Hvor Højt Skal En Trommeslager Spille?


Recommended Posts

Hej, den anden dag jeg øvede med mit band kom der tilfældigvis en gammel trommeslager forbi, der mente jeg spillede for højt. Jeg har aldrig fået dette af vide, men to af medlemmerne i mit band sagde efterfølgende de også synes jeg burde dæmpe mig lidt nogle gange.

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gå efter når jeg spiller. Jeg ville helst bare kunne slå igennem, og så måtte bandet bare skrue op for deres respektive instrumenter.

 

Hvis i vil have noget at gå ud fra, så kan jeg sige at jeg har meget svært ved at spille ride-bækken i mit band, da det simpelthen er for højt. Jeg bliver også tit nødt til at spille med rods istedet for normale stikker, for at dæmpe volumen.

 

Så mit spørgsmål er - hvor højt mener i jeg skal spille, og må de andre i mit band bare indordne sig og skrue op for deres instrumenter, eller er det mig der skal dæmpe mig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyt til dem du spiller med - der er ikke noget mere træls end en trommeslager der spiller så højt, at de andre skal skrue op. I sidste ende ødelægger du også dine og andres ører.

 

Man kan sagtens spille svagt med normale stikker - det kommer kun an på din teknik. Øv alt meget svagt og ligeså normal lydstyrke :-)

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Altså...det er jo et meget ømt emne for mange trommeslagere du har fat i der.

 

Som udgangspunkt mener jeg man skal tilpasse sig musikken. Men hvis selv dit ride er for højt, så kan det godt nok ikke være meget de har skruet op for deres forstærkere!

 

Da jeg var yngre, havde jeg også en idé om at bare tæve igennem og så var det bare tough luck hvis de andres forstærkere ikke kunne følge med.

 

Jeg har dog siden fundet ud af, at der er meget større udfordring i at spille lavt, hvilket også ofte gør ens spil mere dynamisk.

 

Det kommer jo også an på hvilken stilart du spiller? Er det jazz eller dødsmetal?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal dæmpe dig!

 

Det er en kunst at kunne spille både kraftigt og svagt, og også med forskellig volumen i de forskellige lemmer. Man hører tit at når man øver sig på noget nyt, og har lidt besvær med det, så skal man spille langsomt. Jeg har dog, for mit eget vedkommende, fundet ud af at det hjælper mig mindst lige så meget at spille tingene så svagt jeg kan, dog stadig "in time" og med alle finesser. Man får en meget bedre fornemmelse for hvad stikken gør, og hvordan man optimere sine bevægelser...

 

Der er dog genre hvor det handler om at smadre så hårdt som muligt, men det forstår jeg mig ikke på :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vil også komme dig meget til gavn når du skal spille koncerter. Det er de færreste der har fornøjelsen af at spille store nok steder til at hele sættet skal mices op, særlig tit. Oftest vil det være små steder, hvor det bliver ALT for højt, hvis du bare tæver igennem.

 

Så øv dig i at spille svagt og dynamisk :tu:

Redigeret af Pickle
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippene. Jeg vil prøve at øve noget dynamik, og derfra øve mig i at spille lavt. Mit problem er mere HVOR lavt jeg skal spille, da jeg har en fornemmelse af mit spil lyder meget lavere bag trommesættet (altså der hvor jeg sidder). Skal jeg bare prøve at optage vores øvere, og derved høre om jeg spiller for højt, eller er der en tommelfinger der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor højt jeg skal spille? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Normalt vil jeg mene det lyder højere bag sættet? Måske med undtagelse af bækkener der som regel er i guitaristens hovedhøjde (ganske uforsætligt naturligvis ;))

 

Hvis du sidder bag sættet og ikke kan høre de andre tydeligt, så spiller du for højt, basta! :)

 

(En fin løsning på dette er at påtvinge alle i bandet at bruge in-ear, som jeg har gjort, så kan du bare give den max gas!) Det hjælper dog stadig ikke når i er ude og spille, da som Pickle ganske rigtigt siger, det er de færreste spillesteder der er store nok til at lægge voldsomt fra land.

 

Jeg har spillet et par gange på Rust i Kbh. med noget ret så støjende rock hvor jeg stortset crashride'de hele tiden. Det var sgi' sin kunst at holde den under deres tilladte 105 dB!

Redigeret af Niki
Link til kommentar
Del på andre sites

Spørgsmålet kan egentlig besvares ret enkelt: Ikke mere end højest nødvendigt! :-) Eller ikke mere end til at du kan høre dine medmusikanter, uden at det giver ringen i ørene eller uden et gentagent brug af ørepropper - det er bedst for alle parter, når man øver i længere tid..

Redigeret af Brugeren10
Link til kommentar
Del på andre sites

..Du har stadig ikke svaret på,hvilken type musik du spiller ??..men er enig med de andre..dæmp dig ..slap af i skuldre/arme/håndled,hold løst på stikkerne med fingrene,så løser det sig..øv dig i det,du vil alligevel kunne høres og du holder længere uden at få kramper og åndenød :gross: ..efter jeg er kommet med i et band,der ind imellem spiller til dinner :argh: ..har jeg lært utrolig meget om dette emne :cigar: desuden må der da være en i din musik vennekreds,der kan signalere til dig fra "gulvet",om du skal dæmpe dig eller "skrue" op..mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller pop og rock, intet metal. Bruno Mars, Linkin Park, P!nk osv. Jeg spiller overhovedet ikke så hårdt/højt at jeg bliver træt, sådan er min stil overhovedet ikke. Jeg har heller ikke fast greb, og jeg sidder ok afslappet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I spiller rock, og dit ride-bækken overdøver musikken - uden at du tæsker det uhæmmet - så kunne det lyde som, at dine bandmates er nogle pussies. Rock SKAL sgu spilles højt - i hvert fald så tilpas højt, at du ikke skal ty til rods, whiskers eller andet lyddæmpende crap.

 

I mit rock-band er det mig, der ofte må bede guitaristen om at skrue lidt ned, så jeg ikke behøver at hamre mine skind og bækkener i stykker for at kunne følge med. Vi ender som oftes med et lydniveau, hvor jeg kan lægge god energi i mit spil, uden at det bliver Dave Grohl-hidsigt (hvilket der for den sags skyld ikke er noget som helst i vejen med i mine øjne/ører).

 

Men ja, optag en øver, så vi kan høre, hvad der foregår.

 

:-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

..ja jeg vil nok også mene,at det vist er de andre der spiller lidt lavt, hvis du spiller på samme niveau,som slagerne i de nævnte bands,for de lyder ikke som nogle der smækker igennem,men spiller "blødt" og kontrolleret i mine ører..men ja,lad os få en smagsprøve på lydniveauet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Alle har deres spillestil og genre.

 

Jeg spiller Hard Rock med god energi og fart over fæltet.

Mit ride og mine crashes er 18,19,22" MB20 bækkener - som har en meget høj volume.

Jeg tæsker igennem på bækkenerne, hvor selve trommerne er lidt mere soft, og vi har ingen problemer..

 

 

Selvfølgelig skal der ikke tæskes igennem hvis det er John Mogensen i spiller kontra hvis det er hård rock.

Men jeg tænker om guitaristernes forstærkere er så små at de ikke kan følge med et alm. akustisk trommesæt - eller måske er de kun skruet op på 2 1/2 ?

 

Jeg undres ihvertfald lidt..

Redigeret af Anders Olesen
Link til kommentar
Del på andre sites

Som tommelfingerregel plejer jeg at gå efter at kunne høre de andre klart og tydeligt og gøre så meget som muligt ud af at understrege dynamiske forskelle. Hellere for svagt når der spilles svagt, end for kraftigt.

Når det er sagt så hader jeg at høre trommeslagere der spiller for svagt, men det er fordi folk tit glemmer at spille med nosser og autoritet når de spiller svagt. Man kan altså sagtens spille som en der mener det, og samtidigt spille lavt nok til at musikken lyder godt.

Et andet parameter er hvordan det lyder hos publikum. Det er tit rigtigt givende at høre andre spille på den scene, eller det sted, man spiller på/i. Det er selvfølgelig langtfra altid det kan lade sig gøre, men er man opmærksom på rummets lyd, er det vildt meget nemmere at kompensere. Fx ved jeg at scenen i kælderen på Frederiksberg MGK er fuldstændig vanvittigt voldsom at spille på, men at der er super dødt i rummet. Derfor spiller jeg altid for højt ift hvad der føles rigtigt fordi at det ellers vil være vattet at høre på i rummet. Det gør også at jeg, når jeg går helt ned i dynamik, får rigtigt meget forærende af rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi øver primært på vores skole, hvor guitarforstærkerne er ****. Men de kan stadig skru dem op så jeg kan spille som jeg har lyst, de gør det bare sjældent.... Det andet sted vi øver er i et meget lille rum, så der bliver der hurtigt uudholdeligt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er et klassisk problem for slagere at det er sværere at få musikken til at swinge ved lav volumen, end når man giver den gas.. Men det kan man heldigvis øve sig ud af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder. trods alt, som om dine kære medmusikanter ville befinde sig bedre ved at spille kammermusik ;)

 

Hvis i spiller rock, så skal der altså lidt mam på! Ikke så ørene bløder, men så man kan mærke man lever! :)

 

Bruger i ørepropper? Det kan gøre en rigtig stor forskel! Der skal ikke meget musik ved moderat volumen til, før ørene bliver trætte.

Kunsten er så, ikke at spille overdrevet højt når først propperne er i. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

I skal alle spille i et lyd-niveau der harmonerer i det samlede lydbillede, i det rum i befinder jer i så intet instrument overdøver de andre med mindre at andet er meningen. Fx skal vokalen ofte være det dominerende men selvfølgelig ikke absolut. Hvad det niveau så er kan være lidt mere tricky at finde ud af og meget svært at vurdere bag trommesættet. At optage jer er rigtig fint men i skal høre optagelsen sammen. Det lyder lidt som om at du ikke stoler på de andre når de siger at du spiller for højt. Kan du du få en anden til at spille lidt og så selv stille dig ud og lytte. Det er selvfølgelig muligt at de andre bare er interesserede i at høre sig selv og være de dominerende.

 

Dernæst lyder det som om i ikke spiller med ørepropper. Hvis det er tilfældet ligger meget af forklaringen nok der. Det er ikke fordi de ikke kan skrue op man det samlede lydtryk bliver for højt for dem. Det er selvfølgelig individuelt hvordan man har det højere lydtryk men hvis i spiller pop/rock burde du ikke skulle spille med rods. Man behøver ikke tæske alt igennem, hvilket det måske lidt lyder som om at du helst vil, der må du tilpasse dig men de virker måske også lidt sarte og måske er det dem der spiller for lavt. Selv foretrækker jeg at spille med ørepropper selv ved lave niveauer.

 

Dog lyder det som at det er især dit ride bækken der er problemet. Her må du lære at kunne kontrollere din dynamik mellem alle fire lemmer individuelt, så du kan øge eller sænke niveauet alt afhængig hvad du spiller på. Kan huske at jeg har læst i Modern Drummer hvordan Dave Grohl's mål (i studiet vel at mærke) var at have så styr på hans interne dynamikker at hele sættet ville lyde godt, kun optaget med en mikrofon. Dog ikke en filosofi han forfølger live. Den interne dynamik er absolut ikke nem at mestre men prøv at se om du kan øge niveauet på trommerne og sænke det på bækkenerne, navnlig ridet. Ellers er en øvelse at spille alle fire lemmer samtidig (4 on the floor) i et halvlavt lydniveau og så langsomt ændre lydniveauet op og ned for et ad gangen og samtidig holde det halv lave niveau for de andre.

 

Men det afhænger meget af rummet og placeringen af trommerne i det rum og hvis i er ude og spille live må i tilpasse niveauerne og især som trommeslager er det svært at finde ud af hvor højt man skal spille live og hvilke dele af trommerne der er mere eller mindre gennemtrængende. Jeg oplever at de fleste lydmænd bare lader trommeslageren spille hvordan han/hun er komfortabel, hvilket der selvfølgelig er en hvis logik i, men personlig vil jeg meget gerne justere dynamikkerne og niveauer ift det samlede lydbillede.

 

Til sidst bær det nok også nævnes at lyden for både trommer og forstærkere i mange tilfælde ændrer sig ved stigende lydniveau og at nogle skal spille ved et vidst niveau for at lyde optimalt. Jeg har prøvet at spille så afsindigt højt at vi faktisk ikke kunne høre hvad hinanden spillede og hvor min øre nærmest blødte selvom jeg spillede med 15 dbs dæmpning fordi guitaristen ikke var villig til at skrue ned fordi han så ikke syntes at hans forstærker lød godt. Derfor skal dine trommer også spilles i et vidst niveau, hvilket dog ikke betyder højt og det er virkelig en kunst at spille lavt og med intensitet samtidig men omvendt skal musikken ofte have et vidst niveau for at komme ordentligt frem.

 

Sorry for langt svar man håber du kan bruge bare noget af det

Link til kommentar
Del på andre sites

hmm mange gode bud. Hvis dine bandmedlemmer synes du spiller for kraftigt, så må du lytte til dem.

 

Hvis dit ride er for kraftigt kunne du jo overveje at købe et tyndere bækken

 

MEN som alle siger . . lær at skrue ned. Der er ikke noget mere umusikalsk end instrumentalister der ikke forstår at blande ind i musikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu