Europatur På Gaden - Sammenklappeligt Sæt - Erfaringer Og Idéer?


Andreas Conrad

Recommended Posts

Hey, yo, der, fellow tøndedaskere!! :D

Har fået den fede idé at tage rundt og spille på diverse gader og stræder rundt omkring i europa med en af mine kammersjukker til sommer. Vi vil spille noget reggae-blues-agtigt-halløj med trommer og guitar, og dertil skal jeg bruge et sæt, som kan "foldes sammen" så det kan tages med rundt i toge og sådan noget.
Jeg vil som minimum gerne have BD, snare og HiHat med og evt et splash eller crash. Tænker, om man kan lave det sådan, at tingene måske kan pakkes ned i BD, så det kan være i en enkelt eller to tasker.

 

Umiddelbart var min ide at finde en 16/18" BD med hul til tamholder, hvor man så i stedet kunne placere en fin lille (kabel)HiHat og måske et lille bækken, og så bare have snare på et stativ som normalt.

 

Er der nogen, der har prøvet noget lignende eller bare har nogle gode idéer, de vil dele? Eller evt noget de vil sælge, som kunne bruges? :)

 

Og er der måske også nogen, der ved noget om lovgivning i forhold til sådan noget, når man kommer lidt længere sydpå?

 

(ved ikke helt, om det er det rigtige forum, men hva' fa'en)

Fred i dalen!
Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

Er du sikker på du vil sidde ned og spille?

Jeg spørger kun fordi jeg selv har rejst rundt i alle afkroge af Europa i 15 år og spillet på gader og stræder - og det er sq bare nemmere at fange sig et publikum når man står op. Man er ret låst når man sidder ned..

Tænk jeres "show" igennem og øv jer inden i tager afsted - så ved du hvad du skal bruge..

Og held og lykke til jer - det kan sagtens gå hen og blive en af de fedeste rejser i dit liv :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er du sikker på du vil sidde ned og spille?

 

Jeg spørger kun fordi jeg selv har rejst rundt i alle afkroge af Europa i 15 år og spillet på gader og stræder - og det er sq bare nemmere at fange sig et publikum når man står op. Man er ret låst når man sidder ned..

 

Tænk jeres "show" igennem og øv jer inden i tager afsted - så ved du hvad du skal bruge..

 

Og held og lykke til jer - det kan sagtens gå hen og blive en af de fedeste rejser i dit liv :-)

 

Mange tak! Glæder mig også!

 

Men så langt er jeg faktisk ikke lige nået i mine overvejelser. Hvordan har du båret dig ad, så du kunne stå op?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis dig og guitaristen nu bruger et fælles kabinet der kan forstærke jer begge. Så er Rolands SPD serie klart det jeg ville foretrække. Giver dig langt flere muligheder lydmæssigt. Og så fylder sådan én jo ikke meget. Evt. med to ekstra pads af en type der passer til dit behov, og pedaler til hh og st. Hele svineriet kan være i en rygsæk. Kabinettet i en træk-selv-Keld-mormor-jeep-montering.

Går ud fra at guitaristen kan gå selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for svarene!!

 

 

Ah, smart! Det vil jeg kigge på. Ved du også noget om lovgivning omkring det at spille på gaden? Mener nemlig, at man skal have polititilladelse i fx Danmark.

 

Du kan også bygge et Cocktail kit - eventuelt i en nesting version.

TAMA har en ny model

 

Det ser sgu cool ud! Tænker også. det skal være noget i den retning, bare at stortrommen ligger ned, og så piller man bare et skind af, når det skal pakkes sammen :)

 

Hvis dig og guitaristen nu bruger et fælles kabinet der kan forstærke jer begge. Så er Rolands SPD serie klart det jeg ville foretrække. Giver dig langt flere muligheder lydmæssigt. Og så fylder sådan én jo ikke meget. Evt. med to ekstra pads af en type der passer til dit behov, og pedaler til hh og st. Hele svineriet kan være i en rygsæk. Kabinettet i en træk-selv-Keld-mormor-jeep-montering.

Går ud fra at guitaristen kan gå selv.

 

Det lyder faktisk som en rigtig smart idé, men havde også lidt tænk det som et selvbyggerprojekt, så tror, jeg holder mig til det akustiske :) men det skal da helt klart prøves i fremtiden (når jeg også har fået fingre i lidt flere penge ;) )

Link til kommentar
Del på andre sites

Man lærer det hele ved at prøve sig frem. Det er lidt et "game" at finde rundt i - men jeg skal prøve at forklare lidt.. (Det gælder hele Europa)

 

Det vigtigste: brug din intuition!

 

Altså, du bliver ikke taget med på stationen hvis du spiller uden tilladelse. Du bliver højest sendt væk.. Men, det er altid godt at have én - i princippet skal du have den for at få lov til at spille - nogle gange er det dog nok at chitchatte lidt med strisseren der går rundt på pladsen - andre gange skal man på rådhuset for at få sin tilladelse.. Ofte er der flere gademusikanter på samme plads og så må man indordne sig. Dvs snak med dem om hvornår de spiller - aftal fx. at de spiller en halv time og så kan I få lov. Det kan ikke betale sig at blive uvenner med andre - kør altid go' stil..

Overvej hvor længe I skal blive i en by. Er det én dag - så kan man prøve uden tilladelse. Er det flere dage eller en uge, så gå på rådhuset og få en tilladelse til alle dagene.. Husk at tjekke de gode torve, gader og pladser ud INDEN i går på rådhuset.. Lad jer ikke slå ud hvis de på rådhuset sender jer videre til politistationen og på politistationen sender de jer tilbage igen - det er ikke mange byer der er så tjekkede med gadekultur som Kbh er..

Nu ved jeg ikke hvor I har tænkt jer at tage hen, men jeg kan anbefale Tyskland. Berlin, Dortmund og Munchen er fede steder hvor pengene sidder løst hvis blot I performer ordentligt og tager kontakt til de forbigående. Holland er OK, men Amsterdam er lidt svær - nu har jeg ikke været der i 10 år, men før i tiden var de ret strikse.. Frankrig er en blandet fornøjelse - hold jer fra Rivieraen - de snopper helt vildt dernede.. Paris er svær, men byer som Lyon og Bordeaux er fede. I Italien er det fedt fx at tage til byerne omkring Gardasøen - de er ikke så store og Rådhusene er altid meget behjælpelige. Bardolino er for fed og hyggelig nede ved havnen. Spanien er også et fedt sted - men fx på ramblaen kan det være svært at overdøve larmen og tit vil folk i Barcelona gerne have lidt underlige og abstrakte ting at kigge på.. Valencia er dejlig!

Husk:
- Jo længere sydpå - desto senere på dagen skal man spille. I Italien og spanien starter vi først ca. kl 21 og spiller en 3-4 timer frem.. Alt andet er for varmt og folk bli'r ikke stående og lytter..
- Spil altid med godt humør - det smitter mere end man aner!
- Et godt trick er at når man har et publikum der står langt væk, så tag din store vandflaske og lav en streg rundt om dig og din ven i den afstand fra publikum som i ønsker de skal stå. Gestikuler at de skal rykke frem og SMIL - det synes de altid det er rart at blive guidet lidt..
- Bankerne i udlandet tager sjældent mod lortemønter - 1, 2 og 5 cents osv - kun hvis de er i plastikrør. De rør er lidt svære at få fat i, så tag dem med hjemmefra..
- Når I har fundet et godt sted at spille og det kører (både med publikum og strissere) så udnyt det til fulde - man er aldrig sikker på at få lov til at spille dagen efter..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Andreas

 

Jeg har spillet på gaden sidste sommer og i den forbindelse gjort mig nogle erfaringer. Jeg spiller på et Yamaha club Jordan cocktailkit. Jeg står op og spiller.

Jeg kan have sættet i en conga kasse samt en mindre skuldre taske til bd. pedal, bækken/hihat holder, stikker osv. Jeg har så det hele på en sækkevogn. Det fungerede fint, nemt at komme rundt med i stog. Jeg blev ikke træt når der var lidt længere afstande der skulle tilbagelægges til fods. Min makker som spille guitar og synger har en Roland AC 33. Det fede ved den er at den kan køre på batteri, har både en mic og guitar indgang også vejer den ingenting. Så vi bar meget mobile og spillede ikke for højt. Vi fik faktisk rigtig fin respons.

Du kan se lidt fra en øver, du er selvfølgelig velkommen til at kigge rundt på siden:

 

http://fandalism.com/pedemeyer/cx6m

 

God fornøjelse med sommer projektet.

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Man lærer det hele ved at prøve sig frem. Det er lidt et "game" at finde rundt i - men jeg skal prøve at forklare lidt.. (Det gælder hele Europa)

 

Det vigtigste: brug din intuition!

 

Altså, du bliver ikke taget med på stationen hvis du spiller uden tilladelse. Du bliver højest sendt væk.. Men, det er altid godt at have én - i princippet skal du have den for at få lov til at spille - nogle gange er det dog nok at chitchatte lidt med strisseren der går rundt på pladsen - andre gange skal man på rådhuset for at få sin tilladelse.. Ofte er der flere gademusikanter på samme plads og så må man indordne sig. Dvs snak med dem om hvornår de spiller - aftal fx. at de spiller en halv time og så kan I få lov. Det kan ikke betale sig at blive uvenner med andre - kør altid go' stil..

 

Overvej hvor længe I skal blive i en by. Er det én dag - så kan man prøve uden tilladelse. Er det flere dage eller en uge, så gå på rådhuset og få en tilladelse til alle dagene.. Husk at tjekke de gode torve, gader og pladser ud INDEN i går på rådhuset.. Lad jer ikke slå ud hvis de på rådhuset sender jer videre til politistationen og på politistationen sender de jer tilbage igen - det er ikke mange byer der er så tjekkede med gadekultur som Kbh er..

 

Nu ved jeg ikke hvor I har tænkt jer at tage hen, men jeg kan anbefale Tyskland. Berlin, Dortmund og Munchen er fede steder hvor pengene sidder løst hvis blot I performer ordentligt og tager kontakt til de forbigående. Holland er OK, men Amsterdam er lidt svær - nu har jeg ikke været der i 10 år, men før i tiden var de ret strikse.. Frankrig er en blandet fornøjelse - hold jer fra Rivieraen - de snopper helt vildt dernede.. Paris er svær, men byer som Lyon og Bordeaux er fede. I Italien er det fedt fx at tage til byerne omkring Gardasøen - de er ikke så store og Rådhusene er altid meget behjælpelige. Bardolino er for fed og hyggelig nede ved havnen. Spanien er også et fedt sted - men fx på ramblaen kan det være svært at overdøve larmen og tit vil folk i Barcelona gerne have lidt underlige og abstrakte ting at kigge på.. Valencia er dejlig!

 

Husk:

- Jo længere sydpå - desto senere på dagen skal man spille. I Italien og spanien starter vi først ca. kl 21 og spiller en 3-4 timer frem.. Alt andet er for varmt og folk bli'r ikke stående og lytter..

- Spil altid med godt humør - det smitter mere end man aner!

- Et godt trick er at når man har et publikum der står langt væk, så tag din store vandflaske og lav en streg rundt om dig og din ven i den afstand fra publikum som i ønsker de skal stå. Gestikuler at de skal rykke frem og SMIL - det synes de altid det er rart at blive guidet lidt..

- Bankerne i udlandet tager sjældent mod lortemønter - 1, 2 og 5 cents osv - kun hvis de er i plastikrør. De rør er lidt svære at få fat i, så tag dem med hjemmefra..

- Når I har fundet et godt sted at spille og det kører (både med publikum og strissere) så udnyt det til fulde - man er aldrig sikker på at få lov til at spille dagen efter..

 

Fedest! Mange tak for de mange gode råd! Dem tager jeg med videre!

 

Hej Andreas

 

Jeg har spillet på gaden sidste sommer og i den forbindelse gjort mig nogle erfaringer. Jeg spiller på et Yamaha club Jordan cocktailkit. Jeg står op og spiller.

Jeg kan have sættet i en conga kasse samt en mindre skuldre taske til bd. pedal, bækken/hihat holder, stikker osv. Jeg har så det hele på en sækkevogn. Det fungerede fint, nemt at komme rundt med i stog. Jeg blev ikke træt når der var lidt længere afstande der skulle tilbagelægges til fods. Min makker som spille guitar og synger har en Roland AC 33. Det fede ved den er at den kan køre på batteri, har både en mic og guitar indgang også vejer den ingenting. Så vi bar meget mobile og spillede ikke for højt. Vi fik faktisk rigtig fin respons.

Du kan se lidt fra en øver, du er selvfølgelig velkommen til at kigge rundt på siden:

 

http://fandalism.com/pedemeyer/cx6m

 

God fornøjelse med sommer projektet.

Jesper

 

Det er sgu cool det der!

 

Har godt nok ikke lige råd til sådan et Jordan kit der, men tænker at lave noget lignende. Så må jeg se, om jeg ender med at skulle sidde eller stå :)

 

Men fed idé med forstærkeren! Den tror jeg, vi gør efter ;)

 

Cajon! Det letteste trommesæt i verden...

 

True dat! Spiller dog af religiøse grunde ikke på Cajon, når jeg kan slippe afsted med det ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja, det er sq blevet noget nemmere end da jeg var ung. Sorry for Off Topic ;-)

Ha ha, ja og så skulle man også have to heste til at trække instrumentvognen, og en skovl til hestelort. De unge har det let i dag. Undskyld for ot.

Link til kommentar
Del på andre sites

https://www.youtube.com/watch?v=b7wlkxhF_aw

 

Prøv at tjekke ham her ud - opfindelsen er nok ikke helt ny, men jeg synes har fat i noget rigtigt fedt noget her. Om ikke andet så vil det ihvertfald fange publikums interesse, når man spiller på en kuffert :)

 

Om ikke andet så god tur når i kommer så langt.

 

 

Der er instruktion til at bygge sådan en kuffert her.

Eventuelt kan man downloade pdf-versionen på samme site (lidt nede i teksten).

 

Mega smart!! Og Mange tak!! Det tror jeg også lige, jeg vil kigge på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Glemte lige. Strøm/batteri problemet skal så løses på stedet.

Jeg tror nok jeg lige trækker min fuldelektroniske Roland SPD idé tilbage. Har prøvet at løfte på sådan en benzindrevet generator med brændstoftank. Tror ikke det dur til dit behov for mobilitet hvis en sådan er påkrævet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu