Hjælp!


TheMeier

Recommended Posts

Hej TS'er

 

 

Er ved at renovere et billigt sæt jeg købte for nogle uger siden, og står i et problem, hvor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre, og håber meget på at der er nogle der kan hjælpe mig med det.

 

Det drejer sig om at jeg har hørt nogle forskællige sige at på ældre sæt afrundede man kanterne. Jeg synes det lyder helt vildt spændende og er noget jeg har lyst til at gå i krig med (efter som jeg kun har givet 300kr for sættet). Men jeg står og bliver i tvivl om det er mere rock egnet end det er jazz egnet (prøver at få det mere jazz'et).

 

Håber rigtig meget på at der er en der kender et godt svar, efter som jeg skal have det lavet i morgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Hmmm - det kommer an på.....

 

Afrundede kanter giver mere kontakt skind/kedel - en lidt dødere/tørere/varmere lyd, sådan cirka. Mere kedel.

 

Skarpe kanter giver en mere levende/syngende lyd, sådan cirka. Mere skind.

 

Du kan finde meget om de overvejelser, vi andre har gjort om vores kanter i diverse gamle tråde - Henrik Rathje er nok den, der er gået mest grundigt til værks, men der er også andre.

 

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TS'er

 

 

Er ved at renovere et billigt sæt jeg købte for nogle uger siden, og står i et problem, hvor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre, og håber meget på at der er nogle der kan hjælpe mig med det.

 

Det drejer sig om at jeg har hørt nogle forskællige sige at på ældre sæt afrundede man kanterne. Jeg synes det lyder helt vildt spændende og er noget jeg har lyst til at gå i krig med (efter som jeg kun har givet 300kr for sættet). Men jeg står og bliver i tvivl om det er mere rock egnet end det er jazz egnet (prøver at få det mere jazz'et).

 

Håber rigtig meget på at der er en der kender et godt svar, efter som jeg skal have det lavet i morgen.

 

ordet rundede kanter er ofte brugt i flæng.. der er mange kant profiler som hver har deres styrker og svageheder.

 

afrundede kanter (hvis vi går ud fra det er helt afrundede kanter) giver en lidt kortere og mere dæmpet lyd og anslag bliver lidt hårdere og rundere i lyden.. bunden forstærkes i lydbilledet.

 

gl. Gretsch bruger nogle gange kanter der er pencilled.. hvilket er når de er rundet indad.. dvs. toppen af kanten er på det inderste sted på kedlen, og runder den ud mod ydersiden.. giver en meget dæmpet lyd og er ikke ret alsidig.. meget blød lyd.

 

så er der den som NOGLE gamle ludwig og Slingerland bruger.. hvor det egentlig er en 45 graders kant, men den er så afrundet en del på det øverste af kanten.. giver en kombi af afrundet kombineret med 45 grader.. ret brugbar for mørke stemninger hvor den skal være kort og kontant.. eller jazz hvor den skal være kort og rund i lyden..

 

hvis du går efter jazzet lyd så ville jeg vælge den sidste udgave, da du så ikke mister AL tonelængde..

Link til kommentar
Del på andre sites

førnævnte eller denne:

 

vintage%2030.png

 

ville være den jeg ville foreslå.. den sidste her giver lidt mere attack end den forrige..

denne er 30 grader indad.. og bare slebet rund på ydersiden..

 

bemærk at apex er flytte længere ud mod ydersiden her!.. jo mere du flytter apex udad desto mere skind/attack får du i lyden.. jo længere indad (kombineret med rundheden) desto mere kedel/træ lyd får du.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu