Mikrofoner Til Trommer?


ltraberg

Recommended Posts

Hej alle :)

 

Ville lige høre, om i kender til en god (og gerne billig) løsning til at optage trommer med... Evt. nogle mikrofonpakker eller lignende?

 

Derudover har jeg ikke haft trommemikrofoner før... Så hvad skal jeg helt præcist investere i, for at jeg kan begynde at optage? :)

 

Tak :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke tid til at komme med konkrete forslag fra dba.dk/TS.dk mv., men køb et lydkort med 4 spor (billigere) til optagelse af trommer ELLER endnu bedre et 8-spors for bedre fremtidsmuligheder (optagelse med flere mikrofoner eller helt band samtidig - dog stadig lidt dogme, men gjort med succes før).

 

Så mangler du en stortromme-, lilletromme- og 2 overhead mics. samt kabler forudsat du har en computer. Af software kan jeg stærkt anbefale Reaper, som er supergodt (langt bedre end audacity mv.,), billigt, med support og fede plugins.

 

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vi kun snakker mikrofoner og kabler, altså hvis du har adgang til lydkort/mikser samt computer, er dit budget fint især på brugtmarkedet. Hvis du også skal ud og have lydkort, kommer det muligvis til at knibe.

 

Jeg vender gerne tilbage med konkrete forslag, når du har uddybet dit behov på disse punkter.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for svaret Morten :D Har du bud på eventuelle mikrofoner eller lydkort, jeg burde gå efter? Eventuelle mærker måske? Med hensyn til brugt og pris... Hvis vi antog at jeg skulle købe nyt, hvor mange penge skulle der så bruges, for at få middelmådig lyd, som holder i lang tid? :)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik :) Jeg skal have investeret i det hele - da jeg intet har udover computer. Jeg har hverken mikrofoner, lydkort/mixer og tilbehør der skal bruges der til.

 

Du må meget komme med konkrete forslag, kunne være en stor hjælp :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Eksempler og budget:

 

Lydkort: Presonus Firepod 8 spors (1500kr brugt). Tjek at det kan tilsluttes din computer (Firewire).

Stortrommemic: Audix D6 (ikke nogle rigtige gode i den billige ende her synes jeg).

Lilletromme: Audix i5 el Shure SM57 (450-500 brugt)

Overheads: Masser af muligheder. Google (gearslutz/lydmaskinen).

Link til kommentar
Del på andre sites

Eksempler og budget:

 

Lydkort: Presonus Firepod 8 spors (1500kr brugt). Tjek at det kan tilsluttes din computer (Firewire).

Stortrommemic: Audix D6 (ikke nogle rigtige gode i den billige ende her synes jeg).

Lilletromme: Audix i5 el Shure SM57 (450-500 brugt)

Overheads: Masser af muligheder. Google (gearslutz/lydmaskinen).

 

Mange tak for nogle eksempler! :D Fedt med hjælp til specifikke produkter.

 

Jeg er som sagt nybegynder på "mic-området"... Er lilletromme mikrofonen den samme man anvender til tammer?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Mange tak for nogle eksempler! :D Fedt med hjælp til specifikke produkter.

 

Jeg er som sagt nybegynder på "mic-området"... Er lilletromme mikrofonen den samme man anvender til tammer?

I den opsætning som Morten foreslår, er det ikke meningen at du skal have mikrofoner på tammerne. Én på lilletromme, én på stortromme og to overheads - f.eks. i en recorderman-opsætning (tjek google). Efter min mening, bliver optagelser ofte fedest uden closemicing af tammer og det vil så også betyde, at du kan få lidt mere end middelmådig lyd for dine penge.

 

Dog skal det siges at en SM57 godt kan bruges på tammer - lige som den kan bruges til mange andre ting..

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette vil sikkert få nogen til at ryste på hovedet, men det fungerer for mig, og jeg fornemmer du er lidt samme sted (om ikke andet, så prismæssigt). Jeg købte dette bare for at have noget at kunne optage demoer med, og for at kunne lave lyn-mix af sange, bare for at se om det fungerede. Hvis du har SD-kortlæser i din computer, så er det utroligt nemt at få sporene over i det program du nu vælger. Zoom'en fungere ikke godt som produktionsværktøj, men den kan bruges som interface. Og så er den nem at have med sig. Kan også optage med de indbyggede mikrofoner, hvilket i nogle tilfælde kan være fint.

 

Mikrofonerne er fine, synes jeg, men på ingen måde toppen. Jeg er nok ikke så fokuseret på lyden nødvendigvis, men mere helhedsorienteret, og hvis et nummer er velskrevet, så betyder det i min verden mindre med produktionen. Hvis det giver mening.

 

http://www.thomann.de/dk/zoom_r16.htm

 

http://www.thomann.de/dk/the_tbone_dc1200.htm

 

Og så skal du jo have nogle kabler osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

I den opsætning som Morten foreslår, er det ikke meningen at du skal have mikrofoner på tammerne. Én på lilletromme, én på stortromme og to overheads - f.eks. i en recorderman-opsætning (tjek google). Efter min mening, bliver optagelser ofte fedest uden closemicing af tammer og det vil så også betyde, at du kan få lidt mere end middelmådig lyd for dine penge.

 

Dog skal det siges at en SM57 godt kan bruges på tammer - lige som den kan bruges til mange andre ting..

Arrh, okay... Mange tak for forklaring :D

 

Vil da helt klart tænke over dette setup, som Morten foreslår... Tænker dog også over, om der er stor forskel i mellem at bruge recorderman-opsætnigen, og en håndholdt optager, som f.eks. Zoom (der bliver omtalt i kommentaren før dette)

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette vil sikkert få nogen til at ryste på hovedet, men det fungerer for mig, og jeg fornemmer du er lidt samme sted (om ikke andet, så prismæssigt). Jeg købte dette bare for at have noget at kunne optage demoer med, og for at kunne lave lyn-mix af sange, bare for at se om det fungerede. Hvis du har SD-kortlæser i din computer, så er det utroligt nemt at få sporene over i det program du nu vælger. Zoom'en fungere ikke godt som produktionsværktøj, men den kan bruges som interface. Og så er den nem at have med sig. Kan også optage med de indbyggede mikrofoner, hvilket i nogle tilfælde kan være fint.

 

Mikrofonerne er fine, synes jeg, men på ingen måde toppen. Jeg er nok ikke så fokuseret på lyden nødvendigvis, men mere helhedsorienteret, og hvis et nummer er velskrevet, så betyder det i min verden mindre med produktionen. Hvis det giver mening.

 

http://www.thomann.de/dk/zoom_r16.htm

 

http://www.thomann.de/dk/the_tbone_dc1200.htm

 

Og så skal du jo have nogle kabler osv.

Tak for svar :D Anvender du Zoom'ens mikrofoner, eller bruger du kun Zoom'en som interface?

 

Har helt klart også overvejet denne løsning...

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan klart tilslutte mig MADL's forslag.

Jeg stod med samme ønske for et års tid siden, og havde absolut ingen erfaring eller folk jeg kunne trække på.

Endte op med at købe et Mackie Blackbird 8 ports lydkort, akg d112 til stortromme, 1 audix i5, 1 shure sm57 og et par røde nt5mp overheads. Hertil billige kabler/stativer.

Det hele købt brugt pånær overheads, kabler og stativer som jeg købte som nye. Det løb cirkus op i 6000,-

Tanken var så at opgradere med tam mics og bedre kabler når økonomien var til det.

Indtil videre klarer jeg mig nu fint med recorderman opsætning.

 

Ang. software er Reaper som nævnt absolut værd at kigge på.

Jeg synes dog det var voldsomt svært at komme i gang med når forudsætningerne var 0, men der er mange brugbare undervisnings videoer på nettet.

Som alternativ bør du prøve Presonus Studio One. Det er ikke voldsomt dyrt og efter min mening meget nemmere at komme i gang med og opnå et godt resultat.

Gratis 30 dages demo kan hentes fra deres hjemmeside.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle :)

 

Ville lige høre, om i kender til en god (og gerne billig) løsning til at optage trommer med... Evt. nogle mikrofonpakker eller lignende?

 

Derudover har jeg ikke haft trommemikrofoner før... Så hvad skal jeg helt præcist investere i, for at jeg kan begynde at optage? :)

 

Tak :D

Nu kigger jeg lige på dit oprindelige indlæg. Har du overhovedet brug for mere end sådan én her til at optage dine trommer med?

 

http://www.4sound.dk/shop/haandholdte-optagere/zoom/h1-handy-recorder.html

 

Det er hvad jeg selv bruger til at optage hele bandet inkl. trommer i øvelokalet.

 

 

Redigeret af UlfN
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu havde det jo været rigtigt fint hvis jeg kunne poste et lydeksempel fra en øver. Men kan se at sådan ét fylder typisk 80 mb i højeste kvalitet. Så deeeeet.....

Kunne være rigtig fedt, hvis du gad gøre det :)

 

Og bruger selv Dropbox... Jeg bliver ikke i hvert fald ikke bombet med reklamer...

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan klart tilslutte mig MADL's forslag.

Jeg stod med samme ønske for et års tid siden, og havde absolut ingen erfaring eller folk jeg kunne trække på.

Endte op med at købe et Mackie Blackbird 8 ports lydkort, akg d112 til stortromme, 1 audix i5, 1 shure sm57 og et par røde nt5mp overheads. Hertil billige kabler/stativer.

Det hele købt brugt pånær overheads, kabler og stativer som jeg købte som nye. Det løb cirkus op i 6000,-

Tanken var så at opgradere med tam mics og bedre kabler når økonomien var til det.

Indtil videre klarer jeg mig nu fint med recorderman opsætning.

 

Ang. software er Reaper som nævnt absolut værd at kigge på.

Jeg synes dog det var voldsomt svært at komme i gang med når forudsætningerne var 0, men der er mange brugbare undervisnings videoer på nettet.

Som alternativ bør du prøve Presonus Studio One. Det er ikke voldsomt dyrt og efter min mening meget nemmere at komme i gang med og opnå et godt resultat.

Gratis 30 dages demo kan hentes fra deres hjemmeside.

Mange tak for svar :D

 

Det lyder også som en mulighed - man kan jo altid opgradere :) Jeg står pt. imellem dette "recorderman-setup" eller en håndholdt, som kan tage hele trommesættet... Hmm :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu