Det Er Hjemme Igen....beverley Bop


Gæst jon petersen

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Bliver det så hjemme, eller skal det sælges? ;-)

 

Tanken er at det skal blive - jeg gav mit tyrkise sæt for det - og "lidt mønt min vej"....

 

Men jeg har jo andre sæt, så man ved aldrig. Det skal i hvert fald være et særdeles godt tilbud.

 

 

Lige nu spiller jeg bare på det, og bliver gladere og gladere for det!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...
Gæst jon petersen

Og så viste det sig, at den 14x4" Premier Royal Ace-kedel jeg fik at Erik Frey for nogen tid siden, og satte diverse ST-hardware på, passer ret godt i farve og lyd....:

thumb-207E_50A14ACA.jpg

 

thumb-5007_50A14ACA.jpg

image-BA3A_52ACEDD5.jpg

 

Damn, jeg får spillet meget!

De Rods, der ligger på lilletrommen er i øvrigt hjemmelavede - mere om dem, når jeg ved om de holder. Jeg bruger meget Vic Firth Rutes, men til 185 kr. parret er de et dyrt bekendtskab.

De her er bambus, og selve pindene holder noget bedre end Rutes´, der er i ahorn eller noget - nu skal jeg bare konstatere, at min samling af dem også holder i længden. Skaftet er i ægte mahogni!


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

jeg har også selv lavet mine .. fandt nogle gamle blomster pinde i skuret ,, noget isolerings bånd ,, vupti så var de lavet ,, aner ikke hvad træ de pinde er lavet af .. men de var ret hårde .. og de koster ikke mange kr ved blomsterhandlerne

 

 

Princippet er det samme - og dine blomsterpinde er sikkert også bambussplit.

 

Jeg vil dog gerne have et stift skaft, da jeg ikke kan lide disse:

 

ROD+WINCENT+RIMSHOT.JPG

 

Men meget bedre disse:

 

DV020_Jpg_Jumbo_446456.jpg

 

 

Men som sagt - jeg vil lige se om min limning holder, inden jeg viser mere.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...
Gæst jon petersen

Og så, Bing!

 

image-61BD_535A1A14.jpg

 

Mere mahogni i min stue!

Hvad nu?

Jeg havde "mødt" en svensker på Facebook, og efter at have delt billeder af vores respektive WMP-Beverleys begyndte vi at diskutere hvem der skulle købe hvems, så de kunne blive forenet.

 

Jeg havde jo 18x14, 12x8 og 14x14 - og han 22x14, 12x8, 13x9 og 16x15....

Jeg vandt....

For at spare den fra Sverige pissedyre fragt, enedes vi om at jeg betalte og at vi tog den med ro. 2 måneder senere skulle han til Malmö, og jeg fik Jonas Haaf til at modtage kassen og tage den med på arbejde på Sjælland, så jeg kunne hente det dér.

 

Mange, mange tak, Jonas - TS når det er bedst.

Hjem, skille det ad, bestille skind og så videre. 13" var blevet lakeret med mange lag shellak, men det er heldigvis delvist opløseligt i sprit, så kombination af klud med sprit og groft sandpapir fjernede det.

16" - på billedet - var fin, kun lidt rust på skiverne indeni - de blev renset og sprayet sølv, og kedlen fik en let gang slibning og olie. Nyere, bedre LokFast benholdere (de passer lige på) kom på - der kommer også på 14" som den nu står ved siden af:


image-9033_535A1A14.jpg

 

Den ene 12" bliver bygget om - til en 10".....hulafstanden mellem 12" med 6 lugs og 10" med 5 lugs må jo være den samme, og kedlen er jo bare et foldet stykke finér, så det må kunne foldes ud, skæres af og foldes igen......men det er en anden og længere historie. Jeg får en instrumentmager til at gøre det, hvis det ikke er alt for dyrt. Så gør jeg det selv. Så er jeg den eneste, der har en 10x8" i mahogni......

 

Og så vil jeg have 10x8, 12x8, 13x9, 14x14, 16x15 og både en 22" og en Bop 18".

Hey!



Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Wow Jon!

 

Hold op det er flot. Sig til når du vil sælge 18/12/14 ;-)

 

Vh

 

Det sker nok ikke - så skal der komme et helt ekstraordinært godt tilbud. Efter min mening er sættet helt optimalt og helt i klasse med tilsvarende Ludwig.*

 

Til gengæld overvejer jeg om en 18x14" Resonator kan hjælpe på salget af mit Resonator-sæt - det er nu 20x16 (APK) 10x9, 12x10, 14x13 og 15x14. En Bop-stortromme vil efter min opfattelse være fedt her - og jeg har materialet til at gøre det. Det er sort....samlet pris 9.500 med næsten nye skind eller nye skind overalt.

 

 

Hvis jeg havde set det var så flot, var det aldrig kommet med til Danmark ;-)

 

Nej, det holdt Joacim og jeg godt skjult af samme grund. Det er ikke lovligt at udsætte andre for uimodståelige fristelser...

 

:-)

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Men Jon... Når du deler billeder og musik, så er det jo altid med minimalistisk setup. Hvornår bruger du et sæt? Er det kun i din "fritid" du spiller på det/dem? Har du samlergen?

Men det er flot, helt sikkert.

:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Men Jon... Når du deler billeder og musik, så er det jo altid med minimalistisk setup. Hvornår bruger du et sæt? Er det kun i din "fritid" du spiller på det/dem? Har du samlergen?

Men det er flot, helt sikkert.

:)

 

I de sidste 2 år har jeg kun spillet i Rockabillybandet Hot Rod Greasers - og det er yderst minimalt, hvad jeg har med dér, ja.

 

Jeg har det sidste ½ år været i gang med endnu et projekt - Rock med kvindelig sanger/guitarist á la Pretenders, og der spiller jeg på et noget større sæt, dog kun én tom oppe og en nede. Men hele 5 bækkener OG hihat!

 

Men ja, når jeg spiller for mig selv - øver, kalder nogen det - kan jeg godt lide lidt større setups. Og jeg kan sagtens se fremtidige bandprojekter, hvor jeg vil vælge et ret stort setup - ligesom jeg har brugt det før. Ikke Metal-stort, bare sådan lidt 80´er stort.....

 

 

Neeeej da - jeg ejer ikke skyggen af et samlergen! Ingenlunde. Det er helt tilfældigt at jeg har lidt for mange sæt, og det skyldes især at ingen gider købe dem jeg sætter til salg. Jeg har i hvert fald 2, snart 3 sæt, jeg gerne vil sælge. Men selvfølgelig ikke til enhver pris.

 

Som lommetyven siger i Tintin og Rackham den Rødes skat:

 

"Tyv? Jeg? Ingenlunde! Jeg er kleptoman"

 

:ph34r:

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

... den der sætning med at lave en 12' til en 10' røg lige gennem hjernen uden at stoppe ... ... ... meeen så blev den ved med at dukke op til overfladen igen ... ... ... der er noget der ikke lige har været oppe at vende i plenum ... - det er jo ikke en normal tilskæring i højden ... det er jo nærmest hjertekirurgi at skære trommen ned på den anden led ... eller noget ... men hvis den er coatet gør det vel ikke så meget at det yderste lag sprækker lidt i huden ? ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

De her trommer er jo lavet helt anderledes end alle de moderne, du normalt har fingrene i.

 

Kedlerne er lavet af et stykke 3-lags mahognifinér - ca. 3½ mm tyndt - som er foldet og limet sammen i et overlap. Faktisk som vi gør med coatingen udenpå, her er de så fræset/slebet af, så kedlen ikke bliver dobbelt så tyk i overlappet.

 

Så - eftersom hulafstanden til lugs passer - forestiller jeg mig at tage ringene ud, dampe limningen op (den er lavet med gammeldags benlim) - skære 1/6 af finérstykkets længde, slibe/fræse en ny skrå sammenføjning, gøre det samme med bøgekanten - og lime det sammen igen.

 

Bare sådan.

Men - jeg har trods alt ikke ubegrænset selvtillid, så jeg vil i første omgang høre en instrumentmager, der er vant til at skille kontrabasser ad og lime dem sammen igen om det er noget han kan/vil - og hvad det vil koste.....

Og hvis han siger noget jeg ikke vil høre - så kunne jeg finde på at prøve selv.

Alternativt har jeg en 10x6½" jeg kunne flytte coatingen fra den ene 12" over på. Men den er ikke i mahogni.....og det VIL jeg jo gerne have.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu