Rock-Sound På Trommerne?


jarl_1998

Recommended Posts

Hvordan vil du beskrive den?

 

Eller sagt på anden vis: Spørgsmålet er fuldstændigt, komplet og aldeles, helt igennem meningsløst alene af den grund, at begrebet "rock" er mangetydigt. 50er-rock(n´roll), 60er-rock, 70er-rock, 80er-rock, 90er-rock..........................

 

Men jeg kan godt svare: Rocklyd på trommer lyder fedt. Men det er et lige så meningsløst udsagn som spørgsmålet.

 

Mvh

Erik

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ja, eller som Bonham.....eller, som Henrik vist linkede til i sidste tråd, Vinnie Appices concert-tom lyd på "Holy Diver"......og der er langt imellem!


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan vil du beskrive den?

 

Eller sagt på anden vis: Spørgsmålet er fuldstændigt, komplet og aldeles, helt igennem meningsløst alene af den grund, at begrebet "rock" er mangetydigt. 50er-rock(n´roll), 60er-rock, 70er-rock, 80er-rock, 90er-rock..........................

 

Men jeg kan godt svare: Rocklyd på trommer lyder fedt. Men det er et lige så meningsløst udsagn som spørgsmålet.

 

Mvh

Erik

....og fuldstændig enig Erik. Der er rigtig mange forskellige genrer af rock, i forhold til den tid man lever i .... så det kan man ikke svare på kort. Men prøv at gå på YouTube, og lyt alle de forskellige rocknumre igennem.... noter ned på papir....... dan dig et indtryk......og måske et gennemsnit :confused:

 

mvh. Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Så meningsløst er det vel heller ikke...

Jeg ville mene at rocktrommer typisk er stemt dybere en f.eks. jazztrommer. Ofte bruges der kraftige skind, så der kan slås hård. Det giver en forholdsvis kort klang og sommetider tydeligere anslag. En lyd der gør sig godt i det tætpakkede lydbillede man ofte finder indenfor netop rock.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så meningsløst er det vel heller ikke...

Jeg ville mene at rocktrommer typisk er stemt dybere en f.eks. jazztrommer. Ofte bruges der kraftige skind, så der kan slås hård. Det giver en forholdsvis kort klang og sommetider tydeligere anslag. En lyd der gør sig godt i det tætpakkede lydbillede man ofte finder indenfor netop rock.

 

 

Og der er jeg jo så fuldstændig uenig. Hvis man f.eks. tager Bonham som eksempel - og jeg tror godt, vi kan blive enige om, at han da var rockslager og havde rocklyd. Hans trommer var jo stemt enormt højt, for at få så meget volumen og tone som muligt - og det er der jo mange, der har gjort siden ham. Jeg gør det selv, når jeg skal spille rock. Altså til de fleste typer rock, for til moderne heavy, hvor trommerne bare skal sige duk og bap og klik, ja, så er det jo helt andre skindtyper og en helt anden stemning, man anvender (eller triggers).

 

Men hvis du stiller dit spørgmål lidt mere præcist, Jarl1998 - kan vi måske hjælpe dig. Problemet er, og jeg har vist påpeget det overfor dig før, for de her spørgsmål kommer ofte fra din side, at det spørgsmål du stiller, er enormt bredt - det er svært at se formålet med det. Jeg ved ikke, hvilket svar du søger, og så er det svært at hjælpe. Og hvis der er noget folk på trommeslageren gerne vil, så er det at hjælpe!

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige præcis. Spørgsmålet er virkelig meningsløst, for du prøver at lave et begreb "rocklyd" til et værktøj - det kan man altså ikke.

 

Jonas linker til QOTSA. I min verden megakikset rocklyd, og optaget på en måde jeg finder uægte. Først et trommetrack uden bækkener. Altså hvor slageren spiller sangen igennem, men hvor bækkener er væk. Bagefter et identisk take, men nu med bækkener til stede og trommer væk. Er det rock? I min verden nej. Lyder det godt? Tjah nogen synes det lyder fantastisk....

 

Lyder Bonhams trommer godt? Det synes jeg, men jeg synes hans bækkenlyd er forfærdelig dårlig.

 

Så hvad er rocklyd? Det er et begreb, som er fællesskabende for en meget bred genre, som kan underdeles i mange flere genre end Erik gør for dig. Derfor giver dit spørgsmål ikke mening. Det er en genre med rigtig mange klicheer. Fx at trommerne er stemt dybere. Men.....?

 

 

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig vil det "gennemsnitlige jazzsæt" lyde anderledes end det "gennemsnitlige rocksæt". Og man kan givetvis opstille nogle generelle forskelle mht. typisk valg af bl.a trommestørrelser og skind og stikker, som er genreafhængige. For slet ikke at tale om slagteknik og spillestil. Der findes f.eks. rocktrommeslagere, som anvender traditionel grip, ligesom der findes jazztrommeslagere, der spiller med matched grip. Men det bliver altså meget generelt - så generelt faktisk, at det ikke er brugbart. Musik er kunst, derfor giver begreber som "gennemsnitlig" ingen mening.

 

Begrebet rocktrommer er simpelthen så bredt, at spørgsmålet er meningsløst. I mit hoved er det uvigtigt at vide, hvordan "rocktrommer lyder". Det er derimod uhyre vigtigt at finde ud af, hvordan "jeg synes rocktrommer skal lyde, hvis det er mig, som skal spille rock (hvad det så end er) på dem". Det kræver ikke andre menneskers viden og svar, men derimod selvstændig stillingtagen til et i virkeligheden ganske lavpraktisk problem.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes man kan tale om 3 "slags" rocklyde der er forskellige nok til at man kan skælne mellem dem på objektiv vis.

 

1. Beatles trommer. Der slås ikke særlig hårdt, trommerne har begrænset tone, og er stemt i mellemlejet.

 

2. Bonham-trommer. Der slås hårdt. trommerne har meget tone og er stemt højere.

 

3. QOTSA(mm..)-trommer. Der slås hårdt. Trommerne har begrænset tone, og stemt dybt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen vi er helt rolige. Problemet er at det er et fællesbegreb, som skal blive til et subjektivt redskab. Det kan man ikke. Så der skal mere info før man kan hjælpe.

Det er jeg med på. Og jeg synes at han får gode råd med på vejen ift at finde referencer som præciserer spg. Jeg synes bare tonen er unødvendig hård og jeg græder almindeligvis ikke til "Lassie" ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Rolig nu. Man kan godt hjælpe Oliver med at spidse blyanten uden at gennemtæve ham med en 'meningsløs' fastelavnskølle. Vi ønsker vel ikke at skræmme nogen fra at turde at stille åbne spørgsmål.

 

Jeg er skam helt rolig. Jeg synes egentlig heller ikke, jeg gennemtæver nogen med en fastelavnskølle. Men det ville være lettere at forholde sig til et mere afgrænset spørgsmål, og det er egentlig det jeg gør opmærksom på.

 

Det meningsløse i spørgsmålet kan måske understreges med et eksempel: En af de til alle tider mest berømte og eftertragtede lilletrommer er Ludwigs SuperSensitive model. Den anvendes med højt stemte Remo Ambassador skind af både rock- og jazztrommeslagere og er egentlig udviklet til brug i symfoniorkester, hvor den også anvendes i samme forklædning. Det giver således ikke mening at tale om rocklyd forstået på den måde, at trommerne skal lyde på en bestemt måde, og så ikke kan bruges i andre sammenhænge. Rock (hvad det så end er) er som al anden musik en helhed, hvori trommer kan indgå på utallige måder.

 

Hvis jarl nu kvalificerede sit spørgsmål hen i retning af: Jeg synes, det her er en fed rocklyd - hvad synes I? og hvorfor er I enige eller uenige.Eller (hvis det er det han vil: Jeg synes, det her er en fed rocklyd - hvordan laver man den? Ja, så ville der ingen ende være på forsøgene på at hjælpe.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu