Gode, Holdbare Heavy Metal Bækkener


Orakk

Recommended Posts

Hej folkens!

 

Jeg har i længere tid spillet på en stor bunke forskellige bækkener når jeg har spillet trommer, helt fra totalt tynde bækkener til tykke - fra Paiste til Meinl. Udfra det kan jeg konkludere at tynde-medium bækkener ikke går for mig, da jeg godt kan lide at slå fra mig når jeg spiller heavy, og der knækker tynde-medium bækkener altså bare for hurtigt. Derudover har jeg så haft problemet med at mine "tykke" bækkener lyder af helvede til, så jeg står lidt og ved ikke rigtigt hvad jeg skal erhverve mig nu. Jeg går efter en bækken serie som har en fed lyd, meget gerne god lyd til heavy, og de kan holde til noget. Jeg kan godt lide glatte og skindende bækkener, jeg er ikke meget til dirty bækken finish osv.

 

Jeg har set på Meinl Classics Extreme Metal bækken serien, og de matcher stort set alle mine kriterier, men de koster altså lige måske en tand for meget ny (og jeg kan ikke finde dem brugt). Er der andre måske lidt billigere alternativer, eller er det dem jeg skal have fat i, hvad prisen end koster?

 

Tak på forhånd for hjælpen :)!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt ked af at måtte sige det. Der er absolut ingen grund til at slå så hårdt at bækkenerne revner. Bækkenerne lyder ikke bedre af det, medmindre crashne har problemer med at åbne op. Du skal øve dig ud af problemerne, tror det er den eneste vej ud. Så må du dyrke noget boksning eller lignende ved siden af. :hmm:

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu siger jeg heller ikke jeg smadrer mine bækkener med direkte kraft i løbet af 1-2 måneder - jeg har arbejdet mig igennem 5 bækkener (3 crashes, 1 china og 1 hi-hat) på 4 år - og de har alle været brugt købte til under 1000 kroner (fleste til under 500), og det vil jeg ikke mene er meget når jeg spiller på dem flere gange om ugen i flere timer, og til gigs en gang om måneden i gennemsnit.

 

Jeg siger bare at jeg ikke vil spille på medium eller under mere, og derfor leder efter gode tykke bækkener, i stil af Meinl Classics Extreme serien.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså hvis dette også er en købsannonce så har jeg et lækkert crash du kan erhverve dig. Og gerne i bytte med et andet crash du har. Det er et paiste innovations heavy 16" crash. God stand og lyst og explosivt i lyden. Intet mørkt over det. Der er selvfølgelig lidt fedtfingre og stikmærker. Men ellers det du søger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har to anbefalinger til bækkener-serier, der lyder helt fantastisk og holder meget, meget godt:
Sabian HHX - her vil jeg anbefale X-plosion modellen... Lyder eminent, og holder bare i evigheder.

Meinl Mb20 - Disse bækkener er lavet til metal, eller ihvertfald god hård rock, men dette er ikke sket på kompromis med lyden - virkeligt komplekse bækkener, dybe og med høj volumen.

Go for it!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med at tykke bækkener er stærkere end tynde, det er stik imod min erfaring. Og hvis man tænker den igennem giver det også bedre mening at tynde bækkener bedre kan tage "skraldet". Der er simpelthen mindre masse der skal flyttes, og bækkenet har derved letterede ved at flytte sig når trommestikken rammer.

 

Se evt. den klassiske video med Mike Mangini - den giver en god forståelse af dette.

 

http://youtu.be/ojiPW0FAiik?t=4m54s

Link til kommentar
Del på andre sites

Uden at spille klog, ville jeg da mene det mere er kvaliteten på bækkenerne end tykkelsen, nu du nævner pris på ca 500 kroner stykket.

Og det kan godt betale sig at købe sine drømmeserie selvom de kan være ret pebberede, så længe man prøver dem først, og er sikker på det er en serie man vil have glæde af i mange år.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sabian, AAX Xplosion crashes - de er medium tynde, men holder fandme godt og lyder fantastisk! Og ja, min erfaring er, at tykke, stive bækkener, flækker nemmere end mediums, da vibrationerne fordeles over hele bækkenet.

 

Hvad ride angår kan jeg anbefale Sabian AA Metal-X ride - Som navnet antyder, en tung måjjjerfårker, men stadig med en lækker tone og et ping samt en klokke der trænger igennem det meste.

 

China?? De plejer som regel at flække for et godt ord, men mine kinaer, hhv. 18" Sabian HHX Chinese og 20" AAX Chinese kører nu på 6. eller 7. år uden problemer... Det er helt utroligt så mange tæv de kan holde til!!!

 

Som du nok kan høre, så er Sabian sagen!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for alle svarene indtil videre - det er sådan noget jeg kan bruge! :) - jeg tror jeg tager til Århus i nærmeste fremtid og får prøvet de serier i foreslår, da der ikke er det vilde musik-halløj-butik her hvor jeg bor, så jeg kan simpelthen ikke prøve noget an.

 

Og tak for den video der Gunnar, den skal jeg nok lige kigge på når jeg kan afspille den med lyd!

 

EDIT: Og nej, det er ikke direkte et købs tråd, men jeg leder jo, så det kan være jeg bare kan købe noget godt brugt også ;) men det ser jeg lige på!)

Redigeret af Orakk
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller med Meinl's MB20.

De er så tykke og tunge at jeg ikke kan holde mit 22" ride vandret i luften med én hånd hvis jeg holder ude i kanten.

 

Mit 19" fik en lille revne her for nogle måneder siden.

Så selvom bækkenerne er beregnet til metal og de er tykke og runge, så kan man ALDRIG sikre sig imod revner og lign.

 

Som Henrik så rigtig siger, er det en fejl i bækkenet, forkert spille metode eller hvis du taber dem eller lign.

 

Så gå efter det du syntes lyder fedt og finder robust. Så er jeg sikker på du bliver tiltreds :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sabian er vist en mangelvare i DK, hvis de skal købes fra ny, da der ikke er nogen importør i øjeblikket... Brugtmarkedet byder da på en del, men kan være svært når man gerne vil høre/føle dem inden et evt. køb.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt ked af at måtte sige det. Der er absolut ingen grund til at slå så hårdt at bækkenerne revner.

 

Er for så vidt enig, men visse stilarter kræver bare noget power. Det skal se voldsomt ud, og det går ud over bækkenerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er for så vidt enig, men visse stilarter kræver bare noget power. Det skal se voldsomt ud, og det går ud over bækkenerne.

 

du får mere power ud af bækkener ved at slå korrekt på dem... det samme med trommer

Bare at slå hårdt giver ikke mere lyd. Ved godt det lyder weird, men prøv det.. seføli skal man slå til, men det er vigtigt at spille bækkenet og ikke smadre ind i det med stift håndled og stoppe bevægelsen "inde i bækkenet".. alternativt må man betale ved kassen for nye skiver ;-)

 

så ja, hvis det skal se dramatisk ud så smadrer det skiverne.. men så er der ingen grund til at bruge dyre skiver, for så overstyrer de alligevel..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg oplever virkelig... som i VIRKELIG, at der er forskel på holdbarheden i mine bækkener. Det er mange år siden, jeg har ødelagt et bækken (som ikke var Wuhan), men før den tid nedlagde jeg dem på stribe... Her er min erfaring, at Sabian, specielt AAX og særligt HHX er klasser bedre, hvad angår holdbarhed, end mange andre topmærker...

 

At holdbarheden afhænger af teknik kan vel ikke diskuteres, men hvis man teoretisk set kunne anvende akkurat samme teknik på en række forskellige bækkener, vil jeg oddse på, at Sabian er i den absolutte top (til sammenligning med bækkener som Paiste 2002; Zildjian AC; Anatolian-som jeg nødigt ville lade sammenligne med andre fine bækkener; osv. osv.).

 

Taler kun af egen erfaring, men det er vel også det eneste jeg har at gå ud fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu