Hvornår Er En Ludwig Sup. Bedre End Andre Snares?


nikj_dk

Recommended Posts

Jeg har bemærket at mange trommeslagere her på sitet er glade for Ludwig Supraphonics.

 

Sådan en kan man jo bare købe fra ny, eller de nye er måske ikke så gode som de gamle? Og fra hvilket årstal bliver de nye dårligere end de gamle?

 

Hvis jeg skal købe tromme fra nittenhundredegrønhvidkål der ligner en gammel rusten olietønde, skal den dælme lyde godt! Jeg tænker på problemet med pitting. Og hvis Supraphonics lyder så godt, så behøver man vel ikke andet?

 

Der er også nogen der siger at der er andre mærker der laver snares der ligner Supraphonics, og som lyder lige så godt. Hvilke mærker er det?

 

Ordene kan måske synes lidt provokerende, men jeg sidder her i påskeferien og hygger mig, og tænkte at jeg kunne sætte gang i en diskussion hvor jeg kunne lære lidt mere om lilletrommer - og god påske til jer allesammen.

 

:hmm:

 

Mvh.

NP

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Der er intet provokerende i dit spørgsmål - jeg vil i øvrigt tro, at du kan finde svar på de fleste af spørgsmålene i ret nye tråde, i det der har været en del dialog om netop Supras i den seneste tid.

 

Hvornår kvaliteten ændrer sig er jeg ikke klar over - og hvor meget.

 

 

At en 5" Supra er en genial all-round snare gør vel ikke at du ikke behøver andre - den er bedst til at lave en all-round lyd.....hvis du har lyst til en virkelig skarp og åben lyd, så er en piccolo bedre. Vil du have det ultimativt dybe, faste og powerfulde rock-smæk, så er noget dybere og hårdere bedre.

 

Så - vil du kun have én snare, er en Supra et godt valg. Vil du have flere, er det fint at en Supra (eller noget tilsvarende) er én af dem.

 

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Forudsat du mener en supra i alu. De findes vist også i messing (COB):

 

Alternativerne, du har hørt om, er nok: Premier 35 og Beverley Cosmic21. Samme kedel - forskellig hardware og mærke. Overfede alu-snares. Cosmic21 er lavet som en direkte konkurrent til / kopi af Supra.

 

Beverley lavede også en serie, der hed 8000:

 

  • 8062 14" x 5½" 8 lugs
  • 8063 14" x 5½" 10 lugs (Samme udformning som Beverley Cosmic21 - nyere badge)
  • 8120 er 14"x6½" 10 lugs

 

Jeg har en 8120, og den er i alu, men nogle af dem var vist af stål.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Svaret er let...ALDRIG!

 

LOL :dialaugh_trans:

 

Uden at have nærstuderet en supra, så kan jeg efterhånden forstå, at den er noget specielt for mange - og har været det igennem mange år.

 

Jeg er dog ret meget glad for min HR tromme, som jeg ved, at jeg aldrig vil skille mig af med. Men det er jo smag og behag, behov og alt muligt andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo rigtig forskelligt hvad man søger i en lilletromme, men vi tæller 2014 og det at producerer fede trommer til ingen penge er blevet nemmere og nemmere.

 

Tama har lavet en opdateret Metalworks serie hvor en 14x6,5 koster ca 1400,- og de lyder fantastisk!

 

Så uden at svine Ludwig'en til... så er der meget billigere alternativer end 4300,- til en Supra.

Og så er det (i mine øjne) aller vigtigste spørgsmål.... kan du virkelig høre forskel når musikken spiller og blodet pumper?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo rigtig forskelligt hvad man søger i en lilletromme, men vi tæller 2014 og det at producerer fede trommer til ingen penge er blevet nemmere og nemmere.

 

Tama har lavet en opdateret Metalworks serie hvor en 14x6,5 koster ca 1400,- og de lyder fantastisk!

 

Så uden at svine Ludwig'en til... så er der meget billigere alternativer end 4300,- til en Supra.

Og så er det (i mine øjne) aller vigtigste spørgsmål.... kan du virkelig høre forskel når musikken spiller og blodet pumper?

 

Ja, det kan man! :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo rigtig forskelligt hvad man søger i en lilletromme, men vi tæller 2014 og det at producerer fede trommer til ingen penge er blevet nemmere og nemmere.

 

Tama har lavet en opdateret Metalworks serie hvor en 14x6,5 koster ca 1400,- og de lyder fantastisk!

 

Så uden at svine Ludwig'en til... så er der meget billigere alternativer end 4300,- til en Supra.

Og så er det (i mine øjne) aller vigtigste spørgsmål.... kan du virkelig høre forskel når musikken spiller og blodet pumper?

 

Ja! Selvom jeg ikke spiller på en Supra men "bare" på en af "efterligningerne", pt. min Beverley Cosmic21, så er der klar lydmæssig forskel på denne og f.eks. min Premier HIFI. Også "når musikken spiller". Forskellen er endda så stor, at mine ellers ret tromme-ignorante medspillere kommenterede, at jeg fornylig tog den frem. "Fed lyd - uden at vi får ondt i ørerne". Det kan oversættes til: "Tæt og punchy lyd uden skærende overtoner".

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, nu har jeg indspillet 5 plade i mit liv, og til alle sessions har jeg taget alle snares med, og har prøvet alle før vi valgte den, som lød bedst.

 

4/5 plader er indspillet med min Supra.

Den sidste blev indspillet med Supersensitive på nær 3 sange. Der brugte jeg min Supra:)

 

Min 14*5 Supra har det svært i større rum. Der bliver den tit for spinkel, og her må jeg tit søge mod noget 14*6 eller dybere. Men her er tale om meget store rum.

 

Jeg har altid svært ved at lytte til mine egne trommer. Har det lidt ligesom når man hører sin egen stemme på bånd. Men med min supra tænker jeg altid - YES!

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mindre og mindre dæmpning med årene, men det har også meget med at gøre at vi er blevet bedre til at optage. I starten var det med indvendig dæmper og et par stykker Gaffa. Nu bruger jeg næsten aldrig noget overhovedet. Spiller enten med Coated amb eller coated controlled sound.

Link til kommentar
Del på andre sites

Folk der mener at en supra er den eneste "rigtige" lilletromme i verden skulle tænke sig lidt mere om. Det ville svare til at det kun er en telecaster der er en "rigtig" guitar. Supraer lyder overdrevet fedt, men har hørt og ejet mange snares der rykker mig vildere i løgene. Det er bare en lyd. Dem er der mange af :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Folk der mener at en supra er den eneste "rigtige" lilletromme i verden skulle tænke sig lidt mere om. Det ville svare til at det kun er en telecaster der er en "rigtig" guitar. Supraer lyder overdrevet fedt, men har hørt og ejet mange snares der rykker mig vildere i løgene. Det er bare en lyd. Dem er der mange af :)

Det hele skal ikke tages så "tungt"...du bider nok som jeg selv mærke i overskriften, og du er ikke enig.

 

Så hvis man sætter DE FLESTE ind i overskriften, ville indlægget nok ikke virke på samme måde på folk.

(Derfor også mig første indlæg.)

 

Jeg synes selv det er en af de bedre trommer derude, men den virker bare ikke til det musik jeg selv spiller, Så for mig er den ikke svaret.

 

Jesper

Redigeret af Jesper Pingel
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det er jo rigtig forskelligt hvad man søger i en lilletromme, men vi tæller 2014 og det at producerer fede trommer til ingen penge er blevet nemmere og nemmere.

 

Tama har lavet en opdateret Metalworks serie hvor en 14x6,5 koster ca 1400,- og de lyder fantastisk!

 

Så uden at svine Ludwig'en til... så er der meget billigere alternativer end 4300,- til en Supra.

Og så er det (i mine øjne) aller vigtigste spørgsmål.... kan du virkelig høre forskel når musikken spiller og blodet pumper?

 

 

Det hele skal ikke tages så "tungt"...du bider nok som jeg selv mærke i overskriften, og du er ikke enig.

 

Så hvis man sætter DE FLESTE ind i overskriften, ville indlægget nok ikke virke på samme måde på folk.

(Derfor også mig første indlæg.)

 

Jeg synes selv det er en af de bedre trommer derude, men den virker bare ikke til det musik jeg selv spiller, Så for mig er den ikke svaret.

 

Jesper

 

 

 

Selvom I umiddelbart erklærer jer "uenige" (hvordan man så kan være uenig i et spørgsmål?) så skriver I netop det, der er min pointe:

 

En Supra er en vanvittigt god all-round snare. Og til specifikke formål findes der andre snares, der gør jobbet bedre.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er hverken for eller imod, jeg ønsker at blive klogere. Og det er jeg så blevet!

 

Nogen gange er der ting der bliver hypet, men viser sig ikke at være specielt godt.

 

Jeg spiller på Roland Vdrums fordi jeg kan tilpasse lydniveauet til omgivelserne, så jeg kan stort set spille når jeg har lyst. Mit Yamaha serie 7000 sæt med en Pearl piccolo og en Premier 5 eller 5,5 tomme er opmagasineret, og jeg har ikke spillet på dem siden 1994, og det er ok at tænke "den stakkel" nu. :-)

Jeg ser frem til at få Yamahaet frem igen, men det har stadig lange udsigter.

 

Når jeg får Yamahaerne op permanent, kunne jeg godt finde på at anskaffe en Supraphonic 5".

 

I øvrigt har jeg ejet et sæt Ludwig med en Supraphonic, men det var i midten af tresserne (forrige århundrede), og jeg var ikke klog nok til at beholde dem.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mads og Erik, hvilke type skind har I brugt?

Hvor meget dæmpning har I brugt?

 

Mvh.

NP

 

 

Hvid Ambassador eller Renaissance Ambassador på toppen og et alm. Remo bundskind.

 

Trommer skal ikke dæmpes :dev: . Men ellers lader jeg lige den interne dæmper røre slagskindet.

 

 

Folk der mener at en supra er den eneste "rigtige" lilletromme i verden skulle tænke sig lidt mere om. Det ville svare til at det kun er en telecaster der er en "rigtig" guitar. Supraer lyder overdrevet fedt, men har hørt og ejet mange snares der rykker mig vildere i løgene. Det er bare en lyd. Dem er der mange af :)

 

Det er der da vist heller ingen i tråden, der har givet udtryk for.

 

Det er sjovt, du nævner Telecasteren, for den er vel lidt blandt guitarerne, hvad Supraen er blandt lilletrommerne. Vellydende, alsidig og tilligemed smuk. Men ligesom jeg ikke ville vælge en Tele til dødsmetal, ville jeg nok heller ikke vælge en Supra til denne genre, hvis jeg (gud forbyde det) skulle komme til at spille sådan noget..

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige indspillet ny plade med Illdisposed med min 6,5´er Supra fra 79.

Og det er altså dødsmetal ;-)

Jeg har aldrig haft en mere vellydende lilletromme, og jeg vil ikke undvære den, hverken i studiet, eller live.

Nu ved jeg godt der sidder nogle stykker der afskyr den her slags musik, men sådan er det jo.

 

Her er f.eks et klip fra en festival i Tyskland i sommers, hvor jeg havde den med.

 

https://www.youtube.com/watch?v=X31eEPDS7P4

 

 

De bedste hilsner.

Kim

Redigeret af Metalblast
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige indspillet ny plade med Illdisposed med min 6,5´er Supra fra 79.

Og det er altså dødsmetal ;-)

Jeg har aldrig haft en mere vellydende lilletromme, og jeg vil ikke undvære den, hverken i studiet, eller live.

Nu ved jeg godt der sidder nogle stykker der afskyr den her slags musik, men sådan er det jo.

 

Her er f.eks et klip fra en festival i sommers, hvor jeg havde den med.

https://www.youtube.com/watch?v=X31eEPDS7P4

 

De bedste hilsner.

Kim

 

Hej Kim.

 

Ja, dér kan man se! En Supra er virkeligt all-round.

 

Jeg har lavet et par liveoptagelser med dødsmetalbands for nyligt (mono goes metal). Ingen af bandsne brugte andet end stållilletrommer. Og den lyd, de leverede, kunne jeg ikke forestille mig, at man kan få en alu-tromme til at lave. Men selvfølgelig har også metal-trommeslagere forskellige lydforestillinger.

 

Nu ved jeg jo ikke, om det er mig, du hentyder til, men jeg afskyr bestemt ikke metal eller for den sags skyld nogen som helst anden genre. Jeg har bare ikke lyst til at spille det - jeg er sgu nok blevet for gammel. Jeg kan sagtens se kvaliteterne i det, det er blot ikke de kvaliteter, jeg går efter. Og det forekommer mig også, at en del metal-musikere er meget dedikerede og teknisk dygtige.

 

Jeg har da forøvrigt gennem mange år spillet ret tung blues-rock på en Super Sensitive. Den er egentlig udviklet til brug i symfoni-orkestre. Dybest set kommer det ikke an på, hvad trommen er til, men på, hvad man kan få ud af den.

 

Og bl.a. Supraer kan man så få noget ud af i rigtigt mange forskellige sammenhænge.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er i hvert fald den bedste tromme jeg nogen sinde har ejet.

Jeg er i bund og grund også meget mere rock end heavy, og i mine øjne er der ingen snare der lyder federe end en Supra. Og ligemeget hvilken musik jeg spiller, vil den altid være min foretrukne, da den lyder præcis som jeg synes en snare skal lyde.

Jeg har også flere stål snares, og synes de lyder pissefedt. Men der er bare intet der helt kommer op i samme liga som min Ludwig :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu