Moderne Rock Lyd Til Gamle Vintage Trommer? (Hvilke Skind!)


Trap

Recommended Posts

Kære trommeslageren!

 

 

Jeg er kommet med i en ny band konstellation, som har en meget moderne lyd kontra mit tidligere band, som var meget retro/oldschool i sin sound og lydunivers.

 

Lyden I mit nye band kan vel beskrives som en moderne stadium rock lyd alla Kings og Leon og lidt U2'ish, for at nævne to gode eksempler.

 

Sættest det drejer sig om er mit elskede Slingerland 22x14, 16x16, 13x9 COW. Det lyder simpelthen for godt og nænner ikke at skille mig af med det! Det har også I længere tid været mit trofaste tour sæt og har en stor personlig betydning for mig.

 

Det er fra start-midt 70'erne og det er 3-lags kedler ahorn/poppel/ahorn med ahorn forstærkningskanter (mener jeg!) måske et af lagende mahogni, men kan ikke huske det...

 

Jeg ved godt det mest "optimale" ville være at købe et fedt DW sæt eller lign, men for at få råd til dette kræver det at jeg sælger enten mit Slingerland eller mit Ludwig og det sker ikke! I øvrigt tror jeg på der kan ske rigtig meget med en komplet udskifting af skind og en anderledes stemning end jeg er vandt til.

 

Pt sidder der coated ambassador top og bund på alle trommerne (også på stortrommen "front og slagside".)

 

Sættet lyder pisse fedt og har stemt det ned og dæmpet det, så det passer så godt som det nu kan ind i det nye lydunivers. Men der mangler desværre stadig noget.

 

Sættet alene lyder dejlig vintage rocket! Dejlig, blød rund og varm lyd, med skønt mellemtone registre og en fantastisk STOR stortrommelyd.

 

I det nye band drukner mit sæt desværre og bliver meget mudret i lyden. Der er rigtig meget guitar og bas og det æder mit sæt op. Jeg skal spille voldsomt hårdt for bare nogenlunde at komme igennem! Det er jo ikke godt nok og det går også ud over min teknik. Det store problem er at sættet simpelthen mangler mere volume !! Mere punch og bite! Attack/anslag.

 

Det er så længe siden jeg har spillet med andre skind end ambassador at jeg ikke er helt sikker på hvad jeg skal kaste mig ud i.

 

Hvilke skind skal der til, for at få nogle af egenskaberne fra et moderne sæt frem I mit gamle vintage sæt? Det er det store spørgsmål for at sige det kort!

 

Sæt i gang ! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænker umiddelbart clear emperor over ambassador på toms! Og her overvejer jeg at beholde de coatede ambassador i bunden der sidder på sættet for stadig at bibeholde varmen. Men kedlerne i sig selv er jo "varme" skønne vintage kedler, så clear i bunden ville sikkert være fint også. Nogle der ved hvad forskellen ville være?

 

På bd tænker jeg clear emperor eller PS 3 over ambassador. Men kom endelig med forslag ud fra min beskrivelse i tråden...

Redigeret af Trap
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil anbefale Evans emad til stortrommen. Det giver efter min mening et rigtig dybt og meget kontrolleret anslag = meget moderne lyd. Behold dit ambassedore på front, men skær er 4" hul. Måske skal der et lidt tykkere frontskind til.

 

Ang. Skind på tammer ville jeg også vælge emperro og clear ambassadore i bund.

Link til kommentar
Del på andre sites

......og blander mig lige med lidt in-put , i forhold til mine vintage sæt.

 

Pearl Woodfiber fra 1978, ny restaureret med nye kanter og coating. mv. Toms: Clear Emperor med sort dot på toppen, og klar pinstibe i bunden. og det giver bund !! Bruger det i øver og har været med ude - og kan spille op i 6 mands rockband faktisk uden mics. ....Stortrommen har PS3 på slagside og cromeskind på front.

 

Rogers 1973 - Toms:Coated Emperor på top , og coated Amb. i bunden. Stortromme er Aquarian på slagsiden og hvid frony Remo Bass - med logo.

 

Ludwig 1967 - Keystone - Toms. Hvid Emperor på top og hvid Amb. i bunden.

 

Premier, Elite fra start 70´erne. Dobbeltsæt med mange toms: Igen hvid Emperor på top og hvid Amb i bunden. Men de 2 stortommer har PS3 på slagsiden, og fronten er glat hvid Emperor med logo. Det er tilpas dæmpet og behøver ikke filt strimmel.

 

Syntes at faktisk at de gamle sæt/vintage klæder sig bedst med hvide skind / eller Fiber... men har så selv gjort undtagelse på Pearl sættet som nævnt.

 

SÅ denne gennemgående tråd er vel at jeg mest bruger Emperor på Top og Amb. i bunden.

(Og nogen gange Pinstribe på top.)

 

.... Du skal nok prøve dig frem af nogle gange... evt. med hjælp fra en anden slager....

 

mvh. Jørgen

 

Redigeret af Dr.Mains
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror bestemt også vejen er clear Emperor over clear Ambassador på tammer, og på stortrommen må det så være en smagssag om du vælger PS3/4 eller Evans Emad.

 

Selvom jeg ikke har meget godt at sige om Evans, så er lige nøjagtig deres Emad-stortrommeskind tæt på at være definitionen på moderne stortrommelyd efter min mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bliver clear emperor over clear ambassador på toms! Stortrommen har faktisk allerede fået et sort smooth Black ambassador med hul i på fronten!

 

Mht til slagskind er jeg lidt i tvivl om det bliver emperor clear, PS3 eller 4, eller måske et Evans emad som jeg personligt aldrig har ejet og kun prøvet dengang jeg synes sådan noget moderne lort lød af bæ til ^^

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det ender nok med clear ps3! Tror faktisk jeg har et liggende. Så clear emperor over clear ambassador på toms og clear PS3 over smooth Black ambassador med hul i. Tested and approved! Det sgu svært at gå forkert i byen med sådan et konservativt setup! Havde bare lige brug for lidt inputs fra nogle fellow drummers!

Redigeret af Trap
Link til kommentar
Del på andre sites

Clear emperor over clear ambassador.

 

Den kombi har jeg lige forsøgt på det gamle Premier-sæt jeg har til salg, mest fordi jeg havde netop disse skind liggende. Det duede slet ikke - lyden blev alt for moderne - jeg vendte tilbage til coated Ambassador over noget Ambassador/Diplomat i bunden, lige præcis for at bevare vintage-lyden.

 

Men du vil jo det modsatte, så på med vanten. Det gav en meget markant anderledes lyd på mine Premier og de er vel ikke så forskellige fra dine Slingerland - når vi ser bort fra træsorten.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for alle de fine og hurtige svar der er kommet siden jeg startede tråden! Det er og bliver et fantastisk forum! Altid hjælpsomme med-trommeslagere der er klar til at give gode råd.

 

Har lige en ting mere ! Hovedårsagen til jeg skifter skind på sættet er som sagt et spørgsmål om primært at få VOLUMEN mere frem i sættet! Er det per definition sådan at clear emperors giver mere lyd fra sig end den coatede udgave gør ? Det skal lige nævnes jeg stadig rent tromme lyds mæssigt, klart stadig er mere til lyden af mine vintage sæt og at coatede ambassador da stadig uden tvivl er de bedst lydende skind til trommesættet stående alene! Men her er der tale om at trommesættets lyd skal ramme den sound der er i bandet og her passer vintage lyden desværre ikke! Men vil da klart gerne beholde varmen i trommerne!

 

Henrik jeg er sikker på du kan fortælle lidt mere nørdede detaljer omkring det? Andre skal også bare skyde ind med svar og bemærkninger!

 

 

 

 

Redigeret af Trap
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen, jeg døjer nok lidt med at forstå, at de ikke kan trænge igennem - hvordan har dine ører det efter en øver?

 

I mine ører er der mere lyd, hvis du stemmer lidt højt, så det er nok noget med at ramme det punkt, hvor du lander mellem den der runde, moderne lyd, som nok kræver en stemning i den dybe ende, og samtidig kommer højt nok op til at få noget tone ud af kedlerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe mine ører har det skam fint efter en øver! Jeg har gode propper og det hele! Ikke noget der...

 

Når jeg siger trommerne ikke trænger igennem, så mener jeg at de forsvinder / bliver opslugt af de andre instrumenter! Det hele bliver lidt en ærgerlig mudret suppedas, hvor kun lilletrommen rigtig trænger igennem. Hvis der er et break eller et bro stykke hvor jeg spiller trommer alene lyder de fremragende! Men så snart de andre spiller bliver det hele meget mudret i det.... Der stod et Greatch US Custom med Coatede Ambassador skind på og det trængte meget bedre igennem. Som om der var mere volume i trommerne og at der var et mere markant anslag og punch i stortrommen. De kunne høres bedre ganske enkelt. Lød mere tight på det sæt, hvis det giver mening. fordi mit trommespil ikke druknede på samme måde som det gør med mit Slingerland...

Link til kommentar
Del på andre sites

Præcis.

 

Jeg tænker også mere over hvordan dælen du ikke kan trænge igennem med det setup du har nu? Det er som jeg lige læser det ikke et problem du kan løse med skindskift, men et problem du har udover dette.

 

Hvilket problem ud over dette er det du hentyder til?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det jeg skrev, ift. hvordan dine ører har det, var egentlig bare for at høre, om problemet måske ikke er, at de andre spiller enormt højt? (Det er jo fint, at du har gode propper, ikke desto mindre kan det jo være, at det andet er lidt rigeligt højt - jeg har aldrig været ude for, at mine trommer ikke kunne trænge igennem)..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det jeg skrev, ift. hvordan dine ører har det, var egentlig bare for at høre, om problemet måske ikke er, at de andre spiller enormt højt? (Det er jo fint, at du har gode propper, ikke desto mindre kan det jo være, at det andet er lidt rigeligt højt - jeg har aldrig været ude for, at mine trommer ikke kunne trænge igennem)..

 

Tja tjooo! De spiller voldsomt højt! Og da mit sæt ikke er micet op har du selvfølgelig en god pointe!. Dette har selvfølgelig også noget med det at gøre! Men tror sgu også at skind kan gøre meget for at højne volumen lidt! Eller måske give en følelse af at volumen er højere fordi skindende får trommerne til at lyde mere fokuseret og punchy i lyden end min nuværende coated amb top og bund combi!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis dine trommer mudrer sammen med resten og forsvinder, vil jeg nok tro, du stemmer for dybt. Jeg har haft rigtig godt held med coated ambassador i begge ender og så stemt godt op (næsten helt op i jazz-land). Det kan godt lyde lidt løjerligt uden resten af bandet, men til gengæld kan det høres og lyder fint, når der kommer en masse bas og guitar oveni. Om det så passer ind i en moderne lyd, ved jeg ikke lige, men det kan måske være værd at prøve at skifte tilbage til amb og så give den lidt ekstra gas med stemmenøglen. Det er i hvert fald min erfaring, at når det handler om at skære igennem, duer enkeltlag bedre over hele linjen end dobbeltlagsskind.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm

 

Jeg begynder at tro at du skaæ bruge coatede emperor i toppen på toms!

 

For faktisk er coatede skind mere gennemtrængende i lydbilledet fordi mellemtonen i attacket betones mere (coatingen gør dem jo en anelse stivere).. Godt nok kan bunden umiddelbart føles mere komprimeret i clear men det er ørerne der snyder.. Du boostet mellemtonen mere med coatede emperor!

 

Grunden til mit clear forslag var den " moderne lyd" du ville ha.. Men til at trænge igennem er coatede i min erfaring bedre! De er en anelse mindre moderne men som du er inde på så er det altafgørende at toms og bd trænger igennem i mellemtone området..

 

Men det KUNNE også tyde på at I i jeres øver skal arbejde på at få tunet jeres mellemtone .. Især bassen og den dybe del af mellemtonen i guitarerne kan fjerne al præcens af trommer!.. Skru ned for bunden i bassen, lidt op for den dybe mellemtone.. Og måske lidt ned overall på bassisten.. Så gætter jeg på at trommerne sparker igennem med mere overskud :-)?

 

Typsik oplever jeg ofte at guitar og bas lyder konge.. solo.. Men når alle spiller så udfaser man hinanden.. Lige som i et kor så skal man huske st tænke register for de forskellige instrumenter!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu