Any Way Drum Cover


DaPhunk73

Recommended Posts

Poster lidt mere drum cover fra mit studie. Spiller for det meste med en halvdyb snare, og kan godt lide mørke bækkener og 70er lyd. Så for at ryste posen fandt jeg min gode gamle 13" DW piccolo frem (den har fulgt mig siden Jonz dagene), for at prøve at lave en lidt mere spændstig snare. Fandt for nylig en bunke remix stems fra den fantastiske svenske organisk house DJ/producer Rasmus Faber, så dem har jeg brugt til at lege med her.



[media]

[/media]

Kun trommer:


[media]

[/media]

Det er som trommerne lyder i tracket, der er ikke drejet yderligere på det.

Redigeret af DaPhunk73
Link til kommentar
Del på andre sites

Som de fleste nok ved elsker jeg at nørde trommeinspilning, så her er lidt bonusnørdeinfo:
Trommerne er lidt blandet fra min Yamaha samling. 24x16 YMCAN stortromme uden frontskind. Optaget med en EV N/D868, en efter min mening overset kickmic, er lidt fladere og rundere end en 52’er eller 112’er. Og en Yamaha Subkick.
Snaren er en 13x5 DW maple snare, optaget med en SM57beta på toppen, og en AT 4033 på bunden. Har kopieret topsnare sporet, og lader det ene gå rent igennem uden comp, og kopisporet er hypercompet 1176-style til at give snap’et i attacket.
Både kick og snare bliver ramt af en multibandcomp. Multiband processing er den vigtigste ingrediens til at gøre trommerne lidt syntetiske og sampleagtige i lyden. Kick og snare er optaget igennem mine CAPI (API-kopi) preamps. De er dejlige.
Mine OH’s som er et sæt kraftigt forenklede U47 kloninger, med Dale M7 kapsler og Lundahl trafoer, og ellers så lidt som muligt andet. Ikke noget særlig processing på dem, lidt boostet top, cutted mellemtone og comp. Kick og snare og OH’s er optaget igennem mine 4 CAPI (API-kopi) preamps. De er dejlige!
Tammerne er Yamaha, 10"eren er en YMCAN, og 14" og 15” er de gode gamle Recording Custom. Evans EC2 clear på, optaget med 421’ere i mine RME preamps, så skal der stort set ikke gøres noget ved dem.
Ingen af trommerne er hardgated, men bliver gated med 10dB. Gør meget for at bibeholde den naturlige klang. Især er der noget dejligt overhør i tammikrofonerne.
Bag mig er der et sæt ambience mics, et sæt U87-kopi Kinamics, modded med nye Peluso kapsler og indmad. Bund og top rullet af, og compet med hurtigt attack og release til at give lidt skrammel og fylde til lyden. De er ikke høje i mixet, men er stadig supervigtige for at bibeholde noget liv i lyden. Ambience, snare bund og hi hat går i de 4 preamps i mit Digi002R Black Lion Audio Signature Mod Interface, som altså stadig lyder rigtig godt hvis man spørger mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som de fleste nok ved elsker jeg at nørde trommeinspilning, så her er lidt bonusnørdeinfo:

Trommerne er lidt blandet fra min Yamaha samling. 24x16 YMCAN stortromme uden frontskind. Optaget med en EV N/D868, en efter min mening overset kickmic, er lidt fladere og rundere end en 52’er eller 112’er.

[...]

 

Du spiller fedt!

Og super sej gennemgang, tak for det. Skal selv i gang med mics/indspilning nørderiet, når vi får vores nye øvelokale i juni.

Har indtil videre støvsuget brugtmarkedet for et par Røde NT5, en 57'er og netop en EV N/D 868. Glæder mig vildt til at komme i gang. Tænker at købe Sennheiser E604 til tammerne, er de ikke fine nok? Selvom md421'erne selvfølgelig er det fedeste!

Nåh, men den N/D 868'er. Har du prøvet at køre den alene på en bd med frontskind og hul? Det er nemlig det, jeg tænker at køre med. Jeg skal bruge det til demo-indspilninger i bandet - vi spiller electro-pop, så den må gerne have en snært af samplelyd. Men det er så preamps, jeg skal have styr på der?

Undskyld hvis jeg hijacker tråden. Kan godt skrive en PM, hvis det stikker af

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for respons!! :-)

 

@Esk: Helt ok, der er frit slag nørderi her i tråden. EV'en fungerer super som ene mic i hullet. Blend mellem EV og Subkick i mit mix er ca 80/20, så det er langt mest EV'en man hører.

604 er superfine, lyder godt i studiet, og er også gode og praktiske at tage med på job hvis det er.

Hvad for preamps kigger du på?

 

:tu:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du prøvet at pille frontskindet af? Og godt med tæppe op mod skindet?

Burde give instant 70er feeling B)

 

seføli

 

men det fjerner "luften" i lyden.. elsker at kunne høre at der flyttes luft inden i kedlen..

 

er så heldig at jeg har så mange sæt (10+ bd's) at det er et luxus problem jeg kun har på 1-2 sæt..

 

på mine egen konstruktioner går jeg bevidt efter 70'er punch i mellemtonen, og det lykkes ret godt.. er bare første gang jeg synes jeg har hørt en YMCAN med det attack/mellemtone uden at den blev flad i lyden..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså BD uden frontskind fungerer kun med mic hvis du spørger mig. Akustisk kommer den kun til at lyde svagere og med mindre bund. Akustisk er det altid federe at have frontskind på.

Det hjælper dog også at det er en 24" synes jeg. Det er som om den lidt bedre kan klare at få pillet frontskindet af end en 22", uden at blive alt for tynd i lyden.

Hvad mener du det er i selve trommens konstruktion der kan frembringe 70er lyden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Træ og kanter

 

Typisk noget solid poppel i midten kombineret med noget hårdere træ udenom eller rerings i et hårdere materiale (eksempel: mahogni yderdt og inderst, poppel i midten, ahorn rerings.. Eller ahorn yderdt og inderst med poppel i midten ),

 

og så kanter der er bredere/mere afrundede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja der er så en del som jeg faktisk ikke ved ret meget om. Har aldrig fået lavet kanter på nogen af mine trommer, og heller ikke oplevet i praksis hvilken forskel rerings gør.

Bortset fra det, har også en fornemmelse af at jeg har været heldig med mine på YMCAN stortrommer, både min 22" og min 24" lyder helt fantasiske. Har til gengæld også en 22" Recording custom som jeg ikke rigtig har fået til at fungere tilnærmelsesvist så godt som de 2 YMCAN. Har til gengæld en 20" som er superfin, hvis man altså er til 20" BD..

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for respons!! :-)

 

@Esk: Helt ok, der er frit slag nørderi her i tråden. EV'en fungerer super som ene mic i hullet. Blend mellem EV og Subkick i mit mix er ca 80/20, så det er langt mest EV'en man hører.

604 er superfine, lyder godt i studiet, og er også gode og praktiske at tage med på job hvis det er.

Hvad for preamps kigger du på?

 

:tu:

 

 

Godt spørgsmål, men så langt er jeg ikke nået i nørderiet endnu :-) Er helt grøn på området.

Går næsten ud fra, at du kan anbefale de CAPI preamps. Hvor har du anskaffet dig dem?

 

Skal da også have nørdet den multiband compressor, når vi får sat det nye øvelokale/studie op. Hvilket DAW sidder du i? Vi bruger Logic

Link til kommentar
Del på andre sites

Min bror er super dygtig mikrofonbygger og generel elektroniknørd, så det er ham der modder og bygger mit gear. Man kan købe DIY samlesæt, eller man kan købe dem færdigbyggede.

De er superfede, men alt efter dit budget kan man også komme langt med mindre. Hvis I er i opstartsfasen skal I klart gå efter at få gode mikrofoner først, og så måske opgradere preamps henad vejen. Jeg har selv en RME Octamic, den lyder rigtig godt, og der får du altså mange preamps for en god pris!

Jeg bruger Cubase 7.5, det falder mig nemmest at bruge, men har også ProTools hvis det er nødvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu