Hvad Skal Jeg Øve Mig På? - 14 Årig Trommeslager


Recommended Posts

Hej, hvad er bedst at øve sig på som 14 årig trommeslager (jeg har spillet et år). Jeg har prøvet at øve rudimenter, grooves, flere forskellige soli, og meget mere. Jeg synes dog ikke jeg kommer specielt meget videre med min udvikling - jeg er ikke tilfreds når jeg optager mig selv og hører det. Jeg synes ikke jeg lyder tight, og lige meget hvor fede fills'ene er på papiret, synes jeg ikke jeg spiller dem så de lyder specielt fedt.

 

Hvor skal mit fokus være når jeg øver, jeg har problemer med at jamme, da jeg næsten aldrig kommer op med nye fede fills når jeg improviserer. Jeg føler ikke jeg har udviklet mig specielt meget, selvom jeg øver okay meget.

 

Jeg håber jeg kan få hjælp af jer herinde - min største drøm er at blive trommeslager.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey.

 

Når jeg læser dit indlæg, ser det ud som om, at du er godt på vej. Du øver mange forskellige ting, og forhåbentlig også på mange forskellige måder.

 

Jeg tror først og fremmest at du skal væbne dig med tålmodighed, og huske at Rom ikke blev bygget på en dag :-).

 

Musik kan sammenlignes med sprog. Tænk på da du var i din mest lærenemme alder - en baby. Dengang tog det tre år, før du kunne tale. Da du kom i skole brugte du også næsten tre år før du kunne skrive en god fristil.

 

Og den dag i dag? Kan du udtrykke alt det du gerne vil sige, til hver en tid?? - Nej vel!

Det samme med tromning. Det tager tid, før du har fået opbygget et arsenal af figurer, som er stort nok til at føles som et ordforråd.

 

Prøv og surf rundt på siderne her. Der er masser af indlæg om øveprogrammer og stik tricks mm.

 

Rock on!

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så kunne du jo høre ham ad, om du udvikler dit spil som man kan forvente. Derudover så tag det lige stille og roligt. Du har spillet ét år. Så kan man altså ikke forvente at lyde som dem du ser på Youtube og sådanne steder. Der gik sq en del år, før jeg brød mig om at høre mig selv optaget (ind i mellem er det stadig ikke for sjovt). Man bliver ikke tight og improvisatorisk velbevandret på et, to eller tre år. Det tager tid. Faktisk bliver du ALDRIG færdig med at blive en bedre trommeslager. Det er som mange har sagt før; Man kan hurtigt lære at slå på trommer, men det tager årevis, at lære at spille trommer. Giv tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har brugt over 30 år på KUN at være utilfreds med 20-30% af mit spil!

 

Så ro på

 

Øv til klik

 

Øv ved at optage dig selv

 

Øv ALT i SUPER slow tempo!.. Hvis dubkan svinge det tight i tempo 70 så kan du nemt gøre det i 120 også!

 

Få 100% styr på den grundlæggende stik teknik.. Dvs enkeltslag og dobbeltslag og herunder at holde ordentligt på stikken og øve rebound kontrol med fingrene

 

Og det TAR bare tid :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Nej! Ikke altid til klik! Men ca. en trediedel af den tid du øver. Jeg vil foreslå dig, at 3-dele din øvning.

1. teknik (som henrik skitserer)/noder.

2. Spil til klik i forskellige tempi - spil også gerne med på nogle sange du kender og er "hjemme i".

3. jam/impro. Vel nok den vigtigste del, da det er her du kan lege dig frem til nye licks og genbruge de gamle.

 

Og så vil jeg råde dig til, at finde nogle spillekammerater og komme i gang at spille i et band. Det er klart den bedste måde at udvikle sig på.

 

Og som de andre skriver: Ro på!!! Hvis du har talentet, skal det hele nok komme, så længe du øver dig.

Shut up and play ;-)

 

god vind -Hasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vil sige jeg altid skal spille til klik, og at det altid skal være langsomt tempo? :)

 

Nej ikke altid .. Men ofte

 

Og nej ikk altid langsomt .. Og dog.. Start hver gang du skal lære nye ting med at øve det langsomt.. Det "lærer" din krop hvordan det føles.. Og dine ører hvordan det lyder.. Og optag seføli dig selv ind imellem for at høre om det hænger sammen :-).. Så kan du altid sætte tempo op bagefter :-)

 

Husk at hvert eneste slag skal menes og spilles

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis fu vil øve tightness så er gap tracks en god idé

 

Dvs du programmerer en rytmebox (eller en metronom app) til at spille 3 takter med klik på alle 4 slag (4/4).. Men så laver du en "tom" 4/4 takt til sidst.. Det lader du så loope uendelift

Kunsten er så at ramme 1 slaget i næste takt helt rent :-).. Og ja: det tar laaaang tid at mestre .. Men er meeega sundt

Link til kommentar
Del på andre sites

Noget af det, som for mig, faktisk har været vigtigst - ud over bare at øve og nyde at spille trommer - er at jeg har prøvet (og prøver) at lytte til ALT musik. Dvs. lige fra dødsmetal til stille, jazzet pop... og jeg har lært mig selv at kunne lide det på hver sin måde. Når jeg gør det bliver jeg ubevidst dannet i tromning på en helt anden måde. Jeg får altså en bedre forståelse for groove, kompleksitet, mærkelige taktarter, hooks, strukturer, lyd af trommer, osv.

 

En anden ting, som også har hjulpet (som man måske ikke lige ville tænke var noget, der hjælper) var første gang, jeg miksede noget lyd, hvor jeg selv medvirkede som trommeslager. Efter jeg havde siddet og lyttet til mit eget trommespil i mange timer, begyndte der ligesom at ske noget med min forståelse for mit eget trommespil. Jeg lærte lidt, hvilke ting, som ligesom var min "signatur" (hvor mærkeligt det nu end lyder).

 

Så kom igang med også at høre EN MASSE musik, spille noget band og forhåbentlig få optaget noget, som du også selv kan prøve at sidde og "lege" lidt med. :-) Nåh ja og så er metronom altid godt :hmm:

Skal lige siges at jeg er 15 år og har spillet trommer i knap og vel 4 år, så jeg kender det godt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Nu står der intet om det, men kan du finde ud af at stemmer dine trommer??

HVIS ikke skal du få fokus på det asap, da det er 100& ligemeget hvordan eller hvor godt du spiller hvis du ikke kan stemme dine trommer( i min bog!)

Jeg syndes at man høre det alt for tit - og det er pinligt.

 

og så de andre ting som folk skriver.

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Få fat i Stick Control af George Lawrence Stone og tag et smut forbi drummerworld's forum. Der er så mange måder at bruge den på. I princippet kan du bruge resten af dit live på de første 3-4 sider.

 

Dernæst vil jeg også anbefale at du skaffer dig Master Studies af Joe Morello.

 

Det er to bøger som kan udvide dit ordforråd og tage din kontrol/dit overskud til nye højder.

 

Øv forskellige genrer!!! Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det har været for mig og min egen udvikling.

 

Øv til metronom! I min bog meget mere end 1/3 af dit samlede øveprogram. Jeg vil nærmest sige til alt!

Selv når du improviserer! Det giver en langt bedre forståelse for rytmik og time.

 

Lyt til musik. Og lyt for guds skyld ikke kun til trommerne. Der er så mange forskellige måder at lytte på; mixet, de individuelle instrumenter og deres roller, melodien i en solo osv., det er kun dig selv der kan sætte grænserne...

 

TAG UD OG SE NOGLE LIVE KONCERTER!! :)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er kommet på mange fede fills ved at beatboxe eller spille på mine lår. Din hjerne kan have større forståelse for trommerne end din motorik - hvilket generelt er tilfældet for folk der slet ikke spiller trommer. Det er noget du så kan øve, så du impulsivt kan lave beats/fills.. Men det tager tid. Ligesom at en fodboldspiller skal bruge mange år, på at kunne ramme et punkt igen og igen.

 

Jeg har udviklet mit spil, ved at kombinere det at spille selv (med lærer på) - med dét at spille til noget musik og til sidst med at spille med andre musikere.. De 3 ting giver en helt masse, på hver deres måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når man optager sig selv spille, hvis med eksempelvis telefon, lyder det altså også virkelig skidt ofte... Den dårlige lyd kan tit give en ide om at man er mindre tight end man faktisk er! Så vent med at gå for højt op i det, lige nu. Start med at optag grooves, og hvis det sidder sådan rimelig godt, så gå videre til simple Fills, optag altid med metronom til når du vil have en ide om hvor tight du er.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu