Balance Og Dobbelt Bd


Jonas Haaf

Recommended Posts

Jeg har haft en dobbeltpedal i snart evigheder, men har aldrig rigtig brugt den til andet en småting, og af samme grund stinker jeg til de hurtige 16-dele osv.

Ud over at min venstre fod selvfølgelig ikke har den samme power som den højre, er mit største problem, at jeg ikke kan finde en ordentlig position så jeg har god balace. Jeg sidder, af hensyn til et dårligt knæ, lidt høje end min favorit position med benet i 90 grader og det betyder ikke noget for de andre ting jeg spiller, men det irriterer mig, at jeg ikke kan få styr på dobbelt BD.

 

Nogen gode bud ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Sidder du i din nuværende position så vinklen i knæ er større end 90 grader? Eller er du hævet fra en foretrukket lavere position/mindre vinkel, til nu 90 graders vinkel i knæene.

Du kender den sikkert allerede, men her et link til en lille inspiration fra Bob Gatzen

Jeg sidder så højt at vinklen i knæ og hofter er lidt større end 90 grader. Jeg føler det giver mig en god balance. Det specifikke problem angående dobbeltpedal har jeg intet input til, jeg ejer ingen dobbeltpedal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke ekspert på dobbelt, men... Jeg bruger heel/toe når jeg spiller med dp. Når det ruller godt, så er fornemmelsen lidt ligesom at cykle. Når man cykler, er fødderne jo bundet sammen via mekanik, og følger hinanden slavisk. Men det er den fornemmelse, hvor bevægelsen flyder jeg er ude efter. Min overkrop følger hænderne, fra hoften og ned er det et nyt system, som kører uafhængigt. Det kan være lidt dødsygt, men lærerigt, kun at øve med fødderne i længere perioder. Og med klik. Ligesom du sikkert har gjort meget med hænderne. Det handler som altid om at øvelse gør mester, og at gøre fødderne "fri" af hænderne.

Må nok lige tilføje: Gir det mening? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Jeg har også haft en dobbeltpedal i lang tid uden at rigtigt kunnet få "hul" på f.eks. heel-toe teknikken.

Jeg brugte rigtig lang tid på at forsøge at finde den rigtige balance. Jeg flytte rundt på min stol....frem og tilbage, og op og ned i en uendelighed. Der findes heller ikke et par sko her i huset jeg ikke har prøvet med fordi jeg var sikker på at det havde noget med fodtøjet at gøre at det ikke ville virke...!!

Men men men.....løsningen er så ligetil....øve, øve, øve....Og så øve lidt mere.

Som "KalEL" skriver: når først du har koordinationen imellem dine fødder på plads og det begynder at "cykle", eller rulle eller hvordan det nu føles, så betyder det mindre hvordan du sidder, hvad du har på fødderne, eller hvad der nu ellers kan føles som en forhindring.

Jeg kan dog godt forestille mig at man kan sidde for højt i forhold til at få heel-slaget til at fungere optimalt, men der er jeg nok stadig for våd bag ørerne:-)

 

Men jeg tænkte at du måske kunne bruge mine erfaringer i forhold til at komme videre med den djævelske dobbeltpedal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu