Svundne Storheder: Slidt Sonor Signature Series-Slagværk Skal Skinne S


Trondster

Recommended Posts

Hej, TS'ere.

 

Som nogle af Jer så på TS-dagene '13, så låner jeg nogle Sonor Signature Series-kedler fra en jeg kender i Norge. På TS- dagene havde jeg lige hentet stortrommen hjem, og nu har jeg lige overtaget de tre tammer.

Trommerne er noget slidte, og jeg ønsker at sætte dem i stand igen.

 

Stortrommen har allerede fået nyt frontskind, og jeg skal finde ud af hvad der skal til for at få trommerne til at skinne som fordums tider. Ønsker ikke lige at give dem en flashy Froggy-behandling - jeg vil hellere at bevare det oprindelige udseende. Det er da hellere ikke mine kedler - jeg låner dem bare. :)

Jeg kigger efter der jeg kunne få dem i bedre stand uden at bruge alt alt for mange timer - som tvillingefar har jeg ikke lige mangel på fritid, og jeg har også et hus der skal sættes lidt bedre i stand. ;)

 

 

9346242816_a8d20ede5a_n.jpg

Luvverly drums by Trondster, on Flickr

 

Trommerne blev efter sigende brugt i KORK (Kringkastingsorkesteret i NRK) af Jon Christensen da han spillede der - de blev i alle fald købt brugte i '89.

 

Det er tre tammer - 13x13, 14x14 og 15x17. Stortrommen er 22" - jeg mener den er 22x18.

Han har også en fantastisk tilhørende lilletromme, 14x8, som jeg endnu ikke har fået låne - dog skal jeg ikke klage - min 14x6.5 BB fungerer helt udmærket. ;)

 

Kedlerne:

9346248218_3beb2b54a0_n.jpg 9346245464_510aa35f23_n.jpg

 

 

 

Der er nogle ridser i 13" og 14"

9346239612_925fdd187e_n.jpg 9346234066_2007f3dd98_n.jpg

 

..Medens 15"eren er lidt mere slidt:

9346241610_e5725934dc_n.jpg 9346236280_88bc5f9997_n.jpg

 

Der skal også fjernes lidt rust og sådant noget:

9343448591_4b64e895b9_n.jpg

 

 

Så til mine spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med:

 

- Skind: Tammerne har slidte Remo Pin Stripe over og Remo Ambassador Batter (hvorfor mon batter?) under, sidstnævnte med masser af gamle taperester. Hvad anbefaler I af skind? Er til de fleste stilarter - gerne blues, rock og funk. Slagskindene skal skiftes - er usikker på om bundskindene også skal skiftes til noget andet - hvis ikke skal de i alle fald rengøres.

 

- Stemmeskruer: Hvad anbefales for at rengøre og smøre gevindet på skruerne? Jeg tænkte umiddelbart noget WD-40 for at fjerne rester, og så smøre med noget fedt jeg tidligere har købt til min cykel - eller hvad siger I? Noget "gevindfedt til trommer" at anbefale?

 

- Reifer og lugs: Fjerne rust og pitting fra reiferne, samt pitting på lugs - er ikke Chillit Bang en vinder her? Eller?

 

- Kanterne: Skal tage billeder af kanterne og se om de ser lige og gode ud - billederne over er bare et par hurtige snapshots jeg tog tidligere i dag. Håber dog, at alt er som det skal være der. ;)

 

- Vedligehold træ: Måske skal kedlerne have noget olie eller lignende - jeg ved ikke, hvad I siger her? Jeg vil tro, at de oprindelig har noget olie og lak? De to mindre tammer.

 

- Vedligehold 15x17'eren: Denne er en hel del mere slidt end de to andre kedler - det bedste ville måske være at pudse den ned, olie og lakkere den? Eller hvad gør man her? Om ikke andet kunne jeg give den noget olie?

 

- Værdi: Bare for sjov og nysgerrighed - de skal ikke sælges. De står med original hardware - hvad kunne et sådant 13x13, 14x14, 15x17, 22x18, 14x8-sæt være verdt, hvis man fandt den rigtige køber?

 

 

 

Håber, at I kan hjælpe mig med lidt input og kommentarer - og om ikke I også tror, at dette kunne være nogle gode trommer at spille på. Eller - i mit tilfælde - lære at spille trommer på. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Så til mine spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med:

 

- Skind: Tammerne har slidte Remo Pin Stripe over og Remo Ambassador Batter (hvorfor mon batter?) under, sidstnævnte med masser af gamle taperester. Hvad anbefaler I af skind? Er til de fleste stilarter - gerne blues, rock og funk. Slagskindene skal skiftes - er usikker på om bundskindene også skal skiftes til noget andet - hvis ikke skal de i alle fald rengøres.

REMO EMPEROR CLEAR SLAGSKIND OG AMBASSADOR CLEAR BUNDSKIND (BATTER ER BARE USA'SK FOR SKIND DER KAN TÅLE AT BLIVE BEUGT TIL SLAGSKIND).

 

- Stemmeskruer: Hvad anbefales for at rengøre og smøre gevindet på skruerne? Jeg tænkte umiddelbart noget WD-40 for at fjerne rester, og så smøre med noget fedt jeg tidligere har købt til min cykel - eller hvad siger I? Noget "gevindfedt til trommer" at anbefale? DIN PLAN ER HELT FIN.. EFTER RENS SÅ RENS MED BENZIN.. OG SMØR DEM SÅ MED CYKEL FEDT (ELLER VASELINE)

 

- Reifer og lugs: Fjerne rust og pitting fra reiferne, samt pitting på lugs - er ikke Chillit Bang en vinder her? Eller?..HELT KLART.. DET ER DEN NÆNSOMSTE BEHANDLING.. PRØV DET FØRST OG VIRKER DET IKKE SÅ SIG TIL.. SÅ ER DER ANDRE METODER :-)

 

- Kanterne: Skal tage billeder af kanterne og se om de ser lige og gode ud - billederne over er bare et par hurtige snapshots jeg tog tidligere i dag. Håber dog, at alt er som det skal være der. ;)

 

- Vedligehold træ: Måske skal kedlerne have noget olie eller lignende - jeg ved ikke, hvad I siger her? Jeg vil tro, at de oprindelig har noget olie og lak? De to mindre tammer.. DE ER LAKEREDE I NOGET GLANS 30-40.. MEN DET NEMMESTE ER AT GIVE DEM ET LAG FINISHING OIL.. SMØR PÅ OG LAD SIDDE 10 MIN.. TØR DET SÅ AF OG LAD TØRRE I 12-16 TIMER.. POLER MED SKO BØRSTE BAGEFTER!

 

- Vedligehold 15x17'eren: Denne er en hel del mere slidt end de to andre kedler - det bedste ville måske være at pudse den ned, olie og lakkere den? Eller hvad gør man her? Om ikke andet kunne jeg give den noget olie?.. PRØV AT "LAPPE" DEN MED FINISHING OIL.. TROR DET VIL BLIVE OK.. SAMME BEHANDLING SOM DE ANDRE MEN MÅSKE TO LAG OLIE

 

- Værdi: Bare for sjov og nysgerrighed - de skal ikke sælges. De står med original hardware - hvad kunne et sådant 13x13, 14x14, 15x17, 22x18, 14x8-sæt være verdt, hvis man fandt den rigtige køber?..IKKE SÅ MEGET DOM DE BURDE DA TURBO DYBDER (KVADRATISKE MÅL) IKKE ER POPULÆRE MERE.. ET SKUD I DK VILLE VÆRE CA. 6500-7500 DKK

 

 

 

Håber, at I kan hjælpe mig med lidt input og kommentarer - og om ikke I også tror, at dette kunne være nogle gode trommer at spille på.

 

DET ER RIGTIGT GODE TROMMER.. LIDT TUNGE I LYDEN MEN GODE!!

Link til kommentar
Del på andre sites

De har ikke meget værdi i dk. Som Henrik siger Ca 7-8000. Men i Tyskland er det en helt anden sag. Sikkert det dobbelte. Snarest kan sagtens gå få 400-500 €.

Tysk håndværk... Når det er bedst.

Redigeret af Stixx
Link til kommentar
Del på andre sites

REMO EMPEROR CLEAR SLAGSKIND OG AMBASSADOR CLEAR BUNDSKIND (BATTER ER BARE USA'SK FOR SKIND DER KAN TÅLE AT BLIVE BEUGT TIL SLAGSKIND).

Med andre ord - jeg kan beholde bundskindene såfremt jeg kan få taperesterne af - eller er der noget i "tyndere" skind der ikke tåler at blive brugt til slagskind?

 

Og - har I noget tip til at fjerne gamle indtørkede taperester uden at skade bundskindet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej :) Det er rigtigt fine trommer du har fået hjem der, glæd dig til lilletrommen hvis du osse får den hjem for den sparker r..

Jeg er selv den lykkelige ejer af et af disse sæt i bubinga, min far købte det i 82 fra nyt og jeg arvede det for 2 år siden snart, det var meget brugt, fik nye skind, evans hydraulic kører super på dem samt evans supertough snare på lilletrommen. Det eneste jeg gjorde ved mit var en god afvaskning i varm sæbevand, oppudsning af cromen, optørring og derefter vindruekerne olie indtil mætning. Når de står renoverede er det smukke trommer med en skinnende rød glød fra træet :)

Jeg har desværre kun 12x12, 13x13 14x8 snare 22x18 stortromme da min far i bedste Rocknroll stil drak sig fuld sammen med bandet og brændte sin 16 tommer gulvtam af på et bål..(græder stadig over det i ny og næ;) Men må så istedet lede efter en 14x14 samt en 15 eller 16 tommer gulvtam, så går der tid med det :)

Det er et fint sæt, det spiller højt! Lilletrommen er af den slags man kan mærke i mellemgulvet :)

Jeg bruger den både til mit bubingasæt og mit amber acryl sæt hvor den gør det perfekt..

Hvis det var mig ville jeg starte med at skille, rense rust på cromen af og poleret på resten, prøve at vaske træet grundigt af, giv en masse olie og se hvad der sker :)

Skulle du have lyst til at sælge nogle tammer fra så ved du hvem der søger nu ;)

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne ikke redigere men jeg kiggede tæt på billederne efterfølgende og skal spørge om det er serien de kalder Makkassar, det er isåfald en anden træsort, måske lakeret så det skal slibes fint af med meget finkornet vådslibning og så kan du oliere..

Mvh

Jack

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette er makassar ibenholt (ebony), ja. :)

 

Skulle jeg prøve lidt med olie med det samme, eller skal den slipes før jeg olier?

 

Og - nogen tip til lige præcis hvilken olie det skal være? Eller skal jeg bare bede om "finishing oil" i en eller anden musikforrætning?

Link til kommentar
Del på andre sites

Definitivt slibe først, derefter vindruekerne olie som finish eller anden god oli der ikke bliver harsk.

mvh

Jack

 

joo.. du kan da bruge "madolie".. men den hærder jo ikke?...

 

det vil jeg altså ikke anbefale.. det forhindrer også at du kan lakere ovenpå.. olie der ikke hærder fedter jo næsten for "evigt"..

 

linolie baseret olie med hærder er vejen frem.. eller en anden hærdende olie.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Bør jeg give det lidt olie før jeg sliber, eller skal det være helt tørt før jeg begynder?

Hvilken/hvilke kornstørrelser skal jeg bruge?

Skal jeg bruge vand eller olie ved vådslibningen?

Skulle jeg vådslebet det hele eller bare der hvor de er beskadiget?

Nogen specielle tip til slibningen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har købt ind:

Fjerne skidt og tørre lakrester: Polér-ståluld til at fjerne rester - tænker at fjerne skidt og andet med fin, fin ståluld + rødsprit (norsk for husholdningssprit).

 

Olie: Har købt "finishing oil" for møbler. Skal olie det ind og lad tørre til næste dag, efterfulgt af polering.

 

Håber, at det bliver godt. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej!.. IKKE olie først

 

Slibe grundigt.. Korn 240.. Støvsuge den.. Slib med 400 .. Støvsug.. Tør efter med opvredet LET fugtig klud..

 

Lad tørre til helt tørt.. Olie på.. Giv den bare på hele ydersiden.. Lad trække 10-15 min.. Tør af med klud.. Lad tørre min. 12 timer.. Giv den er lag mere.. Lad olie sidde 10-15 min.. Tør overskydende af med klud.. Lad tørre 6-8 timer.. Poler med sko børste!.. Poler efter med klud.

 

Undgå ståluld på råt struktureret træ.. Der kommer jern stykker i som sætter sig fast. Til gengæld er det genialt til at slibe olie satin mat..men det er jo ikk det du skal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Slibe grundigt.. Korn 240.. Støvsuge den.. Slib med 400 .. Støvsug.. Tør efter med opvredet LET fugtig klud..

Anbefaler du tør- eller vådslibning?

 

Undgå ståluld på råt struktureret træ.. Der kommer jern stykker i som sætter sig fast. Til gengæld er det genialt til at slibe olie satin mat..men det er jo ikk det du skal.

Købte poler-ståluld der skal have specielt lange fibre for at undgå at det sidder fast. Men - hvis jeg uanset skal slibe med grovere sager, så.. :)

 

 

 

Men - hvad så med tammerne der kun har småridser - bør de også slibes ned og olies (de er dog 20-30 år gamle), eller skal jeg kun olie disse direkte? Og hvis kun olies uden at slibes - olie kun i ridserne, eller over det hele?

 

Og - kun ydersiden og ikke indsiden?

 

Takker for gode råd! :)

Redigeret af Trondster
Link til kommentar
Del på andre sites

Har pusset, vasket og oliet til den store guldmedalje.

 

Har lært:

- Cillit Bang er fantastisk!! Cillit Bang fanclub 4-ever!!

- Cillit Bang er også helt fint på stålskruer, men husk i så fald at olie dem umiddelbart bagefter. :oops:

 

- Læste om at man kan slibe den lidt med 0000 poleruld efter olie og olie den igen. Fandt så ud at når den nok ikke var slebet helt godt nok første gang, så tager dette tid. Rigtig lang tid. Men så blev kedlen flot! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 år senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu