Bedste Metode Til Trommemikrofoner?


FoldeFolde

Recommended Posts

Skal til at købe nogle kabler og mixer til mit trommesæt? Vi har i øvelokalet en stor mixer, men tænker at jeg gerne vil have min egen mixer som er tæt på trommesættet hvor jeg kan lave lyd. Mit spørgsmål er om jeg kan købe nogle forholdsvis korte kabler, og købe en lille mixer og så indstille lyden, og om jeg så kan koble min egen lille mixer til vores større powermixer i bare 1 kanal. Eller hvordan er den smarteste mådde at gøre det på? Håber der er nogle tromme genier der har nogle gode forslag. Har købt mikrofoner, men vil også gerne høre nogle bud på en lille mixer til en overkommelig pris, med indgange til 2 overhead, 1 snare, 3 tammer og 1 stortrommemic (hvis overstående metode virker). På forhånd tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Overstående vil virke fint som jeg ser det, men overhead kan jo være et problem ift ambient "støj". Mht mixer så husk phantompower hvis du bruger kondensator mics og kanaler nok som har phantom. Her sikkert 2 x oh + bd = 3.

Hvis du ønsker stereo ud fra mainmix, så skal der være 2 kanaler til rådighed...

Det er mit bud... 😀

Link til kommentar
Del på andre sites

Mikkel - Vi skal spille et job for 1000 mennesker i en hal næste måned, så tænkte det ville være godt med lidt mikrofoner der.

 

KalEl - Okay, tak. Er sku ikke sikker på det er med kondensator mics. Har bare købt 3 Samson Q tom mics, og to Fame MS-430 overhead. Og har så en Shure stortromme mic. Har aldrig haft meget indflydelse på el og mixer i bandet, så har ikke den store viden omkring det desværre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har en Peavey xr1212 tror jeg den hedder. Ville den kunne klare det uden en anden mixer?

Ja hvis du æder syv kanaler, så er der fem tilbage til resten af kapellet. Guitarister og keybord vil som regel gerne i stereo, bas tager muligvis også en kanal. Og så er der vel nogle der skal synge lead og kor også. Det kan godt komme til at knibe med kanaler.

Jeg kan se to stereo indgange, men den ene sider der kun phono stik som alternativ til xlr. Tror ikke din popularitet stiger i bandet med et krav om syv kanaler, men det kommer jo an på hvor mange kanaler der allerede er i brug.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

KalEl - Det er en Shure Beta 52a, og nej har ikke haft dem i brug endnu da jeg ikke har mikrofonkabler til det endnu. - Tak for svar!

 

UlfN - Ja det er nemlig det. Vi er ialt 4 mand. 1 elguitar, 2 til akustisk og sang. 1 til kor og 1 bas. Udover min stortromme mic som er i. Men det hele skal vel i mic den dag, så der er jo nok mangel på kanaler, hvis jeg skal snuppe 7 alene til trommer. Tak for svar!

 

Men har i et godt bud på en mixer som kunne tage alle mine, hvor jeg så kan smække mit over i "hovedmixeren"?Gerne i den lidt billige ende, uden selvfølgelig at den er meget ringe.

Redigeret af FoldeFolde
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja okay, det lyder da som en idé. Ville de godt kunne spille hele sættet op bare med overheads? Frygter bare at bækkener måske bliver for høje i forhold til tammer hvis jeg ikke kan indstille på det.

 

Og de overheads jeg har er jo ikke lige en top model, så kunne bare frygte at det blev svært at få det til at lyde super godt.

Redigeret af FoldeFolde
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan bruge et mikrofon-setup der kaldes Glyn Johns (2 overheads plus stortromme-mike)... evt. med en ekstra snare-mikrofon. Det bruges ofte til optagelse af trommer, men jeg tror også det vil kunne bruges i din situation.

 

 

 

Her er det manden selv der forklarer hvor let det faktisk er...

 

 

 

Og der er mange flere videoer på Youtube hvis du søger på Glyn Johns

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

... spillede til festival i et telt her i sommers, og lydmanden brugte kun 3 mikrofoner: 1 overhead + 1 på snare + 1 på BD.

Denne video er optaget blandt publikum med en iPhone 5.

 

Nu kan man ikke forvente magi fra dette lille klip, og vi var ikke helt samspillet - men det giver da en ide om, hvad der kan lade sig gøre med kun de 3 mikrofoner:

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan også gå lidt på kompromis. Drop de tre tom mikrofoner, så skal du kun bruge fire indgange.

Erik Frey ved alt om hvordan man får mest ud af to overheads.

 

Jeg takker allerunderdanigst.

 

I en situation med 1000 mennesker i en hal ville jeg nu nok mike op på alle trommerne. Selvom det godt kan gøres med 3 eller 4 mikrofoner.

 

Jeg ville under alle omstændigheder helt sikkert anvende både stor- og lilletrommemikrofon.

 

Men inden vi overhovedet kommer så vidt, så er det jo rent mixermæssigt ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt der er kanaler nok. Rent ud sagt, så forekommer den nævnte 2 x 600 watts Peavey-powermixer en anelse klejn til et så stort job. Især hvis 12 kanaler ikke forventes at være nok, for så kommer den da godt nok på arbejde.

 

I øvrigt er det helt sikkert nødvendigt med subwoofere med dertil hørende (evt. indbyggede) powerforstærker(-e), hvis du vil gøre dig noget som helst håb om at gengive stortromme i sådan en hal.

 

Mvh

Erik

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har godt nok spillet min del af den slags haljobs for 1000+ mennesker, og det ville jeg nødigt gøre kun med tre mikrofoner og uden en relativt stor front (PA). Ovenstående metoder fungerer efter min mening også bedst i studiet, hvor der ikke er feed osv. fra andre lydkilder. Det kan med andre ord være svært at få lyd nok fra dine tammer, medmindre du er en af de få trommeslagere, der kan afbalancere forholdet mellem tammer og bækkener.

 

Har I heller ingen lydmand med på sådan et job? Jeg ville i så fald måske vælge at bruge pengene på en sådan i stedet.

 

Mit indlæg er på ingen måder ment bedrevidende, tværtimod er det udelukkende velment.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har godt nok spillet min del af den slags haljobs for 1000+ mennesker, og det ville jeg nødigt gøre kun med tre mikrofoner og uden en relativt stor front (PA). Ovenstående metoder fungerer efter min mening også bedst i studiet, hvor der ikke er feed osv. fra andre lydkilder. Det kan med andre ord være svært at få lyd nok fra dine tammer, medmindre du er en af de få trommeslagere, der kan afbalancere forholdet mellem tammer og bækkener.

 

Det er rigtigt, at det er svært af afbalancere tomtomerne - det kræver ikke mindst en trommeslager, der ved han laver mht. slagstyrke. Men at to overheads skulle lave mere "feed" med kun to andre mikrofoner end med 4 - 8 andre, har jeg svært ved at se. Jeg ville dog nok ikke anvende en Glynn-Johns opsætning på sådan en scene.

 

Har I heller ingen lydmand med på sådan et job? Jeg ville i så fald måske vælge at bruge pengene på en sådan i stedet.

 

Mit indlæg er på ingen måder ment bedrevidende, tværtimod er det udelukkende velment.

 

Ikke bare velment, men en helt nødvendig overvejelse. Det kan helt sikkert betale sig at hyre en lydmand med det fornødne anlæg.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

 

...Men at to overheads skulle lave mere "feed" med kun to andre mikrofoner end med 4 - 8 andre, har jeg svært ved at se...

 

 

Med dette mente jeg, at man let ville komme til at gaine sine OH lidt mere med denne metode for at få mere lyd fra tammerne, og så kan eventuelle dårlige scenevilkår sagtens blive et problem.

 

Men igen, vi ved jo heller ikke, hvilken type musik det er? Skal det spille hele hallen op? Osv. osv..

Link til kommentar
Del på andre sites

Med dette mente jeg, at man let ville komme til at gaine sine OH lidt mere med denne metode for at få mere lyd fra tammerne, og så kan eventuelle dårlige scenevilkår sagtens blive et problem.

 

Nå ja, ok!

.........................Skal det spille hele hallen op? Osv. osv..

 

Det kommer det jo i hvert fald nok ikke til. :hmm:

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

skriv til www.blackburst.dk



sindssyg fed lydmand, har alt gear nødvendigt til sådan et job. Han vil helt klart være en 100 gange federe løsning til pengene, ift at gå på kompromis med for lille mixer osv osv..



Ville jeg helt klart gøre!



Håber I finder en god løsning, og god fornøjelse med jobbet!


Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Det har da givet lidt og tænke over. Vi har indtil videre ikke spillet så store jobs, med så mange mennesker. Så derfor har det aldrig været et problem. Vi ved endnu ikke om der muligvis kunne være en lydmand til stede. Men jo planen var da godt nok at vores anlæg med den mixer skulle spille det hele op, men lyder da som om det ikke er en mulighed. Men at hyre en lydmand selv, fx som blackburst er ikke en mulighed, da hans pris vil være omkring 75-80% af vores samlede løn for jobbet, plus at det er i nordjylland, og det ser ud til han primært arbejder i Københavnsområdet. Så vi må da lige have fundet en eller anden løsning på problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det duer altså ikke rigtigt at bruge penge på mikrofoner, hvis man hverken har højtalere der kan klare et hal bal, eller hestekræfter til at trække højtalerne.

 

Sådan et jule helvede i Aalborg hallen, Brønderslev hallen eller i den dur.

 

4 x 18"

8 x 15"

4 x 2" horn

4x tweetere

 

Og så en 8000 watt pr. side.

Det er ikke for stort til at spille sådan nogle steder op til julebal med trommer und alles på fronten, og var standard opstilling da jeg spillede julebal.

 

Men nu ved jeg intet om jeres aktuelle behov. I kan måske halte jer igennem ved kun at bruge mixeren til sanganlæg, alle andre på baggear, og dig med lidt motivation til at slå igennem når det kræves :-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er jo lidt svært, Aalborghallen er vel større end gennemsnittet. Og der er nogle haller der er lettere at spille op end andre. Den der ligger lige ved Fredensvang, eller hvad Aarhus stadion, er jo ikke så stor og kan klares med et "halvt" PA.

Men der kræves altså stadig mere end en Peavey mixer kan klare uden at brække sig. Og sådan noget kan godt koste svingspoler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Min uforbeholdne mening:

 

Jeg antager at I spiller balle, og ikke har spillet sammen fantastisk længe, siden dette er jeres første job i den størrelsesorden.

 

Der er ingen måde hvorpå I vil få et bare nogenlunde hæderligt resultat ud af at bruge jeres eksisterende front, og det vil være synd for jer selv og for dem der kommer for at høre jer/feste og danse. Arrangøren vil føle sig snydt, så hvis det er en tilbagevendende begivenhed bliver I nok ikke spurgt om I vil komme igen næste gang, og gæsterne vil ikke overveje at hyre jer, til når de selv skal holde noget.

 

Hvis I derimod hyrer en lydmand til at sørge for at udstyret er i orden, og I lyder godt, vil det være en bedre oplevelse for alle, og der vil være langt større chance for at det kaster nogle flere jobs af sig.

 

Det er altid ærgerligt at få mindre for et job end man regner med, men nu ved I fremover at I skal undersøge forholdene og kravene, inden I kommer med et tilbud til andre arrangører, så lydmand og evt. Lys eller andre ting bliver medregnet i prisen.

 

Tag det som en oplevelse. Det er sjovt at spille for så mange mennesker, når der er gang i dansegulvet og stemningen er god. Det er selvfølgelig op til jer, men jeg vil altid hellere gå på kompromis med min hyre, end med det produkt jeg leverer (musikken).

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu