Simon Phillips Ude Af Toto


Achermann

Recommended Posts

Personligt synes jeg det er rigtig skidt. Det er måske nok fordi jeg virkelig har set op til Simons måde at lave melodiske grooves på. Han er i den grad en "signatur-trommeslager". Man er aldrig i tvivl om, hvem der spiller - det kan høres gennem hans spil. Hans spillestil vil være praktisk talt umulig at erstatte, hvilket jeg tror TOTO har taget konsekvensen af. Det er nu nødvendigt at bringe noget andet ind, da en efterligning af Simon ville blive ynkelig. Keith er - efter min mening - umiddelbart orienteret på groovet og sin del af rytmesektionen, hvor Simon var både det og også et melodibærende instrument. Forskellen er jo også tydelig i tromme-setup, hvor Simons store setup netop giver ham muligheden for at være melodibærende.

 

Tja - det bliver spændende og MEGET anderledes.

 

Kan ikke være mere enig :-) Derudover havde Simon et groove som et dampede lokomotiv, og kunne i den grad kunne fyrer op under Lukather' s guitar soloer.

Keith har jo hverken octobans, splash/china bækkener, dobbeltpedal, hvilket unægtelig vil sætte sit præg på lydbilledet.

 

Men lad os høre det kommende album fra bandet, og så tror jeg det siger sig selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hm.. Jo han ku måske.. Men han ville få problemer med de mere teknisk/speed krævende numre tror jeg.. ?

 

Men Abe Jr er konge fed!.. Har bare hørt ham halte lidt når der kom hastighed og teknik på spil.. Og Toto ER vel et eller andet sted også et band med teknik i højsædet.. På en afslappet måde.. "Musikernes band"

 

Hold da op vi kloger os ;-).. LOL.. Glæder mig til at høre hvad han bidrager med.. Dvs. plade nr 2 fra nu.. Hvor han har haft mulighed for at præge det lidt

 

Men uden the Porcaros i rytmegruppen så er det jo nok slut med the Toto groove.. Desværre

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Keith har jo hverken octobans, splash/china bækkener, dobbeltpedal, hvilket unægtelig vil sætte sit præg på lydbilledet.

 

Kan jo være hyren i Toto giver ham økonomi til lidt ny indkøb.

Lidt aparte spille stil. Spiller meget med skuldrene oppe om ørerne.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Kan jo være hyren i Toto giver ham økonomi til lidt ny indkøb.

Lidt aparte spille stil. Spiller meget med skuldrene oppe om ørerne.

Ja han ser underlig ud.. Luk øjnene.. Så er det musikken opstår .. Generelt ku vi ofte lære meget af at lukke øjnene når vi spiller.. Eller lytter.. Er min erfaring :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja han ser underlig ud.. Luk øjnene.. Så er det musikken opstår .. Generelt ku vi ofte lære meget af at lukke øjnene når vi spiller.. Eller lytter.. Er min erfaring :-)

Jeg synes han spiller fremragende, og er rigtigt meget "på". Men manden må da døje med myoser når han spiller så meget med skulder musklerne.

Men det bliver spændende at høre hans versioner af Toto numrene.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan ikke være mere enig :-) Derudover havde Simon et groove som et dampede lokomotiv, og kunne i den grad kunne fyrer op under Lukather' s guitar soloer.

Keith har jo hverken octobans, splash/china bækkener, dobbeltpedal, hvilket unægtelig vil sætte sit præg på lydbilledet.

 

Men lad os høre det kommende album fra bandet, og så tror jeg det siger sig selv.

 

Hmm Det er sikkert ikke et problem at få udstyr, gætter på at der sidder en fra Gretsch nu og gokker pænt meget over det, lidt ala. da Mike Mangini kom med i Dream Teater.

det hele handler om penge..sådan er det bare.

 

og hvem ved måske han skifter mærke.

 

men jeg syndes også lidt at det er et underligt valg, men la nu os se, manden er jo ligesom kun kendt for det han har spillet, og ikke det vi ikke, ved noget om.

 

Jesper

Redigeret af Jesper Pingel
Link til kommentar
Del på andre sites

Har aldrig hverken set-,eller hørt Keith Carlock. Men hvis man skal dømme ud fra hans cv, får han vist ikke de store problemer med at spille lidt pop rock i Toto.

 

 

Steely Dan, Sting, The Blues Brothers Band, John Mayer, Leni Stern, David Johansen, Donald Fagen, Diana Ross, Harry Belafonte, Chris Botti, James Taylor, Wayne Krantz, Toto

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja deres spillestil minder ikke særligt meget om hinanden, men jeg tror den største forandring vil ligge i deres lyd: De har begge ret velkendt lyd på deres trommesæt og spil. Deres trommer lyder langt fra ens. Teknisk tror jeg godt de kan matche hinanden, og overgå hinanden på forskellige punkter, og det kan jo altid kompenseres for. Når de gamle sange skal spilles, vil man få delt vandene: Nogen vil helt sikkert mene at det er langt federe med Keith, og andre vil mene det var fedest med Simon.

 

Synes vi skal huske på at Simon valgte at smutte, og han har vel måske også været inde i valget med en ny slager, har han ikke? Han ønsker vel også alt det bedste for Toto fremover, så helt galt kan det vel ikke gå.

 

Det bliver spændende at høre det nye, om vi kan lide det - det må vel vise sig.

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg er enig med Henrik. Men tag ikke fejl af Keith han er dygtigere end mange tror og han passer perfekt til rollen i Toto det er jeg ikke i tvivl om. Man behøver heller ikke have Octobans for at spille i toto og gøre det fedt. Personligt syntes jeg heller ikke simon var rette valg for Toto dengang efter jeff's død. Men han har gjort det fantastisk. Good luck simon ;-)

 

Saturn

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er og har aldrig - som et par stykker - været specielt stor fan af Simon Phillips i Toto. Han spillede godt på Oldfield-pladerne og har også hørt ham spille trommer på et nummer med Corrs, der er formidabelt..

Men jeg synes måske, at han i Toto groover lidt for tungt og tilbagelænet.. Dér ser jeg Jeffs grooves som ultra-tunge men på samme tid med et lidt fremadrettet drive, og det var dét, der gjorde Toto rigtig fedt.. Synes jeg i hvert fald..

Jeg kan ikke helt forestille mig, hvordan Carlock ville lyde inde i sammenhængen.. Jeg synes, han spiller kedelige soloer, men at han som akkompagnatør derimod er fantastisk og langt mere musikalsk end Simon Phillips..

Toto bliver nok aldrig det samme som det, jeg kan lide fra før 80'erne, men jeg tror nok, at det rytmisk bliver meget dejligere, end det har været de sidste 21,5 år.

Redigeret af Louie
Link til kommentar
Del på andre sites

må indrømme at jeg elsker hans, synes jeg ,meget musikalske soli... MEN jeg er dybest set ANUS ligeglad med soli.. det er groove der tæller.. og musikalitet i numrene... alt andet er musiker lir som intet giver til nummeret..

 

dermed ikke sagt at jeg ikke nyder en god trommebasker der kan fyre den af :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Lidt aparte spille stil. Spiller meget med skuldrene oppe om ørerne.

 

Ja, det bed jeg også mærke i - tænkte at traditional grip jo egentlig er udviklet til at marchere med en tromme, der hænger skråt i en rem.

 

Og hvis konsekvensen af traditional grip der det dér - så er jeg glad for at jeg ikke har lært det. Jeg ville få en rygskade på et kvarter - det ser jo vildt kejtet ud.

 

Og jo, jeg kan godt høre at han spiller godt - det ser bare skidt ud.....

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske lidt sent i debatten, men....

 

Simons version af Rosanna-groovet i det videoklip kunne højst få karakteren "opgaven ikke forstået".

 

Det savner, i mine ører, betoninger og ro. Simon virker, som en, der ikke tænker på andet end at komme til den næste lille gimmick, og helt savner det backbeat og den sjæl, som opgaven lød på! Han har jo ikke retænkt groovet, men planket alt og tilført sine små ruffs til gene for roen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Med fare for at stå som Palle, så må jeg sige, at SP for mig har haft en stor betydning. Jeg kom først med på TOTO bølgen i 92, da min bror købte deres livecd(KOD-tour). Siden har jeg anskaffet mig alle deres cd'er, og har siden skamlyttet dem allesammen.

 

Og ja, der ER kæmpe forskel på SP og Jeff! De hverken kan eller skal sammenlignes. Men for mig har Toto altid været et band, der uanset medlemmer leverede en vare, som man forventede. (Kedeligt eller ej). De ville have de bedste musikere, og det har de haft. Lige fra Nathan East, Gregg Phillinganes, Leland Sklar osv. har de udfyldt den rolle, som var den tiltænkt.

Og så vidt jeg kan læse på diverse medier, har valget af musikere været i Totos ånd.

 

Jeg kan også knytte David Paich' opdatering omkring SP afgang fra bandet:

https://www.facebook.com/paich99?fref=ts

 

Så selvom man lever af sine fans, så har betydningen af ånden og sammenholdet i bandet vel også en betydning?

(Og så har SP trods alt været med i Toto i længere tid end Jeff...)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu