Yamaha Live Custom - High-End?


Nicolaj Fage-Lorenzen

Recommended Posts

Hej alle,

 

Her til aften nød jeg synet af Dürings nye Live Custom-sæt til DMA. Det er jo sindssygt svært at bedømme lyden på en tv-mixet transmission.

 

Når man besøger Yamahas hjemmeside omtaler de trommerne fra deres nye fabrik i Kina som high end-trommer. Når man ser prisen ligger den på ca. 13-14k for et standardsæt. De ser jo fede ud og egekedler lyder lækkert... Jeg forbinder dog high end-sæt med noget højere pris...

 

Hvad tænker I?

 

Måske Peter kan give en melding på lydkarakteristik sammenlignet med sine Maple Customs og Recording-sæt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja.. High end er jo sjældent så meget lyd som finish når vi snakker de store fabrikker.. Eg er vel også billigt at skaffe?.. Tja

 

Men det er jo ikk dyrt når man ser hvad de ellers tar

 

PÅ DEN ANDEN side så blir alt jo lavet i Kina nu så måske de har fået en billigere produktion der?

Link til kommentar
Del på andre sites

Var det ikke også playback? Jeg sad virkeligt og prøvede at lede efter mikrofoner, men kunne ikke finde nogen. Det var faktisk kun til den første optræden med Burhan G at jeg kunne se mikrofoner ved trommerne.

 

Men de nye trommer er vel lige så high-end som f.eks. Tama's Starclassic. De koster jo efterhånden også omkring de 14k. for et standard sæt, og bliver også lavet i Kina. Pearls MCX er jo også high-end og koster det samme. De er så bare lavet i Taiwan.

 

Men om de nye Yamaha er fede, skal jeg ikke kunne sige. De strøg jo hele deres professionelle linje, med undtagelse af PHX sættet, og har siden lanceret det nye Live Custom. De har jo markedsført dem ret massivt, og fået mange store slagere til at benytte dem, så helt skidte kan de jo ikke være. Det bliver dog interessant at se, hvad de kommer med i 2014. For det kan næppe være meningen at de kun har begyndersæt og to professionelle linjer, hvoraf den ene koster et halvt parcelhus.

Link til kommentar
Del på andre sites

Well said!!

 

Prisen er ligegyldig.. Det er den fornemmelse man får bag sættet der tæller

 

Når jeg bygger sæt så er målet et sæt der "taler" til mig og som jeg kan udtrykke mig på.. Som spiller "med mig".. Ikke "mod mig".

 

PHX lyder fint!,, Men ikke i nærheden af den pris de koster.. Der findes mange sæt der er lige så fede til laaaangt mindre.. men tror så heller ikke Yamaha regnede med st sælge mange af dem.. De er vel mere et udstillingsvindue for hvor specielle deres trommer kan være.,

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke prøvet PHX sættene, så jeg skal ikke kunne sige om de rent faktisk er fede "live". Men ud fra de videoer der ligger på Youtube, så virker det ikke som et sæt for mig.

 

Det er vel Yamaha's svar på Pearl Reference. Kedler med mange træsorter og forskellige kanter alt efter trommestørrelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er nogenlunde sådan.. Der er dog brugt nogle ret dyre træsorter i kernen.. Jatoba feks.. Og kanterne på bd er skarpere end på gulvtoms hvilket er omvendt på Pearl Reference

 

Har dog aldrig helt forstået ideen med phx.. Sygeligt overpriced trommer som er tykke!.. Men som de har prøvet at få til at lyde tynde!?., jo det er da til dels lykkedes på toms.. Bd er sgu lidt.. Hmm.. Tynd.. I lyden.. I mine ører..

OBS: har kun testet en enkelt af dem..så måske en dårlig mandags tromme jeg testede (den stod i slagtøj centret da de kom frem)..

Men alt i alt vil de aldrig blive et salgshit til de priser.. Og tykke trommer vil nok aldrig blive en favorit i længden.. Lilletrommer undtaget MEN phx snares findes vist stadig ikk!??

 

Ville gerne teste et oak sæt., gætter på en kraftig, tør lyd og forholdsvis kort sustain.. Medium varme ca som ahorn.

 

Hvis det lyder godt så ku jeg da godt finde på at bygge et i ren eg..

 

Vi må ha Peter på banen og fortælle lidt om dem hvis han spiller på et til dagligt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er monster glad for mine YAMAH maple custom sæt, jeg tænker nok også at, tykkere kedler ikke ville være min "kop thé" ;)

 

jeg gad godt prøve en phx - snare hvis/når de laver sådan én?

 

- Lars Riis

 

ps øv at de ikke laver YMC mere... deres bedste tønder efter min mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej gutter!

 

Ja der er sket lidt omrokering inden for Yamaha's trommeprodukter må man sige. Det meste af det handler jo netop om deres skift til kinesisk fabrik.

 

Jeg har netop fået Live custom som er noget af det første der er produceret i Kina. Det er endnu lidt tidligt at vurdere om der er nogen decideret kvalitets forskel, men umidelbart virker det til stadig at være Yamaha's høje standard.

 

Live custom som helhed er jeg VIRKELIG på røven over. Jeg er stadig rigtig glad for både mine Absolute Maple, Recording og PHX'et, men det er som om Live custom er noget helt andet. Det er selvfølgelig også første gang jeg spiller på et sæt i Oak.

 

Umidelbart er der bare tale om meget mere lyd. Dvs volumen, response og i særdeleshed sustain. Noget der f.eks ikke er så udtalt i PHX og Recording. PHX har et ret blødt og dybt attack, som kan være lækkert, men lige nu er jeg ret pjattet med den måde Live custom er "sprælske" på. Hvis jeg skal kommet det nærmere, så må det egentlig handle om at de er mere kraftige i de høje og dybe frekvensområder, og altså knap så definerede i mellemtonen, som Maple er.

 

Jeg kører stadig kun med fabriksskind (som er Remo emperor clear) og det lyder helt fantastisk, så jeg er meget meget spændt på hvad der sker når jeg smider Evans G2 coated her i næste uge! Live custom får på en eller anden måde lidt dobbeltlagsskind til at lyde som enkeltlagsskind. Frækt!

 

Jeg har ikke helt styr på prisfordelingen i de forskellige serier, men tror selvfølgelig også det har meget med træsorten at gøre samt at produktionen er rykket til Kina. Live custom har ikke Die cast Hoops, eller Nouveau lugs, hvilket både gør trommerne "lettere" og selvfølgelig også lidt billigere.

 

Der kan dog på ingen måde skelnes i lydkvalitet i nogen af de nævnte serier udfra hvilken prisklasse de er i. Det er som sagt smag og behag, og hvis man kan li det Oak kan, er man bare heldig at det er lidt billigere.. :-)

 

Som altid med trommer og instrumenter er det en smagssag, uden at gå alt for meget på kompromis med kvalitet. Det jeg godt kan li med Yamaha er at det er rimelig ensartet høj kvalitet man får i de fleste serier, med nærmest garanti for en umiddelbar "out of the box" fed lyd.

 

Min finish er jeg SÅ fucking vild med :-)

livecustom2jpg.jpg

Redigeret af Bestchops
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu