Hjemmelavede Rods/rutes!


Gæst jon petersen

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Jeg har længe brugt Vic Fiths Rutes - modellen med 16 pinde - og synes de er fantastiske at spille med.

 

Vic_Firth_RUTE_L.jpg

 

Jeg bruger dem i Rockabilly-bandet - mest for at holde lydniveauet lidt nede, men også fordi de giver en fed lyd på kanten af lilletrommen - jeg har jo ingen hihat.

 

Men - og det er et stort MEN - de er dyre, og netop fordi jeg står og slår dem ned i reiferne ca. 400 gange i minuttet (!) bliver de hurtigt slidt - eller rettere, pindene knækker. Det er vist ahorn? Til tæt ved 200 kr. for et par er det en dyr fornøjelse.

Jeg har brugt nogen Wincent, der er i bambussplit, og de holder meget bedre - men er rædsomme at spille med. Der er ikke noget håndtag, bare krympeflex - så de giver sig hele vejen og giver en slasket fornemmelse.

 

wincent-19r-medium-rod-trommestikker.jpg

 

Løsningen ville altså være at få det bedste fra begge - og billigere.

Bambussplit i ca. den rigtige tykkelse og længde var let at finde - og ikke dyrt.

Først prøvede jeg at bore et Vic Firth-håndtag ud for gamle pinde, men håndtaget flækkede bare. Så løsningen blev ca. 10 cm. langt stykke 16 mm. rundstok med 15 cm. lange stykker 0,6 mm. mahogni-finér (fordi jeg har det....) rullet om 2 gange, og 17 pinde ned i, alt limet med liberale mængder vandfast hvid PVA-lim. Og godt med elastikker omkring mens limen tørrer, og afvaskning af lim udenpå inden den er helt tør.

 

Overlappet skal så lige have med en fil, når alt er tørt, så de er rare at holde på.

For lige at styrke kraven en smule mere gav jeg det en lille manchet af 25 : 2 mm krympeflex - det giver lige en smule mere samling. Og så ligner de Vic Firths....:

image-1504_52B04FFF.jpg

 

Nu har jeg spillet med dem i 3 timer - og kun én af pindene har givet lidt fibre fra sig. De knækker ikke - alle fibre går 100% i pindenes retning, det er jo split.

De føles 95% eller mere som Vic Firths - slet ikke som Wincents.

Jeg er møghamrende tilfreds! Og jeg har materialer til.....mange år!


Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt!

Du havde vist skrevet andetsteds at du var i gang med r&d på dem. Super resultat, ja uden jeg har prøvet dem jo :) Men de ser godt ud.

Hvor lang tid vil det tage at lave et par, nu du har udviklet dem, hvad er prisen ca og kan noget genbruges?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Genbrug - næppe.

Det ville selvfølgelig være smart, hvis jeg kunne genbruge håndtagene - men så tror jeg ikke, at "buketten" ville sidde godt nok fast.....

 

 

Det tager mig omkring en halv time at lave et par - og materialeprisen er lav, måske 25 kr.


Jon

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

De er HELT i orden - i modsætning til rods af plastic, der efter kort tid er for bløde i spidserne.

Tynde bækkener en stor fordel - jeg bruger et 18" 2002 Medium Crash som ride.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jaja - men Vic Firth skal også produceres med fortjeneste, sejles med fortjeneste og sælges med fortjeneste - og moms.

 

Jeg tror ikke, at jeg vil kunne sælge dem meget billigere end 4 Sound, hvis jeg skal have en bare lidt rimelig timeløn - og betale moms.

Det er billigt, fordi jeg laver dem til mig selv.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Super super fedt. Det bliver jeg simpelthen nød til at prøve selv. Spiller selv i et partyband hvor koncertmiljøerne til tider kræver meget dæmpning fra min side og ja til en pris på omkring 200kr pr. sæt, så rykker det altså hurtigt i studenter kontoen. :D Af ren og skær nysgerrighed, kan du nævne hvor du fik bambus splittet fra? ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg har vist også nævnt i en anden tråd at jeg for længe siden lavede samme nummer som jon,, dog ikke i den finish .. brugte bare noget isolerings bånd/ tape.. og nogle hårde blomster pinde jeg fandt i skuret ,, er faktisk forbavset over dem ,, :tu: jeg brugte 7 stk pinde 6 omkring en pind en i midten .. det passer lige med at de ligger fint rundt på pinden i midten ,, de virker ikke slasket og de flosser heller ikke ,, måske jeg bare har været heldig at træet var godt .. :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg laver også mine af blomsterpinde med tape om.. Super fede.. Men dit trick med en rundstok i midten må prøves!

 

Ville bare ønske jeg ku finde tyndere blomsterpinde.. Det lyder federe med tynde pinde synes jeg..

 

Skide godt gået Jon!!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Tak for de pæne ord!

 

Pindene er herfra:

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=blomsterpinde

 

Jeg købte de 30 cm. lange - med 10 cm. rundstok i forlængelse er længden helt rigtig, synes jeg.

De er ret præcist 3 mm i diameter.

 

Hvis man køber de lange, er det muligt at man bare kan stoppe dem i et håndtag af plast - men afgørende for mig er at de har en meget bedre feeling end lange pinde med tape eller krympeflex om - á la Wincent.

For dét gider jeg ikke spille med.

Og dér er det altså en stor forskel med håndtaget.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

ja ja ... nu er det jo ikke sikkert at Jon kan klare alt det ros ... så bare lige for at skabe balance vil jeg trække på min fornemmeste nådegave, - kritikkens.

 

- farven på de dersens elastikker ... - det jo heelt galt ... det ik' pænt ... muligt at de matcher farven på mine strømper, og står godt til mit hår ... - men jeg brøds mig altså ikke om lilla'.

 

:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jon

Igen klasse arbejde. Jeg er faktisk blevet glad for at spille med plastik. Dvs Regal de røde/orange med sort håndtag. Et fif er at til hver enkelt plastik "strå" og smelte spidsen ind over et stearinlys. Så dannes en lille dråbe og man køle den hurtigt ned ved at puste med munden. Fordelen er at den ikke flækker/splintres, bliver blød samt at du får lidt mere attack på bækkenet.

Det skal siges at jeg bruger dem i forbindelse med en duo, hvor vi nærmest spille akustisk. De ville nok ikke kunne spille kraftigt nok i dit tilfælde.

 

God jul og godt nytår til alle

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Vi spiller heller ikke højt....sidste job spillede jeg med rigtige whiskers!

 

Ja, jeg har selv et par rods røde nylonpinde, og har prøvet at gøre lidt som du anbefaler - det virkede ikke så meget, så det kan være jeg skal gøre lidt mere ud af det. De var nu også allerede splintret meget, så det kan være det havde været bedre at gøre det forebyggende - før de splintrede så meget.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu