Endnu En Liste - Men Lidt Mindre Dum?


Gæst jon petersen

Recommended Posts

Gæst jon petersen

http://www.totaldrumsets.com/drummers.html?fb_action_ids=10152019262048211&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=[489360092834

 

100 slagere af betydning.

 

Jeg synes, at denne er lidt mindre dum end de fleste andre - måske også fordi de ikke prøver at finde "den bedste".

Og måske fordi listen handler om folk, der har været med til at lave mindeværdig musik, hvor trommespillet har haft en stor betydning. Og musik fra mange genrer - sågår punk.

 

Omvendt er der knap så mange virkeligt spændende/overraskende/kontroversielle valg?

 

 

Jeg synes i det mindste at listen var hyggelig blæsevejrslæsning....!

 

 

Jon

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

ja jeg fik da tårer øjnene en enkelt gang mens jeg så på dem. Vemodigt og skønt at se de dejlige slagere på billeder. Alle kan finde folk i den opremsning vi kan identificere os med. At finde 100 er svært- Der er så mange gode. Også yngre end dem her. Rock on, Danny

Link til kommentar
Del på andre sites

Er jeg den eneste der finder det trist at der kun er to kvindelige slagere på listen? Ikke fordi der nødvendigvis er så mange flere af dem der har haft betydning for vores instruments udvikling, men fordi det vidner om en noget ensidig kønsfordeling i rytmisk musik…

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Er jeg den eneste der finder det trist at der kun er to kvindelige slagere på listen? Ikke fordi der nødvendigvis er så mange flere af dem der har haft betydning for vores instruments udvikling, men fordi det vidner om en noget ensidig kønsfordeling i rytmisk musik…

 

 

 

Jo i en vis grad.

 

Specielt er det jo nok trommer som ikke tiltrækker hunkøn. Kvinder er, kan man roligt sige, ikke overrepræsenteret i statistikken for rytmiske musikere.

 

Og måske er 2 ud af 100 trommeslagere et meget godt billede af hvordan det fordeler sig i den virkelige verden...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg fik det nu til 3 - ikke at det gør den store forskel. Nej, der ER ikke mange kvindelige trommeslagere, og derfor heller ikke mange på sådan en liste.

 

Hvor mange kvinder er der lige herinde?

 

 

Det bedste ved listen er at den ikke fokuserer på trommeslagernes tekniske kvaliteter alene - men i lige så høj grad på deres musiks betydning for eftertiden.

 

Og derfor har listen den tredie kvinde med - Moe Tucker fra Velvet Underground.

 

 

Hun ville ikke komme med på de sædvanlige lister over "bedste.....".

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg savnede nu også Peter Erskine og Mike Clark.

 

Listen er også også udelukkende fokuseret på jazz, rock og funk.

Hvad med opfinderne/oversætterne af samba; Edison Machado og Robertinho da Silva. Eller Airto der har spillet med Chick Corea.

 

Eller dem der var ansvarlige for at introducere trommesættet i den latinamerikanske tradition: Alex Acuña fra Weather Report. Og I den lidt mere obskure ende, opfinderne af Songo; Chanquito og Blas Egues. (Hvis søn bor i Danmark) Eller hvad med Giraldo "Piloto" Barretto: Cubas kombinerede svar på Phil Collins og Quincey Jones.

Og hvorfor er der et billede Joe Zawinul, der hvor der skulle være et billede af slageren fra Sly And The Family Stone?

 

Nå det er ikke så vigtigt. Det er bare endnu en hyggelig internet liste.

Mvh.
Peter S.

Redigeret af conguero
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu