Den Der Forbandede Venstrehånd


Recommended Posts

Jeg er ikke sådan en særligt teknisk funderet trommeslager. Jeg fik trommeundervisning fra jeg var 9 til jeg var 14, af en enormt musikalsk jazz-pianist i den kommunale musikskole. Det gav meget til min musikalitet, men det betyder, at jeg er bagud på teknikken - og af og til rammer jeg perioder, hvor det irriterer mig.

 

Mit største problem er min venstrehånd - den kan simpelthen ikke det halve af, hvad min højrehånd kan. Det bliver især tydeligt i fills, hvor den ikke "kan følge med" - der bliver altså ubalance i fill'et. Når jeg f.eks. sidder og laver en simpel hvirvel på en øveplade, er det helt tydeligt, at jeg ikke slår lige så hårdt med venstre og at slagene ikke ligger lige så præcist, som slagene med højre.

 

Og hvad gør man så?

 

Jeg har desværre ikke råd til undervisning.

 

Jeg har ikke et sæt til rådighed for tiden - al øvning foregår på øveplade.

 

Er det rudiments, jeg skal i gang med - og har i gode råd til, hvordan man øver dem på en bare tilnærmelsesvist interessant måde?

 

Er der andre råd?

Link til kommentar
Del på andre sites

Kasper hvis du bor i Kbh så vil jeg gerne mødes med dig og give dig 40 min undervisning (gratis).

 

Jeg er ikke prof eller tæt på, men har nørdet en del teknik og har formentlig en del guldkorn jeg kan give dig.

 

Hvis du ikke kan mødes så vil jeg klart anbefale Tommy igoes "great Warmup for a lifetime". Han forklarer teknikker, rudiments osv, men det fede er at han sidder med nogle hans elever og kører igennem tingene bagefter. Der kan du sidde og spille med. Det har jeg gjort og det har virkelig hjulpet.

 

prøv at spille dobbeltslag - langsomt og start med venstre. Start en langsom paradidler med venstre en langsom enkeltslaghvirvel start med venstre.

 

Tænk over at de venstre hånd skal være lige så klar i lyden som din højre. Det skal lyde ens mellem V og H når du laver dobbeltslag osv:).

Link til kommentar
Del på andre sites

Spil Søren Frost-shuffle. DET er sgu træning. Efter min tid som slager i The Billiteers skete der sgu ting og sager med den venstrehånd.

Godt råd, Mark! Den sad ihvertfald i skabet, sidst jeg hørte dig med Billiteers! Og ja, min svage venstre begrænser mig jo også vildt i forbindelse med shuffle, hvilket også irriterer mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Giver også gerne en gratis time..

 

Men sådan i korte ord: få styr på de kedelige ting: enkelt og dobbeltslag med venstre

 

Enkeltslag:

Paradiddle hvor du skifter accenter frem og tilbage.. Dvs .. Alle på højre og alle på venstre., sådan skiftevis.. Gør det i tempi fra 60 til 180..

 

Dobbeltslag er faktisk ret enkelt at forklare.. Udover du dkal ha styr på finger teknik og rebound styring: se jojo mayer videoer.. Så er det "bare" at øve (lille bogstav: svagt.. Stort bogstav: kraftigt slag)..

 

Styrk venstre hånd: vVhHvVhH. I alle tempi fra 60-200 (gerne hurtigere men hellere korrekt end hurtigt!!).

Styrk højre(just in case): hHvVhHvV som ovenfor

 

Derudover: prøv at øve i at spille hihat med venstre og lilletromme med højre!. Svært men givende :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest, hvordan holder du stikkerne?

 

Traditionelt, matched? i tilfælde af sidstnævnte, er der jo mange muligheder.

 

Hvis du bruger matched grip, er det vigtigt at du holder begge stikker ens. Læg fx mærke til hvor langt fremme på stikken du holder, hvor stort mellemrummet mellem tommel og pegefinger er. Om fulcrum er mellem tommel og pege, eller tommel og langemanden.

 

Prøv at film dig selv spille singles, gerne i et højt tempo - jeg ser ofte at når folk slår med venstre hånd, bevæger stikken sig ikke helt lige ned mod skindet, men mere i en bue, hvilket er rimelig elendigt rent teknisk.

 

Teknik jeg synes du skal fokusere på, er teknik hvor du skal spille både svage og accentuerede slag - altså noget i still med paradiddler, eller noget så simpelt som trioler ( HvvHvvHvv - VhhVhhVhh) jeg tror næsten at alt på denne måde vil fungere gavnligt.

 

Før du går i gang med teknik, så kig på det første jeg skrev, og hvis det ikke sidder i skabet - så får det ordnet først, og det gøres bedst ved helt almindelige singles hvor du fokuserer på dette.

 

Det er noget skidt du ikke har et sæt, for jeg anbefaler egentlig helst at du sidder ved øvepladen, fokuserer på teknikken, og så egentlig lægger det lidt i baghovedet på sættet. Grunden til dette er: Du kan ikke spille fedt, hvis du tænker på teknik hele tiden. Teknikken "smitter af" undervejs - den måde du spiller på pladen på, vil efterhånden overføres til den måde du spiller på sættet på. Det vil være en mere glidende overgang, og du vil opleve at dit niveau ikke "falder", for derefter at stige, men stiger hele tiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak, Bertram. Jeg spiller netop matched grip, og du har helt ret - jeg døjer virkelig med at slå lige slag med venstre hånd, og så er det jo klart, at den ikke rammer så hurtigt og præcist, som højre der går durk mod skindet.

 

Så jeg vil prøve at få styr på mit grip og en matchende fingerteknik i begge hænder. Og så lyder det som en god idé, at fokusere meget på at øve skift mellem accenter og svage slag.

 

Jeg er helt enig i, at det er noget skidt, at jeg ikke har et sæt - men jeg har hverken råd til at købe et, eller til at betale for et øvelokale - life's a bitch, når man er studerende ;-)

 

Risikoen for at jeg kommer til at tænke for meget teknik, når jeg spiller, er dog nok begrænset. Jeg har efterhånden spillet i et par og tyve år. Den måde, jeg spiller på, ligger dybt i mig - så det er på den vis op ad bakke. Men jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok ikke får stor effekt af at øve teknik, før jeg kan bruge det på et sæt med jævne mellemrum. Jeg tror dog, at jeg kan komme et stykke vej ved at få styr på min fingerteknik og derefter begynde at arbejde målrettet med præcision gennem rudiments.

 

Jeg har ihvertfald fået nogle rigtig gode råd igennem denne tråd - der er virkelig noget at arbejde med - så mange tak for det. Er der nogen, der har noget at tilføje, er det naturligvis fortsat meget velkomment!

Link til kommentar
Del på andre sites

En ting, man kan gøre for at styrke sin venstrehånd er, at tage paradiddler og starte på venstre hånd. Det er en typisk måde at snyde ens venstrehånd til at blive stærkere, da den dermed er lead-hånden. Så du siger:
VHVVHVHH (enkelt)
VHVHVVHVHVHH (dobbelt)
VHVHVHVVHVHVHVHH (triple)

VHVVHH (paradiddlediddle)

Dette gøres og så starter du enkelt og triple i ca. tempo 114-120 og tager 50 stk, synes jeg at huske, og så trækker du den lige så stille og roligt op i tempo. Men pas på med at dræbe dig selv og tag dem om for mange gange, hvis du laver småfejl, for man kan let gøre det monsterkedeligt for sig selv.. Tag evt. en pause indimellem og spil noget megasjovt, når du øver dette..

Link til kommentar
Del på andre sites

Med fare for at lyde formynderisk:

I min verden giver det ikke mening at spille hverken enkeltslags- eller dobbeltslagshvirvler (endsige paradiddler) før man mestrer et enkelt slag ad gangen med hver hånd. Det tager nogle timer med en øveplade og et spejl, men er i længden klart den hurtigste måde at opnå resultater på (selv om det tog mig måneder :confused: ).

Når så turen kommer til accenter kommer man næppe uden om Moellerteknik - den gør i hvert fald livet utrolig meget nemmere (og op til 42% sjovere!!).

 

Jeg har ikke set Igoes DVD - den er sikkert rigtig god, men kan varmt anbefale Jojo Mayers ditto ift. at få styr på den helt grundlæggende mekanik. Det eneste han i mine øjne misser er at insistere på at alle slag skal være lige op og ned - altså lodret. Der kommer spejlet ind i billedet. Hvis man rammer skævt på slagfladen havner reboundet jo det falske sted. Det lærte min gudelærer mig for mange år siden, og jeg er ham evigt taknemmelig!

 

Du skriver i øvrigt om fingerteknik - ikke håndteknik. Det er faktisk vigtigt at være bevidst om hvor vidt du vil spille med fingrene eller håndleddene (eller begge dele forstås). Begge dele er vigtige, men jeg bruger personligt håndleddene mest, og det tror jeg i øvrigt gælder de fleste slagere.

 

Det kunne egentlig være interessant at arrangere en trommeslageraften hvor man kan udveksle tips og tricks om de her ting. Det sker sikkert på TS-dagene, men det er jo kun en gang om året. Er der interesse for den slags, for så skal det da ske!?!

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jojos DVD er virkelig god. Den kommer ind på alt hvad der er vigtigt.

 

Fullstrokes, halfstrokes, herunder accenter, moeller, dobbeltslag.

 

Især delen med fullstrokes og halfstrokes er rigtig god. Hvis man mestrer det, og grebet der tillader teknikken, så er man allerede rigtigt langt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Rigtige mange gode råd. I er bare gode :tu:

 

Jeg har også et par idéer som jeg bruger til at styrke begge hænder. Jeg er venstre håndet men spiller på et højrehåndet setup (det er så besværligt at skifte om hver gang man låner et sæt).

 

De øvelser jeg tit bruger er:

 

At spille "open arms". Dvs at jeg spille med venstre hånd på hihatten. Man slår vel 3-4 gange så mange slag med hihat hånden som den man bruger på lilletommen. Derfor bliver den trænet meget mere og så er det godt for koordinationen mm.

 

At analyserer teknikken og gør tingene langsomt. Det er underligt som man opdager helt nye ting når man beslutter sig for at fx. nørde den måde man udfører et slag. Og det er aldrig forsent at lære eller lave om på noget. Jeg skiftede helt måden jeg greb om stikken for et par år siden (efter 25 år på en anden måde) da jeg skiftede til Dave Weckl natural evolution teknik. Gamle vaner er bare svære at komme af med, så det kræver konstant opmærksomhed i starten.

 

To øvelser foruden dem der allerede er nævnt:

Husk altid metronom og at slagene skal være ens jævne.

 

1. hvhhvvhhhvvvhhvv

Spilles også vendt vhvvhhvvvhhhvvhh

 

 

2. Fik denne fra en Simon Phillips clinic.

 

1 bar =4/4 og der spilles 16 dele i hænderne.

 

1 bar hvhvhv....

1 bar hhvvhhvvh.....

1 bar hhhvvvhhhvvvhhh...

1 bar hhhhvvvvhhhhvvvv

 

Finten er at når man vender mellem 3 slag i hver hånd til 4, går den ikke op, men første slag i 4 slags delen ligger på 16. delen før 1 slaget.

 

Håber det giver mening ellers er Simon nok bedre til at forklar det her ved 2:00

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har altså været nødt til at gå lidt grundigere til værks med at træne min venstrehånd . Jeg manglede fuldstændigt hele grupper af muskler i min venstre underarm som jeg nærmest har måttet vække til live.

Jeg kører på tredje år med optræning, og er ikke helt på niveau med højrehånden endnu.

Når man får fundet en muskel der skal trænes op, så er der også én ved siden af, og én ved siden af den, osv osv.

Det har været noget af et arbejde hvor jeg i lang tid har bevæget mig på kanten af seneskedehinde betændelse både for oven, og forneden i albuen. Tålmodighed er også en mangelvare i mit katalog.

 

Nu er jeg så også ved at være en halvgammel slager, det går optræningen jo ikke hurtigere af.

Men et øvetrick jeg kan anbefale, er f.eks. at spille uden at bruge tommelfingrene til at støtte, og tilbageføre stikken. Så finder man hurtigt ud af om, og hvor, man mangler muskler i fingre og underarme.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu