Seiding Der Løsninger Sig På Supraphonic


Mikas

Recommended Posts

Hej kloge hoveder

 

Min ubetinget bedst lydende lilletromme - en Supraphonic 14x6,5 fra 79 - har desværre en tendens til at løsne seiding"strammeren" lige så stille under hæftigt spil. Er der nogle af jer, der kender en løsning på dette problem?

 

Jeg vil gerne have den med live på de Peter Sommer festivaljobs jeg skal på, men det er lidt små irriterende at skulle huske at stramme seidingen mellem hvert 4-5 nummer.. Så det kunne være sejt hvis der fandtes en god måde at omgå problemet (som helst ikke er at købe en ny mekanisme, -bortset fra denne issue virker den nemlig super godt...)

 

Nogen ideer?

 

Mange hilsner

Mikas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde det samme problem og har fået sat en ny skrue inden i seidingmekanismen. Sådan én med gummigevind. Nu er den temmelig stram. Fik lavet det i Drumstick, men mon ikke én af de gæve trommesnedkere på fastlandet kan udføre sådan en operation.

 

God tour!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender godt problemet. Skiftede til en ny strammer, og det hjalp. Har også hørt at du kan give gevindet et forsigtigt skrub med en fil, så løsner det sig ikke så nemt. Men jeg har ikke prøvet det. Skriv da lige hvad du finder ud af! ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

vil anbefale en ny strainer... har denne monteret på et par ludwig.. jo den er ikke gratis.. men den er FED!

 

http://shop.moderndrums.dk/product/gibraltar-ludwig-style-throw-off-3726/

 

100x bedre end P-85 som jeg går ud fra du har?

 

du kan også fixe det selv på 2 min... på den pæne måde: vikl teflon tape (vvs tape) rundt om gevindet og skru den i igen.. virker!

på den grimme: ta en tang, tryk sammen om gevindet og drej justerskruen mens du klemmer.. det "ødelægger" gevindet lidt, men så går den stramt når du skruer den i igen, da gevindet nærmest gen-skæres i modtage delen.

 

men de der P-85 er ikke det fedeste..

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja der var en anden der havde det problem for et stykke tid siden. Og jeg fatter stadig ikke hvordan man kan slide gevindet på spindlen så meget. Den billige: du klemmer "rynkerne" på gevindet med en tang. Det holder et stykke tid. Den lidt dyrerer: Teflon på gevindet. Den dyre: Køb en ny spindel. Den koster vel en halvtredser i SC.

Link til kommentar
Del på andre sites

I er fantastiske. Tak for råd! Jeg er egentlig glad for P85'eren, så jeg tror bare jeg ser om jeg kan få skiftet skruen inde i systemet.. Jeg har vist ikke lige noget teflon liggende. Gibraltar systemet ser også godt ud.. men hvis det kan fixes med en skrue, er det lidt mere overkommeligt pengemæssigt..

 

Mht. slid af spindlen og hvordan det kan være muligt, er det vel bare fordi trommen er over 30 år gammel.. ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh... Hader dem ikk... Synes bare de er ringe :-)

 

Elsker p-83!

For nye læsere må jeg hellere forklare vores lille P85 Twist. Jeg har haft en del 70ér alu Supraer med P85 med sort logo, aldrig haft nogen problemer. Har haft to 90ér bronze supraer med den nye P85, ingen problemer. Så har jeg haft en enkelt supra fra 2000 som jeg ikke brugte ret meget, men Henrik gjorde mig opmærksom på både P85eren og spændehusene som jeg meget rigtigt konstaterede var under den vanlige Ludwig standard. Der var så meget slup i Seiding mekanismen, at man skulle løfte hele p85 mekanismen for at spænde seidingen. Noget frygteligt lort. Så det er selvfølgelig ikke helt ved siden af når han anbefaler P83 som løsningen. Den er fra en tid hvor tingene blev lavet for at holde, og Taiwan var et sted hvor man dumpede sit affald.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Med andre ord: ældre (pre 2000) er ofte ret gode.. De nyere sutter ofte..

 

 

Jeg ved ikke med sikkerhed om det skiller ved 2000 eller måske er mine bronze supraer fra sidst i 80érne. Er der overhovedet nogen der har overblik over Ludwig snares med Monroe badge? Jeg har ikke. Men på et eller andet tidspunkt i gik der Taiwan i det for Ludwig, og flere andre tromme firmaer for den sags skyld. I dag bliver de fleste trommer jo lavet i Kina, Taiwan og Indonesien.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en syg datter disse dage, men ja jeg tror jeg hopper ud i ptfe løsningen.. Så håber jeg, jeg kan finde ud af at få den skilt ad og sat det ordentligt på.. :)

 

Håber datteren snart bliver rask igen. Teflon løsningen er simpel, Skru spindlen ud, vikl teflon på i omløbsretningen, (ligesom et vandrør), skru spindlen på, og juster seidingen mod bundskind. No problemos.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det kan stort set ikk gå galt

 

1-2 omgange tape

 

Det holder ikk evigt men normalt holder nemt 2-4 uger pr gang.. Og når det slides så er max 3 min for at skifte det.. Samlet udgift er vel omkring 10kr på en tour ;-)

 

God bedring til den lille!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Ps: ved heller ikk om det er præcis 2000 det skiller.. Men deromkring lagde jeg først mærke til det

 

Den ringeste jeg har set er på min 2009 acrolite!.. Fuck den er ringe.. Man skal bruge to hænder for at spænde den!.. Og det begyndte allerede efter et 1/2 år!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu