Hvor Højt Skal En Trommeslager Spille?


Recommended Posts

Jeg er klart enig med Niki, det lyder lidt som om dine bandmedlemmer er lidt for tamme

 

Den går sgu begge veje. Jeg spiller primært guitar og ærligt talt uden at alt skal skrues op på 11, så lever en marshall stack ikke før den får lidt kul, ellers så kan man ikke spille dynamisk. Så også bag min guitar, så har jeg for højt/ikke højt nok diskussioner.

 

Det overrasker mig lidt, at din guitarist vil have volumen ned, da en guitar også har brug for at leve .. men ok, hvis det ikke er en, der er synderligt erfaren og ikke har lært at styre dynamikken, så han bare spiller maks og sovser det til med et par pedaler og måske en mindre god forstærker, som så er skruet ned for at kompensere for at resten er på max og i bund og grund ikke lyder for fedt, så nå ja herregud.

 

Sangerinde .. der opgiver jeg enhver fornuftig diskussion .. de hader bare guitarister :)

 

 

Og igen med hensyn til Niki .. godt nok er ørepropper dyre (ca 150 kr), men det er et krav, især hvis man ikke er top jazzmusiker. I med dem, så kan man tillade sig lidt mere og alle er glade. (på nær sangerinden)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilken end af stikkerne spiller du med?

 

Spøg til side: Det handler om at finde et samlet klangligt udtryk for bandet. At slå svagt eller kraftigt er jo ikke kun et spørgsmål om volumen, men i mindst lige så høj grad om klang. Det gælder iøvrigt ikke kun trommer, men alle instrumenter.

 

Har du eksperimenteret med forskellige slags stikker? En tynd, let stik, der slår hårdt giver et andet resultat end en tyk, tung stik der slår forsigtigt.

 

Løsningen på problemet skal leveres af alle i bandet. I bliver nødt til at se på jeres samlede musikalsk-klanglige udtryk, inden I ender i en ørkesløs diskussion om, hvorvidt du spiller for højt, eller de andre er nogle svagpissere. Bliv bl.a. enige om, om det skal foregå med eller uden ørepropper.

 

En optagelse kan hjælpe på vej, men vær opmærksom på, at en simpel en-mikrofon-optagelse kan give meget forskellige indbyrdes lydstyrker alt efter mikrofonens placering, retningskarakteristik, frekvensgang mv. En bedre løsning kunne være, at få en udefra kommende musikkyndig person ind og give sin mening til kende. Forudsat selvfølgelig, at I alle er indstillede på at tage kritikken til efterretning og arbejde videre på grundlag af den.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg plejer altid at sige at man skal tilpasse instrumenternes lydstyrke efter sangens volumen.

 

Hvis der ikke er sang til stede, skal man tilpasse instrumenterne efter det næste som så er vigtigt. Hvad er vigtigst? Guitariffet, eller de småfede fills man kan lave engang imellem? Basgangen? whatever.

 

Hvis alt er lige vigtigt, skal man kunne høre det hele. Hvis man ikke kan det, tilpasser man sig efter det man ikke kan høre.

 

Jeg er klart enig med Niki, det lyder lidt som om dine bandmedlemmer er lidt for tamme

 

Den går sgu begge veje. Jeg spiller primært guitar og ærligt talt uden at alt skal skrues op på 11, så lever en marshall stack ikke før den får lidt kul, ellers så kan man ikke spille dynamisk. Så også bag min guitar, så har jeg for højt/ikke højt nok diskussioner.

 

 

 

Det her forstår jeg ikke... og så alligevel. Det er sandt at en stor stack ikke lyder skide fedt når der er skruet ned, men man kan vel sige det samme om trommer? De lyder da ikke så skide fedt hvis man ikke giver dem et rimeligt slaw.

 

Dertil sagt synes jeg da umiddelbart det er lettere for musikere med elektroniske instrumenter, lige at skrue op eller ned, en hvis flere akustiske medlemmer skal til at ændre på deres spil, og muligvis feel.

 

Man skal selvfølgelig spille efter hvordan rummet er, og hvad for noget udstyr man har sig.

Jeg synes selv at vi formår at spille ved en rimelig volumen i vores musiklokaler på gymnasiet, uden ørepropper eller lign. Det burde altså virkelig kunne lade sig gøre uden at man skal have dæmpning på ørene og blomsterpinde i brug. Jeg spiller selv ret højt, og får sommetider at vide til øvning med band at jeg liiiige skal skrue en tand ned.

 

Prøv at vurder om alle lilletrommeslag skal være rimshots. Om det virkelig er det sangen kræver. Jeg oplever nemlig uhyre tit at det er lilletrommen som får en ordentlig en på frakken, og simpelthen bare smadrer folks øre.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis alt er lige vigtigt, skal man kunne høre det hele.

 

I velkomponeret og -arrangeret musik er alt vel pr. definition lige vigtigt? Hvis noget er mindre vigtigt eller slet ikke vigtigt, skal det bare slet overhovedet ikke være der. Jeg gider ihvertfald ikke spille musik, hvor nogle elementer er vigtigere end andre. Man kan bevidst vælge at fremhæve et eller flere elementer i musikken som en del af det samlede udtryk f.eks en blødt spillet rock-ballade med en tonstung lilletromme konsekvent på 2 og 4 uden dikkedarer. Men uvigtige elementer bør luges ud, man bør tænke over, hvorfor det, som er med, er med.

 

Ang, sang er det selvfølgelig vigtigt, at den kan høres og forstås, men vokalen er ikke vigtigere end det akkompagnement der skal understøtte den. Det skal helst smelte sammen til en højere enhed af lige betydningsfulde elementer.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Højere musik for helvede... Og mindre undskyld!!!

 

Alle er kommet valide pointer og veje ind i det.. Jeg har det bare sådan at jeg spiller trommer og de siger BUM - so be it!!! selvfølgelig kan jeg dynamik, teknik og alt det der.. Men for mig er det bare federe at gi fuld peber og så finde nogen at spille med som er til det.. Måske skulle du finde et band til, hvor du får den side brugt:)

 

Hép

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har meget, meget oftere hørt bands der spillede for højt - end bands, der spillede for lavt.

 

Med andre ord - det fleste spiller alt for højt. Højere end nødvendigt for at formidle energi, ofte så højt at det lyder dårligt og slører detaljer og af og til så højt at det er direkte generende.

 

Selv Motörhead spillede for højt sidst jeg hørte dem....

 

 

Lavere musik og mindre undskyld!

 

 

Og i mange tilfælde starter det altså med en trommeslager, der har fundet veje til at spille lavt nok uden at miste energien i sit spil.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

... Med fare for at lyde silofobisk ... - jeg tror generelt man skal være " sig selv" , også gerne når man spiller på trommer.

 

- jeg er selv den type af mennesker der med mit røde hår, fregner, briller, mellemrum mellem fortænder, tynde arme og uden evner til at spille fodbold, i en tidlig alder fandt det bedst at være trukket tilbage i anden (2) række. - det er med det i bagagen jeg spiller i "mit" band.

 

- der er forhåbentlig andre der har det anderledes, og jeg håber da de spiller trommer som den person de er ... - man skal være tro mod sig selv, og jeg ved, det er bedre at være en go' original, end en dårlig kopi... - men hva' faen, jeg jo også bare en halvgammel stodder...

 

- vi er så svine heldige at have en trombone med i bandet. De er vist nok sjældne, og derfor er jeg meget bevidst om at "støtte" ham / spille op til / understrege, frem for nogle af de andre der nok skal klare sig.

 

- sund fornuft, og " alt med måde " , er også gangbart i denne sammenhæng, der er numre hvor det bare er trommerne der er ligger langt fremme og så prøver jeg naturligvis at ligge der, men ellers er min fornemmestes opgave at sørge for at de andre spiller sammen til tiden, og gerne så det svinger.

 

- bare min mening her i sommervarmen...

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jo.

 

Og det er endda så længe siden, at jeg ikke var for gammel endnu.

 

Det var for højt, selv om det var Motörhead.

 

:-)

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Men når vi snakker Motörhead og de store scener, er det jo ikke længere et spørgsmål om, at trommeslageren slår for hårdt, eller at guitaristen skruer sin forstærker op på "lyn og torden". Der er det jo blot lydmanden - i dette tilfælde åbenbart en halvdøv én af slagsen - der skal sørge for, at det hele blender fint sammen. Der kan man sgu ikke rigtigt gøre hverken fra eller til som trommeslager - der er det bare om at spille... og håbe på, at lydmanden ikke bedøver publikummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Men når vi snakker Motörhead og de store scener, er det jo ikke længere et spørgsmål om, at trommeslageren slår for hårdt, eller at guitaristen skruer sin forstærker op på "lyn og torden". Der er det jo blot lydmanden - i dette tilfælde åbenbart en halvdøv én af slagsen - der skal sørge for, at det hele blender fint sammen. Der kan man sgu ikke rigtigt gøre hverken fra eller til som trommeslager - der er det bare om at spille... og håbe på, at lydmanden ikke bedøver publikummet.

 

 

Nej, selvfølgelig - det var nu mere ment som en generel betragtning over påstanden "det skal bare være højt for at leve" .

 

"Godt nok er ørepropper dyre (ca 150 kr), men det er et krav, især hvis man ikke er top jazzmusiker. I med dem, så kan man tillade sig lidt mere og alle er glade. (på nær sangerinden"

 

Ja - og publikum, hvis de da ikke ER gået. For det er vel ikke meningen, at publikum skal have ørepropper på? Eller at man skal have sorte solbriller på til en fernisering af moderne malerkunst? Jeg har fandeme ikke købt de fedeste bækkener jeg kan finde - for så at putte ørepropper i, så det hele lyder af lort, bare fordi guitaristen ikke kan få sit grej til at virke ved et rimeligt niveau:

 

"....så lever en marshall stack ikke før den får lidt kul, ellers så kan man ikke spille dynamisk."

 

Godt - så køb en bedre forstærker?

 

 

Musik må gerne være så højt, at det føles fysisk, ja! Men der er da intet formål i at gøre det så højt at det skærer i ørerne og der skal ørepropper til?

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Musik må gerne være så højt, at det føles fysisk, ja! Men der er da intet formål i at gøre det så højt at det skærer i ørerne og der skal ørepropper til?

Jeg håber, at du her taler om publikum, og ikke om situationen for trommeslageren. Trommeslagere bør altid have ørepropper, med mindre de spiller meget blødt. Tinitus og øreskader er ikke sjovt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det var absolut ment om publikum.

 

Om musikere, der spiller meget skal have høreværn på, er optil den enkelte og en smagssag.

 

Men selv har jeg spillet i mere end 30 år og aldrig brugt ørepropper. Til gengæld har jeg bedt folk om at skrue ned rundt omkring mig, hvis jeg synes det lød generende. Jeg har aldrig har kimen for ørerne og hører fint. Har spillet alt fra punk til pop - aldrig jazz.

 

Jeg synes at selv idéen om at spille med høreværn - og så formentlig bare skrue yderligere op - er dårlig, og jeg har endnu ikke hørt høreværn, som lød godt.

 

Jeg vil dog ikke anbefale stilen til nogen - og så bagefter få skylden for at have været med til at skaffe dem en tinnitus.

 

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu