"bund" I Lilletromme?


René Eriksen

Recommended Posts

Heellooooouuuu

 

Jeg synes selv, at jeg har ret godt styr på, hvordan jeg får mine trommer til at lyde, som jeg vil have dem til.

 

Der er dog en ting jeg ikke er helt sikker på og det er, hvordan man får mere eller mindre "bund" i lyden på en snare?

 

Kan en oplyse mig?

 

 

Redigeret af René Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

Udover at materiale, trommens dimensioner, skindvalg osv. selvfølgelig spiller ind, er det min oplevelse, at den vigtigste faktor er, hvor godt trommen stemmer. Jo "renere" trommen stemmer, jo mere bund er der i den. Men jeg lytter med i spænding - for de andre parametre har jeg ikke så godt styr på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ved at stemme den dybere....

:-)

 

Eller ved at bruge et lidt tungere skind - Emperor, hvis du er vant til Ambassador.

Men - det har du vel styr på....og også, at en lidt dybere kedel er vejen til mere bund.

 

 

Men så vidt jeg ved er det ikke mere dybsindigt end som så.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Udover at materiale, trommens dimensioner, skindvalg osv. selvfølgelig spiller ind, er det min oplevelse, at den vigtigste faktor er, hvor godt trommen stemmer. Jo "renere" trommen stemmer, jo mere bund er der i den. Men jeg lytter med i spænding - for de andre parametre har jeg ikke så godt styr på.

en tromme der stemmer af røven til kan vel godt ha masser af bund??

Link til kommentar
Del på andre sites

en tromme der stemmer af røven til kan vel godt ha masser af bund??

 

Det er ikke min oplevelse... Medmindre den selvfølgelig er meget dybt, dårligt stemt. Min pointe er, at når jeg med jævne mellemrum finstemmer min lilletromme, så oplever jeg at få mere bund.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mener Benny Greb siger, at hvis man vil have mere bund skal man stemme de to stemmeskruer tættest på en selv en kvart - en halv omgang ned :) Desuden bruger Gavin Harrison (som jeg synes har ret god bund i lulletrommen) virkelig meget dæmpning på trommer (vi snakker 2-3 dæmperringe). Han klipper også sine seidinger ned, så han kun har 8-10 strenge tilbage :)

 

Håber det hjalp!

 

- Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Heellooooouuuu

 

Jeg synes selv, at jeg har ret godt styr på, hvordan jeg får mine trommer til at lyde, som jeg vil have dem til.

 

Der er dog en ting jeg ikke er helt sikker på og det er, hvordan man får mere eller mindre "bund" i lyden på en snare?

 

Kan en oplyse mig?

 

 

 

Spædende snak!

 

Jeg har i årevis mest brug medium til dyb stemning af mine snares. Har derfor næsten udelukkende brugt det EVANS skind der hedder Power center reverse dot, eller et tolags skind som G2 eller lignende. Det giver alt andet lige mere bund en almindelige udæmpede enkeltlagsskind! Har heller aldrig været bange for at bruge masse af dæmpning.

 

Omvendt kom jeg af nød til at sætte et coated ambassador på for nylig, og det var helt vildt som det slankede lyden i bunden i forhold til hvad jeg er vant til.

 

Det kommer også an på om du tænker til akustisk brug (dvs om du går efter at den skal lyde godt i dine ører) eller om den skal lyde godt i en mikrofon. Oplever nogengange, at det "bund" man kan få ud af at stemme en snare dybt, og som akustisk lyder fedt, for mikrofonen bare bliver til noget 300hz bulder man alligevel filtrerer ud igen.

 

Så er der også bare nogen snares der "har det", og andre har det ikke..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej René

 

Der er nok mange ting der spiller ind. Jeg har et par ting der er værd at overveje. Jeg synes at reifetypen har en del at sige. Jo tyndere reifer jo mere tone/bund. En støbt reife giver en fedt effekt, men min oplevelse er, at der desværre også bliver mindre bund i lyden. Bredden af seidingen har også noget at sige. Man lægger jo nærmest en fysisk dæmper ind på bundskindet. Derfor jo smallere seiding, jo mere bund ville jeg forvente at kunne få ud af trommen. Seidingens tension kan også ændre meget. Der kan tit være to "steder", hvor trommen kan lyde godt, men forskelligt. Prøv dig frem. Men måske vigtigst af alt; tuningen. Det vil jeg så ikke uddybe nærmere :-). Håber du kan bruge noget af det.

 

Mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

.. en ting der også virkeligt kan snyde, er det rum du sidder i. Akustikken kan enten være med eller imod dig. Prøv at slå på trommen imens du går rundt om den. Du vil sikkert kunne finde et sted, hvor du synes den lyder godt :-).

 

En anden ting er lilletrommens stemning ift. f.eks. en 10" tams stemning. Hvis din snare siger noget, når du slår på 10", så er der noget du kan prøve af. Slå på lilletromme med og uden 10" tammen ved siden af. Uden 10" tammen skulle din lilletromme gerne synge mere frit/uforstyrret. Skal ikke kunne sige om dette altid er tilfældet. Sådan er det hos mig :-)

 

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst det hele, men prøv at tage et 14" lilletrommeskind som er brugt men ikke bulet. Skær metalkanten og plastik af, så du har en helt plan cirkel. Herefter så læg cirklen på din Snare.

 

Så får du vildt meget bund - total 80´er lyd.

 

Dét der..! Dét er smart!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej René

 

Der er nok mange ting der spiller ind. Jeg har et par ting der er værd at overveje. Jeg synes at reifetypen har en del at sige. Jo tyndere reifer jo mere tone/bund. En støbt reife giver en fedt effekt, men min oplevelse er, at der desværre også bliver mindre bund i lyden. Bredden af seidingen har også noget at sige. Man lægger jo nærmest en fysisk dæmper ind på bundskindet. Derfor jo smallere seiding, jo mere bund ville jeg forvente at kunne få ud af trommen. Seidingens tension kan også ændre meget. Der kan tit være to "steder", hvor trommen kan lyde godt, men forskelligt. Prøv dig frem. Men måske vigtigst af alt; tuningen. Det vil jeg så ikke uddybe nærmere :-). Håber du kan bruge noget af det.

 

Mvh

Lars

Præcis

Link til kommentar
Del på andre sites

Det jeg fornemmer du efterspørger er ikke det lydmænd kalder "bund" men det man kalder "fylde"/krop?

 

Jeg hader når lilletrommer ikke har det.. Og ja, stemning gør meget ved det

 

Stemme rent.. Tjoo.. Det er jo altid godt

Men det er i min erfaring mere noget med forholdet ml top og bundskind, kombineret med hvor stram din seiding er

 

Generelt får du mere krop i lyden ved at stemme bunden højere end toppen og samtidigt lege med seiding spændingen.. Der er et eller to sweet spots i alle snares med dette.

 

MIN ERFARING: et emperor coated gir også mere BUND end et ambassador.. Men ikke mere KROP.. Krop er noget der kommer ved at lege med de førnævnte parametre

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for alle jeres bud☺.

 

Jeg bruger allerede enten Emperor eller CS, og tricket med at lægge et tilskåret skind på slagskindet, bruger jeg også en hel del.

Nimbas: Det er sådan set ikke en specifik Sd jeg tænker på. Det kunne både være min Yamaha piccolo 3 1/2 som min Steve Ferrone Sign. som min CoB Super eller min Pearl 12×7 eller en hvilken som helst af de andre.

Det Henrik skriver er lige i øjet (suuurpriiiiise😉).

Det er lige præcis "krop" jeg søger i lyden. Så jeg må bare igangværende med at lede efter de sweetspots.

Redigeret af René Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

Det jeg fornemmer du efterspørger er ikke det lydmænd kalder "bund" men det man kalder "fylde"/krop?

 

Jeg hader når lilletrommer ikke har det.. Og ja, stemning gør meget ved det

 

Stemme rent.. Tjoo.. Det er jo altid godt

Men det er i min erfaring mere noget med forholdet ml top og bundskind, kombineret med hvor stram din seiding er

 

Generelt får du mere krop i lyden ved at stemme bunden højere end toppen og samtidigt lege med seiding spændingen.. Der er et eller to sweet spots i alle snares med dette.

 

MIN ERFARING: et emperor coated gir også mere BUND end et ambassador.. Men ikke mere KROP.. Krop er noget der kommer ved at lege med de førnævnte parametre

 

Stemt "højt" kan have flere betydninger. Skindet kan enten være stemt stramt op eller grundtonen/pitchen fra skindet er høj. Og her kan der opstå forvirring. Du skal have et meget meget stramt bundskind og et meget slapt topskind før at pitchen af bundskindet bliver højere end pitchen af topskindet. Denne situation har du næppe.

 

Det måske mest typiske interval imellem top- og bundskind er en kvart (altså 5 halve toner). Det giver en fin balance imellem sustain og attack, som ligesom er de parametre der leges med. Her skal pitchen af bundskindet være lavere end pitchen af topskindet. Prøv f.eks. med "A" i bunden og "D" i toppen. Det går ofte godt. Og så så løs seiding som mulig, uden at den lyder for løs. Det er da noget at prøve af :-)

 

Mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mente: bundskind stemt højere end slagskindet

 

Virker altid for mig.. Har kun hørt én tromme hvor det var bedre med et lavere stemt bundskind.. En Slingerland såvidt jeg husker...

 

Men igen: prøv dig frem.. Det er jo ret fedt når man så finder det sweetspot :-)

 

Lykkes det ikke så kunne vi jo lege med den til ts weekend :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henrik

 

Men mener du dermed stemt strammere (fornemmelse ved at presse med fingrene på skindet)?, eller mener du at pitchen er højere? Kan næsten ikke forestille mig at det sidste er tilfældet. Måske det er det med pitchen der forvirrer her. Måske vi hører det forskelligt. Prøv at lytte efter grundtonen (dybeste tone), når du "tapper" med en finger skiftevis på bund- og topskind. Er det så stadig bundskindet der er "stemt højest"?. Prøv at sætte lilletrommen i stativet når du gør det.

 

Nå, men det var ikke for at gå off-topic eller noget. Måske det også bare er mig der har noget at lære :-)

 

Mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo jeg mener pitch.. Ikke noget vildt!.. Men højere.. Ka prøve at måle det en gang.. Ska stemme et par snares i morgen alligevel.. Hmm!

 

Spændingen er næsten umulig at bedømme da skindet jo er så tyndt og elastisk..

 

Jeg lytter efter pitch ved at tappe med nøglen meget let ca 1,5-2 cm fra kanten.. Eller med flad pegefinger

 

Men på de 2-3 snares jeg bruger kan jeg stort set stemme dem uden at kontrollere spænding eller pitch

 

Nu er det jo seføli individuelt hvilken tuning man bedst ka li!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ofte svært at bestemme grundtonen .. Synes jeg

 

Har målt med diverse måleinstrumenter og ofte er det vi hører som grundtonen ikke den dybeste men den kraftigste "peak" i bunden af spektret.. Sådan er mine ører i hvert fald

Det er det der gør tromme tuning så skiiiiie svært nogle gange

 

Dybest set stemmer jeg 98% "by ear".

Enkelte gange kontrollerer jeg med et måleapparat .. Typisk når en tromme bare driller for vildt!

 

Toms og bd er heldigvis meget nemmere :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu