Backtrack - Erfaring?


drum

Recommended Posts

Hej derude!

 

Hvad er jeres erfaringer med backtrack: Fungerer det på scenen, og kører I click in-ear?

 

Nogen betænkeligheder?

 

Vi ser på muligheden i bandet, især ift. kor og strygere m.m.

 

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har spillet en del med backintracks, og det har altid været med click (så ja in-ear).

 

Betænkeligheder...
- Det gir jo sig selv at man skal være tight.
- Hvor store steder spiller i (hvis i spiller små steder og ikke har lydmand på kan det være svært at få mixet det godt ind i live lyden).

Men det er da bare at prøve og se:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer ret meget an på omstændighederne.

 

Spiller i relativt små scener rundt i landet og udlandet, synes jeg det er en dårlig idé - ellers behersk det ned til vitale dele i kompositionen som absolut skal med, men ikke kan afvikles live med de instrumenter i har med på scenen. Og også tænk på publikums forventninger til oplevelsen - de fleste små koncerter kommer folk som regel uden at ha hørt bandet særlig meget før, og vil egentlig bare gerne lære jer - og jeres energi at kende. Dér kommer en total strømlignet backtrack produktion der hælder op mod pladen til at arbejde imod den oplevelse publikum sætter størst pris på ved små koncerter. Og så synes jeg personligt at en koncert på et lille spillested, hvor der drøner et kæmpe kor-arrangement ud af højtalerne mens der kun står én og synger, er ret kikset. Hvis i absolut skal bruge det, så tænk æstetisk, se backingtracket som et ekstra medlem i bandet som også har sine begrænsninger, der ikke har 120 arme - og stemmer.

 

Ved større produktioner er backingtracket vel en uundværlig del af produktionen, som synkroniserer lyd-effekter, lys og alt andet der skal til med live-udførelsen - hvor man dog stadigvæk skal være opmærksom på ikke at overkompensere live-delen af oplevelsen for publikum.

 

In-Ear kan klart anbefales ved sådan en produktion. evt. send et click kun til trommeslageren, og så kan i andre så få selve backingtracket uden click, så i stadigvæk spiller sammen med trommeslageren.

 

Hvis i vil bruge backingtracks til kopi og ballejobs, kan jeg anbefale at i køber en 0.50 Kaliber pistol, bare for at være sikker, og så skyde hinanden i øvelokalet. Den sidste der står tilbage, skal så begynde at gå med reklamer og søndagsavisen i weekenden i stedet for at spille musik.

 

 

 

 

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Hvis i vil bruge backingtracks til kopi og ballejobs, kan jeg anbefale at i køber en 0.50 Kaliber pistol, bare for at være sikker, og så skyde hinanden i øvelokalet. Den sidste der står tilbage, skal så begynde at gå med reklamer og søndagsavisen i weekenden i stedet for at spille musik.

 

 

 

 

 

LOL

 

:dialaugh_trans::dialaugh_trans::dialaugh_trans::dialaugh_trans:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lige lidt i tvivl om hvad det er i kalder backtrack. Er det alt det sequenseren laver, eller hur?

 

ja.. dvs.. det kan også være samplede voices, mm.. oftest er backtracks et mix lavet istudiet som man afvikler.. i princippet på "bånd" eller "CD", men i disse digitale tider benyttes ofte en laptop eller iPad til det.

 

OBS!

Medbring ALTID en version af tracks på mp3 og evt. på CD.. for det KAN altså ske at laptop(iPad) går i smadder.. og så er det nitten ikke at have en backup.

 

Er iøvrigt enig i at kun lægge click i tromme monitor(in-ear klart at foretrække, da du elelrs får det ud i trommemics og dermed gennem fronten, hvilket giver MANGE problemer hvis du spiller bare lidt til).

Og kun click til trommeslager.. de andre skal bare følge.. iøvrigt noget de bliver bedre til når man har click track.. for så VED de at man er den der ved det bedst... nogle gange kan guitarister go massister være utroligt stædige med beatet og mene at de ved bedre.

her er vi ved noget essentielt.. det lyder af lort hvis folk ikke spiller sammen og ligger ens.. det er langt være at spille til click hvor folk ligger forskelligt end til ikke-click hvor man løber/stiger sammen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså delvis playback-singback whatever, med click til slageren, hvis en sådan ikke allerede er sparet væk.

Ok så er jeg enig med Klemme. Pistol, og derefter søndagsaviser eller andet samfunds nyttigt arbejde for den sidste overlevende. :tu:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 7 måneder senere...

En gammel tråd, men vil bare lige tilføje to kommentarer (om nogen nogensinde ser dem, ved jeg ikke):

 

1) Trommeslageren behøver ikke være den eneste med click. I mit ene band er det delt ud på 3/4 bandmedlemmer, så clicket er aktivt hos den, der "har" den. Hvis der fx er klaver/guitar-intro, -mellemspil osv. virker det bare så uprofessionelt, hvis trommeslageren er nødt til at holde time med fx hi-hat'en. Man kan altså bedre skjule det ved at distribuere clicket.

 

2) Jeg er ikke enig med det med pistolen og kopimusik. Noget kopimusik kræver jo lige så meget backtrack som originalmusik, så jeg kan ikke se, hvorfor man skal forskelsbehandle der :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis i vil bruge backingtracks til kopi og ballejobs, kan jeg anbefale at i køber en 0.50 Kaliber pistol, bare for at være sikker, og så skyde hinanden i øvelokalet. Den sidste der står tilbage, skal så begynde at gå med reklamer og søndagsavisen i weekenden i stedet for at spille musik.

 

 

 

2) Jeg er ikke enig med det med pistolen og kopimusik. Noget kopimusik kræver jo lige så meget backtrack som originalmusik, så jeg kan ikke se, hvorfor man skal forskelsbehandle der :-)

Kan kun bifalde første kommentar omkring backing-track ved kopi-musik. Personligt gider jeg ikke høre et balle-band, der lyder som en CD.

 

Det er langt mere spændende at høre, hvad et fx. 4 mands kopi/balle-band kan få ud af et kendt nummer ... altså kan de spille, så det lyder af noget. Swinger det - med kun de 4 instrumenter - kan man høre, de er dygtige. Spiller de derimod med backing-track, kan det jo lige så vel være dette track, der giver "nerven" i musikken = kedeligt!!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Men der er en væsentlig ting man IKKE kan... Man kan slet ikke styre dynamikken på nogen måde. Hvis dynamikken er forskellig fra aften til aftenen, vil det virkelig underligt hvis backingtracket stadig kører på fulde drøn. Tænk jer VIRKELIG om før i gør det. Det binder jer ret stramt... Bare min anbefaling

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Man kan slet ikke styre dynamikken på nogen måde. Hvis dynamikken er forskellig fra aften til aftenen, vil det virkelig underligt hvis backingtracket stadig kører på fulde drøn. Tænk jer VIRKELIG om før i gør det. Det binder jer ret stramt... Bare min anbefaling

Kan godt følge, hvad du mener, Riege.. MEN

Derfor vil jeg anbefale en ROLAND-SPD-sx

 

Vi har lige købt en Sdp-sx.

Den er fed.. Der kan du både ligge click og backtrack på en pad.

Du kan også vælge at forbinde to pads, men så de begge bliver aktiveret..

 

Det vi gjorde, var at møde op på spillestedet 2 timer før, for netop at få styr på vores lyd, med maskinen..

 

Vi spiller dog digitalt, så vores instrumenter er atid på samme lydstyrke, så det ikke lyder mudret..

På den måde kan vi altid styre vores lyd.

 

Vi er glade for vores maskine:

Alle vores lyde/backtrack og click er lavet i Protools.

Det fungerer, vi er glade.

 

Mikkel :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening er/kan backing-tracks være en af de værste digitale hjælpemidler i musikken.

 

Som Kristian Riege var inde på, kan man aldrig styre dynamikken, som efter min mening, er det vigtigste under en live-koncert. I de sidste par år, har man set hundreder af koncerter der er afviklet ved backing-tracks - heriblandt kan Carpark North, Mads Langer og Asteroids Galaxy Tour f.eks. nævnes. Jeg synes at det er en skam, at man er begyndt at anse live-koncerter for at være en decideret 'produktion' - som skal være en nøjagtig kopi af den forgående koncert - og ikke en rigtig optræden med nerve, intensitet og indlevelse. (Man kan selvfølgelig også 'leve sig ind' i musikken med backing track'et, men efter min erfaring, tager man alt for let på sin koncert når man føler sig for sikker ved track'et. Jeg synes det er kedeligt at gå til en koncert, hvortil man ser trommeslageren trykke på 'play', ligesom på sin Ipod, og så går koncerten i gang. Jeg synes det er vigtigt, at man ikke spiller sammen med backing-tracket, men med de dygtige musikere man er på scenen med.

 

Alligevel er der også mange gode ting man kan bruge backing-tracket til. F.eks. til elektronisk musik eller andet hvor det er nødvendigt at man er 100 % tight. Track'et fungerer godt til nogle musik-genre, men jeg synes dog at lige DEN opfindelse har taget overhånd på den danske musikscene.

 

Med al respekt til jer som benytter backing-tracket :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Med her.

For mig handler det om musikken. Hvis det at lyde akustisk er vigtigt, er tracks nok ik sagen, men til mange ting synes jeg det er.

Ifht til swing, mener jeg det er afgørende hvor god drummer er til at spille til click, og bandet til ham.

Selv spiller jeg triphop, hvor tracks er afgørende for os, da vi desværre ikke har en super synth-pianist ved hånden. Dynamik kan programmeres, men er selvfølgelig det samme hver gang(dejlig). Vi øver til tracks med click i rummet, så alle finder beatet, og så tager jeg den derfra.

 

Jeg er enig i at det skal være bandet der spiller musikken, og ikke være semi-playback. Det er en balancegang. Men jeg mener ikke at tracks er snyd, med mindre man spiller musik der skal vise ens evner, mere end at fremføre et stykke musik på den bedst mulige måde.

 

På små steder har vi haft en guitarcombo, og spillet tracks fra den. Det virker godt, da lyden så kommer fra baggearet og ikke et halvdårligt pa. Desuden bliver lyden dejlig skramlet af en rørforstærker!!

 

Vh Thor

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu