De Lækreste Whiskers Og Rods!


Kasper Stougaard

Recommended Posts

Hey!

 

Jeg skal muligvis til at spille lidt med et par kammerater, som har en lille akustisk duo.

 

Deres tanke er, at jeg skal spille cajon - men det er simpelthen det tarveligste instrument i verden i min optik - så jeg vil forsøge, at få sneget mig til at spille på en lille basic kit istedet. Vi taler stortromme, lilletromme, hihat og et bækken. Og for at holde lydniveauet nede, så tænker jeg, at det nok skal være noget med nogle rods og whiskers. Her er jeg HELT på udebane, så jeg har brug for jeres hjælp.

 

Hvilke whiskers er de fedeste?

 

Hvilke rods er de fedeste? Mit store problem med rods er, at de ofte har en mere end tarvelig bækkenlyd - er der nogle typer, der er bedre end andre?

 

På forhånd tak for hjælpen.

 

- Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

De bedste rods jeg har prøvet er QPercussion. De lyder godt på hele sættet, lilletromme, hihat, bækkener, tams, og så holder de. Jeg har prøvet både deres 7A og 5A og 2B. De er lidt forskellige i lyden. Jeg tror at 7A egner sig bedst, til det du skal. (Jeg ved ikke hvor i DK, de sælger QPercussion, desværre.)

Ellers skal du ja, bruge whiskers, der har jeg ikke den store viden. Måske Flix Brushes? Har ikke selv prøvet dem dog.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil prøve at holde setupet lidt begrænset, så kan du jo overveje en cajon med denne pedal

http://www.gibraltarhardware.com/?fa=detail&mid=2917&sid=727&cid=26

en 12" lille tromme, lille hihat og måske et all around 18" crashride så burde du være ret godt kørende!

Det ville i hvertfald hjælpe til at holde det hele lidt dæmpet, når størrelserne mindskes

Redigeret af Alfa
Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. whiskers kan jeg foreslå to:

Vic Firth, hvis de skal være lidt stivere end normalt (og dermed også lidt med rebound og lidt mere lyd).

Regal Tip, hvis man er til nogle lidt blødere og (i min optik) jazzede.

Jeg bruger selv en Regal Tip Signature (en trommeslager, som jeg ikke lige kan huske navnet på i skrivende stund), men de er lidt dyre. De har vist også en billigudgave som hedder Yellowjackets, som er udemærkede, hvis man ikke bruger dem meget (:

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak, for indspil - det er som sagt en helt ny verden for en hardhitter som mig, men det er jo sundt at udfordre sig selv.

 

Hvis du vil prøve at holde setupet lidt begrænset, så kan du jo overveje en cajon med denne pedal

 

http://www.gibraltarhardware.com/?fa=detail&mid=2917&sid=727&cid=26

 

en 12" lille tromme, lille hihat og måske et all around 18" crashride så burde du være ret godt kørende!

 

Det ville i hvertfald hjælpe til at holde det hele lidt dæmpet, når størrelserne mindskes

Tak for forslag - jeg tror dog, jeg holder mig til en 20" eller lignende stortromme, for så er det nemlig det eneste, jeg skal ud at købe - så må jeg komme frem til det rette lydniveau med skindvalg og spillestil. Jeg synes simpelthen, sådan en cajon er forfærdelig - ikke bare lyden, men også ergonomien er helt elendig for en mand på 190 cm. Og da jeg er på SU, er det med at komme så langt, med det gear jeg har, som muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper

 

Hvis du har en 16" i forvejen kan du jo starte med at "vælte" den - med Pearl junglekit eller selvbyg lifter, som der er flere tråde om.

 

Jeg har super erfaringer med 16" til cafesæt, med de rigtige skind er den super.

 

Rods: B-sticks WW

Whiskere: Flix blå og rød

 

/ Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Millenium FY-1 Floppy til en hund/stk. De har en fin og klar 'stiklyd' på bækken, HH og rims. Med træskaft så de kan vendes og bruges til sidestick på lilletrommen.

 

Vic Firth TW12 Tala Wand til to hunde/stk. De har næsten samme rebound som stikker og trækker langt mere tone end klask ud af tammerne, ift. andre rods pga skumkernen. Gode til uptempo og bækkenfigure.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu