Hvad Tænker I Om Drumdial?


Bagmanden

Recommended Posts

Jeg har kigget lidt på Youtube videoer de sidste par dage, og tænkt på om jeg skulle investere i sådan en DrumDial.

 

Hvad er jeres erfaringer med den?

 

Det er jo lidt en kunst at stemme trommer - en kunst jeg ikke helt føler jeg mestrer. Jeg tænker at jeg måske kan få bedre "lyd" eller ihvertfald en mere ensartet stemning med sådan en.

 

Er der ikke nogen der har lidt erfaringer med den? Eller måske bare en mening?

 

/René

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Er hverken proff på trommer eller til at stemme, men min oplevelse med Drum dial er, at jeg føler jeg kom et stort skrid videre med at forstå det at stemme trommer. Du kan se med det samme hvor stramt bundskind er i forhold til topskind og de forskellige toms imellem.

Min erfaring er at mine trommer er så gamle og skæve at de skal stemmes mere på slum( jysk for bare at skrue lidt hist og her).

 

Vil anbefale at købe er pæn brugt og prøve den et par måneder og så sælge den igen til næsten samme pris.

Redigeret af Brammer
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg kunne ikke bruge min til noget - men jeg ved at andre synes de er OK til at gøre det indledende arbejde.

 

Den skal måske prøves? Du kan givetvis få lov at prøve den i butikken, på en af deres trommer.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jon->

 

Nu kender jeg dig ikke, da jeg er forholdvis ny herinde. Men mit indtryk er at du ikke er en af dem der har problemer med at få dine trommer til at lyde som de skal ;)

 

Jeg tror jeg køber en brugt, og prøver den. Nu har jeg investeret i nye skind til samtlige trommer, så udgangspunktet for god lyd bør være tilstede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jon->

 

Nu kender jeg dig ikke, da jeg er forholdvis ny herinde. Men mit indtryk er at du ikke er en af dem der har problemer med at få dine trommer til at lyde som de skal ;)

 

Jeg tror jeg køber en brugt, og prøver den. Nu har jeg investeret i nye skind til samtlige trommer, så udgangspunktet for god lyd bør være tilstede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man ikke har stemt trommer hele sit liv, så synes jeg også drumdial er en rigtig god måde at lære sig selv det! Hvis trommen ikke helt lyder, som den skal, så kan man drumdial præcist få vist hvor meget der skal løsnes eller spændes for at opnå den gode lyd!

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er netop god til at lære at stemme med.. Og til kontrol

 

Prøv at stemme en tromme.. Og sæt den så på og kontroller den.. Det er ret lærerigt

 

En anden øvelse: stem en tromme.. Find en skrue der ikke stemmer som de andre .. Gæt på om den er for høj eller lav og sæt så dial på og check.. Det er ofte det sværeste i tromme stemning.. At høre om en tone er for høj eller lav.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er glad ved min. Det går stærkt med at få et fint udgangspunkt og det er fed,t at få en måling på det du synes lyder godt.

For at finde dine trommers mange stemmer, er det en god ide at læse lidt op på trommefysik. Prof. Sound har en grundig guide som nok ikke skal spises i en mundfuld. Eksperimentér, mål, læs et afsnit, udbryd et "aHA!', loop...

 

Til gamle skæve trommer er den nok lige så ubrugelig som en køkkenvægt. Min drumdial lå i skuffen i nogle år fordi mit tidligere sæt muligvis havde været en tur under bybussen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg købte en sidste sommer. Den blev kun brugt de første par månededer. Den er OK til, at stemme det indledende. Nu bruger jeg den slet ikke. Det er meget nemmere, at bruge øret synes jeg. Det går hurtigere og efterhånden bliver det nemmere, at finde sin egen lyd. Jeg ville tage og købe en brugt, eller prøve en i butikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

hej jeg har set de mange videoer på nettet ..og så bare prøvet og prøvet mig frem . der er en metode hvor man trykker skindet ned på midten og stemmer op til alle rynker er rettet ud .. syntes faktisk at den rammer et godt udgangs punkt ..og bliver så ved med at stemmet op/ned til jeg syntes trommen lyder godt.

 

Jeg har ikke noget dæmpning på mine trommer. Da jeg prøver at ramme en lyd uden som også lyder godt, med de skind der var på fra fabrikken, håber så på bedre at kunne vurdere lyden når jeg så får købt nye og bedre skind til mine trommer

 

måske er jeg helt galt på den ,men syntes at det lykkes ganske godt efter min smag

 

Man skal jo starte et sted , og som helt grøn i tromme stemning som mig er der 1000

spørgsmål man ikke kan få et entydig svar på .. men i bund og grund hver sin lyd

 

hvad gør i andre når i stemmer jeres trommer ??????????

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu