Er Lydmænd Blevet Dårligere Med Tiden?


frogspoon

Recommended Posts

Der er heldigvis også meget stor forskel på den lyd John B praktiserede, og så den lyd du refererer til, Jon.. De er vel nærmest i hver sin grøft - Bonhams trommer var jo stemt præcist modsat af, hvad der blev smart sidst i halvfjerdserne, hvor trommer helst ikke skulle sige noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Haha. Nej, rundt blev det sq ikke.

Har forsøgsvis leget med intern Mike i Grotæsk da intet må forstyrre billedet af gøgleren og der absolut ikke er plads til hul i skindet for motivet.

Må gøre noget mere ved det en dag og få det til at virke...

 

Nimbas

MAY system med en god bd mike.. Så kører det.. Overvej en justerbar ydre dæmper til frontdkindet hvis du kører uden dæmpning da resonans fra frontskindet kan gøre lydfolk syge af fortvivlelse..

Link til kommentar
Del på andre sites

Med andre ord - jeg synes lydmændene og deres anlæg er blevet meget, meget bedre siden jeg begyndte i 1980.

 

Om lydmændene sådan gennemsnitligt er blevet bedre eller ringere gennem tiderne, skal jeg ikke kunne sige. Også i midten af halvfjerdserne, hvor jeg startede med at have brug for lydmænd, fandtes der rigtigt dygtige folk. Deres tekniske muligheder - altså mht. det udstyr, de havde til rådighed - var dog ganske rigtigt langt mere begrænsede.

 

Lydudstyr var dyrt. En god mikser kan i dag fås for en halv gennemsnitsmånedsløn. I "de go´e, gamle dage", var der tale om en udgift svarende til langt mere arbejde. En absolut hæderlig mikser kan i dag fås for under en gennemsnitsdagløn. Den slags eksisterede ikke dengang. Specialmikrofoner til trommer i tilpassede sæt, som er "gode til prisen", var ukendte. En 200 watts effektforstærker ansås for monsterkraftig og kostede spidsen af en jetjager. PA-højttalere var typisk baseret på hornkonstruktioner. De har den fordel, at de kan spille øresønderrivende højt med relativt små forstærkere, og den ulempe, at de er notorisk dårlige til at gengive dybbas (med mindre de er ufatteligt, upraktisk store). Sådan en dyb, fuldfed Bonham-studielyd eksisterede reelt ikke live, men vores hørelse kan kompensere for rigtigt meget, når blot bevidstheden om, hvordan det "i virkeligheden skal lyde" (altså ligesom på pladen) er tilstede.

 

Også i 1980 gav det dybe panderynker hos de fleste lydmænd, når jeg kom med min dybt stemte, udæmpede, lukkede 24"x14" stortromme, som jeg syntes lød guddommeligt. Sådan en er simpelthen teknisk langt sværere at have med at gøre på en scene end f.eks. et guitarkabinet.

 

En nuværende, her i byen boende, meget respekteret og dygtig lydmand og studietekniker - nærmest selvudslettende ydmyg over for musikken og med benene helt nede på jorden - allerede dengang aktiv (og anerkendt), forklarede mig i starten af 80-erne at han anskuer lydmandens rolle sådan, at han er det sidste (eller det ekstra) orkestermedlem, hvis opgave det er at sørge for, at det samlede musikalske udtryk bliver formidlet ordentligt.

 

Han kunne godt indse, at i en trio med tung rock på repertoiret skulle stortrommen godt frem i lydbilledet med både punch og fylde. Og det var vi jo helt enige om. Han forklarede mig dernæst, at hvis vi stemte min stortromme en anelse op, og lavede et passende hul i frontskindet, så kunne han med den AKG D12 mikrofon, han rådede over, lettere få netop det lydindtryk passet ind i det samlede lydbillede, han formidlede til publikum.

 

Han forklarede mig i øvrigt også, at det ville være lettere for ham at lave den fede lilletrommelyd, hvis jeg lige øvede mig i at slå mere ensartet på trommen :argh: . Sådan helt stille og roligt og venligt og respektfuldt. Efter koncerten! Som han sagde, så kunne han jo også have sagt det efter lydprøven, men det ville jo nok ikke have ændret noget i positiv retning i forbindelse med koncerten, da det jo var noget, der skulle øves over lidt længere tid.

 

Denne holdning til musikken og til samarbejde med musikerne var bl.a. det som gjorde, at han var - og fortsat er - så respekteret, som han er. I virkeligheden er det vel der, man kan kende en god lydmand fra en dårlig. På om han både er teknisk dygtig og kender sit udstyr til bunds, samtidig med at han har forståelse for musikkens stilistiske behov. Sådanne lydmænd er selvfølgelig ikke billige. Det er der jo heller ingen andre folk med know-how og samarbejdsevner, der er.

 

Lydmænd er ligesom musikere underlagt nogle arbejdsbetingelser - f.eks. ofte at skulle afvikle 4 - 5 for lydmanden ukendte orkestre med max. 15 - 20 minutters intervaller - nogle gange på gear, de ikke har stået ved tidligere. Det er faktisk ikke helt så let, som det lyder.

 

Selvfølgelig findes der en del middelmådige, selvfede lydmænd, men vi skal passe på med at gøre orkestrets lyd til et os-mod-ham anliggende.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er klart at folk kan være begrænset af endten deres udstyr eller talent.

 

men som trommelageren synes jeg bare at det er lidt ærgeligt at man arbejder på at få den lyd som man vil have på sin stortromme og så kan den alustiske lyd ikke opfanges.

 

jeg er personligt holdt op med at kæmpe imod. jeg har et live frontskind med hul og et iden hul når det skal lyde godt.

 

jeg magter ikke længere at stå og have den samme debat med en lydmand der kun ender med at lydmanden bliver flabet og en survlille pige.

 

jeg siger bestemt ikle det er alle lydmænd! men gjorde det op med mig selv for mange år siden at det var spild af tid. men det ærge mig stadig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Erik: du har nemlig fat det helt korrekte:

 

Hvis man siger:

"lydmanden skal "bare" få trommerne til at lyde som de gør uden PA"

 

, så siger man faktisk:

 

"lydmanden skal bare forstå min verden.. Slut.. Jeg aner intet om PA og er også ligeglad med at der gælder andre akustiske regler over PA!"

 

At tro at når et sæt lyder godt akustisk så dkal man BARE gengive den lyd over PA'et tyder på man ikke forstår ret meget om lyd over PA.

 

Der er scene rummel, der er feedback, der er begrænsninger i rummet, der er MANGE TING DER påvirker lyden negativt live.

 

Har man en fast lydmand jamen så lyder det normalt også godt de fleste steder!.. Men får man en ny mand på 2 timer før tæppet går og forventer at han bare kan mic'e feks en BD op som er stemt til øvelokale brug og så få samme lyd som man "er vant til".. Sorry.. Det er ikke ret klogt..

 

Det der tæller er hvilken lyd der ender hos publikum!.. Og nogle gange kræver det alt fra huller i BD, andre skind, anden stemning, andre stikker.. M.m.m.!!.. Så hvis du vil ha lyden fra demoen/pladen live, så sæt dig sammen med lydmanden og find en plan for hvordan I opnår den!.. Han er ikke ond!.. Han prøver blot at få lortet til at lyde godt.. Og det er ikke altid det kan lade sig gøre uden at man ændrer sit syn på hvor stor forskellen er på lille lyd (klubber, øvelokale, studie) og så en stor hal/sal.

 

Jeg kan også lide lukket frontskind.. Men har ALTID 1-2 ekstra frontskind med live så jeg sammen med lydmanden kan finde den kombi af skind og dæmpning som giver mig "min lyd" og det er sjældent med samme stemning/skind som i studiet/øveren

 

 

Tænk lidt over det.. ?

 

I ovenstående er udgangspunktet at lydmanden er normalt klog og dygtig, for seføli er der kegler iblandt.. Vi er kun mennesker.. Men der er også kegler blandt musikere sååå deeeet..

 

God weekend :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Godt emne! Jeg har, efter flere års frustrationer med lydmænd og lukket stortromme, valgt at installere en intern mikrofon - det løste de fleste problemer! Så skal de blot have en ekstern mikrofon på for at få lidt klang - klikket får de fra den interne mikrofon.

Det skal siges, at jeg også har rigtig mange gode erfaringer med lydmænd - specielt på Posten og Dexter i Odense. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig kan den akustiske lyd opfanges og også afspilles på et godt PA-anlæg. Min pointe er blot, at det er langt sværere end f.eks. at gengive en guitarforstærker, et piano eller en vokalist, som frekvensmæssigt ligger i et område, hvor en bred vifte af mikrofoner kan anvendes close-up, hvor højttaleranlægget er allermest føltsomt og hvor det menneskelige øre også er mest følsomt.

 

Det gennemsnitlige lydniveau på en scene, hvor der også er forstærkere og ofte monitor-højttalere, gør det ofte lidt svært at få anbragt stortrommemikrofonen optimalt i forhold at skulle lave en "akustisk" lyd på stortrommen, når man samtidig skal undertrykke feed-back og ikke få alle mulige andre instrumenter med i mikrofonen.

 

En akustisk guitar gennem en god kondensatormikrofon er nogenlunde lige så besværlig at have med at gøre på en scene. Derfor har man ofte en eller anden form for mikrofon indbygget, så man kan køre den line-in. Nogle gange er der også en "prop" i lydhullet for at mindske feed-back. Det lyder heller ikke "korrekt", men kan godt virke overbevisende i det samlede mix.

 

Men du har da helt ret: En lydmand, som ikke vil samarbejde (men det er altså ikke nødvendigvis det samme som at gøre 100% som du eller jeg synes) og som bliver pigesur og flabet, er ikke værd at samle på.

 

Alternativet kan være, at man sørger for, at have sin egen lydmand med og på forhånd betinger sig, at han er den, der har det afgørende ord bag pulten og med hensyn til mikrofonopstiling. Han skal så have sin del af den evt. hyre. Og man må leve med, at der måske så er nogle fælles-jobs, man ikke kommer til at spille, fordi arrangørerne ikke kan acceptere kravet af hensyn til en tidsmæssigt glidende afvikling af programmet.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan også lide lukket frontskind.. Men har ALTID 1-2 ekstra frontskind med live så jeg sammen med lydmanden kan finde den kombi af skind og dæmpning som giver mig "min lyd" og det er sjældent med samme stemning/skind som i studiet/øveren

 

 

 

 

Hvor ofte får du så lov til at stå og eksperimentere på et live job og finde "dagens" skindvalg, dæmpning osv?

 

 

Jeg er ked af hvis denne tråd bliver taget som en åben krig mod alle lydmænd.

det er bestemt ikke meningen. der findes mange gode også. har nævnt et par stykker som jeg er glade for også i denne tråd.

 

Jeg har som sagt kapituleret og har valgt at leve med at mit frontskind skal ha taget mødommen hvis det er over PA jeg skal spille.

ja ja ja... I've sold my soul to the devil.... :-)

 

 

men det gælder jo ikke kun stortrommer... kommer man med en tam der lyder fedt... så er det første man får at vide er at ; "den tromme der mangler da vist lige en HEL RULLE gaffa..... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ganske ofte.. jeg gør en dyd ud af at være gode venner med lydmanden.. Rose ham når det lyder godt osv..interessere mig for de udfordringer HAN har.. På festivaller er det seføli svært!

 

Desuden kender jeg mine trommer og min lyd så ganske ofte kan jeg gætte hvilket skind der skal til.. Live er det iøvrigt næsten altid et smooth white ambassador eller fiberskyn3 diplomat med 4" hul i siden.. Kommer an på rummet..

 

Andre gange er det simpel minimal dæmpning inde/ude i trommen der skal til. Sålænge jeg synes det lyder som det skal, så er jeg kanon kold over for om jeg skal klistre 4m gaffa eller moongel på hver tromme (det sker dog sjældent)

 

At lydmænd er triste over åben lyd på Toms er jo ofte fordi at det der for os lyder kanon, vil med en close mike lyde af lort fordi mics ikke opfanger lyd som vi gør.. Så måske stemmer de frekvenser som mics opfanger mest ikke på samme måde som de frekvenser VI hører. Derfor kan der opstå problemer/misforståelser.. Er min erfaring

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Frogspoon.

 

Jeg opfatter det bestemt ikke sådan, at du fører krig mod lydmænd generelt. Der findes gode og der findes dårlige.

 

Hvis din personlige erfaring er, at lydmænd generelt misbruger gaffatape i rå mængder på ellers velstemte instrumenter og kun vil lave stortromme"klask", der hvor du ønsker stortromme"boom", ja så må det være fordi nordjyske lydmænd er ringe, eller også fordi du er stødt på de forkerte for ofte.

 

Din bemærkning til Henrik: "Hvor ofte får du så lov til at stå og eksperimentere på et live job og finde "dagens" skindvalg, dæmpning osv?" rammer efter min mening lige præcis hovedet på sømmet: Problemet er, at det får man netop ofte ikke mulighed for, når programmet er presset og man ikke kan lave en seriøs lydprøve på andet end det første orkester på en dele-scene. Men det er altså ikke kun et problem for dig. Det er det i mindst lige så høj grad for lydmanden, som ikke får mulighed for at finde den optimale løsning for hvert orkester, men må ty til det, han erfaringsmæssigt ved, giver færrest problemer i afviklingen. Og det er i de fleste tilfælde close-miking gennem et hul i frontskindet.

 

Et PA-anlæg er ikke blot en "neutral" indretning, hvor en "neutral" tekniker bare skal gøre noget "højere", så det kan høres af flere mennesker på større afstand. Ligesom en guitarforstærker er en integreret del af guitaristens lyd, må PA-anlægget ses som en forholdsvis kompliceret, integreret del af orkestrets lyd. Dermed bliver lydmanden, som betjener det, også en integreret del af orkestret under koncerten - på godt eller ondt!

 

Ligesom du samarbejder med din guitarist og din bassist og hvad du nu ellers har, er du nødt til at samarbejde med lydmanden. Hvis du ikke kan samarbejde med din guitarist, så finder du på et eller andet tidspunkt en anden guitarist til orkestret - eller et andet orkester til dig. Det samme gælder i forhold til lydmænd. En guitarist som bliver tilknyttet orkestret umiddelbart før et job, som ikke kender musikken og som ikke har øvet med dig, er vel heller ikke altid lige den store gevinst - medmindre han er meget dygtig. Men det er faktisk lige netop det, de fleste forventer, at en lydmand bare lige kan og gør.

 

Det, du ønsker, kan nemlig godt lade sig gøre. Det kræver bare, at orkestret arbejder med en fast lydmand, som også sommetider er med i øveren - eller i det mindste kender orkestret og musikken i forvejen - så det på forhånd er afklaret, hvad for et udtryk orkestret arbejder med. Og så kræver det desuden den fornødne tid under mikrofonopstillingen og lydprøven. Disse betingelser er sjældent opfyldt.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Trommeslagere gør klogt i at forstå lidt mere omkring hvordan mikrofoner arbejder/ opfanger lyd. Så vil de ofte meget bedre forstå hvorfor lydmanden er så "irriterende"

 

 

Henrik der kan jeg kun give dig ret..... det er fedt hvis man har tid til at lege med lyden. men så heldig er JEG aldrig. det er altid festival eller lign jobs, vi spiller hvor man har 5-10 min til at stille op og måske en lydprøve hvis man er heldig. og der er der som regel mere fokus på at få bare en nogenlunde monitor ( hvilket er en helt anden snak.)

Jeg kender ikke så meget til live lyd.... men hvis man oplever at nogle lydmænd kan lave nærmest CD lyd på et PA. og andre kan ikke kende forskel på mixer og en røgmaskine. så har man med at tage hvad man kan få og prøve at få det bedste ud af aftenen.

jeg vil gerne forstå hvorfor lydmanden er irriterende.... men man får jo mange forskellige indtryk af hvad der er muligt. og hvis noget er muligt for EN lydmand... burde det også være det for en anden. hvis han altså har talentet og grejet til det.

vil lige give thumps up til lydmanden på fatter esklid i Aarhus. han lavede så god lyd at stod man med ryggen til. kunne man ikke høre om det var en cd eller et live band. det var satans imponerende. ( kan ikke huske hvad gutten hed. )

 

 

Erik... det er ikke kun i Nordjylland de gode/mindre gode lydmænd befinder sig.

vores lille quartet har også været i det sønderjyske (Tyskland)... heldigvis er tysken som regel god til engelsk. (heldigt når mit tysk halter)

men når man så kommer på et job hvor der er 5 min. til at sætte sit grej op. så er der ikke megen tid til at skifte skind osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Erik... det er ikke kun i Nordjylland de gode/mindre gode lydmænd befinder sig.

vores lille quartet har også været i det sønderjyske (Tyskland)... heldigvis er tysken som regel god til engelsk. (heldigt når mit tysk halter)

men når man så kommer på et job hvor der er 5 min. til at sætte sit grej op. så er der ikke megen tid til at skifte skind osv.

 

Nej, det har du helt ret i! Men det er som sagt mindst lige så svære arbejdsbetingelser for lydmanden som for dig. Urimeligt svære, må man vel nærmest kalde det.

 

Nu har jeg faktisk med mellemrum fusket som lydmand siden 1980, og har prøvet en del forskellige scenarier:

 

Fast lydmand for et par bands, hvor jeg kom med mit eget grej, og hvor jeg også havde lavet studie- eller øverumsoptagelser med bandet. I sådan et tilfælde kan stort set "alt" lade sig gøre. Især hvis man ikke deler scene med andre.

 

Indhyret lydmand for bands jeg ikke kendte i forvejen. Med mit eget grej eller i det mindste grej, jeg kendte godt. Der kan "det meste" lade sig gøre, forudsat der er en ordentlig kommunikation - gerne forud for jobbet mht. afstemning af forventninger.

 

Lydmand på mindre festivaler med flere for mig ukendte bands, der kom med eget baggear. Der er man selvfølgelig fortsat åben over for ønsker, men der er ikke så "højt til loftet", og sommetider kan man godt stå med fornemmelsen af at "skulle polere en lort". I de tilfælde kan man måske godt blive lidt "småirriterende".

 

Lydmand på mindre festivaler, hvor der står fast baggear og trommer. Det er faktisk ikke så svært, men selvfølgelig er det også ret begrænset, hvad orkestrene har af valgmuligheder. (Til gengæld har man som lydmand så mulighed for, på forhånd at sikre sig, at f.eks. trommerne stemmer ordentligt og er dæmpet eller ikke dæmpet tilpas i forhold til mikrofonen og rummet). Men det er altså ikke nødvendigvis bare en lydmæssig pølsemaskine: De bands, som lige kommer forbi mixeren inden de skal på, og tager en snak om musikken og lyden, har bedre chancer for at få tilfredsstillende lyd, end de der bare tror, det hele går af sig selv.

 

Jeg har desværre flere gange i forbindelse med festivaler oplevet bagefter at få at vide, at bandet ikke var tilfreds med monitorlyden, vel at mærke uden at nogen på noget tidspunkt under koncerten havde bedt om lige at få lidt mere eller lidt mindre eller lidt anderledes. Så er det altså ret svært!

 

Så mit råd er: Find en fast lydmand, som forstår jeres behov, og hold fast ved ham.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Enig. man er nødt til at sætte sig ind i hvad der virker for en selv på scenen.... husker da jeg startede med at spille live jobs. der gjorde jeg den store fejl at jeg bare skulle have lidt af det hele. og nu er jeg i en anden tid hvor less is more.

 

En fast lydmand er det bedste,,, men skal man have en god lydmand (som er svære at få fat i) er de ofte dyre eller altid optaget. fordi de netop er gode.... og det sætter sine begrænsninger når man som total amatør band og nærmest ikke får løn for sine jobs. (der er ikke store penge i amatør rock) dvs. man skal have råd til at komme ud at spille :-)

 

mvh. froggy.

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig. man er nødt til at sætte sig ind i hvad der virker for en selv på scenen.... husker da jeg startede med at spille live jobs. der gjorde jeg den store fejl at jeg bare skulle have lidt af det hele. og nu er jeg i en anden tid hvor less is more.

 

En fast lydmand er det bedste,,, men skal man have en god lydmand (som er svære at få fat i) er de ofte dyre eller altid optaget. fordi de netop er gode.... og det sætter sine begrænsninger når man som total amatør band og nærmest ikke får løn for sine jobs. (der er ikke store penge i amatør rock) dvs. man skal have råd til at komme ud at spille :-)

 

mvh. froggy.

 

Nej guderne skal vide, at det er svært at få en ordentlig hyre. Men ligesom der findes masser af amatørmusikere, der gerne spiller for fornøjelsens skyld, så findes der vel også amatør-lydfolk (mig for eksempel), som synes, at hvis bandet er fedt og iøvrigt nogle flinke fyre, så gider man godt. Og jeg vil da mene, at man kan komme næsten lige så langt med en med en fast "glad-amatør"-lydmand, som med tilfældige, nok så dygtige proffer. Der bliver i det mindste mindre lotteri i det.

 

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at man så ved en eller anden amatørfestival bare får overladt pulten til ham under koncerten, men den prof, som står ved pulten kan da kun have glæde af, at han står ved siden af og formidler bandets forventninger. Det kan i mange tilfælde godt lade sig gøre, især hvis det er aftalt i forvejen.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Der er heldigvis også meget stor forskel på den lyd John B praktiserede, og så den lyd du refererer til, Jon.. De er vel nærmest i hver sin grøft - Bonhams trommer var jo stemt præcist modsat af, hvad der blev smart sidst i halvfjerdserne, hvor trommer helst ikke skulle sige noget.

 

Klart, enig!

 

Jeg prøvede også at sige, at Bonham var én af meget få, der spillede med lukket frontskind over PA.

 

Ser du livebilleder fra 1970´erne, er det ikke lukkede frontskind der er mange af.

 

I dag, derimod, synes jeg at mange lydmænd virker som om de er vante til det.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har opdaget at Sennheiser e602 (den gamle model, IKKE e602-II) er særdeles velegnet til lukkede frontskind.. Der er to muligheder: placering foran trommen, pegende let nedad fra midten. En anden placering er på slagsiden, hvor mikrofonen opfanger mere af de andre trommer. Det kan give lidt faseproblemer - ikke mindst skal der arbejdes voldsomt meget med EQ'en.

 

 

Derudover synes jeg faktisk det er en rigtig god debat du har sat igang, Froggy. Fordi spørgsmålet kan ledes i mange retninger..

Jeg har været så heldig at de fleste lydmænd der har arbejdet med mine trommer, har vidst hvad der skulle til. Engang imellem har jeg fået hug for at komme med en stortromme uden hul i frontskindet, men det har altid løst sig. Som Henrik (og flere andre) påpeger, så hænger det også sammen med at den lyd der kommer ud af PA'et er en anden sag, end akkustisk lyd (eller det man kan opnå i et studie!). Erik Frey nævner en Århusiansk lydmand - det lyder som en gut jeg har arbejdet meget med. Han er åben overfor nærmest alt, og prøver hele tiden at gribe tingene an, så publikum og musikere bliver mest mulig tilfreds.

 

 

Desuden tror jeg ikke at live-lyden til Zeppelins koncerter har været helt perfekt - Jimmy Page har haft sine Marshalls til at skrige og trommerne har sikkert tvunget mixerpulten helt i knæ, rent headroom-mæssigt. I øvrigt har jeg fundet ud af at lydmænd bliver overordentligt glade når de ser min indbyggede Beta91 i stortrommen - så siger de ikke så meget til at jeg kommer med et lukket frontskind..

Link til kommentar
Del på andre sites

I øvrigt har jeg fundet ud af at lydmænd bliver overordentligt glade når de ser min indbyggede Beta91 i stortrommen - så siger de ikke så meget til at jeg kommer med et lukket frontskind..

 

Hvordan bliver lyden så? får du lyden med fra frontskindet?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hvordan bliver lyden så? får du lyden med fra frontskindet?

 

Det kommer meget an på lydmandens tekniske kunnen.. For hvis man ønsker den åbne Bonham-lyd skal man file lidt på eq'en. Det kan sagtens give lidt umpfh..

 

 

Tjek linket: https://soundcloud.com/lause/song-2-master/s-ixHZ9

 

Det er ikke særlig tight - en fuldemandsøver der skabte nogle ideer der måtte nedfældes.. En 22x16 Slingerland med 12" og 16" tammer. Trommerne er stemt højt, og der er coatede ambassadors på tammerne - ps3 og coated amb på stortrommen.. Lilletrommen er vist en 14x6.5 Pearl Jupiter..

 

Optaget med en Beta91 i bd - med lukket frontskind.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et lille praktisk spørgsmål til jer der bruger fastmonterede interne mikrofoner: har I monteret et mikrofonstik i kedlen eller frontskindet, eller kobler I det bare til inde i trommen hver gang? Jeg overvejer lidt at købe og installere en grænseflademic for at lette opstillingen på job…

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Et lille praktisk spørgsmål til jer der bruger fastmonterede interne mikrofoner: har I monteret et mikrofonstik i kedlen eller frontskindet, eller kobler I det bare til inde i trommen hver gang? Jeg overvejer lidt at købe og installere en grænseflademic for at lette opstillingen på job…

 

 

 

min er trukket ud gennem airvent i toppen og så har jeg en MAY mount med XLR tilkoblet.. pt. knækket i stikket, men det er jo min fejl..

 

det er fint at trække stik igennem hul i frontskind MEN MEN MEN, lad ikke ledningen røre ved skindet på nogen måde!

 

det tar MEGET lyd og giver også weirde mislyde i PA'et..

 

det er MEGET vigtigt at være obs på den detalje!

Link til kommentar
Del på andre sites

mode ,,trend ,, stopper aldrig ... nyt år ,,ny lyd ,, o.s.v

 

Just what I should tell to say!

-Og "Smag og behag"!

 

Personligt er jeg (jo også lidt i en anden genre) også mere til det dybe bassede tryk/sus en storetromme kan give. Mindre 'tone' mere 'bom'!

John Bonhams Live-BD lyd minder på koncertoptagelserne mere om en stor og hårdt spændt tom.

Det kan også sagtens være en smag for stil og lyd.

Men i min verden ville lydmanden der lavede mig dén lyd ikke være ham jeg kontaktede en anden gang… :D

 

Så om lydmænd er blevet dårligere. Nej, tværtimod. Jeg synes lige omvendt at have mødt lydmænd der forstår at tilpasse lyd til den enkelte genre og stil.

Samtidigt,, kigger man rundt er 'denne retro' lyd også på vej ind igen flere steder. (ikke kun omkring storetrommelyd) men effekten af at gøre alt analog i studier m.m...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg hører oftere lydmændenes arbejde som tilskuer - og jeg er overbevist om at de er lang dygtigere i dag end for 30-40 år siden.

Eller måske snarere at anlæggene er blevet så utroligt meget bedre, at de faktisk er begyndt at have mulighed for at lave lyd snarere end at undgå katastrofer....

Ihvertfald synes jeg at man idag kan få helt forskellige lydbilleder præsenteret i det samme lokale.

Dengang lød det meste ens, om ikke andet fordi hornhøjttalerne og ikke mindst Piezo-hornene var meget, meget unuancerede og vildt hårde i klangen. I dag kan man komme ud fra en koncert og have hørt noget, der minder om studielyd, bare højere. Bas i mellemgulvet uden ringen for ørerne.....

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu