Ludwig 60'er 3Ply Vs. 70'er 6Ply ?


Benton

Recommended Posts

 

Lige meget hvor mange gange du skriver maple cortex, så står der altså "maple Thermo gloss" i dit link, samt at det er en lakeret finish ;)

 

Jeg så godt Ludwig kaldte det noget andet end Cortex i 70 kataloget. Spørgsmålet er bare, om det ikke er samme finish som f.eks. i 75.

http://www.vintagedrumguide.com/images/finishes/ludwig/1975-1_ludwig_finishes.jpg

 

 

Jeg er i øvrigt enig i dine betragtninger omkring 6-ply.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg spiller så også mest rock og synes der er masser af punch i mit 3 ply.. mere end i 6ply.. men mindre tone.. og lidt mindre fylde..

 

her snakker vi kun akustisk.. i studiet savner jeg bestemt ikke fylde med 3 ply..

 

i en øver med guitarer der skriger løs, så KAN det nogle gange føles lidt tyndt.. absolut lige så hørbart(pga. feeeedt punch/attack) men ikke samme fylde/tone i lyden som 6 ply.. på den anden side spiller vi også for fuckin højt i øveren :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må hellere også gi mit besyv med...

 

Jeg har ejet/ejer alle 4 slags materiale (egenligt kun 3 men vi tæller 6 ply som et og 3 ply som et) som Ludwig har bygget med i 70'erne og ud af alle 4 så er 6 ply den med mest fokus i, specielt 24" i 6 ply er super fed til rock, den er nemmere at styre/stemme end de tre andre og så, som de andre også siger, så er specielt tonen i 6 ply meget renere end ved f.eks. en 3 ply med re-rings.

Så hvis du endeligt skal ha en 24" som er til at styre, så er det lige præcis 6 ply du skal ha fat i.

Men........

Som andre også så venligt pointerer, så er det alt for dyrt for de 3 tønder, jeg solgte mit 6 ply for 9000,- men så var det også 24,13,14,16,18, så der skal pruttes gevaldigt om prisen hvis du en dag skal sælge dem videre uden et kæmpe tab.

 

Gryden.

Redigeret af snippergyppen
Link til kommentar
Del på andre sites

4 ply?

Altså da de i 1976 gik over til at lave 6 ply, der blev de mindre toms bygget i 4 ply, men jeg har aldrig hørt om en 24" i 4 ply, så nej jeg har ikke haft en 4 ply ;-)

 

Jeg syntes at der er mere bund og skramleri i 3 ply hvorimod 6 ply er ret så fokuseret i lyden, men stadigvæk med masser af bund ,den er bare i mine øjne "pænere" i lyden.

 

Gryden.

Redigeret af snippergyppen
Link til kommentar
Del på andre sites

skulle ha været mere specific.. Ludwig Standard blev i en meget kort periode bygget i 4 ply.. maple, poppel, poppel, maple.. dyyyyb lyd.

 

Photo%2012-10-13%2017.56.43.jpg

 

ret cool

 

har kun en snare kedel tilbage.. som jeg er ved at bygge om..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

enig i at 6ply er "pænere"!.. og mere bund i 6 ply, men ja, netop.. 6ply er mere fokuseret i den høje del af bassen, hvilket for den til at fremstå "tykkere".. men når man går i studiet så er der lidt mindre dyyyb bund.

hvilket nok er hvorfor jeg foretrækker 3ply.. det er "grimheden" der tæller når man skal mixet nummeret... synes jeg.. og de lydfolk jeg arbejder med.

Link til kommentar
Del på andre sites

skulle ha været mere specific.. Ludwig Standard blev i en meget kort periode bygget i 4 ply.. maple, poppel, poppel, maple.. dyyyyb lyd.

 

ret cool

 

har kun en snare kedel tilbage.. som jeg er ved at bygge om..

 

Ja ok, jeg er ikke inde i standard serien, så jeg vidste faktisk ikke at de var blevet bygget i 4 ply.

Så har jeg ejet/ejer 4 ud af 5 så ;-)

 

Gryden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Denne tråd går godt nok hurtig - blev ikke helt færdig med mit indlæg fra før!

Jeg har spurgt sælger om serienumre og de er som følger:

Serinumre: "13: 1946617 16":1946613 24"1946625

I følge denne side må det være et late 70' er 6 Ply http://www.vintageludwigdrums.com/70stimeline.html

Hvis der er tale om et '78 - '79 Ludwig sæt, er der jo faktisk "svindel" i slags-annoncen, som angiver sættet til at være fra 1970.

 

Synes ofte, jeg kommer ud for, at sælger IKKE angiver, om et sæt er fra først i 70'erne (3-ply) eller sidst i 70'erne (6-ply).

 

Det betyder faktisk meget for prisen, som Henrik skriver, da 3-ply er vurderet højere i pris.

 

Lige et "surt" opstød for én, der elsker Ludwig - både 3- og 6-ply (har haft begge dele - tryk på mit navn nedenunder for yderligere oplysninger) ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det var præcis de 4-lags kedler der var udgangspunktet for at jeg lavede denne:

image-6D4D_513DE2D2.jpg

 

Og så selvfølgelig at Greven havde 4 mm poppel-planker liggende, som jeg måtte få......

Og der ER faktisk meget bund i den, især i forhold til dens kun 4" dybde - der er mere bund i end i mange andre 5"-trommer, synes jeg.

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=77830


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

LOL.. jeg elsker nørderi... jamen den tæller måske heller ikke med, da den "kun" var i standard serien.. sorry.. jeg drillede bare lidt ;-)

Ja, nørderi er feeeedt og super cool med så meget feedback. Sælger af sættet påstår nu at de faktisk ER 3 ply og har taget nogle billeder . Kan bare ikke få det til at stemme med serienumrene, som indikerer at det burde være sidst 70'er kedler og synes også det er svært at se på billederne, men det kan i kyndige nok bedre vurdere end jeg kan.

Tjek her http://www.dba.dk/trommesaet-ludwig-ludwig-t/id-1004067264/

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg så godt Ludwig kaldte det noget andet end Cortex i 70 kataloget. Spørgsmålet er bare, om det ikke er samme finish som f.eks. i 75.

http://www.vintagedrumguide.com/images/finishes/ludwig/1975-1_ludwig_finishes.jpg

 

 

Jeg er i øvrigt enig i dine betragtninger omkring 6-ply.

 

Det tror jeg ikke at det er. I 70'er kataloget står der jo at det er "3-coat hot lacquer process", hvilket jeg tolker som at det er lakeret.

 

Men jeg kan godt se, at farven er udgået i midten af 70'erne og bliver genintroduceret med 6-ply. Det er nok derfor farven er så sjælden på 3-ply kedler. Musikbixen har et sæt, og kalder farven for "Beatles on the roof", fordi Ringo åbenbart brugte et sådant sæt til den optræden.

 

Desuden kan man hurtigt se, om det er lakeret eller cortex, da cortex stadig er meget lyst, selv mange år efter, mens lakeret er blevet meget mørkere og mere gult.

 

Her er et sæt i maple cortex:

http://www.ebay.com/itm/111184927659?_trksid=p2048036

Man kan endda se, hvordan reiferne er blevet mørke mens coatingen stadig står helt lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er 6ply:

  1. De har ikke re-rings
  2. Stortrommen har de tykke ben. (De kan selvfølgelig være monteret senere, da hulafstanden er den samme, men tvivler)
  3. Man kan tælle lagene. Fra kedlens inderside og ud: Ahorn, poppel, poppel, ahorn, poppel, ahorn.

 

 

præcis

 

6 ply.. 1000%

Link til kommentar
Del på andre sites

Og Bonhams sæt på billedet vil jeg næsten vove at påstå, er lakeret, da der ikke er indlæg i reiferne.

Ja det må jo være den "3-coat hot lacquer process" som der er beskrevet i deres katalog.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det må jo være den "3-coat hot lacquer process" som der er beskrevet i deres katalog.

 

Præcis.

 

Jeg kom lige til at tænke på, at en af grundene til at den blev hevet ud af kataloget, kunne jo være at der måske kom nogle nye arbejds- og/eller miljøregler omkring lakken og hele lakeringsprocessen, som man ikke har taget højde for fra Ludwig's side, og som besværliggjorde hele processen.

 

Om det rent faktisk er tilfældet ved jeg ikke. Det var bare en tanke der lige strejfede mig. Det skal derfor tages med et gran salt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pas, jeg ved det heller ikke. Men det er ikke mit indtryk at man gik særligt meget op i miljø regler i 1970. Tror bare man skiftede dem der arbejdede med galvanisering, lakering, forkromning og lign. ud, når de ikke rigtigt kunne holde arbejdstempoet pga. vejrtræknings problemer.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Og så må vi hellere lige slå det fast én gang til:

Hvor er sådan nogen lyse træsæt altså bare flotte.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Men vi snakker jo 24" og kunne man få standard med en 24"? ;-)

 

Gryden.

 

ny info.. brude jeg jo have vidst men nu ved jeg..

 

1988 Super Classic have de samme 4 ply kedler (maple, poppel, poppel, maple).. OG man ku købe 24" ;-)

 

DET VAR LIDT I TIL NØRDERI AFDELINGEN!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu