Pris På Premier I 1964?


Skov

Recommended Posts

Hejsa!

 

I forbindelse med research til en bog, skal jeg hører om der skulle være nogle "historikere" herinde der kan være behjælpelig med følgende oplysninger:

 

Hvad kostede et premier trommesæt i 1964 bestående af

 

a. 2 Bækkener

b. 1 Highhat

c. 1 Stortromme

d. 1 Lilletromme

e. 1 side tamtam

f. 1 Gulv tamtam

 

Kunne være fantastisk og en stor hjælp hvis nogen kunne hjælpe med de oplysninger:-)

 

 

Mvh. Carsten

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Kanon og tak:-)

 

Dog kommer der følgende frem når jeg klikker på dit link:

 

404 Error File Not Found The page you are looking for might have been removed,
had its name changed, or is temporarily unavailable.
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Prisen i $ fortæller desværre nok ikke meget om prisen i Danmark.

Der var langt fra Leicester til USA, men vi havde told og så videre - i 1964 var OMS´en 9%.

Men ingen tvivl om at det var dyrt. I dag har en håndværker minimum 30.000 før skat - og kan således købe et godt komplet trommesæt for et tilsvarende beløb.

Jeg er overbevist om at et komplet Premier kostede ganske meget mere end en månedsløn før skat i 1964....


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Prisen i $ fortæller desværre nok ikke meget om prisen i Danmark.

 

Der var langt fra Leicester til USA, men vi havde told og så videre - i 1964 var OMS´en 9%.

 

Men ingen tvivl om at det var dyrt. I dag har en håndværker minimum 30.000 før skat - og kan således købe et godt komplet trommesæt for et tilsvarende beløb.

 

Jeg er overbevist om at et komplet Premier kostede ganske meget mere end en månedsløn før skat i 1964....

 

 

Jon

 

Kun fra minderne: Da jeg var dreng (og det var jeg i ´64 - 1964 altså), mener jeg, at kursen på de tre "store" valutaer som tommelfingerregel var:

 

GB£ - 20 kr.

US$ - 7 kr.

DM - 4 kr.

 

Direkte omregnet - og det kan man, som Jon påpeger, nok ikke bare lige - altså en pris i kr. omkring 3500 - 3600,- kr.

 

Til sammenligning var timelønnen for en faglært murer, som også dengang var en højtlønnet håndværker ca. 10 - 13 kr. Arbejdstiden var 45 timer om ugen (Kilder: Industrimuseet Statistisk Årbog). Dvs. rundt regnet en månedsløn noget under 3000,- kr. før skat. (45 timer x 13 kr x 4,6 uger = 2630 kr pr. måned)

 

Såe..... det svarer meget groft regnet til, at man idag fiser ud og køber et sæt i 35.000 - 40.000 kroners klassen.

 

Men det er jo egentlig også helt ufatteligt vildt billigt, når man tænker på, at et sådant sæt har vist sig sagtens at kunne holde i mere end 60 år og stadig være fedt at spille på.

 

Mvh

Erik

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har i en Sonor-reklame set en - topklasse - lilletromme til 425 DM.

 

Altså 1700 kr. I Tyskland.

I 1964......


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Eller for at tage en sammenligning, hvor måske lidt flere kan være med:

 

I 1980 var SU 1158,- kr. pr måned - altså ret nøjagtigt 1/5 af satsen i dag. 1980 var det år, hvor jeg købte mit første TAMA Superstar. Jeg har desværre ikke regningen længere, men vi talte da såvidt jeg husker om 6-8000 for et kedelsæt med 24" - 10" - 12" - 14" og 18". Det svarer til en pris i nutidskroner på mellem 30 og 40000 kr..

 

(S´gu da egentlig ikke så underligt, at de lyder så fedt).

 

Måske en anelse ^_^ i forhold til det oprindelige indlæg, men jeg synes, det giver en ide om trommeprisernes relative fald. Et Premier-sæt i 1964 var STINKENDE DYRT

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jon: jeg vil gerne vide hvor du hyrer dine håndværkere henne, for der vil jeg gerne arbejde..!

 

 

En velbetalt murer i Jylland har en løn på omkring 25'000,- før skat - velbetalt..! Så kommer der kontingent til fagforening og A-kasse på 1500 - 2000 - udbetalt giver det omkring 12-13000. Da jeg arbejde på akkord (læs: ødelagde min krop) var lønnen 3 kr. Pr mursten - på en god dag var det muligt at smide 1000 sten i, en dårlig dag under halvdelen..

 

Hvad håndværksmesteren tjener er så en helt anden sag..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jon: jeg vil gerne vide hvor du hyrer dine håndværkere henne, for der vil jeg gerne arbejde..!

 

 

En velbetalt murer i Jylland har en løn på omkring 25'000,- før skat - velbetalt..! Så kommer der kontingent til fagforening og A-kasse på 1500 - 2000 - udbetalt giver det omkring 12-13000. Da jeg arbejde på akkord (læs: ødelagde min krop) var lønnen 3 kr. Pr mursten - på en god dag var det muligt at smide 1000 sten i, en dårlig dag under halvdelen..

 

Hvad håndværksmesteren tjener er så en helt anden sag..

 

Nu var det mig og ikke Jon, der skrev velbetalt. Måske lidt hurtigt! Sorry! Men i statistikken for lønninger i 1964 (Danmarks Statistik) var murerne faktisk lønførende blandt de faglærte håndværkere. Og går du længere ned i tallene fra dengang, dækker det angivne interval faktisk over forskellen på en murer i provinsen og i hovedstaden - den var heller ikke dengang helt ubetydelig.

 

Om den aktuelle månedsløn for en murer før skat og fagforening og alt det der i dag er 25.000 eller 30.000 ændrer ikke grundlæggende ved, at trommer i dag relativt (i forhold til lønnen) er langt billigere end de var for 30 eller 60 år siden.

 

Her er nogle aktuelle tal: De højeste gennemsnitsmurerlønninger - lige under 30.000 - udbetales i Midtjylland og de laveste på Sjælland (uden for Hovedstaden, som ligger på andenpladsen). Du har ret mht. det øvrige Jylland - sådan i omegnen af 25000. Og bemærk så, at gennemsnittet dækker over reelle lønninger fra 17000 - 55000 kr.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Undskyld!

Jeg er ked af at mit fejlskøn har vakt så stor harme. Det var ikke min hensigt, bare at give nogle runde tal at lege med.

Jeg har nogle venner, der - når de selv fortæller om det - tjener meget, meget mere end deres koner, som "bare" er socialpædagoger. Det er så åbenbart bare tomt pral....en socialpædagog fra Albertslund med 10 års anciennitet tjener 29.000 + 4000 i pension (FØR lokalt aftalte løntillæg).

http://sllon.sl.dk/

Så - vær søde og glem min fejl - jeg kan desværre ikke rette det til "Socialpædagog med næsten 30.000 før skat".

:-)

Jon


Link til kommentar
Del på andre sites

Er du gal den tråd er røget i OT!

 

Det er min erfaring at mange overdriver både egen løn og egen værdi på deres arbejdsplads

 

Man må bare håbe folk kan lide deres arbejde.. Ellers bør de nok forsøge at vælge noget andet..

 

Tilbage til emnet!

 

Jeg vil dybest set mene at et godt trommesæt i 1964 kostede 1-1,5 månedsløn for en middelklasse dansker.. Så ka man lege med det som index

 

Har nogle gamle danske kataloger .. Ikke med premier men med Tama og Gretsch mm.. Hvor der er prise i.. Ka desværre ikke finde dem lige pt.. Mener er Gretsch i 70-71 lå på 3000-4000 uden bækkener.. MENER JEG .. Dkal snart rydde op i mine trommeting i huset så håber jeg at faldd over dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Også interessant at Paiste 602 er med i kataloget - det giver mulighed for at sammenligne den (i princippet) eksakt samme vare.

Et 16" (40 cm) kostede i 1965 210 kr - i dag koster det 2500 (4Sound) - altså præcis 12 gange så meget.

Hvilket betyder at Gretsch-sættet i 20, 12, 14 & snare til 3775 vil få en beregnet nu-pris 45.000 - i virkelighedens verden nok omkring 10.000 mindre (igen 4Sound)


Ja, det kan let udarte til OT når man som jeg skriver noget man ikke ved nok om....

Det kan lære mig at checke mine kilder, kan det!


:-)


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt vi kan hente informationer fra svundne tider hos Cykelkurt :lol:

 

Lurede lidt over deres "Progressive Jazz Outfit", med en 20 x 8" stortromme. Mon ikke det er en trykfejl, eller lavede Gretsch virkelig sådan en smal kedel? De afbillede ligner for mig 14" dybde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu