"bund" I Lilletromme?


René Eriksen

Recommended Posts

Tja.. Synes ikk toms og bd er svære

 

Altså ikke den lyd jeg kan lide i hvert fald.. Smag er jo forskellig

 

Eneste svære tom er den der er nærmest snaren, hvor man ofte skal stemme rundt om lilletrommens seiding resonans frekvens..

 

Bruger vel ofte 90% af tiden med det problem.. Beholde krop i både den tom OG snare er en udfordring :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Én ting der virkelig kan ødelægge kroppen i en lilletromme er en for stram seiding. Den kvæler trommen fuldstændig, oplever jeg.

 

Jeg oplever også at en lilletromme lyder klart bedre hvis bundskindet er stemt højere end topskindet... Omvendt får man sådan en basketball-agtig lyd som jeg overhovedet ikke kan lide..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ofte svært at bestemme grundtonen .. Synes jeg

 

Har målt med diverse måleinstrumenter og ofte er det vi hører som grundtonen ikke den dybeste men den kraftigste "peak" i bunden af spektret.. Sådan er mine ører i hvert fald

Det er det der gør tromme tuning så skiiiiie svært nogle gange

 

Dybest set stemmer jeg 98% "by ear".

Enkelte gange kontrollerer jeg med et måleapparat .. Typisk når en tromme bare driller for vildt!

 

Toms og bd er heldigvis meget nemmere :-)

 

Det jeg mener er måske nok den opfattede grundtone, og det er måske den kraftigste frekvens i bunden af spektret et sted. Eller sandsynligvis kombinationen af flere frekvenser. Min erfaring er, at det er meget vanskeligt at kigge på et frekvensspektrum, når f.eks. opfattet grundtone skal bestemmes. Måler man f.eks. på et bækken, vil du også måle nogle meget lave frekvenser (måske 30, 40, 50 Hz), som jo ikke er dem vi forstår/opfatter som bækkenets grundtone. Psykoakustik spiller også ind ved lave frekvenser (missing fundamental), men den diskussion er nok at gå for vidt, og måske ikke relevant.

 

/Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok.. Har også svaret på pm

 

men ganske kort

 

Jeg bruger.. Blandt andet.. iDrumTune til at måle mine kedler med..

 

Når man slår på trommen/kedlen er der uden skind også en tone.. Kedlens pitch

 

Sætter jeg skind på og stemmer den uden seiding og med begge skind stemt ens vil den tone normalt stadig være dominerende.. På et spektrogram vil der på en tromme med skind oftest være 2-3 peaks.. Ofte men ikke altid!.. Vil den i midten være den som man opfatter som "tonen".. Det er dog ingen præcis videnskab og som Lars er inde på er der også psykiske faktorer inde over.. Vi kender alle at blive "døve" af at stemme.. Jeg holder altid pause efter 30 min.. Så ka jeg ikk høre A fra B alligevel ;-)

 

Når jeg så stemmer bunden højere så vil der typisk stadig være en "tone" i den lave del (tidligere den opfattede dominante) solner målbar men den dominerende (opfattet) vil flyttes højere op

 

Hmm.. Ved sgu ikk om det gir mening det her.. Vi ka lave en session på ts dage hvor vi leger med det ?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Stemt "højt" kan have flere betydninger. Skindet kan enten være stemt stramt op eller grundtonen/pitchen fra skindet er høj. Og her kan der opstå forvirring. Du skal have et meget meget stramt bundskind og et meget slapt topskind før at pitchen af bundskindet bliver højere end pitchen af topskindet. Denne situation har du næppe.

 

Det måske mest typiske interval imellem top- og bundskind er en kvart (altså 5 halve toner). Det giver en fin balance imellem sustain og attack, som ligesom er de parametre der leges med. Her skal pitchen af bundskindet være lavere end pitchen af topskindet. Prøv f.eks. med "A" i bunden og "D" i toppen. Det går ofte godt. Og så så løs seiding som mulig, uden at den lyder for løs. Det er da noget at prøve af :-)

 

Mvh

Lars

 

Nå, nu har jeg kigget lidt rundt på nettet, og jeg må indrømme at jeg er kommet i tvivl om mit eget udsagn. Jeg synes virkeligt at det lyder som om at mit bundskind er stemt lavere end topskindet, men måske det ikke er tilfældet. Jeg fandt denne video, hvor lilletromme nr. 1 helt tilfældigvis er stemt på samme måde som jeg stemmer min egen. Jeg synes virkeligt at det er en fed tuning. G# i bunden og D i toppen, men med hans Tune-bot måler han en højere frekvens fra bundskindet, og det giver jo ingen mening at hans bundskind f.eks. skulle være stemt en oktav højere end mit. Så ville skindet simpelthen gå i stykker. Tune-bot anbefaler da også snare tunings med en højere frekvens på bundskindet. Hmm, har nogen sådan en Tune-bot jeg kan låne ;-)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ecNNv6V915s

 

Mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

PRÆCIS!!

 

Jeg én ting at tilføje, som jeg selv har erfaret..

Jeg synes ofte, at folk har en tendens til at stemme bundskindet for hårdt. Det lyder ikke dårligt når man gør det, men det giver en mere fyldig lyd når man stemmer det lidt lavere. En anden fordel er at man også kan stemme topskindet lidt mere op, og få bedre respons, og mere tight (læs: behov for mindre dæmpning) lyd uden at trommen lyder som en piccolo! Jeg har nogle gange gået efter reglen at have bundskindet stemt en lille terts højere end slagskindet, men det er selvf. vejledende. Førhen kunne jeg sagtens have en kvint eller endnu større forskel, så jeg stemte måske bare generelt bundskindet for hårdt tidligere, men det har hjulpet for mig..

 

Tjek det ud :)

 

Det jeg fornemmer du efterspørger er ikke det lydmænd kalder "bund" men det man kalder "fylde"/krop?

Jeg hader når lilletrommer ikke har det.. Og ja, stemning gør meget ved det

Stemme rent.. Tjoo.. Det er jo altid godt
Men det er i min erfaring mere noget med forholdet ml top og bundskind, kombineret med hvor stram din seiding er

Generelt får du mere krop i lyden ved at stemme bunden højere end toppen og samtidigt lege med seiding spændingen.. Der er et eller to sweet spots i alle snares med dette.

MIN ERFARING: et emperor coated gir også mere BUND end et ambassador.. Men ikke mere KROP.. Krop er noget der kommer ved at lege med de førnævnte parametre

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hej

 

Hvor meget har seidingtypen egentligt at sige? Jeg tænker ikke så meget på selve materialet, men mere på udformningen. Der findes jo end-clips af C-type, D-type, I-type, hvor I-type vel nærmest er standard? Så er der jo også "stepped" og "curved", hvor stepped måske er standard?

 

Jeg har ikke selv erfaringer med de forskellige typer, men det kunne være interessant at høre folks erfaringer. Hvilken forskel gør det? Måske det handler om, at optimere samspillet mellem seidingtype og snare bed?

 

Mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu