Band - Venskab Vs. Musikalitet


jonaslind

Recommended Posts

Hej medslagere

 

Vi har i vores 4 mands balleband talt om, at vi skulle udvide med en femtemand på rytmeguitar og kor. Vi er selv klaver/sang, guitar, bas og trommer. Jeg ville gerne slippe for kordelen, da jeg synes det hæmmer mit spil omstillingsmæssigt, og vi savnede måske lidt mere fylde i numrene.

Og så havde vi en fyr med på akustisk guitar og han sang også lidt kor. Og det var i første omgang ret fedt.

Ved nærmere eftertanke, så er vi ikke helt sikre på, at om vi skal udvide. Ikke fordi at ham fyren ikke var god, men om vi i virkeligheden burde arbejde med musikaliteten, få flyttet rundt, så jeg ikke hæmmer mig selv, og så ellers få styr på numrene med kor.

Vi har udover et fedt band også et ret godt venskab. Og det vil vi ikke ødelægge ved at tage en ny fyr med ind i bandet. Især vores forsanger, hun klikkede ikke ligeså godt med hende, som vi andre måske gjorde.

 

Så er her andre, som har stået i lignende situation, og enten har taget et nyt medlem ind eller har droppet det igen?

Hvilke overvejelser havde I, som gjorde at I valgte som I gjorde. Og skal musikken altid gå forud for venskab og hygge?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det skal - på en eller anden måde - klikke socialt.

 

Eller også skal det slå gnister, det kan virkelig være kreativt - men det er en noget mere risikabel vej at slå ind på.

 

På ballebandniveauet er en god følelse mellem alle medlemmer efter min mening helt afgørende.


OG selvfølgelig fornuftige musikalske evner, smag, passende engagement og ambitioner.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er meget enig med Jon. Tror også I skal gå efter at det først skal klikke socialt. Er man i en mere kreativ skabende sammenhæng er der andre spilleregler der gælder (som folk så alligevel har svært ved at følge), men det kan - som historien har vist mange gange - ende med et brag og man går hver til sit, fordi der (som oftest) er to af medlemmerne der ikke kan sammen i længden. Heldigvis er der også mange der har klaret den!

Jeg synes ikke nødvendigvis I skal opgive at finde et femte medlem. Det kan vise sig at være det musikalske missing link I savner. Men måske I bare skal være fire og prøve at udvikle jer med de forudsætninger I har. Måske er det, det rigtige for jer bare at være jer fire, hvis homogeniteten skal bevares. Men det ved I først med sikkerhed når I har prøvet nogle nye folk af.

 

Min erfaring på feltet med at hverve nye musikere til orkestre siger mig at man ligesom kan mærke om det er det rigtige, socialt, som musikalsk. En fornemmelse man får meget hurtigt og som aldrig lyver.

 

Pøjpøj med det, Danny

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de fine kommentarer.

Jeg er meget i tvivl om, hvad der betyder mest for mig. Jeg elsker mit band, og mine bandmedlemmer er også mine personlige venner. Og selvom jeg er en meget åben og social person, er tanken om at få "forstyrret" det billede ikke så tiltalende. Men det kan også være, at jeg skal åbne mit sind meget mere, og så tage det som det kommer.

Funger det ikke, så må vedkommende jo ud igen.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Præcis Jonas. Hvis I er enige om at I godt kan klare jer som I er og at I kun vil vælge den helt rigtige som alle kan nikke ja til, hvis det er, så kan det jo ikke gå helt galt. Mit hjerteblodsorkester har jeg spillet med siden 1996 - altid en kvartet, men med gæstemusikere i ny og næ. 3 af os har været fast del af stammen siden 1997 og vi har skiftet bassist 2 gange i tidens løb. Vores samarbejdspolitik i orkestret om det så angår kompositioner, nye samarbejdspartnere m.m. har altid været at folk har vetoret; hvis en ikke bryder sig om det bliver det ikke til noget. At vi så ofte har haft god fingerspidsfornemmelse for "give and take" princippet og ikke altid været så stædige, men givet os for de andres gode argumenter, har bestemt også hjulpet på samarbejdet og været årsag til at vi eksisterer den dag idag. Det, og så kærligheden til det vi laver og skaber sammen naturligvis...

 

Jeg synes som sagt bare I skal prøve nogle folk af og se hvad der sker. Husk bare at gøre dem klart at de er på prøve selvfølgelig :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Står selv i en lignende situation. Vi er 3 gutter der har spillet sammen i flere år, men på et jam-niveau, og vi er først her de seneste måneder begyndt at gå med tanken om et reelt band der kan optræde, osv.

 

Vi leder altså her efter en sanger, og står også i et problem med det sociale. Vi er jo 3 gæve gutter og vi er meget sammen også uden for bandkontekst og sammenspil, og vi ville også gerne hverve et bandmedlem som fungerer med os alle socialt, vores musik og vores fremgangsmåde.. Når vi er sådan en sammenkogt trio føles det ret svært.

 

Et andet problem vi også tænker lidt på er: Hvordan afviser man egentlig folk på den bedste måde? I tilfælde af at det sociale ikke fungerer så optimalt som man kunne håbe, er det så dét man siger til vedkommende? Hvad med niveau, hvordan med det?

 

Jeg kom vidst til at stjæle tråden lidt, men jeg synes det er en relevant debat...

 

Hvis jeg var dig, Jonas, så tror jeg at den kan gå begge veje for jer.. Spørgsmålet er om i hellere allesammen vil justere lidt på selve musikken og sammenspillet, end på det sociale med bandet. Personligt vil jeg ikke bryde mig om at spille og synge kor, og ville også mene at det ville hæmme mit spil.

 

MVh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes helt klart, at I skal gå efter musikken. Hvis det lyder godt, bliver man glad, og så må det andet komme i anden række. Med mindre det er nogen, man slet ikke kan med, selvfølgelig.

 

Men jeg har mere oplevet det som et problem at have for gode venner med i et band. Jeg har oplevet bands med gode venner, der måske spiller knap så godt, eller rykker i en anden retning eller er mindre seriøse, og så kan det altså rive bandet fuldstændig fra hinanden, hvis man ikke nænner at smide vedkommende ud, fordi man er for gode venner. Hvis man vil hygge, så kan man sgu lige så godt købe en kasse øl og snakke med sine venner og hygge med dem. Og spille musik på et andet tidspunkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

En anden vinkel, som jeg ofte selv tænker over er: Hvordan kan I vide ud fra én audition hvad der vil klikke og ikke klikke?

 

Jeg er ikke selv den bedste til at gøre et godt førstehåndsnitryk, da jeg tit er meget nervøs ved at møde nye mennesker. Det er tit blevet en akavet affære at deltage i auditions, og det står klart for mig, at det har kostet nogle "pænt nej tak"'er igennem tiden.

 

Det sjove er så bare, at når jeg så trods alt får foden indenfor i et band, så ender mine band kammerater tit med at blive nogen af mine bedste venner.

 

Altså hvis alt bare er forkert... Dårligt musikalsk niveau og direkte frastødende personlighed, så er sagen jo klar. Men hvis vedkommende var "god nok" til at I trods alt tvivler - så kunne I jo tage chancen. Det kunne gå hen og blive federe end I drømmer om på nuværende tidspunkt.

 

Og hvis det viser sig ikke at holde, så er I jo ikke gift med fælles børn. Så KAN man jo sige "vi prøvede men det gik altså ikke - farvel igen". Sagt på en anden måde: Hvad er det værste der kan ske ved at prøve det af :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes helt klart, at I skal gå efter musikken. Hvis det lyder godt, bliver man glad, og så må det andet komme i anden række. Med mindre det er nogen, man slet ikke kan med, selvfølgelig.

 

Men jeg har mere oplevet det som et problem at have for gode venner med i et band. Jeg har oplevet bands med gode venner, der måske spiller knap så godt, eller rykker i en anden retning eller er mindre seriøse, og så kan det altså rive bandet fuldstændig fra hinanden, hvis man ikke nænner at smide vedkommende ud, fordi man er for gode venner. Hvis man vil hygge, så kan man sgu lige så godt købe en kasse øl og snakke med sine venner og hygge med dem. Og spille musik på et andet tidspunkt.

 

 

En anden vinkel, som jeg ofte selv tænker over er: Hvordan kan I vide ud fra én audition hvad der vil klikke og ikke klikke?

 

Jeg er ikke selv den bedste til at gøre et godt førstehåndsnitryk, da jeg tit er meget nervøs ved at møde nye mennesker. Det er tit blevet en akavet affære at deltage i auditions, og det står klart for mig, at det har kostet nogle "pænt nej tak"'er igennem tiden.

 

Det sjove er så bare, at når jeg så trods alt får foden indenfor i et band, så ender mine band kammerater tit med at blive nogen af mine bedste venner.

 

Altså hvis alt bare er forkert... Dårligt musikalsk niveau og direkte frastødende personlighed, så er sagen jo klar. Men hvis vedkommende var "god nok" til at I trods alt tvivler - så kunne I jo tage chancen. Det kunne gå hen og blive federe end I drømmer om på nuværende tidspunkt.

 

Og hvis det viser sig ikke at holde, så er I jo ikke gift med fælles børn. Så KAN man jo sige "vi prøvede men det gik altså ikke - farvel igen". Sagt på en anden måde: Hvad er det værste der kan ske ved at prøve det af :tu:

 

 

I har begge helt ret. Nej vi kan ikke vide, om han er noget for os, før han er prøvet af mindst en gang mere. Rent musikalsk og sangmæssigt, så vil han passe rigtigt godt ind. Der er primært vores forsanger, som ikke helt kan sætte en finger på, hvad der er, der lige gør, at hun ikke ikke helt er på toppen. Hun er bange for, at der kommer til at gå for meget drengerøv i den. Og jeg kan godt følge hende lidt, men vi har altid haft en kærlig og sjov tone imellem os, og da hun er eneste pige, kan tonen måske godt blive lidt mandehørmsagtig.

Men det er jo til at ændre på.

 

Jeg er selv nået frem til, at hvis vi ønsker et femte medlem i bandet, så skal han helt sikkert prøves af igen, for han var på så mange punkter lige det, vi har eftersøgt.

Vi 4 skal mødes i morgen aften og på lørdag, og så kan vi snakke det hele igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville helt klart også give manden mindst én chance mere - mindst.. Jeg ville nok nærmere give det 4-5 øvere. Første indtryk er et ærgerligt beslutningsgrundlag, synes jeg..

 

Og hvis jeres forsanger er bange for, at der går for meget drengerøv i den, så er det jo ikke ham i overvejer nu, der er problemet, men det at der skal et femte medlem med, som så tilfældigvis er en mand..

 

Og ja, i kan måske godt nedtone "mandehørmen" - måske - men den vil altid være der, når 3-4 knægte er samlet, sådan er det bare.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sangerinder!

Giv manden et spark i bollerne og fyr sangerinden...

De er ikke til andet end besvær. Jeg bor selv sammen med en så ved hvad jeg taler om:)

 

 

Præcis erge. Det næste hun vil have med er en der spiller saxofon. Jesus!

 

:dialaugh_trans:

 

JA Gud forbyde at sådan en synd må ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu