Bækkener Til Funk


ManUtdFan

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg har kastet mig ud i at spille den vidunderlige genre, funk (samt diverse relaterede numre). Vi snakker alt muligt fra tidlig Michael Jackson til Aretha Franklin, Otis Redding over Ridin' Thumb, Tower of Power osv...

I den forbindelse ser jeg på at skifte min blandede landhandel af aldeles u-matchende bækkener ud. Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle tips til hvilke bækkener/serier og størrelser som ville egne sig godt til funk-genren (men gerne også allround hvis nødvendigt). Har prøvet at søge rundt her på forummet, men ikke rigtig fundet det store.

Jeg forestiller mig nogle crashes som er ret lyse/hurtige, og måske en hurtig 13" hi-hat med god stick definition. Men hvad med ride og andet godt?

Umiddelbart har jeg noget i tankerne à la Zildjian K/K Custom (samt måske et Constantinople ride), Sabian HHX osv., men det er muligt jeg er helt galt afmarcheret :)

En ting, jeg dog kan sige med det samme: jeg er ikke specielt interesseret i Paiste, da deres "sound" ikke er lige mig...

Jeg er meget interesseret i at høre jeres erfaringer!

Link til kommentar
Del på andre sites

En ting, jeg dog kan sige med det samme: jeg er ikke specielt interesseret i Paiste, da deres "sound" ikke er lige mig...

 

Jeg er meget interesseret i at høre jeres erfaringer!

 

Man må ikke drille!

 

Nå, men jeg gør det nu alligevel:

 

Har du prøvet at spille på Paiste 602 bækkener? Min erfaring siger: Gode til funk: Lyse, hurtige, eksplosive, udtryksfulde.

 

20" medium og 16" samt 18" thin crash sammen med en 13" hihat, så er du kørende, men helt billigt bliver det jo nok ikke.

 

Og iøvrigt all-round anvendelige til mange genrer.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Sabian HHX er et godt bud, men umiddelbart kunne jeg forestille mig, at AAX passer endnu bedre. De er lidt lysere i lyden, mere crispy.

 

Jeg har for nyligt solgt et 16" AAX-Plosion fast crash. Det ville være helt oplagt. -plosion serien er meget følsom og åbner ekstremt hurtigt.

 

AAX-hatte er også møgfede. Har selv en 13" Fuisonshat, som du ville blive glad for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippene indtil videre - keep 'em coming :)

 

Man må naturligvis gerne drille - p.t. er jeg ude efter tips så jeg kan målrette hvilke skiver jeg begynder at lytte til på nettet og prøve i butikker.

 

Mht. HHX Evolution-bækkener har jeg et 20" ride - det er jeg ved at være en smule træt af, og jeg har ofte syntes det har en lige lovlig voldsom live-lyd. Har også et 16" HHXplosion crash som måske kunne passe ind. Det er i hvert fald aggressivt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg spiller funk spiller jeg lige præcis med en Zildijan K 13'' hihat,

OG med et HHX Evolution 20''. Efter min mening har det en latterlig fed klokke til funk!

Men ja, ellers kan det godt være et voldsomt bækken til tider, det kræver kontrol..

Med hensyn til crash bruger jeg også noget K.

 

Søren :)

 

Meget enig i valg af HH og ride. Og ja, HHX Evo kræver kontrol, men det er utroligt alsidigt. Mht. evt. høj klokke, så har jeg gode erfaringer med at benytte slap catz eller lignende til at dæmpe klokke lidt. Eksperimenter med placering.

Virker self også i fht. at mindske resonans fra øvrige del af bækken. Igen, eksperimenter med placering.

 

Hvad angår chrashes er HHX evo, AAX Sound Control eller K udmærkede valg.

 

Til genren bruger jeg selv et gl 16" AAX Sound Control, 16" gl. Istanbul (tyndt), 12" HHX evo splash, 13" gl. K, 20" K gl. Heavy Ride.

 

Jeg synes endvidere at mine bækkener er alsidige, men har også udvalgt dem specielt gennem 20 år....

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak Jonas, det gør jeg næste gang jeg er i bunkeren :)

 

Super tip med Slap Klatz, dem har jeg før brugt på et china med fin effekt, så jeg giver det helt klart et skud på 20" Evo.

 

Jeg prøver helt sikkert at tjekke nogle HHX Evolution crashes ud, måske også et O-zone.

 

Har gloet nogle videoer - Pete Ray Biggin ser ud til at spille på en masse HHX her, og det lyder super fedt - kan nogen se præcis hvad det er for nogle, også hi-hatten? http://www.youtube.com/watch?v=aQcGfRT4Tt0

 

Hørte også tilfældigvis et andet ride som fangede min interesse - 21" Sabian AAX raw bell dry ride:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Funk.....

 

13" hat med tyk bund, tynd top. Nu siger du "ikke Paiste", men Paiste er jo så meget. Jeg har ikke hørt noget mere funky end en Signature Dark Crisp 13". HHX Evo 13" er sikkert også cool, ligesom en Zildjian Quick Beat.

15"? Det kan jeg ikke forestille mig....

 

Crashes - små, hurtige bækkener, 14, 15, 16".

Ride - ret tungt, god klokke. Zildjian K Custom 20", for eksempel.

 

 

Det ville jeg tage med, hvis en god ven spurgte mig om jeg ville spille funk. Gud forbyde det!

 

 

;-)

Venligst

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu