Musikkonservatoriet Eller Universitetet?


jakobott

Recommended Posts

Kære Slagere!

 

Ja, nu går jeg i 3.g og derfor ved at komme til det punkt i mit liv, hvor jeg skal tage nogle beslutninger om hvad jeg vil med mit liv. Min tanker har været, siden jeg var meget ung, at søge til optagelsesprøve på MGK og senere kons.

Nu har jeg en ny tanke. Jeg har læst lidt på uddannelser og en 5 års musik kandidat uddannelse på universitet, lyder heller ikke så ring endda.

 

Jeg vil bare høre, om der nogen, der har nogle erfaringer med de to forskellige uddannelser, og evt. råd?

 

Mvh. Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, I know. Musik konservatoriet her i Aalborg, har også lavet en ny uddannelse som fletter kons og seminariet sammen. Men tror ikke, at det er den vej, jeg går.

 

 

Er der nogen, som har nogle erfaringer eller råd? :-)

 

Mvh. Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

Musiklærer på gymnasiet: Uni

Musiklærer i folkeskolen: Seminariet

Musiklærer og røvballemusiker: Konservatoriet

Andre muligheder i livet: Sabbatår, flyt hjemmefra, rejs, lev og find dig selv

Det her er ægte visdom. Læs og lær. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil lige stemme i, at "Musiklærer og røvballemusiker"-vejen også kan hedde Læreruddannelsen. Uddannelsen var min 5. prioritet da jeg søgte for to år siden, men nu er jeg glad for at jeg havnede der fremfor konservatoriet. Bare husk at have med i overvejelserne hvor meget det sociale liv på et studie betyder for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk på at musik på universitetet ikke kun, og måske endda i mindste grad, handler om at spille musik. Jeg har flere bekendte som har taget uddannelsen her i Aarhus og de er havnet vidt forskellige steder. Jeg ved ikke hvordan systemet er bygget op i Aalborg, men i Aarhus skal man som minimum i løbet af sin uddannelse have et enkelt år på et andet fag, det såkaldte tilvalg, hvorfor man spredes i mange retninger. Nogle vender hjem til musik igen og andre finder ud af at de måske havde andre interesser. Min bandkammerat startede ud på musikvidenskab, tog tilvalg på humanistisk organisationsvidenskab og sporede sig hurtigt ind på en interesse for musikkultur frem for de mere praktiske aspekter og har f.eks. været i praktik som musikanmelder. En anden kammerat er endt med at være lyddesigner til computerspil og tv-reklamer. En tredje kammerat startede ud på musik, men skiftede gennem sit tilvalg retning til medievidenskab og er lige nu i praktik som rapporter på Smag på P3. Hvis du er stensikker på at du skal ud og være lærer/praktisk udøvende musiker, så kan jeg desværre ikke sige noget om uni vs. kons. Men hvis du vælger universitetet, så er der som sagt rig mulighed for spore dig ind på nogle helt andre retninger, hvis du i løbet af de første par år finder ud af at lærertjansen alligevel ikke skulle være sagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er også mange muligheder i udlandet i forhold til musikalske uddannelser. I Danmark er udvalget meget begrænset så det er helt klart værd at undersøge hvis du vil have en musikalsk uddannelse. De fleste er dækket af SU!

 

Mvh.

 

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har gået både på musikvidenskab og konservatoriet.

 

Musikvidenskab er, som navnet antyder, viden om musik. Der er også en del praktiske fag, men man skal i høj grad have interesse for musikanalyse, -historie, -arrangement og -sociologi og andre boglige aspekter af musik. Man skal også beskæftige sig en del med klassisk musik, hvilket man skal være åben for.

 

Jeg syntes, det var rigtig spændende at læse på universitetet, også på tilvalgs/sidefag, hvor man bruger et år på et andet studie - i mit tilfælde dramapædagogik og kulturformidling.

 

Men en dag vågnede jeg op og fandt ud af, at jeg brugte al min tid på at spille musik og meget lidt energi på at læse og skrive om det. Og så søgte jeg ind på konservatoriet og kom ind der. Da var jeg 25.

 

Jeg fortryder ikke mine tre år på universitetet. Det var spændende. Men det passede bedre til mig at gå på kons. Og det har også rustet mig bedre til at leve af musik efterfølgende. Nu lever jeg af at spille og undervise. Og har faktisk undervist på både konservatoriet og universitetet efterfølgende. ;-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de mange svar! Dejligt at se nogle perspektiver. :D

Det med Universitetet, undersøgte jeg først, hvad det gik ud på, hvor så der stod at man også skulle have et sidefag (som folk også har snakket om), hvilket jeg blev lidt træt af ;-)

Men så læste jeg, at man kunne læse musik og kun musik, hvis man læste det som kandidat - altså 5 år. Men jeg er mere musisk udøvende end musisk teoretisk ;-)
Det er nok kons, det bliver.
Er der andre, der har nogen erfaringer? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor ikke MGK? Der får du lov at snuse til lidt af det hele, både teoretisk og praktisk, sammen med jævnaldrene. Så kan du jo søge optagelse på det ene eller andet videregående studium bagefter, eller når du er parat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er musiklærer på gymnasiet du vil være, så skal du huske at du også skal finde et andet fag at læse på uni. Vil tro at det er de færeste rektorer der ansætter en lærer til kun at være lære i musik. Er selv lige gået ud af gym i år, og jeg arbejder frem til starten af 2014 hvor jeg så skal starte på musik højskolen i Vig på tromme linjen og studie workshop. Det er meget for at finde ud af om jeg kan holde ud at øve hele tiden eller om jeg bliver sindsyg af det. Kan forstille mig at man skal kunne holde ud at øve hele tiden hvis man spiller f.eks. trommer på kons. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

På Aalborg Universitet, kan man godt kun læse musik, hvis det er kandidat uddannelsen, hvilket giver muligheder for arbejde inde for gymnasie, efterskoler, musikskoler osv.
Dog er universitetsuddannelsen ikke nært så anerkendt på musikskoler, som kons er.
Men jeg ved ikke. Jeg orienterer mig lidt hist og pist. Har blandt andet snakket med min trommelærer og skal til at snakke med en jeg tidligere var kanin for - bare lige for at få et ordentlig indblik :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ift "gymnasielærer i musik", skal du huske at der er forskel på hvad der teoretisk kan lade sig gøre, og hvad der i praksis vil kunne give dig et job efter studietiden.

 

Med andre ord: Du kan teoretisk set godt få et job som musiklærer i gymnasiet med en enkeltfagskandidat i musik. Men i praksis vil det nok blive ret vanskeligt at få et job i gymnasiet hvis du kun kan undervise i et fag, og når det fag så ovenikøbet er et "lille fag", så bliver det rigtigt vanskeligt.

 

Så hvis gymnasiet er vejen du vil gå, bør du overveje at gøre dig selv den tjeneste at få undervisningskompetence i 2 fag, og hvis du vil være rigtig strategisk ville det nok heller ikke skade at dit andet fag bliver et af "de store fag" som alle skal have (dansk, historie, samfundsfag), eller et af de naturvidenskabelig hvor der - i hvert fald pt - er tendens til lærermangel (eks matematik).

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

+1 til Den Rytmiske Højskole hvis du vil hæve dit niveau betydeligt før du søger på mgk.

 

Søge selv på mgk i 3.g og fik "måske egnet". Min Trommelærer anbefalede Drh og det var 5 måneder hvor jeg virkelig rykkede mig - især i band sammenhæng + solistisk -var heldig at komme på et rigtig godt sammenspilshold.

En ting mere der er super cool ved vig er, at man får et bredt musisk netværk.

Sidste ting vs. Mgk så er det næsten 24/7 musik hvis har lyst på Drh.

Casper.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du er til jazz er et oplagt bud at tage et år eller to på en Folkhögskola i Sverige. Der får du også lov at spille 24/7, med masser af kompetent undervisning. Det er SU-berettiget, og SU'en dækker vist egenbetalingen og lidt til. Rigtig mange af dem som senere kommer på kons i Kbh har været dér, både svenskere og danskere. De nærmeste (eneste?) er Fridhem og Skurup (Skåne). Tjek http://fridhem.fhsk.se/ hhv. http://www.skurupsfolkhogskola.se/Utbildningar/tabid/56/Default.aspx

 

Selv har jeg taget både en Ba på rytmekons og en kandidatgrad i statskundskab, og jeg vil klart anbefale at du læser noget som du også kan bruge til andet end musik. Musik er fantastik og smukt og dejligt og alt muligt, men det er vigtigt at du også kan leve både med og af dit uddannelsesvalg om 30-40 år.

 

Pøj med det!

Hasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har gået på Uni og konservatoriet langt inden i sidste årstusind... begge steder har fede kvaliteter !!

 

Selvom de umiddelbart henvender sig til gym og musikskoler/musiker, så er det jo ikke skrevet i sten at det er det eneste man kan gøre. Mange musikere finder hen ad vejen en måde at sammensætte arbejdslivet på. Der er brug for kreative mennesker i mange sammenhænge. Så det er noget med at være nysgerrig på hvor man har lyst til at være...

 

Jeg spiller og underviser, og det passer mig glimrende. Pøj pøj med det.... og tag på højsskole

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu