at97

Overheads Virker Ikke?

Recommended Posts

Hey TS

Jeg står i den ærgerlige situation, at jeg i sommerferien købte to overhead mic's af et medlem herinde, som jeg overhovedet ikke har brugt før nu og som jeg simpelthen ikke kan få til at virke.

Der er tale om to stk t.bone EM 800
Denne model: http://www.thomann.de/gb/the_tbone_em_800.htm?sid=e170ab0de33f78c4b3d0863a474c2472

Jeg er ganske klar over, at det formentlig ikke er verdens bedste mic's. Men jeg havde dog forventet, at de ville virke. Jeg kan dog simpelthen ikke få hul igennem fra nogen af dem. Der er intet i vejen med kablet, mixer eller andre faktorer - har testet med to andre mikrofoner - og altså jeg er helt på bar bund.

Har I nogen idé om hvad problemet mon er? For jeg er ærligt talt lidt træt af, hvis jeg har købt to ødelagte mikrofoner...

Mvh

Andreas

Edited by at97

Jep som Henrik siger: Har du husket phantom power.?

Det er jo trods alt to kondensator mikrofoner du har gang i der..;)

Yep! 48V, så virker de! hvem fanden har mon fundet på navnet: Phantom Power?

Hvor er det fabelagtigt!

Sejt nok - jeg undrede mig også meget!

Men jeg kan ikke få Phantom Power til at fungere på min mixer?
Det er en Yamaha med 4 XLR stik, kan ikke lige huske modellens navn. Mikrofonen virker perfekt i mit lydkort når +48PP er til, men ikke i min mixer?

Gør det noget at have Phantom Power til når man bruger mikrofoner, som ikke kræver det? :-)

Tak!

Det kræver altså at du har mixer eller optageudstyr som har phantom power. Som skrevet herover en knap hvorpå der står 48V (Volt).

Nej. Langt de fleste mikrofoner som ikke kræver det kan godt klare det...

Edited by KalEl

Jeg er tilsyneladende virkelig ikke særlig heldig med det her mikrofon-lydkort-fænomen.

Når jeg sætter min mikrofon til lydkortet, som selvfølgelig er sat til computeren, kommer der lyd igennem i ca 10 sekunder. Efter disse 10 sekunder falder niveauet helt.
Hvis jeg så trykker på en knap, som hedder "MON SW" på lydkortet, så kommer der gang i den igen, men kun i cirka 10 sekunder, hvorefter lydstyrken igen falder totalt?.

I må undskylde min manglende tekniske kunnen, men jeg har oprigtigt ingen idé om hvad der sker for det her...

Lydkortet er forresten et Cakewalk UA-25 ex, hvis det er :-)

TAK!

Ja, det har jeg :-)

Jeg ved ikke lige hvor problemet kommer fra

Jeg har en Shure SM58, som virker uden de mindste problemer med lydkortet - så hvis det er noget med lydkortet, må det være Phantom Power delen, som er underlig.

Men mikrofonen virker bare heller ikke med min Yamaha mixer, som også har Phantom Power tændt..

Ja, det har jeg :-)

Jeg ved ikke lige hvor problemet kommer fra

Jeg har en Shure SM58, som virker uden de mindste problemer med lydkortet - så hvis det er noget med lydkortet, må det være Phantom Power delen, som er underlig.

Men mikrofonen virker bare heller ikke med min Yamaha mixer, som også har Phantom Power tændt..

En SM-57 ville godt kunne virke med et ubalanceret eller på anden måde mærkeligt kabel. Det vil en kondensatormikrofon ikke kunne, så:

Er du sikker på. at dine mikrofonledninger er af standardtypen med to ledere og en skærm, og at lederne er forbundet korrekt til ben 2 og 3 inde i XLR-stikkene?

Det er ret usandsynligt, at både din mixer og dit lydkort er defekte i phantom-delen.

BTW, der var en, der spurgte: Det hedder phantom-power, fordi den på fantomagtig måde - altså uden at blive bemærket - overfører lidt strøm til mikrofonens indbyggede forstærkerkredsløb via de ledninger, som egentlig er beregnet til at overføre lydsignalet fra mikrofonen til mixeren. Det kan lade sig gøre fordi phantom-power er jævnspænding og lydsignalet er en vekselspænding.

Mvh

Erik

Edited by erik frey

Er du sikker på. at dine mikrofonledninger er af standardtypen med to ledere og en skærm, og at lederne er forbundet korrekt til ben 2 og 3 inde i XLR-stikkene?

Ja, tjek kablerne - de skal være balanceret for at "phantom power" virker.

Jeg forstår stadig ikke navngivningen, der er ikke noget fantom-hokus-pokus over det, og der er heller ikke noget "effekt" i det. Det er en simpel DC mikrofon-bias, som forsyner mikrofonkredsløbet og/eller kondensatoren i kondensatormikrofoner. Det smarte er, at de 48V ligger på begge ledere, så det ikke ødelægger dynamiske mikrofoner (som en SM57), hvis man vel og mærke bruger korrekte (balancerede) kabler...

Ja, tjek kablerne - de skal være balanceret for at "phantom power" virker.

Jeg forstår stadig ikke navngivningen, der er ikke noget fantom-hokus-pokus over det, og der er heller ikke noget "effekt" i det

Phantom betyder: "an appearance or illusion without material substance" . Phantom power kaldes sådan, fordi det i modsætning til tidligere tiders måder at give spænding til kondensatormikrofoner ikke kræver yderligere ledere (altså 4 eller 5 eller flere) i mikrofonkablet, som f.eks. ved rørmikrofoner. Eller hvor almindelige dynamiske mikrofoner ikke kan tåle at blive koblet til indgangen, hvis forsyningen er tændt, som f.eks ved den gamle tyske 12V "tonaderspeisung". Der er altså tilsyneladende ikke nogen material substance, der sørger for strømforsyningen til mikrofonen og forsyningen er "usynlig", når ikke den skal bruges ved f.eks. balancerede dynamiske mikrofoner, selv om den er tændt. Iøvrigt, er der ikke kun tale om en bias-spænding. Der er faktisk tale om en strømforsyning, som kan levere ca. 10 mA. til forstærkerkredsløbet. Dvs. der er både spænding og strøm indblandet og dermed også tale om effekt (power), godt nok i småtingsafdelingen.

Nå nok ^_^!

Få tjekket de kabler. Hvis ikke fejlen ligger der, så prøv mikrofonerne på en anden mikser eller et andet lydkort, eller prøv om du kan låne en kondensatormikrofon, du ved virker, og prøv den på dit lydkort og din mikser. På den måde kan du finde fejlen ved udelukkelsesmetoden.

Mvh

Erik

Edited by erik frey

Phantom betyder: "an appearance or illusion without material substance" . Phantom power kaldes sådan, fordi det i modsætning til tidligere tiders måder at give spænding til kondensatormikrofoner ikke kræver yderligere ledere (altså 4 eller 5 eller flere) i mikrofonkablet, som f.eks. ved rørmikrofoner. Eller hvor almindelige dynamiske mikrofoner ikke kan tåle at blive koblet til indgangen, hvis forsyningen er tændt, som f.eks ved den gamle tyske 12V "tonaderspeisung". Der er altså tilsyneladende ikke nogen material substance, der sørger for strømforsyningen til mikrofonen og forsyningen er "usynlig", når ikke den skal bruges ved f.eks. balancerede dynamiske mikrofoner, selv om den er tændt. Iøvrigt, er der ikke kun tale om en bias-spænding. Der er faktisk tale om en strømforsyning, som kan levere ca. 10 mA. til forstærkerkredsløbet. Dvs. der er både spænding og strøm indblandet og dermed også tale om effekt (power), godt nok i småtingsafdelingen.

Nå nok ^_^!

Få tjekket de kabler. Hvis ikke fejlen ligger der, så prøv mikrofonerne på en anden mikser eller et andet lydkort, eller prøv om du kan låne en kondensatormikrofon, du ved virker, og prøv den på dit lydkort og din mikser. På den måde kan du finde fejlen ved udelukkelsesmetoden.

Mvh

Erik

Erik, er det dig som har fundet på, at det skal hedde: Phantom Power ??? :tu:

Vi er helt enige om, at "Phantom Power" er smartere end andre/ældre forsynings metoder til mikrofoner, og hvis der er spænding og en modstand, vil der altid løbe en strøm, så ja - effekten kan være op til de 48mW... Jeg bliver aldrig glad for navnet, men det er jo også fuldstændigt lige meget - som Erik skriver, bør du tjekke kablerne i første omgang :)

Hej igen

Jeg er lidt i tvivl om, hvor fejlen i kablet skulle være.

Kablet er ganske magen til dette:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Xlr-connectors.jpg

Og er næsten nyt, så det forekommer mig højst usandsynligt, at det skulle fejle noget.

Er der andre "fejlkilder" eller ting, som kunne være problematiske, for der er stadig ikke hul igennem

Edited by at97

Hej igen

Jeg er lidt i tvivl om, hvor fejlen i kablet skulle være.

Kablet er ganske magen til dette:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Xlr-connectors.jpg

Og er næsten nyt, så det forekommer mig højst usandsynligt, at det skulle fejle noget.

Er der andre "fejlkilder" eller ting, som kunne være problematiske, for der er stadig ikke hul igennem

På det billede af et kabel, du viser kan jeg nu godt finde en enkelt fejl: Det ene stik er ikke loddet på! :tu: Eller med andre ord: Du viser et billede af to løse XLR-stik. Er der tale om et kabel, der er købt færdigt eller er der tale om nogle indkøbte stik, som en eller anden har loddet på et kabel?

Hvis du er sikker på, at dit kabel er ok, så må du forsøge dig frem:

Tag alle mikrofoner med hen et sted, hvor der er en mikser og et kabel, du er 100% sikker på virker. Tjek, at mikrofonenerne duer.

Hvis alt er godt, skifter du det lånte kabel ud med dit eget kabel og tjekker igen.

Hvis alt er godt, er du nu sikker på, at der ikke er fejl i dine mikrofoner og dine kabler. Dvs. fejlen ligger i din mikser og/eller dit lydkort eller måske i din software-opsætning på computeren (en overset mulighed i forbindelse med lydkortet).

Start nu med at tjekke din mikser, hvor du har et par hovedtelefoner på. Prøv dine mikrofoner og dit kabel. Jeg forudsætter naturligvis, at du ved, hvordan en mikser virker, og at du er i stand til at få lyd gennem sådan en. Hvis ikke det virker, er der noget galt med mikseren.

Hvis det virker med mikseren, kommer turen til lydkortet. Prøv først med din SM58-er. Tjek at du får signal igennem til hovedtelefon- eller monitorudgangen. Tjek dernæst om du får signal ind på din DAW, når du sætter den i optage-mode.

Et eller andet sted i denne proces, vil du opleve, at skidtet ikke virker. Det meddeler du her i tråden, og så tager vi den derfra.

Mvh

Erik

Edited by erik frey

Enig med Erik.. Det kan tage uger at få hul igennem et system som aldrig er testet og hvor der er en eller måske flere fejl

Start fra bunden.. Ta en mic, start phantom power.. Stik i.. Virker det?.. Hvis ikke.. Ta kabel og mic med til et sted (en butik?) hvor de har noget godt grej sat op.. Test med eget og med nyt kabel.. Hul igennem?.. Så er det nok kablet.. Stadig død, så er det nok mikrofonen.. Ta begge overheads med så du ka teste begge

Umiddelbart er det ret usandsynligt (men seføli ikk umuligt) at begge dine overheads er døde.. Med mindre de ser skadede ud.. Jeg vil gætte på der er rod i opsætningen af lydkortet.. Det kan sgu drille uhæmmet meget!

Såsent som i går sad vi i studiet med nye lydkort at konvertere til 50k som bare lavede lort.. Stadig ikk fundet årsagen helt.. Og det var min gode ven Jacob som i DEN grad er lydkort mand som puklede.. Just sayin: det kan ta tid at konfigurere et system :-/