Udstyr Til At Øve Med Band - Mixer, Højtalere, Kabler?


Drummer1998

Recommended Posts

Hej, jeg skal til at øve med mit band hjemme hos mig selv, jeg har en udstue der er fint lydisoleret. Så hvad skal vi bruge, vi er 16 år, og selvom vi har spillet musik mange år er der ingen af os der ved det store om mixere og pa-anlæg.

 

Vi har snakket om denne mixer: http://www.thomann.de/dk/behringer_xenyx_802.htm.

Den skal bruges til en mikrofon og et keyboard.

 

Derudover har vi kigget på disse højtalere: http://www.thomann.de/dk/the_box_pa110_a_bundle.htm

De skal kunne forbindes til mixeren og skal kunne give en ok lyd på vokalerne og keyboardet samtidig. Det er aktive højtalere, er det nødvendigt eller kan vi nøjes med passive (jeg aner ikke hvad forskellen er) ? :)

 

Til dette skal vi vel bruge to af de her kabler: http://www.thomann.de/dk/cordial_ccm_10_mp.htm

 

Vi har ikke det største budget, men fordi vi er fire der deles om prisen er det ok, så hvad siger i, er det ok til at starte på for 4 16-årige, der skal spille noget fed musik og hygge sig :)

 

/ Jonathan Larsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jonathan.

 

Behovet har intet med alder at gøre :hmm:

 

Aktive højttalere har indbygget effekt-forstærker.

Passive højttalere skal drives af en separat effektforstærker, som oftest er placeret i et eller andet rack.

 

Det nævnte udstyr er ikke ret godt. Det betyder ikke, at det ikke duer, men også inden for PA/sang-anlæg får man groft sagt, hvad man betaler for - i det her tilfælde så altså ikke ret meget.

 

Det vil sandsynligvis kunne gengive jeres vokaler acceptabelt, men jeg tvivler på, at den nederste oktav på keyboardet, kommer til at lyde ret godt. Keyboards er et af de få instrumenter, som faktisk har toner, der går ned til 40 hz. Disse højttalere reklamerer med ned til 55 hz, men en 10" højttaler i et lille kabinet, der skal gengive 55 hz ved et ordentligt lydtryk med en 80 watts forstærker, strider helt grundlæggende mod fysikkens love.

 

80 watt ind i en billig (=ikke specielt følsom/effektiv) 10" højttaler betyder noget med et maksimalt uforvrænget lydtryk omkring de 110 dB - i stemmeområdet vel at mærke, ikke i den dybe del af keyboardet. Det er sandsynligvis alt nok til brug i øvesituationen i din udestue, men det er ikke nok til bare det mindste job. Med mindre vi taler om "intim-unplugged" i et lille (som i meget lille) lokale.

 

De små 3000,- kr. du vil anvende, kan bruges bedre på brugt udstyr. Lige som brugtpriserne på trommer er lave, er også prisen på brugt elektronik lav - nok endda forholdsvis lavere.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik. Tusind tak for svaret. Jeg er ked af at høre at højtalerne ikke er så gode som jeg havde forventet, dog vidste jeg selvfølgelig godt at man får hvad man betaler for, jeg havde dog regnet med at højtalerne ville fungere til små spillejobs, f.eks på gågaden i min by eller til en fødselsdag eller lign. Du siger at keyboardets nederste oktaver ikke vil fungere optimalt, jeg har ikke så meget forstand på frekvenser; hvad vil der ske med lyden i de nederste oktaver? Distorter lyden eller er den bare af mindre kvalitet? Jeg havde overvejet at lede efter noget på brugtmarkedet, jeg føler dog ikke jeg har nok forstand på højtalere til overhovedet at begynde at lede. Kan du eller andre hjælpe med at linke til nogle forslag ville det være utrolig dejligt!

 

Ps. Er mixeren ok eller skal der også købes brugt eller investeres flere penge der?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det giver overhovedet ikke nogen mening at spørge: Distorter lyden eller er den bare af mindre kvalitet?, for det er ikke enten eller. Lyden vil blive af mindre kvalitet, fordi højttalerens distortion bliver stor. Sandsynligvis vil vedvarende forsøg på at gengive dette frekvensområde med denne højttaler føre til at højttaleren brænder af.

 

Mixeren er givetvis den bedste del af dealen, men den har sin begrænsning, hvis i vil have bare lidt mere igennem den end 1 sang og et keyboard. Den har forøvrigt ikke indbygget rumklang til sangen, men det har I måske i forvejen, eller I bruger det ikke?

 

Den her og disse her vil forudsat, det hele er i orden være en seriøs slagkraftig kombi. Men den koster så lige det mere.

 

Husk dog at betragte enhver prisangivelse på DBA som et højt sat forhandlingsudspil. De nævnte ting kommer ikke til at blive solgt for bare tilnærmelsesvis den forlangte pris - især ikke højttalerne.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Frekvens betyder hvor hurtigt lydbølgen svinger. 50 Hz betyder at den svinger 50 gange i sekundet. Jo lave frekvensen er des dybere er tonen. Vores hørelse kan registrere toner mellem 20 og 20.000 Hz.

 

Det vil være en god idé at angive jeres budget og behov. Har I mikrofoner og stativer? Kabler? Hvor store selskaber vil I gerne kunne spille op?

 

I skal ikke regne med at kunne spille udendørs med fuldt band. Det kræver en hel del mere end man tror. Hvis det skulle blive aktuelt vil det være meget bedre at hyre en lydtekniker med udstyr, men kom Mee lidt flere detaljer, og så er jeg sikker på du nok skal få nogle gode bud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Frekvens betyder hvor hurtigt lydbølgen svinger. 50 Hz betyder at den svinger 50 gange i sekundet. Jo lave frekvensen er des dybere er tonen. Vores hørelse kan registrere toner mellem 20 og 20.000 Hz.

 

Det vil være en god idé at angive jeres budget og behov. Har I mikrofoner og stativer? Kabler? Hvor store selskaber vil I gerne kunne spille op?

 

I skal ikke regne med at kunne spille udendørs med fuldt band. Det kræver en hel del mere end man tror. Hvis det skulle blive aktuelt vil det være meget bedre at hyre en lydtekniker med udstyr, men kom Mee lidt flere detaljer, og så er jeg sikker på du nok skal få nogle gode bud.

 

Nu skriver han jo faktisk 1 mikrofon og et keyboard. Det er åbenbart behovet. Jeg kan så ikke lade være med at tænke på, at behovet kan vokse med tiden, og det kan man lige så godt tage højde for fra starten. Så sparer man nemlig penge i det lange løb.

 

Mht. budget, så foreslår han varer hos Thomann for små 3000,- kr. og gør opmærksom på, at budgettet ikke er ret stort. Nej! Mindre kan det vel nærmest ikke blive, når man nævner ordet PA. For mig at se, er der kun en mulighed: Find et komplet, ikke alt for gammelt, brugt sanganlæg (PA-anlæg er noget helt andet!). Det billigste vil sandsynligvis være en powermixer (mixer, hvor forstærkeren er indbygget) og et par gode passive højttalere. Det bliver realistisk, at få noget brugbart, som også klarer det mindre job, fra omkring 4000 - 5000,- kr.

 

Her er f.eks. et udmærket gear, som kan klare at blive brugt til keyboard uden at gå i stykker, og som der forlanges 5000,- kr. for, men som har været til salg siden november 2013. Mon ikke det kan fås for 3500 - 4000,- kr. afhentet?

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Vi har desværre ikke pengene til at gå over de 3000 kr, og jeg synes brugtmarkedet er en jungle, både fordi jeg ikke ved så meget om det, og fordi der skal tages højde for jeg ikke kan gøre det halve af Danmark igennem for at hente det (jeg bor ved Holbæk). Sangeren i mit band køber selv mikrofon og stativ, indtil videre har vi ikke brug for trommemikrofoner og så videre, da vi øver i et lille rum på 30-40 kvadratmeter. Vi skal foreløbig ikke spille jobs fra start af, og hvis vi skal er det formentlig små forsamlinger på omkring 20-30 mennesker.

Jeg kan godt se at man ville kunne spare en masse ved at købe kvalitetsudstyr fra starten af, men eftersom vi ikke har så mange penge kan vi ikke bruge mere end vores budget på omkring 3000 kr tillader.

Vi starter bandet med trommer, bas med basforstærker, en sanger og en der spiller keyboard. Vi skal nok bruge et år på at tilpasse os da en i bandet er nybegynder, og vi tre andre finder sammen for at spille den musikgenre vi gerne vil spille.

 

Hvad mener du med at der ikke er indbygget rumklang, er det ikke den knap der hedder FX? Jeg undrer mig over at man ikke kan sætte rumklang på når lydeksemplet på thomann der hedder Vocals EQ, har massere af rumklang?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad mener du med at der ikke er indbygget rumklang, er det ikke den knap der hedder FX? Jeg undrer mig over at man ikke kan sætte rumklang på når lydeksemplet på thomann der hedder Vocals EQ, har massere af rumklang?

 

Knappen, der hedder FX, er beregnet til at skrue op og ned for et signal, der sendes til en ekstern rumklangsenhed. Der er tale om et såkaldt effect-send.

Der er ikke indbygget rumklang i denne mikser, det skal tilkøbes separat.

 

Jeg er helt med på, at du ikke kan køre land og rige rundt. Men de to forslag, jeg kom med på en Zeck powermikser og et par Yamaha-højttalere er altså begge to i relativ nærhed af Roskilde.

 

Hvis du absolut ikke kan gå højere end 3000,- er den selvfølgelig ikke længere. Men fire 16-årige, dedikerede gutter, der lader være med at klatte deres lommepenge væk på slik og bajere i 2 måneder ekstra, skulle vel nok tilsammen kunne klare de ekstra 1500,- - 2000,- kr. der bringer jer fra billigt, skrabet udstyr til seriøst langtidsholdbart og bredere anvendeligt grej.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at man ikke kan sætte rumklang på når lydeksemplet på thomann der hedder Vocals EQ, har massere af rumklang?

 

Det kaldes salgsteknik. ;-)

 

Jeg hører iøvrigt ingen rumklang udover den, der er i rummet, hvor optagelsen er foretaget. Men det er måske på grund af PC-ens indbyggede højttalere.

 

Glem iøvrigt alt det der pis med lydeksempler på "vocal-flat-EQ"! Hvilken mikrofon er der brugt, hvilket rum og hvilken stemme? Det siger mindre end ingenting om, hvordan mikseren lyder med et specifikt sæt højttalere i en sammenspilssituation.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Hvad så med disse: http://www.dba.dk/hoejtalere-yamaha-ys-212e/id-1006054162/

 

De sælges i min by og jeg synes de ser ok ud. Men jeg kan vel ikke købe to forskellige højtalere når de skal i left/right output. Så skal de vel være helt ens for at lyden bliver ordentlig, og det bliver det vel i hvis der er to forskellige højtalere i left/right.

 

Jeg har ikke kunne finde andre der ser ud til at være noget værd, jeg har søgt i en radius af 50 km fra Holbæk, du må meget gerne prøve det samme, det ville være en kæmpe tjeneste.

 

En anden ting, hvis man skal have en mixer fra Thomann med rumklang, hvad koster den så hvis den skal have minimum 2 indgange ligesom den anden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Hvad så med disse: http://www.dba.dk/hoejtalere-yamaha-ys-212e/id-1006054162/

 

De sælges i min by og jeg synes de ser ok ud. Men jeg kan vel ikke købe to forskellige højtalere når de skal i left/right output. Så skal de vel være helt ens for at lyden bliver ordentlig, og det bliver det vel i hvis der er to forskellige højtalere i left/right.

 

Jeg har ikke kunne finde andre der ser ud til at være noget værd, jeg har søgt i en radius af 50 km fra Holbæk, du må meget gerne prøve det samme, det ville være en kæmpe tjeneste.

 

En anden ting, hvis man skal have en mixer fra Thomann med rumklang, hvad koster den så hvis den skal have minimum 2 indgange ligesom den anden?

 

Det er korrekt, at du skal have 2 ens højttalere.

 

Dem, du linker til, er passive. Dvs. uden forstærker. Glem dem! Dit budget på 3000 går ad h...... til, hvis du bruger 2000 - 2500 på passive højttalere. Og det er nok ikke muligt at handle dem meget ned endnu, da de ikke har været til salg ret længe. Sælgere bliver mere møre med tiden.

 

I øvrigt er det rigtigt dumt, at du skriver Roskilde i din signatur, når du i virkeligheden bor i Holbæk. Så er det svært at lave en søgningfor dig, som er brugbar.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Så tror jeg desværre ikke jeg kan finde noget på DBA, jeg har kigget det hele igennem og kan ikke lige finde noget. Vil du eller andre ikke være rigtig søde og prøve at se om i kan finde noget i 50 km. radius af 4300 Holbæk?

 

Ps. Du må meget undskylde jeg har skrevet roskilde, det er ændret med det samme, jeg havde overset det :)

Redigeret af Drummer1998
Link til kommentar
Del på andre sites

Vil du eller andre ikke være rigtig søde og prøve at se om i kan finde noget i 50 km. radius af 4300 Holbæk?

 

 

 

Det her er inden for din radius.

 

Det er indrettet således, at du har en mikser (med rumklang) og en subwoofer, som samtidig indeholder forstærkere til de to små satelithøjttalere. Du stiller det op, sådan at sub-wooferen står midt for orkestret og så en satelit på stativ i hver side. Mikseren kan så stå oven på subwooferen eller hvorsomhelst I ønsker.

 

Hvis der med "skumgummi på subwoofer" menes det skumgummi, som sidder på fronten af kabinettet, betyder det intet - ren kosmetik.

 

Det er et anlæg, som er klasser - flere klasser - bedre end det fra Thomann. Det kan klare rigtig bas. det kan spille højt, det har indbygget digital effektenhed, det er anerkendte mærker. Der er, såvidt jeg læser annoncen, de nødvendige ledninger med. Og når sælger skriver 3200,- kr, så mener han 3000,- afhentet.

 

Tjek det ud. Det er 12 år gammelt, men det behøver ikke betyde noget. Det er bare vigtigt, at høre det inden et evt. køb. Men det gælder egentlig altid.

 

Mvh

Erik

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Det her er inden for din radius.

 

Det er indrettet således, at du har en mikser (med rumklang) og en subwoofer, som samtidig indeholder forstærkere til de to små satelithøjttalere. Du stiller det op, sådan at sub-wooferen står midt for orkestret og så en satelit på stativ i hver side. Mikseren kan så stå oven på subwooferen eller hvorsomhelst I ønsker.

 

Hvis der med "skumgummi på subwoofer" menes det skumgummi, som sidder på fronten af kabinettet, betyder det intet - ren kosmetik.

 

Det er et anlæg, som er klasser - flere klasser - bedre end det fra Thomann. Det kan klare rigtig bas. det kan spille højt, det har indbygget digital effektenhed, det er anerkendte mærker. Der er, såvidt jeg læser annoncen, de nødvendige ledninger med. Og når sælger skriver 3200,- kr, så mener han 3000,- afhentet.

 

Tjek det ud. Det er 12 år gammelt, men det behøver ikke betyde noget. Det er bare vigtigt, at høre det inden et evt. køb. Men det gælder egentlig altid.

 

Mvh

Erik

 

 

 

Dejligt, jeg tror det er den vi vælger. Vil du ikke være sød at gøre en sidste tjeneste og se om du kan finde noget på DBA? :)

 

Det har jeg gjort. Se forrige indlæg. Men du skal nok være hurtig.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser rigtig godt ud, men det ser desværre ud til det næsten allerede er solgt i kommentarerne. Jeg prøver at snakke med de andre, og jeg skriver igen hvis vi ikke får det. Indtil videre - tusind tak for hjælpen :)

 

Du skal tænke positivt! Det er ikke solgt endnu! Det er ikke sikkert, der bliver nogen handel. Listen af kommentarer tyder også på, at der har været mange "seriøse" henvendelser, uden at det har ført til salg.

 

Og hvis det så skulle blive solgt i morgen aften, så trøst dig med, at det ikke er det sidste anlæg til den pris. Det er nemlig en meget realistisk pris for lidt ældre brugt grej af den slags i et marked, hvor man kan købe nye, kinesisk producerede skrammelmiksere med rumklang for 5-600,- kr.

 

Får du den ikke, så dukker der et nyt tilbud op inden længe. Hav tålmodighed. Held og lykke med jagten.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu