Holdbarhed Af Nye Bækkener?


Museoholic

Recommended Posts

Hey alle sammen.

 

Jeg skriver her fordi jeg netop har haft en rigtig træls oplevelse.

 

Har for nu 2 år siden købt et bækken, fra et, så vidt jeg ved, dansk bækken mærke. Et crash bækken med huller i, altså ligesom Sabians O-zone.

Et semi-dyrt 18" Crash/effekt bækken, til knap 1800kr fra nyt. Produceret af et mærke som henvender sig til proffesionelle trommeslagere. Altså er her ikke tale om et noname-crap bækken til 400kr.

 

Efter 1 år og 11 måneder, opdager jeg under en øver, at der er en lille flænge i kanten ved et af hullerne, inde i bækkenet. Ikke den yderste kant.

 

I selve bækkenet er der nogle dybe hamringer for hver 2-3 cm3, hvis i kan følge mig.. Bækkenet er altså blevet hamret fra fabrikken, og derefter er der skåret de her huller i. Et af de her huller, er så skåret lige midt igennem en af de her dybe hamringer. Og lige præcis der, er bækkenet altså ekstra tyndt/skrøbeligt. Selve kanten inde i hullet er her, heller ikke ligeså glat som resten af bækkenet.

Til min store forbavselse er der netop her kommet en flænge. Jeg har altså kun haft bækkenet i de knap 2 år, og det er allerede flækket. (jeg poster et par billeder af det, senere i dag, er klar over at det er svært at forklare blot på skirft ;-)

 

Det skal siges at jeg har spillet trommer i 20 år, har haft mange bækkener af andre mærker. Jeg ved hvordan man skal slå og spille på et bækken og har kun flækket et enkelt, fordi jeg tabte det, og det derved fik et hak.

 

Desuden spiller jeg på ingen måder hårdt, spiller country og pop musik, for det meste med whiskers eller "sivpinde", og en gang imellem med stikker.

Jeg mener altså at jeg med god samvittighed kan sige, at jeg på ingen måde har mishandlet det her stakkels bækken.

 

Jeg kigger bækkenet ekstra godt igennem nu jeg har fundet den revne. Og opdager faktisk at der ved et af de andre skårende huller i bækkenet er sket det samme. Her er der også skåret midt i gennem en af de her hamringer, og ligeledes her er en begyndende revne.

Da revnerne er kommet netop lige der hvor de her hamringer er skåret midt i gennem, og at de allerede er kommet efter de kun knap 2 år, tænker jeg at det helt klart er en produktionsfejl i bækkenet.

 

Da jeg køber bækkenet, er de her "o-zone" lignende bækkener meget nye for det her mærke. Jeg tænker også over om det nu holder i længden, da de jo så ikke er "gennemtestede", i forhold til holdbarhed ved brug over længere tid. Selve kvaliteten af hullerne som er skåret i bækkenet virker nemlig også lidt "rug", i forhold til eksempelvis Sabians O-zone. Jeg føler det altså måske lidt som en slags "prototype".

Dog vælger jeg jo selv at købe bækkenet, da jeg bliver forsikret om, af forhandleren at hvis der skulle ske noget med de her huller, så kan jeg få det byttet. Dette foregår mundtligt i forretningen, da jeg spørger ind til de her huller, da de virker skrøbelige.

 

Jeg tager nu kontakt til forhandleren, og aftaler at de skal have bækkenet for at se om de mener det hører under reklamationsretten og er en fabriksfejl.

Det vi havde snakket om på dagen da jeg købte bækkenet, kan forhandleren nu intet huske om, og her er det min egen fejl at jeg ikke fik det på skrift. Det viser sig jo gang på gang at være nødvendigt, når man handler med ting, og bliver lovet/garanteret noget.

 

Jeg bliver kort tid efter kontaktet af forhandleren, som fortæller at de mener at der er spillet for hårdt på bækkenet, og det derfor er flækket. De mener altså ikke at der er tale om en fabriksfejl, på trods af to helt identiske revner, som er opstået kun lige de to steder, hvor der er skåret hul igennem en af de her hamringer.

Dog kan jeg anskaffe mig et nyt bækken, mod merbetaling af 500kr. Her vælger jeg dog at sige nej, da jeg nu ikke har lyst til at spille på de her bækkener, hvis holdbarheden virkelig er så kort.

 

Her er det så vi bliver uenige, og efter et par mails frem og tilbage, uden nogen løsning, går jeg så til forbrugerklagenævnet med det, hvor sagen ligger nu.

Jeg er klar over at det først sker efter 1 år og 11 måneder, men burde et fabriksnyt bækken, som er spillet ganske almindeligt på, ikke kunne holde i mere end 2 år??!

 

Det var lige lidt baggrunds-info :-)

 

Her kommer så mit spørgsmål:

Hvad forventer i jer af levetid/holdbarhed på et nyt bækken, når i anskaffer jer det?

 

Hvis der her er tale om at mit spil med whiskers/sivpinde og lidt stikker, efter blot 2 år, er hårdt spil for det her bækken, så må man jo desværre konkludere at de her bækkener har en ekstrem lav holdbarhed, i forhold til hvad jeg ellers ville forvente af et helt nyt bækken. En holdbarhed så kort, at forhandleren burde gøre sine kunder opmærksom på det, så de ikke forventer sig den samme kvalitet som man får hos de andre proffesionelle mærker der er på markedet. Eller er det bare mig?

 

Hvis det viser sig ikke at være en fabriksfejl, og at der virkelig er tale om at det åbenbart ikke kan holde til mere, skal der ihvertfald her lyde en advarsel fra mig, imod at anskaffe de her bækkener. Jeg tror ikke at der er nogen der er interesseret i et bækken der kun kan holde 2 år?

 

Fanriksfejl eller ej, anskaffer jeg mig i hvert fald aldrig bækkener fra det her mærke igen, og handler i øvrigt heller aldrig med den pågældende forhandler igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

yo!

 

det kan ske ved selve de bedste bækkener. så du kan ikke være sikker på at det ikke sker med dine andre bækkener.

 

det er rimelig simpelt... ting du slår på kan gå i stykker :-)

 

det kan også ske med et bækken til 5000 kr

 

venligst froggy

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du intet har på skrift, er det ikke sket!

 

Og du skulle helt sikkert ha taget imod den deal på nyt bækken for 500kr.

 

Og jeg synes at kvaliteten af bækkener svinger helt vildt, har købt bækkener som går i stykker efter en 14 dages brug, og har bækkener som stadigvæk holder efter en 7-10 år.

 

I et samfund hvor alting skal være billigt og gå hurtig, kommer der mange mandags modeller.

 

(Se bare på vores politikere!)

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Haha, ja du har ret i den med politikere ;-)

 

Jeg er også godt klar over at der er dårlige eksemplarer derude, som hurtigt går i stykker..

Der hvor filmen bare knækker for mig, er når forhandleren/producenten så ikke vil tage det retur, erkende at der er en fejl, som ikke burde være der, når det blot er blevet brugt almindeligt..

 

Har ofte hørt om kammerater, som har haft eksempelvis et Sabian eller Zildjian bækken, som er flækket efter måske kun 1 1/2år, og der bliver det betegnet som fabriksfejl, når det sker efter så kort tid. (selvfølgelig ikke hvis det har været tabt eller mishandlet). Og så bliver det bare byttet uden problem.

 

Det er bare slet ikke tilfældet her., og ja måske sku jeg have taget imod det tilbud, og vi var også ret tæt på at nå til enighed, men omvendt vil jeg bare ikke have endnu et af de her bækkener, hvis det går ligeså hurtigt i stykker. Og slet ikke nu, hvor jeg også havde oplevet den "service", der fulgte med bækkenet.

Så skulle jeg have taget imod det, for så at sælge det videre, og føler heller ikke lige at det er noget jeg vil sælge videre, når det nu ikke ligefrem er et mærke jeg vil anbefale til noget jo :-/

Men ja, i har ret, at det sker at der er nogle mandags-modeller derude.

Hvordan de forskellige producenter/forhandlere så håndterer de her mandagsmodeller, når kunderne kommer tilbage med dem, er jo så op til dem selv, hver især. Det er jo så bare her, det bliver afgjort om kunden kommer tilbage eller ej ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg er også mere interesseret i at høre hvem forhandleren er?.. For det lyder som dem der ikke fører din sag ordentligt..

 

Har fået byttet både zildjian og paiste på den måde

 

Ja de kan sgu flække alle sammen.. Og der findes slagere der flækker et hver måned (og så ER det altså dem der gør noget forkert).. Men normalt bør de holde noget længere

 

Jeg har kun flækket 1 bækken pga slidtage.. 3 andre pga fejl bækkenet,. Det er nu 10+ år siden jeg flækkede noget og jeg slår altså TIL!,. OG bruger ret tynde crashes..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det har nu også undret mig at O-zone crashes kan holde - ikke så meget på grund af hamringerne, som selvfølgelig udgør et problem, men også på grund af de særlige belastninger der må ligge på materialet mellem hullerne.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Spillede med et Sabian O-Zone i mange år. Det har nu en ny ejer, men tror - og håber stadigvæk det holder.

 

Tror lige med sådan et bækken er det mere Ingeniørkunst, fremfor bækkenhåndværket, der går ind og er afgørende i fht. holdbarhed. Det var en kæmpe nyhed og et frisk pust da de lancerede bækkenet, og var vel det bedste produkt udviklet af dem, sammen med Weckl i Evolution serien. Jeg har aldrig prøvet "kopierne", men jeg vil gå ud fra at hvis man "bare" laver et crash-bækken og laver 6-8 store huller i det, vil der være kæmpe store konstruktionsbelastninger. Det skal allerede udtænkes fra støbningen og udformingen, at disse huller skal være der, og bækkenet skal kunne holde til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået skelner man mellem revner på langs og tværs af uddrejningerne, ift. fx Zildjian. Hvis bækkenet har fået en revne langs med klokken er der tale om en fabriksfejl, men hvis bækkenet har fået en revne fra kanten er der tale om hårdhændet brug.

 

Det jeg vil frem til er altså, at der ikke just er specificeret ift. O-zone bækkener eller lign. Dette er vel problematisk i sager som disse...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Tak, Bertram! Mit Zanki revnede nemlig langs med klokken, omend kun 6-7 cm fra kanten.

Jeg synes også det er bækkenets fejl mere end min...

 

:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey igen folkens.

 

Jeg tager et par billeder i dag, så i kan se hvad jeg mener.

De her flænger er, som skrevet tidligere, både i hamringerne, og på samme tid også på langs i bækkenet.

Som en af jer tidligere skrev, så "plejer" det at være fabriksfejl, når de flækker på langs, som mit altså også har gjort i det her tilfælde.

 

Jeg har tænkt at jeg egentlig ikke ville hænge producenten ud her, men omvendt, kan jeg så også godt se at jeg heller ikke bare kan lave sådan et opslag, uden at røbe hvem det er.

Og udover at jeg skriver det her, for at blive klogere på, hvor længe i andre mener nye bækkener burde holde, så er det vel også en slags advarsel til andre, så i ikke skulle ende i samme situation som mig.

 

Avantgarde bækken, købt i Modern Drums.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg fatter faktisk ikke at de holder så længe som de gør .. når man tænker på brudstyrken og metal træthed og strukturen i metallet ,, kærve virkninger fra afdrejningen ..o.s.v der ligger nogle video på youtupe hvor bækkner er op taget med højhastigheds kamera .. det er vildt og så giver det mening at bækkner kan flække

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor markedsføre noget, som ret beset kun kunne sælges i lande uden en lovbestemt reklamationsret. Hvis der er generelle problemer med holdbarhed ud over reklamationsrettens periode, burde de jo trækkes ud af markedet.

 

Garanti er jo noget, som producent/leverandør stiller ift. brug under de, i garantien nævnte, forhold. Reklamationsretten er jo en lovbestemt faktor, der gør det muligt for forbrugere, at få udbedret varer med fejl eller mangler på købstidspunktet. Praksis er, at man går ud fra, at varen er fejlbehæftet inden for de første seks måneder. Derefter påhviler det køber, at bevise, at fejlen ikke hidrører fejlanvendelse og at fejlen har været til stede på købstidspunktet. Det er jo ultra-ultra-ultra svært i sager om instrumenter, men hvis man markedsfører noget, der er særligt skrøbeligt, burde man måske overveje scenarier som dette, hvor en forbruger oplever problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mine ører lyder det som en produktionsfejl. Har selv overvejet at skaffe mig et O-zone bækken, og på trods af hullerne, skal de da holde 100% ligeså godt, som andre bækkener. Ellers virker det da godnat at udbyde et bækken, hvor der ikke er tænkt over holdbarheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mine ører lyder det som en produktionsfejl. Har selv overvejet at skaffe mig et O-zone bækken, og på trods af hullerne, skal de da holde 100% ligeså godt, som andre bækkener. Ellers virker det da godnat at udbyde et bækken, hvor der ikke er tænkt over holdbarheden.

 

Nu har jeg aldrig spillet på et O-zone, men jeg kan da sagtens forestille mig, at det på grund af hullerne er langt mere tilbøjeligt til at flække end tilsvarende normale bækkener, altså bækkener med samme diameter, tykkelse, legering osv. Der er jo langt mere kant, der kan gå revner i, på et O-zone.

 

Men derfor er det nu egentlig ikke specielt dybt godnat at udbyde et bækken med mindre holdbarhed på markedet. O-zone sælges på grund af deres lyd. Hvis den lyd kun kan fremkomme på bekostning af holdbarheden, så må det vel være sådan.

 

Ellers kunne man heller ikke markedsføre paper-thin modeller. Der forventer man som køber, at det er skrøbelige sager, som skal behandles kærligt. Måske er det også bare sådan med O-zone bækkener.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Absolut. Bækkener er sliddele, ligesom skind.

Og man forventer heller ikke samme holdbarhed af et Diplomat som af et Emperor X.


Derfor kan der nu sagtens være noget galt med præcis dette bækken - især fordi det lyder som om det ER blevet behandlet ganske varsomt.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

I mine ører lyder det som en produktionsfejl. Har selv overvejet at skaffe mig et O-zone bækken, og på trods af hullerne, skal de da holde 100% ligeså godt, som andre bækkener. Ellers virker det da godnat at udbyde et bækken, hvor der ikke er tænkt over holdbarheden.

 

 

Men derfor er det nu egentlig ikke specielt dybt godnat at udbyde et bækken med mindre holdbarhed på markedet. O-zone sælges på grund af deres lyd. Hvis den lyd kun kan fremkomme på bekostning af holdbarheden, så må det vel være sådan.

 

Ellers kunne man heller ikke markedsføre paper-thin modeller. Der forventer man som køber, at det er skrøbelige sager, som skal behandles kærligt. Måske er det også bare sådan med O-zone bækkener.

 

Mvh

Erik

 

 

 

Absolut. Bækkener er sliddele, ligesom skind.

 

Og man forventer heller ikke samme holdbarhed af et Diplomat som af et Emperor X.

 

 

Derfor kan der nu sagtens være noget galt med præcis dette bækken - især fordi det lyder som om det ER blevet behandlet ganske varsomt.

 

 

Jon

 

Jeg antyder bestemt ikke, at det ikke kan være en fabrikationsfejl. Eller det er i hvert fald ikke det, jeg tilsigter med mit indlæg.

 

Jeg opponerer mod ideen om, at bækkener bare har at være holdbare no-matter-what. Selvfølgelig skal de være så holdbare som muligt, dvs. ikke have f.eks. fejl i støbningen. Men det er ikke altid at lyd/klang og holdbarhed går godt i spænd sammen. Heller ikke selvom et bækken er udført ordenligt rent produktionsteknisk.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Det ville være fedt at se billederne! Det kan godt være fremstillings processen der gør bækkenet uholdbart.

Som jeg forstår det har der været udført en dyb hamring af bækkenet på kanten af hullet. Det vil altid svække materialet. det er jo ikke til at sige om hullet er stanset inden hamring eller boret efter hamring, men i begge tilfælde vil jeg mene at man skal undgå at hamre direkte på kanten af materialet, det vil give kærvvirkning som vil få bækkenet til at flække.

 

Med hensyn til holdbarhed, så er jeg enig med de ovenstående som påpeger at et bækken sjældent er en éngangsinvestering. Bækkener er udsat for store belastninger og vil over tid få udmattelses brud.

Men nu er der jo 2 års reklamationsret og bækkenet er eftersigende behandlet godt, så mener du gør det rigtige ved påpege det overfor forhandler/importøren. At de så vælger ikke at give dig ret, gør jo ikke noget godt for deres omdømme. Hold dig til Sabian O-zone :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg prøvet at linke til billederne. Håber det virker :-)

Som i kan se er hamringerne meget tæt på de skårede huller, og det er i umiddelbar forbindelse med dette, at revnerne er opstået.

Som en af jer skriver, så ER det her bækken altså virkelig blevet passet på. Jeg forventer ikke bækkener er en engangs investering, men jeg forventer dog stadig mere end knap to års holdbarhed, for et spritnyt bækken. Og det er uanset om det er paperthin, O zone eller hvad det er.. Sabians O zone er slet ik så skrøbelige, så andre kan ds godt finde ud af det. Det må være en helt anden kvalitet, både produktion og materiale. Og gennemtestet på en anden måde. Og derfor at jeg har skiftet alt mit Avantgarde ud med sabian :-)

Jeg er stadig helt overbevist om at det her er en produktions fejl i bækkenet. Og det er tydeligt at hullerne er lavet efter bækkenet er blevet hamret. Forhandlerne har selv fortalt at de er skåret i Danmark, og da bækkenerne er produceret i udlandet, så fortæller det jo at de er lavet efterfølgende. Da jeg i sin tid købte bækkenet, fortalte han også at det var en af deres andre serier, de så havde lavet de her huller i, for så på den måde at lave det her signature bækken. Dette fortæller mig at de her bækkener fra start ik er produceret til at skal have huller i.

Anyways, er ik ekspert i bækken produktion :-)

Blot min egen filosofi.


http://www.gratisimage.dk/image-AD9B_538D672C.jpg

http://www.gratisimage.dk/image-24A7_538D672C.jpg

http://www.gratisimage.dk/image-A383_538D672C.jpg

Redigeret af Gunnar Kristiansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Altså som sagt, det var hvad han fortalte dengang.
Og det nye bækken han ville tilbyde mig mod en merpris for 500kr, for det her ødelagte (som jeg skrev i den allerførste besked), der skrev han, at hullerne ligeledes var lavet i Danmark, og at han havde betalt 250kr for det. Dette brugte han som en begrundelse for at han ikke kunne give mig det billigere end de 500kr i merpris.

Så på det bækken, er de altså også lavet efterfølgende.

Men om det gør sig gældende ved alle deres o-zones skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

Uanset hvad, om de er lavet fra fabrikken eller de er lavet efterfølgende, så skal de stadig erkende når de har lavet en fejl.

 

Alle trommeslagere jeg kender, som jeg har vist billederne til, har givet udtryk for at de mener det er en fabriksfejl. Jeg ved godt at jeg ikke rigtig kan bruge det til noget, men det giver da et billede af hvor man står.

Redigeret af Gunnar Kristiansen
Upassende anklager og spekulationer.
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu