Bækkenlydnuancer I Ballemusik


jonaslind

Recommended Posts

Hey folks

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om dem af jer, der spille balle, har gjort jer overvejelser om jeres bækkenlyd.

 

Jeg selv har de sidste par år leget med forskellige bækkener, og den evige jagt på "den fede lyd".

Og jeg tror måske, at jeg er ved at være i mål.

Jeg har lige anskaffet mig et fedt 18" Paiste signature fast crash, som har den mest fede lyd, især til rocknumrene. Derudover har jeg et Sabian HHX Evolution crash 18", som er fed til de lidt mere bløde numre, men blender fint sammen med Paiste. Så har jeg et 16" anatoljan bækken til de hurtige effekter og et sabian aax 12" crash til det helt korte effekter.

 

Jeg har det fint med 4 lyde, som på hver sin måde passer perfekt til vores musik. Derudover har jeg et sabian hhx mere (ikke evolution) som har fået repareret en flænge, men det har en fed lyd. Jeg overvejer at droppe det, dels på grund af slæberiet ved jobs, men også fordi, at jeg ikke er helt sikker på, om det passer ind, og jeg i virkeligheden har de lyde, jeg skal have.

 

Hvor meget har I tænkt over jeres bækkenlyd?

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit setup til balle og lignende er en 14" K custom session hihat (super alsidig hihat der har power, men ikke kun spiller kraftigt!) og et 18" crash, enten A custom Efx!, K Custom fast eller Bophorus thin crash til meget lav volume gigs. Et 20" constantinople medium ride i den tungere ende (Minder lidt om vintage A rides, bare mørkere - ikke så jazzet som de normalt er) og hvis det går vildt for sig, så bruger jeg et 16" brilliant K dark thin crash eller et 17" A custom crash længst ovre til højre!

 

Kan virkelig godt lige kombination af 18" main crash og så et 20" ride der også kan crashe!!! Jeg crasher og rider på alle mine bækkener (borset fra mit 16" crash, når det er med!), og nøjes derfor oftest bare med 2 bækkener.. Jeg synes ikke det er så fedt med to crashes i samme størrelse, da de ofte er for ens rent pitch-mæssigt, så derfor 18" og 20" eller 18", 20" og 16/17"..

 

Håber det giver lidt inspiration :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er min erfaring, at det er ride-bækkenet der er størst krav til - og jeg tror jeg er i mål med mit Paiste ride. Jeg er endt med følgende bækkensetup, som jeg faktisk bruger til mere eller mindre alt:

14" K Constantinople hihat
18" K Dark Thin crash
22" Paiste Traditionals Medium Light ride
22" Spizzichino ride med kæde

Spizzichino-ride'et bliver brugt som stort crash, men også som ride i ballader. Jeg er egentlig på jagt efter et bækken, som kan "aflaste" det i balle-sammenhæng, da det er lige lovligt dyrt at slå hårdt på... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Til mindre ballejobs bruger jeg altid min bækkenpakke fra Istanbul Xist:

 

14" hihat

16" og 18" crash

20" ride

 

Det er efter min mening en utroligt vellydende allround bækkenserie til pengene, og så kan de holde til det.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er simpelthen så doven når det gælder balle. Jeg HADER at slæbe (også selvom min stativtaske har hjul :bah: ) hvilket resulterer i at jeg max har snare, bd, 2 tommer, ride, crash, og hh.

 

Jeg har altid lidt nøjern på mht om mine bækner skærer i publikums øre. Derfor bruger jeg tynde, (mere eller mindre) mørke og low pitched bækner.

 

Konge balle ridet er i mine øre et 20" Paiste Trad thin ride. Det kan alt, og jeg har derfor også brugt det helt alene, og så kun haft en hh med. Det er forresten en 14" Dream Bliss jeg bruger. Tit med lidt gaffa på.

 

Hvis jeg er ude i at have crash med, er valget i lang tid faldet på mit 17" Masterwork Resonant. Mega vildt lav pitch og forholdsvis tørt i det pga en masse ir. Dejlig tyndt og crasher blødt og lækkert. Men de sidste par gange har jeg haft mit 18" Bosphorus Gold Fast crash med og hold kæft hvor siger det dejligt! Minder om AC fast crash, bare med mere krop og mere komplekst. Og så er det dejligt tyndt <3

Link til kommentar
Del på andre sites

Fede svar alle sammen.

Keep 'em coming.

 

Jeg overvejer at droppe mit splash og så køre med 3 crash til store jobs, og 2 til de mindre jobs.

Desuden leger vi ed tanken om et akustisk sæt, hvor jeg nok ville bruge et bækken, hh og sn, tt og gt.

Link til kommentar
Del på andre sites

bruger iøvrigt disse to hatte til de stille ting:

 

  • 14" Paiste 505 Medium hat (konge hat, der lyder som en cool pop-rock hat men bare 30% lavere!)
  • 14" Dream Bliss - en tynd fætter.. mener det er 780 over 950.. deromkring.. blød, varm lægger.. koger op, men kan kontrolleres med tyndere stikker
Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har længe været på jagt efter et bækkensetup, som er lille men alsidigt. Jeg har aldrig været glad for "bækkenskove", så derfor vil jeg have, at mine bækkener er alsidige.

 

Efter længere søgen har jeg fundet setuppet, som gør det for mig. Det er (fra venstre mod højre)

 

16" Istanbul Traditional Light Hihat

Ja, størrelsen lægger jo ikke ligefrem op til alsidighed, men tro mig, den er let at kontrollere. Den "washer" mere end den "skramler" i åben tilstand, hvilket er mest optimalt, synes jeg. I lukket/semilukket tilstand er den jo bare lige i skabet.

 

19" Avantgarde Cope Crash

Det er så bækkenET i mit setup. Et fantastisk crash som kan tage tæsk, men også åbne sig godt ved let anslag, og så er det ligeledes et supergodt ride med en tydelig og integreret klokke. I mit rockabillyband et det sammen med hihatten hele mit bækkensetup.

 

18" Avantgarde Traditional Sizzle Crash

Et lækkert crash, som klangmæssigt er lidt lysere end mit 19", og så er der monteret to nitter, som er vildt fede, når crashet også bruges som ride.

 

Skal setuppet være "kæmpestort", har jeg også min 18" Paiste Dimensions Thin China med. Det er med til at tilføre lidt pæn trash/effekt, hvis man skulle få den ide, at man "er noget" ;-D

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg plejer at have, fra venstre mod højre:

14" K Dark Custom HH,

8" Istanbul Agop stacked på 8" Istanbul Agop Trash Hit (eller bare et af dem som traditionel splash lyd), 16"- eller 17" Istanbul Agop Medium Crash,

17"- eller 18" Istanbul Agop Medium Crash

og 20" Zildjian K Custom Medium Ride

og på lidt større jobs helt ude til højre 14" Istanbul Agop China stacked på skåret 18" Istanbul Agop Medium Crash.

 

Ja, jeg er MEGET glad for Agop Traditional-bækkener :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu