Peters Blog: Om Livet I Et Lydstudie


Gæst

Recommended Posts

Hej alle trommeslagere!

 

Velkommen til min blog om mit liv i et lydstudie. Denne blog vil jeg bruge til at lægge overvejelser, produktioner, billeder, lydklip, tips og triks samt bretninger fra min hverdag ud til offentligt skue.

Bloggen vil blive opdateret når jeg føler for det og finder tiden til det i en meget travl hverdag.

 

I er velkomne til løbende at kommentere og stille spørgsmål. Hold jer ikke tilbage. Ingen spørgsmål eller standpunkter acceopteres, kommenteres og besvares så godt jeg kan. Jeg er selv ny i branchen og kommer garanteret også til at lukke noget ud om jeg senere må sluge igen.

Skyd kommentarer af om alt mellem himmel og jord. Lydtekniksk såvel som branchemæssigt og jeg vil prøve at besvare spørgsmålene så godt jeg kan eller få andre der ved noget om sagen til at kommentere på jeres spørgsmål.

 

Jeg har været fuldtid i studie-/pladebranchen per april 2014 i ca. halvandet år. I den tid er jeg gået fra aldrig at have rørt en mikrofon til idag at eje et stort pladestudie, have samarbejder med, it et vist omfang, internationale artister, fået indføring i mixingteknik af producer Rune Rask (Suspekt/Kendrick Lamar/Akon m.fl.), bygget et helt studie med mange kilometer kabler og akustikbehandling, fået en forretning til at løbe rundt og ikke mindst har jeg samarbejdet med mine private venner samt professionelle samarbejdspartnere og kunder om at producere ders og vores musik.

 

Mit studie er bygget med venners hjælp (vi er 4 bedste venner der ejer det, hvoraf jeg er den ansvarlige for mix, produktion og indspilning). Alt er bygget med venners hjælp i sommerferier eller mens de har søgt arbejder, taget orlov og eller når de bare har haft et par timer fri (det bliver til mange timers hjælp i en vennekreds på over 50 individer). Det musikalske håndværk er derimod delvist tyvstjålet fra folk med utallige hits i baghånden.

Jeg har med andre ord med venners hjælp, ud af intet andet end hårdt arbejde skabt mig et liv som er 100% dedikeret til musik.

 

For det er jeg taknemmelig og det vil jeg garanteret komme ind på i løbet af bloggens første par måneder.

Jeg har så meget jeg gerne vil fortælle og så meget jeg gerne vil have jeres uforbeholdnde mening om. Derfor laver jeg denne blog.

 

Velkommen til mit liv!

Peace!
Peter

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt at høre Peter! Jeg glæder mig også...

 

Her er et emne, som jeg gerne vil høre din mening om :)

Som du/I måske har læst i en tidligere post er jeg ved at være godt træt af, hvordan trommer "behandles" i studier nu om dage.

Her mener jeg især samples og kvantisering.

 

Her den anden dag fik jeg et mix fra vores nye single (som snart kommer ud). Et rigtig fint og flot poleret metal mix, som praktisk talt lyder som alt andet inden for metalbranchen, men hvor mine trommer er plastret til med samples på stor- og lilletromme.

 

Nu har jeg desværre ikke noget at skulle have sagt rent lydmæssigt i mit band (det er en anden historie), men jeg synes det er MEGA ærgerligt at jeg indspiller på mine fede Pearl Masterworks trommer, der koster en halv bondegård og lyder ligeså, indspiller i et af de fedeste studier, med den fedeste akustik (Lundgaard studiet) med de fedeste mikrofoner og preamps, for så at få lortet plastret til med samples.

 

Det gør mig decideret vred og jeg beskylder alle, der bruger samples, for dovenskab, medmindre man selvfølgelig er i tids-/pengenød.

 

I mit nye band, jeg er ved at starte op her i Kjøwnhaun, er vi enige om at indspille analogt på bånd, når vi engang kommer der til.

 

Hvad er din holdning til dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er altid fedt at høre om folk der tør forfølge deres drøm, og lykkes med det.

 

Mht. uddybning vil jeg gerne høre om optakten til karriereskiftet, samt opstartsfasen. Hvad lavede du inden? Hvad fik dig til at tage springet? Hvilke overvejelser og udfordringer (både forventelige og uforudsete) var der? Kort sagt, lidt historie om hvorfor og (især) hvordan?

 

Glæder mig til at følge med :)

Redigeret af Pickle
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Fedt, tak og held og lykke fremover.

 

Jeg har jo været der, og kan kun anbefale stedet - hyggeligt, hvilket for mig er en absolut forudsætning for at præstere, og absolut et studie med holdning til lyd.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Wow mand! Mega fedt med så meget respons! Tak for interessen!

 

Jeg vi starte lige så stille med at sige at jeg ikke har skrevet noget som helst på denne blog i nærved en måned er at jeg simpelthen har kørt mig selv for hårdt. Jeg har måttet sande, efter mange opfordringer fra venner og familie, om at skrue ned for blusset, at jeg arbejder for hårdt.

 

Jeg har arbejdet mere end det halve døgn i flere år nærmest uden pause og ferie, for at komme så vidt som jeg er i dag. Det sætter sine spor på kroppen. Jeg har lige ligget med trykken for brystet, søvnbesværd, svedeture, besvimelsessymptomer og jeg skal komme efter dig i 3 uger. Den sidste af ugerne med et ordentligt astmaanfald oveni grundet skimmelsvamp i min madras (!!). Fy for den lede. Sådan lærer man aldrig at placere en skummadras på et betongulv.

 

Nåh. Nu er jeg ovenpå igen, har benyttet tiden til at stresse af, holdt mig fra at investere i mere brugtgrej på dba/ebay, holdt mig fra at producere mere musik end jeg har kunnet overkomme, aflyst en masse private arrangementer, set en del tv-serier og indset at et aktivt kunstnerisk og professionelt bliver nødt til at hænge sammen med både et aktivt socialt- og aktivt kropsligt/fysisk liv.

Dette (som vi alle jo godt ved) har jeg lært på den hårde måde og er nu klar til at skære væsentligt ned på mit arbejde. Og heldigvis for det - jeg kunne jo ikke blive ved for evigt med at knokle dobbelt så meget som de fleste andre mennesker - det siger sig selv.

 

Så det er vel i virkeligheden, underligt nok, smadder positivt alt sammen.

 

 

Fedt at høre Peter! Jeg glæder mig også...

 

Her er et emne, som jeg gerne vil høre din mening om :)

Som du/I måske har læst i en tidligere post er jeg ved at være godt træt af, hvordan trommer "behandles" i studier nu om dage.

Her mener jeg især samples og kvantisering.

 

Her den anden dag fik jeg et mix fra vores nye single (som snart kommer ud). Et rigtig fint og flot poleret metal mix, som praktisk talt lyder som alt andet inden for metalbranchen, men hvor mine trommer er plastret til med samples på stor- og lilletromme.

 

Nu har jeg desværre ikke noget at skulle have sagt rent lydmæssigt i mit band (det er en anden historie), men jeg synes det er MEGA ærgerligt at jeg indspiller på mine fede Pearl Masterworks trommer, der koster en halv bondegård og lyder ligeså, indspiller i et af de fedeste studier, med den fedeste akustik (Lundgaard studiet) med de fedeste mikrofoner og preamps, for så at få lortet plastret til med samples.

 

Det gør mig decideret vred og jeg beskylder alle, der bruger samples, for dovenskab, medmindre man selvfølgelig er i tids-/pengenød.

 

I mit nye band, jeg er ved at starte op her i Kjøwnhaun, er vi enige om at indspille analogt på bånd, når vi engang kommer der til.

 

Hvad er din holdning til dette?

 

Hej Graver!

 

Samples er et ømtåleligt emne i musikbranchen. Ikke så meget blandt teknikere og producere - men mere blandt musikere. Det er der mange grunde til og jeg vil prøve at forklare 3 ting: For det første hvorfor de bruges, for det andet hvorfor folk ikke kan lide dem, og for det tredje hvad JEG mener om brugen af samples. Here goes:

 

Hvorfor bruger man samples?

 

Lige siden de første samplere kom på markedet i slut 70'erne/start 80'erne har man brugt samples på trommer. Og det mange ikke ved er at et utal af store hits og pladeproduktioner, danske som internationale, med høje produktionsbudgetter siden dengang er produceret med f.eks. triggede lilletrommer. Det gælder alt fra ballader til heavy metal, hiphop, dansktop, fusionsjazz og funkmusik. Der er altså brugt samples af stjålne lille- og stortrommer og toms i nu mere end 35 år.

 

En af fordelene ved at bruge trommesamples er at rummet man optager trommerne i samt de akustiske trommer ikke alene kommer til at diktere hvordan trommen kommer til at lyde i sidste ende. Det er f.eks. svært at få en stor og lækker rumklang på en lilletromme eller stortromme, hvis man udelukkende benytter rummikrofoner. Udfordringen ligger i at rummikrofonerne, der skal levere rumklangen til lilletromme og stortromme jo hører HELE trommesættet på samme tid - og ikke kun lilletrommen. Det betyder igen at hvis man skal have en mængde rumklang på en lilletromme, som man tager fra sin rummikrofon, vil man ende op med endnu mere rumklang på sine bækkener end på stortromme og lilltromme fordi de larmer meget mere. Det vil ofte ikke lyde særligt godt kun at tilføre rum til trommer med en rummikrofon fordi bækkener meget ofte vil indeholde en stor mængde nærmest statiske toner i diskant- og mellemtoneregisteret som vores ører ikke opfatter som særlig flatterende.

 

En måde at omgå dette er at man traditionelt set har indspillet hele trommesættet som det skulle lyde - hvorefter man har genindspillet samples til trommesættet så man f.eks. har lagt den samme lilletromme med det samme trommerum OVENPÅ det originale hele take. På den måde kunne man skrue det akustiske rum op - men kun for lilletrommen. Og det er skuda smart!

 

Derudover kan man også lægge flere lilletrommer ovenpå hinanden og stacke dem. Altså bruge det som en slags effekter - ligesom guitarister bruger guitarpedaler og forsangeren bruger rumklang. Fordelen er at man, med en hvis ekspertise, kan få en organisk trommelyd ud af en selv en dårligt optaget lilletromme. Eller få en lilletromme til at lave et meget lille flam der giver vibe til nummeret. Udskifte lilletrommen med en ringeklokke/whatever.

 

Samples på trommer har været med til at definere lyde for hele genrer og tidsaldre. Tænk på 80'er-pop'en og rock'en. Hvor havde den været uden de våde lilletrommer og mystiske toms? Hvad havde postpunken været uden samplede trommer? Det havde jo nok ikke været specielt interessant - det er mit postulat.

 

Hvorfor kan folk ikke lide samples?

Det er der mange grunde til. For det første er der mange musikere der er deciderede puritanere. De vil ikke have at folk der indspiller deres musik piller ved noget som helst. Overhovedet. Det skal bare lyde som det gør. Koste hvad det vil. Og det skaber selvfølgelig altid nogle sjove diskussioner når man mixer plader.

For det andet relaterer mange mennsker samples til lyden af eltrommesæt der lyder hamrende uorgansik - uden føling og med underlig, ikke-mennskelig dynamisk lyd. Musikerne vil på forhånd ikke associeres med trommemaskiner og åndssvage japaner-maskiner der lyder af pis.

 

For det tredje er der, helt ærligt, for mange lorteproduktioner der benytter for mange samples. Det er jo en forholdsvis billig måde at få "fedt grej" og "fed lyd" på. Man kan få sine trommeproduktioner til at lyde som om de er indspillet i en gigantisk hangar, selvom de i virkeligheden er optaget i et tekøkken på et kollegium. Problemet er bare at lorteproduktioner næsten altid vil lyde af lort. Hvis du har optaget dårligt eller i et dårligt rum vil det nærmest altid kunne høres. Det vil kunne høres fordi man bliver nødt til ikke blot at substituere trommerne med samples for at give tracket vibe - men se sig nødsaget til at drum replace (altså at fjerne de originale trommer fuldstændigt og indsætte nye lyde). Og det vil i nærmest 95 ud af 100 tilfælde lyde "computer-agtigt" og "trommemaskine-agtigt" fordi det jo er samples - hvor trommeslageren rammer det samme sted på skindet nærmest HVER gang. Læg dertil en del inkompetence til den opskrift og du har en helt klassisk tromme-trigger sound. Musik der gerne VIL lyde af rigtige trommer men lyder af plastik/computer. Den slags wannabee-sound synes jeg ikke er særlig fedt - men det vil ikke undre mig hvis nogen finder det attraktivt.

 

Hvad mener jeg om samples?

 

Jeg mener at samples er et kunstnerisk værktøj som kan bruges godt, bruges af nød - eller kan bruges helt og aldeles elendigt.

 

Som med alle andre værktøjer du har heriblandt, kompressorer, equalizere, forksllige mikrofoner, distortion, chorus, rumklange, delays og jeg skal komme efter dig, er sampleren (trommetriggeren) bare et værktøj til at skulptere et værk. Det kan man slippe godt fra eller mindre hældigt fra.

 

Det kan derudover hjælpe en masse dygtige, men fattige eller anderldes tænkende, producere til at få deres musik til at lyde hamrende godt uden at være verdenmestre i at optage trommer, hvilket jeg synes er fantastisk. For det er fanme svært at optage et godt trommeæst! Det koster rigtig mange penge i mikrofoner, preamps, kompressorer, AD-convertere, kabler og jeg skal komme efter dig.

 

Til sidst skal det også siges at samples, som du selv også beskriver, kan bruges til at destruere eller udvande genrer. Det kan bruges til at få alle bands til at lyde ens - og det er jeg naturligvis hamrende modstander af. Og den kultur kan jo heller ikke blive ved.

 

Konklusionen må være at samples er kommet for at blive og at der kun kan tilskyndes til at de bruges med respekt for værktøjet ligesom med alt andet i værktøjskassen så man ikke gør mere end skade end gavn.

 

Man skal bruge triggers varsomt! Personligt bruger jeg det sjældent. Men hvis jeg får et mix mellem hændenerne med elendig/kedelig trommelyd - så må jeg jo være kreativ. For mixet skal jo lyde godt! I alle de tilfælde jeg har brugt samples har bandsne synes at det har forbedret ders sound og det er vel det det handler om.

 

Det er altid fedt at høre om folk der tør forfølge deres drøm, og lykkes med det.

Mht. uddybning vil jeg gerne høre om optakten til karriereskiftet, samt opstartsfasen. Hvad lavede du inden? Hvad fik dig til at tage springet? Hvilke overvejelser og udfordringer (både forventelige og uforudsete) var der? Kort sagt, lidt historie om hvorfor og (især) hvordan?

Glæder mig til at følge med :)

Den tager jeg lige i næste post. Kom til at skrive aaaaalt for meget om triggers! Og jeg kunne blive ved.

 

Peace!
Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt at høre Peter! Jeg glæder mig også...

 

Her er et emne, som jeg gerne vil høre din mening om :)

Som du/I måske har læst i en tidligere post er jeg ved at være godt træt af, hvordan trommer "behandles" i studier nu om dage.

Her mener jeg især samples og kvantisering.

 

Her den anden dag fik jeg et mix fra vores nye single (som snart kommer ud). Et rigtig fint og flot poleret metal mix, som praktisk talt lyder som alt andet inden for metalbranchen, men hvor mine trommer er plastret til med samples på stor- og lilletromme.

 

Nu har jeg desværre ikke noget at skulle have sagt rent lydmæssigt i mit band (det er en anden historie), men jeg synes det er MEGA ærgerligt at jeg indspiller på mine fede Pearl Masterworks trommer, der koster en halv bondegård og lyder ligeså, indspiller i et af de fedeste studier, med den fedeste akustik (Lundgaard studiet) med de fedeste mikrofoner og preamps, for så at få lortet plastret til med samples.

 

Det gør mig decideret vred og jeg beskylder alle, der bruger samples, for dovenskab, medmindre man selvfølgelig er i tids-/pengenød.

 

I mit nye band, jeg er ved at starte op her i Kjøwnhaun, er vi enige om at indspille analogt på bånd, når vi engang kommer der til.

 

Hvad er din holdning til dette?

 

Som du siger, det lyder fjollet at sætte alle sejl til med de fineste trommer og fineste studie, hvis man alligevel skifter det hele ud med samples.

 

Har ikke en klar holdning til det. Nogengange får jeg kvalme af det, og andre gange er det fedt. Lyden af kvantisering og samplereplacement er bare en lyd vi har vænnet os til. Ligesom vi har vænnet os til at alle billeder af selv verdens smukkeste modeller er photoshoppet sønder og sammen. Folk tænder tilsyneladende mere på noget der er overmenneskeligt, fuldstændig perfekt og flawless, end på noget der er naturligt eller realistisk. Eller "ægte". Mens andre synes det bliver sterilt og livløst. Eller kedeligt, fordi alle i princippet kan gøre det.

 

Som Peter skriver, giver seperationen man får (dvs ved at erstatte med samples slipper man for bleed fra bækkener og andre trommer) nogle muligheder mixmæssigt, som simpelthen ikke kan lade sig gøre med et klassisk optaget trommesæt.

Redigeret af DaPhunk73
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Det er altid fedt at høre om folk der tør forfølge deres drøm, og lykkes med det.

 

Mht. uddybning vil jeg gerne høre om optakten til karriereskiftet, samt opstartsfasen. Hvad lavede du inden? Hvad fik dig til at tage springet? Hvilke overvejelser og udfordringer (både forventelige og uforudsete) var der? Kort sagt, lidt historie om hvorfor og (især) hvordan?

 

Glæder mig til at følge med :)

 

Hej Pickle!

 

IDEEN:

 

Inden jeg startede med at lave musik i et studie havde jeg spillet i et band nogle år som trommeslager. Bandet blev aldrig rigtig til noget og jeg havde en lidt uforløst fornemmelse i kroppen.

 

Jeg tog til Den Rytmiske Højskole for at blive bedre bag tønderne - hvilket hjalp en del. Men måtte igen sande da jeg kom hjem til bandet at jeg stadig følte mig uforløst.

 

Lige meget hvor meget vi øvede synes jeg ikke at blive gladere af det - på trods af at musik i det store hele føltes som min identitet.

 

Jeg tog 2 år på statskundskab i København hvor jeg opplevedee endu en identitetsnedtur. Jeg følte mig ikke hjemme og kunne mærke at alt inde i mig svævede omkring musikken.

 

Så hvad gør man hvis man gerne vil beskæftige sig med musik hele tiden, men får en uforløst fornemmelse af at spille musik selv?

 

Så skal man da have et lydstudie! Så kan man nørde alt det omkring musikken - og være med til at kreere kunsten uden selv at skulle i direkte berøring med udførelsen.

STARTSKUDDET:

 

Jeg gik længe med tankerne om et lydstudie, men da medlem mads Valther bortgav en stor 40-kanals mixerpult for nogle år siden, her på ts, kunne jeg ikke sige nej og jeg forsøgte at åbne et amatørstudie i et øvelokalekompleks i Sydhavnen.

 

Det greb hurtigt om sig og jeg begyndte at bruge ALLE mine penge på udstyr. Trommer, mikrofoner, guitarer osv. osv. Jeg byggede sammen med nogle venner et helt studie op ude i Sydhavnen over en hel sommer. Da det stod færdigt og vi skulle til at installere lydpulten fik jeg en bedre ide: Hvad nu hvis jeg byggede et ENDUstørre studie?

 

TAPF Studio:

 

Uden vi nogensinde havde brugt vores grej samlede jeg mig selv plus 3 gode venner og fremlagde dem mine planer. Jeg ville droppe ud af statskundskab, overtage det gamle Mox/Mannhandle/Vibe Factory-studie i Vanløse - jeg ville selv drive stedet hvis de ville hjælpe mig med at bygge det og investere ligeså mange penge i det som jeg selv. (på daværende tidspunkt ca. 70.000 kr).

 

Realiteten blev at vi tog ca. 50 af vores venner med ud i det nye studie som vi indrettede som øvelokaler. På den måde kunne vores venner dække vores udgifter på ca. 27.000 kr om måneden i husleje/faste udgifer - samtidigt med at jeg kunne have studievirksomhed i dagtimerne/weekenderne.

 

I weekenderne hjalp den samlede vennegruppe med at trække klabler, lodde, male vægge, slibe gulve, indrette stedet osv. mod øl og mad - og godt selskab. Vi knoklede hver i et par måneder indtil jeg selv og en lille dedikeret skare kunne holde det kørende selv. Derefter blev ansvaret ligesåstille mit eget og nu har nu kørt den daglige drift alene i henved 1år. Måske mere.

 

Vi overtog det store lejemål jeg er i nu i august 2012 - og står først til at få udbetalt løn i næste måned (har skarallet al min mad i 2 år).

 

Jeg har stadigvæk ikke lånt en krone i banken og har i dag et af de allerbedste studie i København.

 

Lavet til venner - af venner.

 

Mere om det senere!

 

Peace!

Peter

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu