Hvad Skal Jeg Bruge For At Optage?


Drummer1998

Recommended Posts

Hej, jeg er 15 år og spiller i et superfedt band. Jeg spillede forleden et show, og i den anledning prøvede jeg for første gang at spille med mikrofoner og professionelle lydmænd. Jeg er sindsygt overrasket over hvor fedt mit eget trommesæt til 6000 kr (købt brugt og stemt af mig selv), kom til at lyde som en drøm! Vi blev efter showet kontaktet af en professionel producer, der sagde at han gratis vil sætte en weekend af til at indspille noget med os. Derfor er jeg blevet hooked på at købe mit eget optageudstyr, da jeg tror det vil komme til at gavne mig meget fremover, også i øveren.

 

Jeg har en macbook, en stortromme, tre tammer, to bækkener, snare, og hihat. Jeg vil helst købe et samlet mikrofonsæt, da jeg har en idé om at det er nemmere for mig selv at mikse, end hvis jeg køber 7 separate mikrofoner (?)

Jeg vil meget gerne have lidt input om hvad der er fedt, hvilke kabler jeg skal bruge, samt om jeg skal bruge mikser eller lydkort til at koble det til min macbook. Jeg vil helst have det så billigt som muligt, da jeg som sagt er 15 år. Jeg tænker max 1500 kr i alt, men jeg kender ikke rigtig prislejet.

 

Hilsen Jonathan Larsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

1500,- er næsten umuligt, men det handler vel bare om at lede længe nok!

Hvad du skal bruge:

 

- Lydkort med 8 indgange (Stortromme, tam1, tam2, tam2, Overhead 1, Overhead 2, snare, hihat)

Det er normalt også det de færdige mikrofon pakker indeholder.

 

- Software.

Her kan det meste bruges.

Bare du sørger for at du kan oprette flere spor fra dine kanaler på lydkortet i programmet.

 

- Kabler.

Fra mikrofoner til dit lydkort.

Ofte er det XLR kabler, men XLR-Jack kan også ofte bruges.

 

 

Det er hvad du skal bruge i kort forstand.

Andre kan sikkert fortælle dig hvad der lyder fedt!

Link til kommentar
Del på andre sites

At optage sine trommer kræver ikke nødvendigvis mikrofoner på alle delene, og derfor altså heller ikke nødvendigvis et 8 spors lydkort.

 

Om du køber et samlet sæt mikrofoner eller et antal forskellige har ingen betydning for, hvor let eller svært det er at mikse lyden. Der tæller kun øvelse og erfaring. Det får du ved at gøre det.

 

Hvis vi skal råde dig mht. indkøb og optagemetoder, er det nødvendigt, at du beskriver, hvad du skal bruge optagelserne til: Er det bare for at lave "skitser" til øvebrug. Er det til små demoer af bandet, eller er det optagelser med henblik på videre professionel bearbejdning og udgivelse?

 

Optageteknik og udstyr kan variere rigtigt meget alt efter formål. Men du kommer nok under alle omstændigheder til at gøre dit budget større, hvis du både skal ud og anskaffe lydkort og mikrofoner. En mikser er ikke nødvendig, (den kan dog være praktisk at have i det øjeblik, der er flere personer, der skal optage samtidig, Men heller ikke her er den uundværlig), De fleste - vel nærmest alle - lydkort kan lave miksningen i softvare på computeren.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Ville se på sådan noget som den her: http://www.dba.dk/preamp-8-kanaler-focusrite/id-1005386315/

Prut ham ned på 17-1800,- og så lån mics til at starte med. Ellers få fat i et par ok overheads som http://www.dba.dk/mikrofoner-kel-kel-hm-1-g/id-1005823172/ og et par mic stativer og kør med stereo overheads til start. Der kan laves ok lyd hvis man har tid og tålmodighed nok med bare to mics. Du kommer nok ikke udenom at fordoble dit budget hvis du vil have noget brugbar lyd ind i din computer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Jeg har jo først lige opdaget at lydkortet nok bliver det dyreste. Jeg havde kigget på et mikrofonsæt som dette :http://www.thomann.de/dk/the_tbone_dc_1200_b_stock.htm Hvis jeg kunne finde noget som det brugt kan jeg få det til meget billige penge. Jeg bliver nok desværre nødt til at trække idéen om mikrofoner og lydkort tilbage, hvis det viser sig det ikke kan gøres for mindre end 1500 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad er pointen med 8 mics hvis man ikke har råd til et lydkort med 8 preamps i? Start med lydkortet og køb så mics når du får sparet lidt sammen.. Du skal alligevel bruge lidt tid på at blive fortrolig med lydkort + software..

Bare en tanke..

Redigeret af mica
Link til kommentar
Del på andre sites

Ville se på sådan noget som den her: http://www.dba.dk/preamp-8-kanaler-focusrite/id-1005386315/

Prut ham ned på 17-1800,- og så lån mics til at starte med. Ellers få fat i et par ok overheads som http://www.dba.dk/mikrofoner-kel-kel-hm-1-g/id-1005823172/ og et par mic stativer og kør med stereo overheads til start. Der kan laves ok lyd hvis man har tid og tålmodighed nok med bare to mics. Du kommer nok ikke udenom at fordoble dit budget hvis du vil have noget brugbar lyd ind i din computer.

Det første du linker til er kun en pre-amp, og kan ikke bruges som lydkort alene.

 

Til Drummer1998:

Hvad skal optagelserne helt præcist bruges til? Skal du bare høre dit eget spil? Skal der optages sang-skitser med bandet? Skal det udgives som demo, eller måske mere professionelt?

 

Kravene afhænger meget af formålet.

Redigeret af Pickle
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du virkelig kun skal bruge det til "for sjov" med bandet og for at høre dig/jer selv, så vil jeg også klart anbefale en Tascam eller Zoom håndholdt optager. Jeg kender ikke Tascams modeller, men har opnået fine resultater med en Zoom H4.

 

Den slags optagere har den fordel, at de er lynhurtige at anvende, de leverer varen med et absolut minimum af besvær. Hvis du gider bruge noget tid på at eksperimentere med dens placering i rummet, kan den efter min mening lave mere end "ret fornuftige" resultater.

 

Zoom H4 kan bruges med to eksterne mikrofoner samtidig med de indbyggede, dvs. du kan optage 4 spor samtidig. Den kan desuden bruges som usb-lydkort i forbindelse en computer (jeg ved ikke om den duer med mac, men mon ikke?). Det er faktisk nok til at lave seriøse trommespor til en lagkage-produktion - op med zoomen som overhead og brug de to ekstra indgange til stor- og lilletromme.

 

Du kan med andre ord lære rigtigt meget om optageteknik, miksning og efterbearbejdning af musik på computeren.

 

Hvis du så med tiden finder ud af, at det med at optage er noget for dig, kan du spare de 4 - 8000 kr. sammen, som er nødvendige, hvis du vil have flere spor og mikrofoner. Og så har du stadigvæk et handy lille værktøj til brug i øveren. Til netop det formål er der nemlig ikke ret meget, der slår sådan en håndholdt optager.

 

Der er en til salg for 1200,- kr. her. Nyprisen er 2099,- hos 4Sound, så jeg ville da prøve at prutte ham ned på 1000,- kr. kontant og afhentet. Det kan sandsynligvis godt lade sig gøre. I nyprisen hos 4Sound er inkluderet en light-udgave af Cubase. Det skal selvfølgelig følge med i en evt. brugthandel, ellers skal prisen et par hundrede ned. Måske kan du bare bruge Garageband, som du vel har på din mac i forvejen, men jeg vil da tro (jeg kender ikke Garageband i praksis), at Cubase er et stykke "kraftigere" software.

 

Og så lige til slut et velment råd baseret på 45 års erfaring: Du får, hvad du betaler for. Også mht. mikrofoner. Jeg siger ikke, at dem, du linker til hos Thomann, er dårlige. Men tænk over at deres pris svarer til ca. halvdelen af, hvad én anerkendt stortrommemikrofon som f.eks Audix D6 eller AKG D112 koster. Du kan sikkert lave udmærkede ting med Thomann-sættet, men hvis du bliver bidt af optagedillen, er jeg stensikker på, at du ret hurtigt vil ønske dig bedre mikrofoner, og så er de billige blot "pengene ud ad vinduet", for du får intet for dem brugt.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Rettelse: H4 kan ifølge manualen ikke optage 4 spor samtidig kun to. Enten de indbyggede eller to eksterne. Den kan altså kun fungere som 2 kanalers lydkort ikke som 4 kanalers. Det ændrer dog ikke dens anvendelighed i forbindelse med optagelse af øvesessions.

 

Undskyld forvirringen.

 

Mvh

Erik

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Det vil jeg klart overveje. Jeg overvejer lige hurtigt, om jeg ikke også kunne købe to overheadmikrofoner og et lydkort som jeg måske kan finde billigt brugt. så jeg altid udvide senere ved at købe yderligere mikrofoner?

 

Du skal ikke "overveje hurtigt". Du skal tænke dig godt om!

 

Klarlæg dit behov.

 

Hvis dit behov er større end hvad der kan købes her og nu for 1500,- kr. så skal du lægge en langsigtet plan for indkøb, efterhånden som der forhåbentlig bliver råd. Bare at fare ud og købe mere eller mindre i blinde, fordi du har haft en fed aha-oplevelse på scenen, er ret dumt. Det er åndsvagt at brænde 1500,- kr af på noget, som ikke helt dækker behovet, hvis nogle måneders opsparing til f.eks. det dobbelte, er det, der skal til for at blive dækket ind på lidt længere sigt.

 

Se iøvrigt min rettelse mht. Zoom recorderen.

 

Kort sagt: Hvis dit behov nu og i en overskuelig fremtid er optagelse på 2 spor i øveren, så køb en Zoom eller noget tilsvarende. Hvis du regner med at ville optage mere end 2 spor ad gangen, hvilket er nødvendigt, hvis du vil arbejde med mere avanceret optagelse af trommer, så spar sammen og køb et brugt 8 kanalers lydkort og 4 mikrofoner. Så er du godt igang.

 

Mvh

Erik

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Jeg faldt lige over denne video hvor en cool dude optager sine trommer med én zoom mikrofon.

spol frem til 5:40 for at se et eksempel på hvordan det lyder med sådan en. Det ville være sindsygt hvis jeg få sådan en god lyd, mikrofonen koster kun omkring 1000 kr.

 

Du har helt ret jeg kan købe en zoom, og så når jeg får råd og brug for at opgradere kan jeg bare bruge zoom mic'en som overhead og købe lydkort og supplerende mikrofoner :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu