Mest Alsidige Ride ?


Daniel-san

Recommended Posts

Måske dette spørgsmål har været stillet i forum før, men nu kommer det så igen ?

 

Hvilket ride betragter du som det mest alsidge ride ?

 

Jeg ved, at det naturligvis afhænger af genre, spillestil, fysiske rammer mm. og det optimale vil jo nok være at have 3-4 rides liggende i bækkentasken alt afhængig af situationen. Men hvis du nu kun måtte vælge at at have ET ENKELT ride til at spille alle genrer lige med undtagen af trad. jazz.

 

Hvad er jeres erfaringer ? Byd ind ! :tu:

 

Jeg ejer selv at Sabian 20" AAX ride, hvilket jeg synes er OK alsidgt.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt med nogle indlæg her. :tu: Jeg tænker ikke så meget crash/ride, men måske mere i retning af et rent ride - altså hvor man har crashes omkring til at komplementere ? Dvs. et ride, som både har ping til at groove løs, men også wash til de lidt lettere genrer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Før var jeg tit træt og deprimeret. Så prøvede jeg et 20" Zildjian K Custom Dark Ride. Nu har jeg det straks meget bedre! :D

 

"De" siger det er et Jazz bækken, men for mig har det stick definition nok til andre genrer samtidlig med at det stadig er dejligt varmt i lyden. Det er tyndt nok til at kunne ride på mange forskellige måder, til at kunne "koges op" og til at crashe.

 

Klokken er ligeledes mørk og "varm" i lyden (hvilket tiltaler mig), men har power nok til at trænge igennem når dynamikken er høj. Skulle der være et lille "men" for mit vedkommende vedr. dette bækken, så måtte netop klokken måske gerne være en anelse større, men det er ikke noget problem overhovedet.

 

Jeg spiller i to sammenhænge på hhv. mit eget, helt nye eksemplar, og hhv på en "låner", som har en del år på bagen. Og det står klart at dette bækken kun bliver bedre med tiden og med den rigtige patina.

 

"De" siger at 22" versionen er endnu federe, men jeg synes det var for stort til mit setup.

 

Det lyder sgu som en reklame... Men jeg arbejder altså ikke for Zildjian - Jeg er bare glad for mit ride bækken :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt med nogle indlæg her. :tu: Jeg tænker ikke så meget crash/ride, men måske mere i retning af et rent ride - altså hvor man har crashes omkring til at komplementere ? Dvs. et ride, som både har ping til at groove løs, men også wash til de lidt lettere genrer.

 

Tjae.. Jeg spiller ikke med rides der ikke kan crashe. Ofte har jeg kun "rides" med på job.. Blandt andet mit 20" Paiste Signature Flanger ride bruges udelukkende som crash.

 

Men både Light og Extra Light ride'et crasher og har samtidig en dejlig mørk stikdefinition.. Jeg pakker ikke bækkentasken UDEN at proppe minimum ét af mine 22" Light rides i som det første. Extra Light ride'et blev desværre solgt, hvilket er noget jeg har fortrudt ufatteligt mange gange siden.

 

Jeg synes det er en god diskussion, og jeg vil gerne tilføje et spørgsmål til emnet: hvordan bruger i jeres ride?

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Tjae.. Jeg spiller ikke med rides der ikke kan crashe. Ofte har jeg kun "rides" med på job.. Blandt andet mit 20" Paiste Signature Flanger ride bruges udelukkende som crash.

 

Men både Light og Extra Light ride'et crasher og har samtidig en dejlig mørk stikdefinition.. Jeg pakker ikke bækkentasken UDEN at proppe minimum ét af mine 22" Light rides i som det første. Extra Light ride'et blev desværre solgt, hvilket er noget jeg har fortrudt ufatteligt mange gange siden.

 

Jeg synes det er en god diskussion, og jeg vil gerne tilføje et spørgsmål til emnet: hvordan bruger i jeres ride?

 

Indrømmet - jeg bruger mest mit ride til et groove og har typisk et 16" crash (K eller Istanbul) lige ved siden af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det er vel ikke et kriterium i sig selv, at det ikke må være i stand til at crashe? Har man øvrige crash effekter nok i sit setup, så kan man jo blot unlade at crashe sit ride også. Derfor kan det jo være et dejligt ride alligevel, hvis I forstår?

 

Der spørges efter et "alsidigt" ride, hvorfor mange sikkert bringer / vil bringe "crash ablillty" på banen. Og så synes jeg tit at tynde/middel rides tit er de mest alsidige. De tykkere / tungere kan sagtens være mega fede, men for mig siger de tit bare "ping" med mindre jeg giver dem decideret tæsk (muligvis pga. begrænsninger i mit eget talent, lad det være indrømmet med det samme).

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

De andres forslag er alle fine, og jeg har hørt både Zildjian A Sweet Ride 21" og Sabian A......hvad hedder det nu, det med flad, opad-bukket kant á la flanged hihat......?

Jeg kunne nævne mine egne lignende tyndere, større rides i samme retning - 22" Paiste 602 Medium, for eksempel.



Men jeg vil nu gå en anden vej, bare for at komplementere billedet:


Et godt 18" crash kan nemlig også rigtigt meget som ride - hvis man spiller rigtigt på det, og vælger tynde nok stikker. Brug klokken, brug skulderen (der hvor selve bækkenet krummer mest) - og crash/rid på kanten.....

Mine gamle Zildjian A Thin Crashes kunne det, mit Paiste 2002 Medium kan - og jeg tror, der er rigtigt mange som kan.

Ping! kan de måske ikke så godt - men prøv klokken, og det kan være du vil blive forbløffet.....


Og så kan de jo altså crashe......

:-)

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

De andres forslag er alle fine, og jeg har hørt både Zildjian A Sweet Ride 21" og Sabian A......hvad hedder det nu, det med flad, opad-bukket kant á la flanged hihat......?

 

Jeg kunne nævne mine egne lignende tyndere, større rides i samme retning - 22" Paiste 602 Medium, for eksempel.

 

 

 

Men jeg vil nu gå en anden vej, bare for at komplementere billedet:

 

 

Et godt 18" crash kan nemlig også rigtigt meget som ride - hvis man spiller rigtigt på det, og vælger tynde nok stikker. Brug klokken, brug skulderen (der hvor selve bækkenet krummer mest) - og crash/rid på kanten.....

 

Mine gamle Zildjian A Thin Crashes kunne det, mit Paiste 2002 Medium kan - og jeg tror, der er rigtigt mange som kan.

 

Ping! kan de måske ikke så godt - men prøv klokken, og det kan være du vil blive forbløffet.....

 

 

Og så kan de jo altså crashe......

 

:-)

 

 

Jon

 

Enig! Bruger faktisk ofte mit 20" Traditional Thin crash som ride.. Bruger også et 20" 2002 Thin crash som ride nogle gange.. Det afhænger meget af situationen..

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg kun skulle have et ride - eller kun ét bækken for den sags skyld - så blev det mit 24" Paiste Giant Beat. Det kan ALT! Fordi der er så meget flade at spille på, har man god og defineret ridelyd tættest på klokken, og jo længere man kommer ud bliver det så mere og mere åbent. Sådan er det nok med mange rides, men jo mere flade, jo flere nuancer.

Klokken er lige tilpas gennemtrængende uden at blive for meget, og det har et stort, blødt crash.

 

Det er URIMELIGT lækkert, og jeg sælger det ALDRIG!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg kun skulle have et ride - eller kun ét bækken for den sags skyld - så blev det mit 24" Paiste Giant Beat. Det kan ALT! Fordi der er så meget flade at spille på, har man god og defineret ridelyd tættest på klokken, og jo længere man kommer ud bliver det så mere og mere åbent. Sådan er det nok med mange rides, men jo mere flade, jo flere nuancer.

Klokken er lige tilpas gennemtrængende uden at blive for meget, og det har et stort, blødt crash.

 

Det er URIMELIGT lækkert, og jeg sælger det ALDRIG!

 

Yep, det er det jeg eftersøger i denne tråd. Hvilket ride ville man spille MEST på, hvis man helt selv kunne vælge netop ET. :-)

 

Jeg forsår godt det med crashes og ride, jeg bruger selv et 16" K en gang imellem, men det er ikke det jeg gør mest. :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bliver hurtigt en "Jeg har ikke prøvet alle ride's i verden, men jeg sy's lissom allig'vel at det her er det fedeste" - tråd.

 

Du er ved at liste forslagene op i mærker - hvad er formålet med det?

 

Er du på jagt efter et ride, som skal dække dine instrumentale behov?

 

Eller vil du bare debattere bækkener i flæng? For så er du selvfølgelig landet på det rigtige forum...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger selv Istanbul (pre split) Mel Lewis 21" ride til ALT, inkl. Jazz (dog sammen med to andre rides), men det er også kun fordi det passer til mig, jeg kan godt lide en lidt speciel klang. Tror nogle andre ville få røde knopper af at bruge det til pop/rock f.eks. men det funger for mig :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu