Musikmesse 2014: Brady Drums


Recommended Posts

I en lille kombistand, hvor tre trommefirmaer har slået sig sammen, står der en reol med lilletrommer fra bl.a. det legendariske trommefirma Brady Drums. Brady Drums har hjemme i Australien, og grundlægger Chris Brady er umiddelbart ikke på standen.

Af Nicolaj Fage-Lorenzen

Det er til gengæld hans datter, Kelly Brady, som har taget opgaven med promotion og administration af firmaet op efter sin far.

Kelly havde foruden lilletrommerne også medbragt et helt sæt i den helt unikke Walkabout-serie. Efter lidt test af de helt igennem fabelagtige lilletrommer falder snakken med Kelly på netop Walkabout-serien, der bringer nogle ret interessante filosofier omkring materialer i spil.

Kelly er nok bedre til selv at forklare det…

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt interview:).!

 

Jeg må indrømme at jeg ikke syntes at bagdet klæder trommerne. Hvis det var malet, trykt eller måske bare tyndere, ville det se meget mere eksklusivt ud.

 

Er det nogen kendte Trommeslagere som spiller brady (- Kings of Leon)?

Personligt har jeg kun set et par snares til nogle vilde priser her i dk.

Link til kommentar
Del på andre sites

De er jo så dyre at klientellet er MEGET begrænset.. Jeg kender kun deres snares

 

De lyder ok

 

Ikke noget jeg falder på halen over.. Men helt fint.. Som altid nok smag og behag.

 

Gad godt sætte fingre på en af de nyere snares for at se om deres hardware er blevt bedre.. For det var bestemt ikke top niveau dem jeg har set.

Kedler er i fantstisk flot træ.. Finish er ok.. HW er under middel..

 

Nikolaj: hvordan ser det ud på de nye?.. Er hardwsre og finish blevet bedre?.. Lak, snare beds osv?

Link til kommentar
Del på andre sites

Brady bruges meget ofte i studiesammenhænge.

 

Se dette link: http://www.bradydrums.com.au/artists-contemporary.html Jeg kunne forestille mig, at der er et par slagere her, du kender (og sandsynligvis et par skiver, som du også kan genkende)

 

Jeg har ejet fire Brady-lilletrommer, og har aldrig haft problemer med deres hardware. Men smag og behag, som bekendt.

 

Efter Brady kom i min lilletrommekurv, har resten af samlingen samlet støv. Jeg kan kun anbefale deres kedler på det varmeste . .

 

Go´ weekend alle sammen !

Redigeret af Søren B.P.
Link til kommentar
Del på andre sites

Tænkte ikke så meget på problemer med hardware, men mere at til DEN pris burde det være TOP tjekket hardware

 

De 3 jeg har prøvet (ok det er 5-6 år siden) var IKKE top i hw.. Træge lugs, seiding system var ikke ret præcist.. Snare beds var ikke imponerende for den prisklasse

 

De 2 var nogle der var i SC så måske de stod derinde så længe fordi der var en 2. Sortering eller noget?.. Dont know..

 

Så rart at høre at dine har været fine!

 

Jeg forventer nok bare Trick standard ved trommer i den prisklasse.. Og det har jeg ikke set på dem jeg så.. Igen: de kan ha været 3 uheldige eksemplarer!.. Det er det jeg spørger ind til :-)

 

Jeg tvivler ikke på træets eller lydens kvalitet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænkte ikke så meget på problemer med hardware, men mere at til DEN pris burde det være TOP tjekket hardware

 

De 3 jeg har prøvet (ok det er 5-6 år siden) var IKKE top i hw.. Træge lugs, seiding system var ikke ret præcist.. Snare beds var ikke imponerende for den prisklasse

 

De 2 var nogle der var i SC så måske de stod derinde så længe fordi der var en 2. Sortering eller noget?.. Dont know..

 

Så rart at høre at dine har været fine!

 

Jeg forventer nok bare Trick standard ved trommer i den prisklasse.. Og det har jeg ikke set på dem jeg så.. Igen: de kan ha været 3 uheldige eksemplarer!.. Det er det jeg spørger ind til :-)

 

Jeg tvivler ikke på træets eller lydens kvalitet.

 

De to Brady´s inde fra Peter & co, som du refererer til, vil jeg gætte på, er de to samme, som de stadigvæk ligger inde med. Der er tale her om to start 00´er produktioner.

Ind til for cirka ti år siden, prioriterede Brady tydeligvis ikke hardware´n specielt højt. Det kunne tydeligvis ses på deres valg af specielt seidingsystemner. Chris Brady valgte udelukkende ud fra, at hardware "blot" skulle virke. Jeg vil derfor gerne medgive dig, at deres hardware indtil da ikke var lækkert som i LÆKKERT, men det fungerede upåklageligt (hvis man vel at mærke, kender værdien bag, at vedligeholde sine instrumenter)

 

Med de mange såkaldte "Custom-producenter", der dukkede op i netop start 00´erne, med deres flotte farver, luksus Dunnett/Nickelworks/Trick-seidingsystemer, pulverlakerede - og syrebehandlede hardware og typisk Keller-kedler som valg bag "Custom/kosmetik-konstruktionen", kunne Brady se en fordel / føle et pres til, at up-grade deres specielt lilletrommer på hardware-fronten.

 

Det har de så de seneste ti års tid praktiseret, blandt andet ved at sætte Trick og Nickelworks strainers på lilletrommerne, med kæmpe succes til følge. Specielt i USA, er de vokset gevaldigt, hvos mange af de velhavende kunder efterspørger både lækkerhedsfaktoren samt originaliteten i lyden. En lækker forarbejdning og hardwarevalg, kombineret med en håndlavet one-of-a-kind sound keddel ala Craviotto, Dunnett og mange flere, kunne man sige.

 

Men jeg medgiver som sagt, at deres valg stadigvæk er konservativt præget; tubelugs, klassiske RIMS-systemner, triple flanged reifer osv. går igen. Men altså; fordi det virker :-)

 

Brady har i mange studier udviklet sig til en ny udgave af Supra´en - ikke fordi den på nogen mulig måde er lækker lækker i forarbejdningen, men fordi lyden til gengæld kan noget specielt.

 

Brady er Porcaro, Brady er Deftones, Brady er Spin Doctors, Brady er Chris Corea, Brady er Billy Joel, Brady er Kings of Leon, Brady er Chris Dave. Det kan høres, når man hører godt efter.

 

Om man så kan lide Bradys valg af både forarbejdning og lyd kombineret, er en helt anden, og en nok mere, subektiv præget snak.

 

Go´ søndag, kære medtrommeslagere !

 

Og så en lille anbefaling, der absolut ikke har noget med denne tråds emne at gøre: giv bandet Fossils nye album "Flesh Hammer" et (højt) lyt - det er kraft´eme feé energi, som vi siger i Århus \m/

Redigeret af Søren B.P.
Link til kommentar
Del på andre sites

Kanon

 

Tak for update.. Lige den info jeg søgte :-)

 

Porcaro spillede jo dog på mange forskellige snares.. Men har godt hørt han havde et par Brady.. Og en supraphonic og diverse andre dejlige ting... Men det er en laaang snak at optrevle hvad der er på hvilke sange..

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Henrik:

Ja, det er naturligvis vigtigt at understrege, at Brady bruges blandt mange andre lilletrommer, af de førnævnte kunstnere. Sponsorerede slagere er ligesom os andre; i studiet vælger de det der virker. Også selv om der skulle stå noget andet på badget end på t-shirt´en. Abe Cunningham fra Deftones for eksempel, bruger primært Brady-lilletrommer på "White Pony"-pladen, men er mere til Tama´s bell brass på "Around The Fur". Igen; ret let at høre.

 

Til Claus:

Nej, jeg har solgt din gamle Brady-snare videre til et studie i Tyskland. En fremragende lilletromme i studiesammenhænge, men måske en anelse for monoton i udtrykket til min smag qua dens dimensionerpå 12" x 7". Min nu eneste Brady i arsenelat, er en 14" x 5½" sheoak block/stave.

 

Off topic:

Nu skrev jeg tidligere, at Brady har fejet alt andet af banen for mit vedkommende. Det passer ikke helt. Pt. eksperimenterer jeg med en 5 mm bell brass timbalekeddel fra Ocheltree, som i mine ører klart overgår "de sædvanlige" og ellers ganske udemærkede bell brassmoddeller fra de gængse producenter. Den tromme kan noget som Brady ikke kan og visa/versa og jeg kan lide dem begge. Men det er vist det der definerer et luksusproblem ;o)

Redigeret af Søren B.P.
Link til kommentar
Del på andre sites

Enig

 

Og jo, solid wood mod bell brass er let at høre.. Brady vs en anden lignende kval træ tromme.. Craviotto feks.. Hmm.. I en blindtest hvor de er stemt ens så tvivler jeg på det kan høres når pladen er mixet..

 

Dybest set køber man en Brady ELLER hvad man nu falder for, fordi den "taler til dig".. Den gør noget positivt for dit spil.. Så ka den koste 3 eller 13k..

 

Problemet som du selv er inde på: ens ører skifter smag de skiderikker!

 

Pt er min favorit en af mine egne produktioner.. For 1/2 år siden var det en Gretsch prototype..

 

And the list goes on ;-)

 

Hvis jeg skulle ha en Brady så skulle den nok ned omkring 4-5000kr.. Kommer aldrig til at ville give mere for en lilletromme tror jeg.. Med mindre den bare "taler til mig".

 

Forresten: hvad koster sådan en ny Brady i 14x6 eller deromkring.. Ved godt de har flere serier men sådan ca?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er meget enig i din vurdering af de ofte uhyre små forskelle på lyden af trommer optaget. En Brady blockkonstruktion sammenlignet med en single plu Craviotto - her er forskellen åbenlys. En Brady ply sammenlignet med førnævnte Craviotto - ja, så er forskellen VÆSENTLIG mindre. Det er dog også et udtryk for, at mange produktioner desværre bliver sovset ind i diverse rumklange, kompressorer, gates, EQ osv. Det ødelægger meget af trommernes karaktér efter min mening (man er vel, ved at blive en anelse konservativ på sine gamle dage)

 

Min forkærlighed for Brady´s blokkedler, kan også defineres som en generel kærlighed for blokkonstruktioner i hårdt (meget hårdt) træ. På et tidspunkt, vil jeg give mig ud i selv at bygge én af slagsen (som jeg ved du selv praktiserer), til sammenligning. Mon ikke, at det vil vise sig, at meget af Bradys karakteristika vil gå igen? Det er jeg temmelig overbevist om ville være tilfældet. It´s all about the wood . . (hvis vi ser bort fra akustikken - første, vigtigste og samtidig mest negligerede parameter, når lyd skal vurderes re- og produceres. Igen; efter min egen ydmyge mening)

 

Alle Brady´s standardkedler, uanset størrelse, ligger på cirka 1.200 euro. Mange penge, men de større studier, sparer hurtigt pengene ind igen i sparede arbejdstimer. Samme argument, som har gjort, at Recording, Superstar, Ludwig 3-ply, Jasper, Supra med flere oftest er at finde på hylderne hos de selvsamme studier.

 

MIn egen Brady, købte jeg i SC under et brandudsalg for 1.500,- kr. Udover at det tilnærmelsesvist er mit bedste køb til dato målt i "lydværdi" for pengene, kan jeg også glæde mig over, at de lidt ældre Brady´s er begyndt at stige i værdi. Det betyder, at hvis jeg en dag skulle være dum nok til at sælge trommen, kan jeg i det mindste få 1.400,- til 1.800,- euro for den. Altså mere end prisen for en ny magen til (læs: trommen har fået, hvad jeg vil kalde en "snob/samlereffekt")

Man skal ikke kende meget til brugtmarkedet for at vide, at det efterhånden er en sjældenhed for trommer fra nyere tid, hvilket, set med bankrådgiverens briller, også gør det til en glimrende investering.

Men hvem fa´en vælger også instrumenter efter det, kunne man spørge; det er vel lyden det handler om for os musikere(, ikke?).

 

Og lige for god ordens skyld, må jeg hellere som repræsentant for branchen understrege, at Drum City ikke ligger inde med Brady-trommer på hylden. Mine positive ord om Brady´s trommer, skal derfor ikke ses, som en slet skjult reklame for producenten, eller en indirekte måde at lokke kunder i biksen på. De laver bare nogle instrumenter, der tiltaler mig personligt som musiker.

 

Go´ aften.

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig i det med lyden.. Som så igen er påkrævet når man vil ha rimelig lyd i så komprimerede formater som mp3, wma mm.

 

Min pointe er bare at ofte er det vigtigere med en alsidig tromme end en dyr tromne

 

De er dog ofte beslægtede for det kræver godt træ, godt håndværk og omtanke = dyrt

 

Men man kan idag faktisk få rigtigt gode trommer for forbavsende få penge

 

Feks en Dixon-Brady snare.. De lyder altså virkeligt godt.. Til meget mindre penge end en fuldblods brady.

 

Det dyre kommer jo hos Brady mere i træet hvor de bruger ultra hårdt træ.. Selv er jeg mere til lidt blødere træ.. For det meste altså.. Man er vel vægelsindet! ;-)

 

Jeg er spændt på den Radio King jeg snart er færdig med.. Ved ikk om den er for hård til mig.. Den blev dog noget blødere efter jeg fræsede den ned til 34,8 cm diameter istedet for de rå 35,6..

 

Og klart skal du lave en stavtromme!.. Det er en.. Om ikke nem.. så overskuelig opgave.. Alt er relativt seføli! ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu