Steve Gadd Swinger Ikke(?!) Vildt Godt...


Recommended Posts

Jeg ved, at det er blasfemi overhoved at nævne det... men jeg MÅ altså høre folks holdning til det her klip.

 

Jeg hørte først originalen med Cream og Ginger Baker... og efterfølgende så denne live version med Eric Clapton, Nathan East, Steve Gadd, mf...

 

Er jeg gået fra forstanden, eller swinger det bare ikke så godt, som det burde her?

 

 

Det er hovedsageligt de førte 2-3 minutter, den er mest gal. Jeg synes sgu, at Gadd ligger langt mere underligt og uroligt, end jeg nogensinde har hørt det før fra hans side.

 

De resterende 4-5 minutter lader de til at finde hinanden bedre... meeeeeeeeen.

 

Lad mig høre, hvad I mener - jeg er sgu lidt rystet i min grundvold her...

Link til kommentar
Del på andre sites

tja, jeg er før faldet i søvn når jeg har hørt på mr. Gabb ...

Her skete det så igen ved 2:11 , men om det kun var trommeslagerens skyld, tror jeg ikke.

De andre bandmedlemmer virker nu også ret bovlamme.

 

:zzz:

Redigeret af JohnnyNielsen
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes han slipper fint fra det. Det her er et røv svært nummer at få til at svinge, Gadd eller ikke Gadd. Jeg har sgu hørt flere slagere have en seriøs udfordring i det nummer her.

Link til kommentar
Del på andre sites

For mig at se er det bare Gadd, der gør det, han altid har gjort - og det er måske ikke helt sikkert, at han rent faktisk passer ind i dette high power nummer......osse sjovt at høre en anden sanger tage over for Clapton i de høje toner..

Sådan er nummeret. I Cream var det Jack Bruce, der sang dem del af sangen, så det er ikke fordi Eric ikke lige gider den dag.
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes han slipper fint fra det. Det her er et røv svært nummer at få til at svinge, Gadd eller ikke Gadd. Jeg har sgu hørt flere slagere have en seriøs udfordring i det nummer her.

 

Men nu er Gadd jo ikke bare én af "flere slagere". Han er derimod én af de mest prominente og mest anerkendte studie-slagere i verden - netop velkendt for sit groove og sin time.

 

Så jeg synes nu alligevel ikke, det er for meget forlangt, at han - om nogen - lægger skidtet på plads og får det til at svinge. Vi snakker trods alt middeltempo rock i 4/4 - og i samarbejde med velbevandrede musikere på alle pladser.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men nu er Gadd jo ikke bare én af "flere slagere". Han er derimod én af de mest prominente og mest anerkendte studie-slagere i verden - netop velkendt for sit groove og sin time.

 

Så jeg synes nu alligevel ikke, det er for meget forlangt, at han - om nogen - lægger skidtet på plads og får det til at svinge. Vi snakker trods alt middeltempo rock i 4/4 - og i samarbejde med velbevandrede musikere på alle pladser.

 

Her er der også gode folk på alle pladser, og man gør det som de fleste gør, sætter tempoet op og lægger markeringerne om i "balje 2 og 4". Sunshine of your love lyder nemt, men er det ikke når man selv sidder bag gryderne :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var dog utroligt... Alex Riel også?

 

Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg muligvis har taget munden for fuld - for jeg har aldrig spillet nummeret selv - men jeg forstår det simpelthen ikke.

 

Vi burde lave en Sunshine Of Your Love-konkurrence her på TS. Det kunne være interessant at se, om der findes nogen derude, der kan få skidtet til at lyde og svinge ordentligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes Riel gør det væsentligt bedre end Gadd. Med Gadd er det, som Gadd i mine ører tit er, stift og mekanisk, mens Riel bringer liv og nuancer ind i det og får det til at svinge.

 

Men jeg er helt enig. Vi spiller det i mit band, og det er noget af det jeg knokler mest med (ikke mindst fordi jeg også synger kor) - denne tråd gør så at jeg er mindre flov over det, men også får endnu mere blod på tanden..

Link til kommentar
Del på andre sites

Er nu enig med dig

 

Det er dælme ikk fedt spillet.. I min verden griber de det alt for firkantet an.. Der skal meget mere 1/8 på gulvtom og lidt bummelom på de andre tom med noget bækken tjavs ind over.. Glem snare i første omgang!

 

Jeg er også rystet her.. Suk

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gadd har også lilletromme på 2 og 4 gennem det meste af nummeret - dog gemt mere væk i indianer/jungle/tam-groove, end hvad Alex Riel gør.

 

Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag, men med mindre man fortolker nummeret HELT om og gør det unikt anderledes, så er det sgu - i mine øjne - lidt misforstået ikke at bibeholde det massive hook/gimmick, at trommerne spiller "omvendt" med backbeatet liggende på 1 og 3 i stedet for 2 og 4.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså jeg vil da godt være den første til at indrømme at når det kommer til Blues og lignende genre, så er Gadd ikke min foretrukne. Ikke at han er dårlig, der er bare andre som har meget mere signatur og kant, som gør dem mere spændende. Både hvad angår spil og produktion af egne trommer.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag, men med mindre man fortolker nummeret HELT om og gør det unikt anderledes, så er det sgu - i mine øjne - lidt misforstået ikke at bibeholde det massive hook/gimmick, at trommerne spiller "omvendt" med backbeatet liggende på 1 og 3 i stedet for 2 og 4.

 

+1

Man kan jo også lave en "four on the floor" dance udgave af nummeret hvis man synes at det virker fedt. Nemlig smag og behag.

 

Og så må jeg nok hellere lige pointere at mit brug af ord som "balje" og "Damhuskro version" i forbindelse med Alex Riel absolut ikke må opfattes nedsættende på nogen måde. Det er almindelige udtryk fra den del af danseband miljøet jeg selv har været en del af i lidt for mange år. Det er kun min måde at beskrive hvordan Clapton jam bands med flere, løser problemet med at få dette nummer til at fungere for et publikum med et dansegulv involveret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Christopher der åbnede tråden. Det svinger ikke for Gadd og den måde han griber det an på.... Et som regel undervurderet nummer, hvilket denne tråd er et solidt bevis på. Både den nye udgave med Ginger B halter og især udgaven med Cross og Alex Riel er skræmmende svag. Og jeg er ellers stor fan af Riel når han spiller rock, hvorimod jeg syntes han kan blive lidt for stiv i det i jazzen (smag og behag).

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu