Tempo-Problemer


Frost

Recommended Posts

Hej slagere.

 

Jeg har efterhånden spillet trommer i en del år, dog kun i div. hyggeprojekter. Mit problem er at jeg ind imellem har en vis tendens til at 'løbe'. Det er ikke altid jeg selv bemærker det, men når jeg gør er jeg ikke i stand til at bringe tempoet tilbage på rette spor. Hvordan får jeg styr på det og hvad gør i for at være så tight som muligt. Spiller i efter klik?

 

På forhånd tak.

 

Frost.

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv til click og især gap-tracks.. Dvs du programmerer feks 4 takter af 4/4.. Men lægger kun klik ind i de 3 af dem.. Loop det

 

Udfordringen er om man holder tempo når klikket kommer ind igen :-)

 

+1

 

Men husk også, at det skal være i et forholdsvis lavt tempo, så du rigtig kan høre når du rammer eller ikke rammer slaget. 70-80 er godt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan hurtigt blive kedeligt at øve til click-tracks, selvom det er en vigtig del af det at blive en god trommeslager. Du kan gøre det samme med et almindeligt nummer, som du godt kan lide at spille til. Klip perioder ud af det, og prøv at holde tempoet, selvom der ikke er nogen reference.

 

Når du er blevet bedre til at holde et beat kan du gå videre til at lave fills når der er pause i click-tracket.

 

God fornøjelse med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft (har) samme "problem". Jeg har øvet en del til klik og også til musik, hvor jeg har indlagt gabs. Rippet gode numre fra CD over på PC og så redigeret stilhed ind i nummeret med jævne mellemrum. At øve til fed musik er langt sjovere end at øve til klik. Indimellem anvender jeg metronom i øveren, men bruger den visuelt - spiller på blinkene fra lysdioden. Det er måske ikke helt så præcist som klikket, men rigeligt til at fortælle mig, om vi ligger fornuftigt i forhold til udgangspunktet. På en scene bruger jeg den aldrig! Den stjæler mit nærvær i forhold til musikken, medspillerne og publikum.

 

Helt tempostabilt er det aldrig blevet, men det har gjort mig bevidst om, hvornår jeg løber og gjort mig i stand til bevidst at holde igen, så det ikke går grassat tempomæssigt.

 

Iøvrigt så hader jeg klik. Og jeg er fløjtende ligeglad med, om det rykker 2 -3 BPM op eller ned i løbet af et nummer. Det er langt vigtigere om musikken swinger og lever, end om tempoet er 100% ensartet hele vejen igennem. Selvfølgelig har du et problem, hvis du starter i tempo 90 og efter 3 minutter er oppe på 110 - 15 stykker. Men om du starter på 90, ryger op på et par og halvfems i første omkvæde og så ned på 89 i vers to, er i min bog uden betydning.

 

Egentlig er det vel kun nødvendigt at ligge 100% stabilt, hvis der arbejdes med effekter, som f.eks tap-delay, hvor ekkoerne skal ligge på beats eller underdelinger af beats.

 

Nu får jeg nok alle de lærde på nakken - men skidt pyt.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

tempo behøver kun være 100% steady når du spiller med backing tracks, clicktracks eller sequencers.. enig med Erik

 

MEN man BØR øve med click jævnligt, så man opbygger en solid indre puls... det giver selvtillid og er noget bandet elsker da de føler du understøtter dem alle ved at være manden med pulsen! Så der er ingen undskyldning for ikke at øve til click tracks.

 

men ja, når musikken spiller og så længe bandet gør det samtidigt så er det cool at ryge fra 88 i vers til 90 i kvædet og retur igen.. no problem!! det er sådan musik svinger.

 

men feks i studiet når der skal laves lagkage produktion så er det DÆLME rart at ha en slager der er ok tight til click ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres svar.

 

Det er vel bare en masse øvelse der skal til. Jeg synes bare at når jeg øver med bandet og fokusere på tempoet, jo værre bliver det, men når jeg slapper af og bare spiller bliver det straks meget bedre. Jeg synes også at det vigtigste må være at det svinger, selvom tempoet ikke er 100% i orden det skal jeg selvfølgelig også sige, men en trommeslager skal sgu være forholdsvis tight. Jeg må øve efter klik når jeg er alene og følelse og indlevelse med bandet. Det er bare mega irriterende ikke at have styr på det.

 

Endnu en gang tak for jeres svar.

 

Frost.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Hvad de andre siger - og:

 

Det er måske også noget I skal arbejde med i hele bandet.

 

Ofte er det efter min opfattelse ikke kun trommeslageren, der "gør noget forkert" - men at bandet ikke har samme intuitive opfattelse af, hvor man skal fordele sig omkring pulsen.

 

Så I skal måske i fællesskab arbejde med, hvad der får jer til at speede - og hvor I hænger. Så I kan blive opmærksomme på hvad I kan gøre for at skabe bedre sammenhæng i den rytmiske oplevelse.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Øv til click og især gap-tracks.. Dvs du programmerer feks 4 takter af 4/4.. Men lægger kun klik ind i de 3 af dem.. Loop det

 

Udfordringen er om man holder tempo når klikket kommer ind igen :-)

 

 

 

Hej Henrik ! Lyder som en super idé. Hvordan programmerer man den slags gap tracks ? Du har måske en hjemmeside hvor man kan finde den slags (er langt fra ekspert i sådan noget nemlig)

 

mvh. David.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dybest set kan du lave dem med en simpel rytmebox der dog gerne skal ha en form for sequencer indbygget så du kan lave "songs"

 

Lav en 4/4 takt med klik på alle 1/4 dele.. Lav så en tom 4/4 takt

 

Lav så en "song" med

 

3 x klik og 1 uden

2 x klik og 2 uden

1 x klik og 3 uden

 

Hver variation kan du bare sætte på repeat indtil dine ører falder af..

 

Jeg vil dog anbefale en app som Clockwork som er genial til dette.. Har den til iphone

https://itunes.apple.com/dk/app/clockwork-metronome-click/id383338773?l=da&mt=8

 

Mener den også fås til android?

 

Den skal lige læres at kende men brug 1-2 timer på den og så er du kørende :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nogen der kender alternativer til clockwork på android? Kan ikke finde i play butikken...

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.johnnastos.Metronomics

 

ser ud til at kunne det også.. se "independence mode" som er clicktrack med "silent" takter (in-audible)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg vil dog anbefale en app som Clockwork som er genial til dette.. Har den til iphone

https://itunes.apple.com/dk/app/clockwork-metronome-click/id383338773?l=da&mt=8

 

 

Den skal lige læres at kende men brug 1-2 timer på den og så er du kørende :)

 

Har hentet denne i går (7 kr.) og som Henrik skriver, så er det et rigtigt godt værktøj. Jeg har efterhånden prøvet 5-6 apps og et par andre alm. metronomer, men den her er den bedste. Så :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu