt.

Jeg kan sgu ikke forklare hvilken clutch det er, hvad mener du?

 

Jeg tænker om stativ og clutch "hører" sammen. Det kan jo godt være en clutch, der er købt løst og måske derfor ikke helt passer til stativet. Det har jeg i hvert fald oplevet flere gange. Men, hvis du har købt sættet fra nyt, hører stativ og clutch jo naturligvis 100% sammen, og så ved jeg ikke, hvad problemet kan være.

Redigeret af Hr.skind
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænker om stativ og clutch "hører" sammen. Det kan jo godt være en clutch, der er købt løst og måske derfor ikke helt passer til stativet. Det har jeg i hvert fald oplevet flere gange. Men, hvis du har købt sættet fra nyt, hører stativ og clutch jo naturligvis 100% sammen, og så ved jeg ikke, hvad problemet kan være.

Jeg har købt det brugt, derfor ved jeg selvføgelig ikke om de passer sammen. Er der en måde jeg kan se det på?

 

Jeg fik hyletonerne væk med gaffatape på undersiden af topbækkenets klokke. Men det er stadig irriterende at stativet har svært ved at holde hihat'en åben.

Redigeret af Drummer1998
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har købt det brugt, derfor ved jeg selvføgelig ikke om de passer sammen. Er der en måde jeg kan se det på?

 

Jeg fik hyletonerne væk med gaffatape på undersiden af topbækkenets klokke. Men det er stadig irriterende at stativet har svært ved at holde hihat'en åben.

 

Du kunne jo måle hihat-stangens diameter kontra clutch-hullets diameter og holde de to op mod hinanden. Hvis hullet i clutchen er bemærkelsesværdigt større (et par mm), skulle du måske prøve med en anden og smallere clutch.

 

PS: fedt at høre, du fik styr på den hyletone.

Redigeret af Hr.skind
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kunne jo måle hihat-stangens diameter kontra clutch-hullets diameter og holde de to op mod hinanden. Hvis hullet i clutchen er bemærkelsesværdigt større (et par mm), skulle du måske prøve med en anden og smallere clutch.

 

PS: fedt at høre, du fik styr på den hyletone.

Ok det vil jeg lige prøve imorgen. Du skal have en stor tak for hjælpen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hej. Jeg har nu tjekket og fået clutchen til at virke, så det problem er løst nu. Desværre er hyletonerne ikke gået væk endnu. Jeg har prøvet med tape, både på indersiden af topbækkenet og bundbækkenet, men intet ser ud til at virke.

 

Er der nogle der kan hjælp med dette problem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg må indrømme, at en Sabian-hat, jeg engang havde, led af nøjagtigt det samme.

 

En hyletone, der måske ikke var særligt kraftig - men da jeg først havde lagt mærke til den, var den snot-irriterende.

 

 

Jeg kunne ikke finde på andet end at finde mig en anden hat.

 

Sidenhen har netop den type hyletoner været noget, jeg har lyttet nøje efter når jeg har købt andre hatte - og enkelte andre har faktisk udvist samme problem. Det har intet med mærke eller model at gøre.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det har meget at gøre med lokalet... tag den med i et andet lokale og tjek.

 

Fx har min hi-hat og en snært af en hyletone på mit værelse. Væggene i mit værelse er af beton med tapet, og der der ikke særlig mange møbler osv. i værelset der ville kunne opfange lidt lyd, så det hvirvler rundt.

 

Tager jeg den fx med udenfor, eller i et rigtigt lokale beregnet til musikspilning, lyder den helt anderledes, det gælder faktisk alt mit udstyr.. Når det lyder godt herhjemme, lyder det skidt udenfor.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu