En Snak Om Trommestikker Dér!


esk

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Konstaterede lige forleden, at vi nu har øvet sammen i Miss Rise i et år, én gang om ugen.


Jeg har brugt ét sæt stikker, Vic Fith American Jazz 5 - hovederne er stadig OK, og selvom de er noget tyndere på skulderen af hihat-kant spiller de stadig.....


Ret vildt, synes jeg selv.


Måske tyndere/lettere stikker holder lidt bedre, fordi de ikke rammer så tungt?


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Klart mest til lakerede.. Lakken er ret grippy synes jeg.. Natural er ok.. Men lak synes jeg ligger bedre i fingrene.. Det er sgi nok lidt gammel vane

 

Men lakken er ikke så glat som VFs!.. Feks er VFs hvide lak det rene sæbe!.. Elsker Jojo Mayer stikken men den er simpelthen så glat når der ef gået et par dage at den er ubrugelig..

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyder fint, da jeg har fået stjålet min stiltaske på Loppen. Vil prøve at bestille hjem. I øvrigt en fed koncert. Fik stjålet stiktaske, alle reserveskind, alle filtdutter og spænder til bækkener, og tusind kr fra min pung:(

Fuck hvor er der bare ikke i orden!! .. ØV!

 

Donerer gerne et par sæt!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Vil sgu gerne have mig nogle billige stikker, men er sgu så glad for udvalget hos Vic Firth - fx stikker med små tips, stipper med tynde skuldre mm. hvad gør man i sådan situation? Synes tit at de "billige" mærker ofte kun sælger 7a, 5a, og 5b - men altså spiller man ofte med 7a, så er Rohema da åbenbart et fint valg.

 

En eller anden nævnte noget med vejret og stikholdbarhed? Jeg ved det virkelig ikke, men havde min stickbag med til en øver med et nyt band, og flækkede ret hurtigt en 7a. - samlede en ny 7a op som allerede var godt brugt. Den knækkede næsten med det samme også. På daværende tidspunkt gik jeg over til 2 5a-stikker og de holdt stand i lidt tid før den ene også måtte takke af. Jeg har aldrig nogensinde i mit liv flækket så mange stikker på så kort tid. Jeg synes heller ikke at nogen af dem var synderligt slidt da jeg samlede dem op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med udvalget er helt rigtigt.. Rohema laver en del flere modeller faktisk, jeg prøver pt at tracke hvor i tyskland man kan få dem til gode priser.. Det er bare ikke nemt..

 

Ang holdbarhed: en vigtigt pointe er hvordan man spiller med stikkerne.. Jeg spiller vel 90% hihat/crash med skulderen på stikken.. Det sætter ret høje krav til stikkerne.. Feks bør stikken smuldre i træet, ikke gå af i flænger.. Det har VF kun sjældent formået de seneste 7-8 år.. Vater, Promark og StickWorks synes jeg er bedre til det .. Og Rohema

 

Men held har nok også en del med det at gøre

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes tit at tykkere stikker flækker mere end de smuldre?

 

Mht. at spille med skuldre / tip på bækken:

 

Hvis man mest spiller med skulderen, så oplever man vel i sjældent omfang at tippen bliver ødelagt - mens omvendt oplever man sjældent at skulderen flækker/smuldre. Det er fandme en balancegang som er svær.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Det er da en superfed tråd den her. Dejligt at høre om erfaringer.

Henrik har du fået gennemtestet de der Rohema. Har selv et par HotRods derfra og selv om jeg syntes de et lidt tynde, så fungerer de rigtig godt.

Lige pt. bruger jeg Vaters SugarMaple 5B. De vejer ikke ret meget, er utroligt holdbare, og har en god rebound. Kan absolut anbefales

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da en superfed tråd den her. Dejligt at høre om erfaringer.

Henrik har du fået gennemtestet de der Rohema. Har selv et par HotRods derfra og selv om jeg syntes de et lidt tynde, så fungerer de rigtig godt.

Lige pt. bruger jeg Vaters SugarMaple 5B. De vejer ikke ret meget, er utroligt holdbare, og har en god rebound. Kan absolut anbefales

Ja.. De er fede.. Spiller kun med dem nu.

Skal stadig lige vænne mig til dem.. Efter 25+ år med vic Firth så er selv mikroskopiske ændringer lidt weird :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Rohema er geniale. Super billige, super konsistente, holdbarheden virker for mig ligeså god som vic. Jeg spiller ikke med andet mere :tu: Mht Ludwig stikker, så burde dem der står for importen af Ludwig vel kunne skaffe dem? Der ville jeg hvert fald prøve først :)

 

Mvh

 

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Har for nylig også købt mig 7 forskellige sæt Rohema til omkring 250 kr.

 

Har købt fra serien natural, hornbeam og så til sidst de to forskellige par der har rounded tip.

 

Er pt. ufatteligt glad for købet og tror aldrig jeg køber andet. Specielt stikken med navnet Rohema Lytton 737 round tip er jeg svært glad for. Den lyder virkelig godt på bækkener.

 

Alle stikker var lige, og årene i træet var ikke diagonale ift. stikkens retning eller lign. Indtil videre ser holdbarheden god ud - men hornbeam stikkerne er dog forholdsvis lette at lave hakker i - hvilket er naturligt nok. De vejer omkring 2/3 af hickory-stikkerne og træet er blødere. Jeg bruger dem hvis jeg skal spille meget lavt.

 

Håber fortsat at disse stikker har leverandøre. Jeg ville være ked af at gå tilbage til VF..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så har jeg også fået en lille sending Rohema ind ad døren, og førstehåndsindtrykket er ganske udmærket, især for en postordre.

Alle stikkerne er lige, og ud af 4 par (2 x 5AB, SD4-H og Hornbeam 5B) er der kun en enkelt stik, hvor årerne ikke løber helt så lige, som jeg gerne ville have. Vægten varierer inden for et enkelt gram pr. model, så det er også helt godkendt.

Samlet set kunne det ikke have blevet bedre, hvis jeg selv havde brugt den der lange tid, det tager, på at udvælge 4 sæt VF eller Vater i en butik. Så hvis de ellers holder til at blive brugt, og balancen ligger ordentligt, er jeg færdig med dyre stikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

I øvrigt synes jeg, det der hornbeam virker ret cool, bare nu hvor jeg sidder og fægter med dem. Det er klart lettere end hickory, men lader alligevel til at have noget mere tyngde end ahorn, som altid for mig har givet lidt den samme følelse, som når man løfter en mælkekarton, og den er meget mere tom, end man havde regnet med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har købt et sæt af Rohemas Hornwood-stikker - ikke at forveksle med hornbeam. De er, så vidt jeg kan se af deres brochure, lavet af finér. De er noget tungere end hickorystikker, og virker umiddelbart ret robuste. Jeg har dog stadig tilgode at teste deres faktiske holdbarhed, idet de indtil videre ikke har været i brug. Det bliver spændende…

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har lige modtaget tre sæt Rohema Hickory 5A Natural fra Thomann for lige at afprøve dem. Dette er mine erfaringer indtil nu:

Helt igennem forfærdelige at holde på, grundet den ubehandlede overflade. Jeg skulle have valgt lakeret eller lignende. Men jeg har givet det ene par en omgang bivoks hvilket har hjulpet gevaldigt.

Pitch er fuldstændigt skævt i alle tre par.

De er lige, og årene ser ud til at løbe ret pænt.

 

Nu må vi se hvordan de holder, og hvordan de er at spille med. Jeg spiller normalt med Wincent 7A XL men tænkte at jeg ville give 5A en chance igen, selvom jeg har en tendens til at slå endnu hårdere med de tykkere stikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok?!!. Skævt pitch?.. Det er underligt. Send dem retur?

 

Har aldrig haft så ens pitch som i mine Rohema 5A.. Men ja. Natural er skod.. Købte selv to sæt og de er ubrugelige.. Men classic med lak er super fede.. Og ikke så glatte som andre lakerede stikker

 

Kunne du ikk lige veje dem?.. De må da være ret meget Off så.. Mine var som sagt alle i par inden for +/- 1g!

 

Har indtil videre slidt 2 sæt op og næsten et par mere.. Så holdbarheden er MINDST på niveau med VF.. Bedre i mine øjne.. Normalt holder et sæt VF ikke til mere end 6-7 øvere før de er ubrugelige.. Rohema tåler rimshots bedre uden at flække.. Nok fordi årerne løber så pænt på langs.. Har heller ikke flækket en tip endnu hvilket er et kæmpe plus.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu