Ødelagt Lug På Black Panther


Leo

Recommended Posts

Hejsa.

 

Den ene lug på min Black Panther snare flækkede for lidt tid siden - det er den, der vender ind mod mig og tager alle rimshots, så det kunne den nok ikke holde til i længden.

 

Uden held har jeg søgt på nettet efter løse lugs til den, så jeg tænkte på om nogen af jer guruer ved noget? Alternativt, er det så muligt at svejse/lodde/lime den sammen igen? De sidder kun med 1 skrue, hvilket jeg i øvrigt synes er lidt svagt på en lilletromme og i øvrigt en 7 kg tung en af slagsen (14x5" alu), så delen hvor skruen sidder, er knækket af resten.

Jeg kan selvfølgelig købe hvilken som helst anden lug med samme dimensioner og skrue på, men så falder gensalgsværdien og det samlede look jo.

 

Det er i øvrigt det der elendige mørkforkromede hardware, hvor det "mørke" hurtigt bliver slidt af.

Ikke desto mindre er det den bedst lydende lilletromme jeg hidtil har ejet, så den må gerne komme op og køre igen snart :)

Redigeret af Leo
Link til kommentar
Del på andre sites

Sig mig er det 25 mm stål stikker du bruger ..Den har da godt nok fået en på lampen ... Det er tryk støbt alu så det er nok ikke særlig godt, hverken at svejse eller lime .. det holer ikke ..men kan du ikke smide et par billeder mere .. set for fra ..set bag fra ..fra oven hvor stemme skruen går ned .. og tag lige gevind stykket ud hvis du kan ,, det ser ud til at man kan tage det ud . og så lige et billed bag fra hvor du sætter det knækkede stykke på .. jeg har en ide hvis den ellers er rimelig masiv .så kan den nok reddes med lidt teknisk snilde ,, :-)

 

 

Hvad er det for et tromme mærke ???

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe tjaah det er ikke første gang jeg har oplevet dette. Havde også en gammel Imperialstar, hvor det samme skete (og en anden, hvor det skete i fragt). Og en Tama Diecast reife, der flækkede samme sted. Har også mit skind stemt ret hårdt, hvilket jeg også har hørt skulle påvirke presset på trommen.

Denne har dog holdt siden '97 (jeg købte den i '10 tror jeg).

Det er en Mapex.

Jeg har hænderne rigtigt skruet på, og er klar på at prøve mig frem hvis du eller andre har nogle forslag til hvad man kan gøre.

 

Her er lidt flere billeder:

 

2013-06-09195314.jpg2013-06-09195335.jpg2013-06-09195346.jpg2013-06-09195430.jpg

Redigeret af Leo
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Altså - det ser jo ud til at der er gods nok til at du kan bore monteringshullet dybere - og så skære gevind i dét.

 

 

Først skal du for-bore hullet med det rigtige bor (Hvis det er en M5 skrue er det 4,2 mm, i praksis er 4 mm OK) så dybt som du tør uden at bore igennem forsiden.

 

Derefter vil jeg foreslå at du limer den afknækkede del på med epoxy-lim ("Araldit"). Lad det hærde.

 

Så skærer du det nye gevind (M5) så dybt du kan.

 

Når det er gjort, vil jeg foreslå at du tager en lang skrue i det rigtige gevind (M5?) og sætter en møtrik på og skruer den helt op til skruehovedet (til senere brug). Smør skruen ind i Epoxylim og skru den i - fast, men ikke hårdt.

 

Lad skidtet hærde - skru møtrikken ned mod lug, lad der være en afstand på et 3-4 mm.

 

Skær skruehovedet af med en nedstryger og fil skærefladen fin og gør skruen lidt rund, så det er lettere at sætte møtrik på - nu kan du skrue møtrikken næsten af og køre lidt frem og tilbage og gøre gevindet fint.

 

Nu er lug´en klar til montering med skive og møtrik.

 

 

Jeg har gjort dette et par gange med succes - men jeg må tilstå, at jeg altid har gjort det på lugs med 2 skruer, hvor kun den ene er knækket af. Jeg har også lavet et par stykker for Casper, og de virker vist også.

 

Jeg ville nok bytte rundt på et par lugs, så den reparerede kommer ned på bundreifesiden.

 

 

Og have øjnene åbne for en erstatning.

 

 

Jon

 

 

PS. Hvis du ikke har værktøjet, vil jeg gerne gøre det......

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

ok det jeg ville gøre var at bore så langt ned i det hul i lugen som mulig uden selvfølgelig at bore helt igemmen , den ser ud til at være massiv der ... det ville ikke være så pænt .. vel :-)

 

Og så skære gevind i hullet og sætte en stump gevind stang i .. og bore hullet 0.1- 0.5mm i det stykke der er knækket af, stører en gevind stangen er .. så kan du jo bare lime det knækkede stykke på så det ikke sidder og rasler .. men hvis den ikke går helt gennem hullet i trommen så kan det jo bare spændes sammen ..

 

Men brug nu en søjleboremaskine og en skruestik .. ellers flyver det bare rundt for dig.Det der med håndbore maskine bliver ikke godt

 

Det skal bores helt lige ned. så der er noget gevind uden slør .Har du styr på bor og gevindtappe størrelser ..

 

jeg kan ikke lige se andre løsninger hvis det skal holde og jeg ville nok bytte den med en af dem du ikke rammer med stikkerne så skal den nok kunne holde .mvh gert

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen det er satme en snedig måde at gøre det på! Tusind tak for den fyldestgørende forklaring, Jon :tu:

Jeg arbejder på et veludstyret cykelværksted, så der burde være redskaberne til at klare operationen. Jeg vil gå i krig en af dagene!!

Og også tak til dig, Gert. Nærmest samme metode men lidt mere bullet proof. Prøver med den første først, og går videre til plan B hvis det ikke duer. Og så kommer luggen på undersiden af trommen.

Min kloge kæreste sagde også, da hun så det, at det måske er meget smart at dreje trommen "en lug" rundt for hver øver/koncert så man ikke bare smadrer på den samme hele tiden. Lidt irriterende ift seidingen, men jeg tror det er vejen frem fra nu af.

 

Kæft det er guld værd med sådan et gør-det-selv-nørdeforum :)

Redigeret af Leo
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Nu skriver du noget med at trommen falder i værdi.. Jeg vil hellere betale fuld pris for en tromme, med en erstattet lug - end en 'lappet' lug.. Nu ved jeg ikke hvor gammel trommen er, men så længe det ikke er vintage, tror jeg du opnår en højere pris på en lappet lug. Du kan jo ikke rigtigt komme udenom at skulle oplyse køber under en handel.. Jeg ved ikke meget om det, men kommer bare lige med min mening her en mørk lørdag ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu