Byg Selv-Fibes :-)


Recommended Posts

Jeg har længe gået og snust rundt efter Fibes-trommer. Det har kildet de helt rigtige steder, når der har været sæt til salg, men økonomien har ikke været til det.

 

Så slog det mig...

 

Jeg har to Gretsch-sæt med Jasper maple-gumwood-kedler. Det er jo kun reiferne og lugs, der adskiller sig. :-)

 

Når jeg kommer hjem fra arbejde i dag, ligger der en pakke fra ST-Drums med nye 2,3 mm reifer til 10, 12, 13, 15, 16 tommer tammer.

 

Jeg glæder mig til at overhaule mit blå Gretsch-sæt, og prøve at eftergøre lidt af Fibes-magien, der har trigget mig i lang tid... I hører nærmere!

 

:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kodeordet er "lidt" af Fibes-magien... ;-)

 

Jeg skærer ikke umiddelbart nye kanter på de blå yndlingstrommer. Jeg har skiftet reifer i dag, og de første tap med fingeren tyder godt.

På kvalisiden kan man godt se, at chrom og forarbejdning på reifer nu til dags ikke er oppe på vintageniveau. Prisen er så også derefter, så det er ok. De skal nok bare ikke udsættes for ret megen fugt eller kondens, før de reagerer på det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Kvaliteten er ok, men ikke den der meget blanke, blanke chrom, vi kender fra gode gamle englændere...

 

Rent visuelt er de faktisk også rigtigt pæne med pressede reifer, og vægten er bragt fornuftigt ned ift. Gretschs tunge, støbte ringe.

 

Faktisk lidt pudsigt at opdage hvor lidt cirkelrunde de aldrende reifer er. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kvaliteten er ok, men ikke den der meget blanke, blanke chrom, vi kender fra gode gamle englændere...

 

Rent visuelt er de faktisk også rigtigt pæne med pressede reifer, og vægten er bragt fornuftigt ned ift. Gretschs tunge, støbte ringe.

 

Faktisk lidt pudsigt at opdage hvor lidt cirkelrunde de aldrende reifer er. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Er de gamle u-runde?

Er det mon på grund af tab og stød - eller er det gennem stemning?

 

Men ja, sådan nogen Gretsch-reifer er godtnok tunge! Jeg har lige købt en Renown snare i maple, og selvom kedlen er normal/tynd, vejer den....ret meget!

 

 

Jon

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke årsagen til den lettere deformering. Jeg opdagede det, da jeg lagde reiferne sammen i sæt. Drejede jeg dem rundt, mens de lå oven på hinanden, sås der lidt mellemrum og variation i cirkelformen på nogle stykker... 16" er nok den "værste", men de går fint på skind og trommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg haft lejlighed til at øve rigtigt igennem på mine Gretsch-trommer med de nye 2,3 mm reifer monteret.

 

Jeg er virkeligt tilfreds med de lidt mere smidige vibes, den lidt varmere tone, og den markant anderledes spilbarhed qua de lavere reifer!

 

De bedste 1000,- jeg har ofret på gear i meget lang tid!

 

Boom!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Spilbarhed, nemlig.

 

Jeg er altså ikke alene om at synes bedre om lave reifer......du skal prøve et sæt med støbte premierreifer en gang, de er meget, meget lave.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså at gretsch er federe med 3-flange er jeg enig i.. Af samme grund er Fibes så meget federe at spille på

 

Det er ikke højden på de støbte der generer mig, det er mere den manglende varme og bund i lyden.. Men det ER jo smag og behag

 

Men et sjovt eksperiment du har lavet!

 

Nu mangler vi bare at lave en studie indspilning med et Renown og et US.. Og så høre om der er forskel.. (Samme trommeslager, stikker, mics, skind, stemning, studie, eq osv osv).

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså at gretsch er federe med 3-flange er jeg enig i.. Af samme grund er Fibes så meget federe at spille på

 

Det er ikke højden på de støbte der generer mig, det er mere den manglende varme og bund i lyden.. Men det ER jo smag og behag

 

Men et sjovt eksperiment du har lavet!

 

Nu mangler vi bare at lave en studie indspilning med et Renown og et US.. Og så høre om der er forskel.. (Samme trommeslager, stikker, mics, skind, stemning, studie, eq osv osv).

Jeg har renown og studie. Så mangler vi bare et us i samme størrelser.

 

10x8 12x8 eller 12x9 14x14 16x16 22x18 og eller 18x14

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu