Talent ! (Kan Man Virkelig Være Helt Talentløs)?


oveovesen

Recommended Posts

Hey

 

Jeg har spillet trommer i mange-mange-mange år - nok ca. 30 år. Nu vel er jeg da blev bedre ad åre og kan da holde et tight beat, men spille komplicerede fills og især dobbelsslagshvirvler kommer jeg bare ingen steder med.

 

Har haft en lærer. Men må med beklagelse sige, at jeg ikke er ret god til at have en lærer.

 

Synes jeg har fundet mange fede tips og tricks på YouTube.

 

Men status quo, så er jeg altså ikke nogen "præmie trommeslager"

 

Tænker om ikke jeg kan få min skæbne besejlet, af nogen som har undervist !!

 

Er der ikke nogen mennesker der bare aldrig bliver gode, simpelthen fordi man ikke har for fem flade øre talent.

 

Jeg har banken LL RR LL RR LL RR LL RR LL RR i mange-mange år på en øvepad i perioder dagligt, men hvirvlen sidder altså ikke i tilfredsstillende tempo endnu. Jo det er nogenlunde tight.

 

Generalt er jeg nogenlunde tight.

Der må være nogle trommelærere der har oplevet personer som jeg - er der ikke ? - eller opgiver folk meget hurtigere end jeg.

Den eneste grund til jeg fortsætter er at jeg synes det er pissesjov at spille trommer - jeg bliver i godt humør af det og man får lige pulsen op.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder præcis som mig. Har spillet i 20+ år, og har også øvet masser af avanceret teknik uden dog at beherske det til fulde.

 

Jeg er rimelig tight og swinger eftersigende fedt..,

 

Jeg har flere gange oplevet at blive valgt fremfor mere teknisk dygtige Trommeslagere, da en del bands vægter en steady groovy slager højere end et teknisk geni. Dermed ikke sagt at man ikke kan beherske begge dele - se på Anders Meinhardt, men jeg lever fint med manglende teknisk kunnen og elsker at spille trommer...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder præcis som mig. Har spillet i 20+ år, og har også øvet masser af avanceret teknik uden dog at beherske det til fulde.

 

Jeg er rimelig tight og swinger eftersigende fedt..,

 

Jeg har flere gange oplevet at blive valgt fremfor mere teknisk dygtige Trommeslagere, da en del bands vægter en steady groovy slager højere end et teknisk geni. Dermed ikke sagt at man ikke kan beherske begge dele - se på Anders Meinhardt, men jeg lever fint med manglende teknisk kunnen og elsker at spille trommer...

Word! Der findes masser af dygtige trommeslagere, som er elendige musikere!

 

Men talent....tjaee, nogle kan bare første gang mens andre må terpe. Sådan er det sgu' med alting. At have talent ift trommespil er vel i lige så høj grad et spørgsmål om musikalitet, som det er at kunne flytte hænderne hurtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som om teknikken ikke er på plads. Er du blevet undervist i det, eller har det kun været fills og rytmer og den slags? Jeg købte for nogle år tilbage Jo Jo's dvd om håndteknik og den har været en kæmpe hjælp. Har fået personlig undervisning i 5 timer i hele mit trommeliv, og er da nogenlunde tilfreds. Freestroke, pushpull, Moeller og hvad de nu hedder de teknikker er yderst gode at have i værktøjskassen.

Pushpull er yderst brugbar ift. dobbeltslags hvirvler.

Redigeret af KalEl
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er bestemt også mere musiker, end jeg er trommeslager. Jeg er på ingen måde et teknisk geni, og det irriterer mig ofte - men når jeg spiller musik sammen med andre mennesker, ender det ofte med at blive ret fedt. Jeg forsøger at forbedre mig løbende, og har blandt andet lavet et indlæg herinde, hvor der kom en masse gode forslag til, hvordan jeg kan forbedre min elendige venstrehånd.

 

Mest af alt synes jeg bare også, at det er sjovt at spille trommer og ikke mindst musik..

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja - husker et citat der sagde at Steve Gadd var en af de bedste trommeslagere i verden der spillede musik, men Jeff Hamilton var en af de bedste musikere der spillede trommer. Navnene er ligegyldige i den sammenhæng, men pointen er god.

 

Den har bare ikke rigtig noget med god eller dårlig teknik at gøre :cigar:

 

For problemet er at ovenstående altid kommer til at stå som modargument for at have en "dårlig" teknik, og det er jo HELT sort. God teknik er simpelthen afgørende. Men det betyder ikke at man ikke kan byde med noget, selvom man ikke har det. Man kan ikke byde ind med mere "musik, fordi man har dårlig teknik, men jeg er dog enig med betragtninger, som ovenstående, som påpeger at de fede trommeslagere ofte er mere musikere end trommeslagere - det har bare ikke noget med tekniske evner at gøre.

 

Vi har efterhånden haft en del musikere igennem vores studie, og jeg synes der er rigtig mange bands, som hver for sig tænker, "Hvad skal mit instrument spille her" i stedet for "Hvad skal mit instrument spille for at gøre sangen god". Helhedstanken taber til de enkelte instrumenter. Det er synd. Det kendetegner en god musiker at lave sangens bedste.

 

Jeg er direkte flov over mine LL RR LL RR, men det er nu engang sådan det er. Jeg vil hellere have en finger i øjet end øve det mere.

 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Rigtigt - jeg har heller ikke teknik så det gør noget......hvilket ikke gør mig til en bedre musiker, som Mads påpeger.

Jeg forsøger så at kompensere med alt det andet - at komme så udhvilet, jeg kan. At have øvet sangene hjemmefra. At have trommer, der passer til musikken. At komme med konstruktive indspark, når vi øver. At gide at tage den én gang til. At være aktiv i bandet med alt det andet - indspilninger, plakater, CD-tryk....ikke mindst, så er jeg rent faktisk god til at huske kompositionerne....

Og selvfølgelig, at tænke i at bidrage bedst muligt til de sange, vi spiller.


Min ringe teknik får mig ikke til at stoppe med at spille....!


Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan vel være nok så musisk og have masser af gode ideer, men uden den rette teknik/knowhow til selv at udføre det må man jo lade andre gøre det. Jeg mener seriøst at jeg er blevet en bedre musiker ved at lære teknik, for med teknikken er kommet en evne til at forstå musikken dybere og derfor få bedre ideer.

 

Hvis vi taler om, om man kan være talentløs, så ja det er muligt, men som erge skriver så kan man komme langt med hårdt arbejde, hvis ellers man arbejder på det rigtige på den rigtige måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes ofte, at folk tror at talent gør at evnerne bare kommer af sig selv. Nogen ting kommer lettere for nogen end for andre men for at blive rigtig god til noget kræves der mange, rigtig mange timers øvelse - Jeg mener jeg har hørt noget om 15.000 timer før man begynder at beherske noget og med alle de mange facetter der er af trommespil ja så er det hurtigt et helt liv eller mere.

 

For mig er talent derfor dedikation til at lægge de mange timer der kræves og så øve det "rigtigt". Det kræver også motivation. Selv har jeg ofte oplevet en grænse eller barriere som føltes svær at overkomme, hvilket førte til frustrationer der igen ledte tanker hen på at opgive. Dedikationen og motivation har heldigvis overvundet i mange tilfælde men må da også indrømme at der er nogle ting jeg har opgivet - so far.

Især i løbet af de seneste år har det med motivationen (eller mangel på samme måske) været afgørende og jeg kan kun sige at have lært noget nyt eller virkelig forbedret noget når jeg har haft brug for det. Jeg har aldrig brugt det at, der var noget jeg ikke var i stand til, som undskyldning for at vi ikke skule bruge det hvis der var en klar fornemmelse af, at det lydmæssigt ville tjene sange. I stedet har det motiveret mig til at lære det.

Omvendt har jeg dog på det seneste ikke pakket meget nyt værktøj i værktøjskassen på forhånd. Jeg har ikke rigtig kunne finde motivationen til at udholde frustrationerne uden at vide om det nogensinde bliver til gavn og dermed det værd. Jo vidst, at se de vilde trommeslagere folde sig ud motivere mig også men det har det lidt med at gå over igen.

 

Altså dedikation og motivation til at øve "rigtig" længe.

 

For mig lyder det som om, at dine kvaler med doubles har med manglende motivation at gøre. Det er ikke interessant for dig at sidde med øvepladen og du synes ikke rigtig du egentlig har brug for det i den musik du spiller. Det kan selvfølgelig også være, at du øver en forkert teknik eller på anden måde gør noget forkert og her skal der nok en lærer til men gider du overhovdet

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om jeg direkte er talentløs, men den store teknikker er jeg bestemt ikke. Det har ikke hindret mig i at have haft det p....sjovt i over 35 år med at spille trommer. Det har heller ikke forhindret, at rigtigt mange mennesker har synes at det var fedt at høre den musik, der kom ud af de sammenhænge jeg spillede i.

 

Selvfølgelig har jeg da øvet mig, og gør det stadig - også teknisk. Men jeg gider godt nok ikke ødelægge mit forhold til at lave musik ved at frustreres over de ting, jeg ikke kan. Det er da med at bruge de ting, du kan.

 

Dem jeg spiller med nu er meget glade for mig, og har valgt mig, fordi jeg spiller enkelt - og fordi jeg har stor erfaring i at lytte til helheden og give plads (det er jo let at give plads, når man alligevel ikke har noget at byde på, som kan stjæle billedet).

 

Mvh

Erik

 

PS. Jeg ved selvfølgelig godt, hvad LL RR LL RR LL RR LL RR LL RR er for noget. Har da også øvet det en del. God til det er jeg aldrig blevet. Men man sagtens lave musik uden.

 

Redigeret af erik frey
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Dagens bedste kommentar, Erik - hvilket ikke er første gang fra dig!

Kan følge dig 100 procent ... både med de 35 år og talentet (eller mangel derpå)!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

For det første: de andre har ret.. Teknik talent har intet med musikken at gøre som sådan.. Men mangel deroå kan begrænse dine muligheder for at udtrykke det du føler.. Når det er sagt så har ca 95% af de teknisk sublime trommeslagere jeg har hørt ikke haft megen musikalitet.. Simpelthen fordi de fortaber sig i teknik og glemmer musikken.

 

Når det er sagt: det bør være muligt med meget øver og en god lærer (det er sjældent de teknisk dygtige der kan lære dig det.. Er min erfaring..)

 

Min dobbeltslags hvivel er pt på ca 80% af mit bedste gennem tiderne men er dog ret ok.. Men jeg øvede FANDEME også i 5-6 år på den!.. HVER dag.. Det er det samme med den klassiske ruller.. Hængetom-gulvtom-bd i trioliseret høj hastighed.. SÅ cool når den sidder der.. De fleste kan ikk lave den ordentligt.. det krævee virkelig megen øven OG at du optsr dig selv så du kan høre om den sidder der.. Ja.. Optag.. Vurder dig seæv KRITISK.. Lyd kval er næsten lige meget.. Du kan sagtens høre om den "ruller" som den skal..

 

Dybest set.. Brug 90% af tiden på at spille musik.. 5% på at øve teknik.. 5% på at lære at få trommerne til at lyde ordentligt.. Så når man langt

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan sagtens være en glimrende musiker uden at være specielt teknisk begavet, se bare på Ringo! Spillede altid en sang, ikke et groove!

 

Talent er i øvrigt et opreklameret fænomen; jeg har efterhånden undervist børn og unge i mange år, og i sidste ende afhænger resultatet altid om hvor vidt de øver sig eller ej - og hvordan de øver sig!

Desuden er min fornemmelse at "talent" først og fremmest handler om selvtillid og selvværd: nogle unger kaster sig frygtløse over trommerne og fascineres, begejstres og suger alt til sig, mens andre nærmest er bange for at røre ved instrumentet, bange for at gøre noget forkert.

Hvis din selvforståelse er at du ikke er et teknisk talent, ja så bliver det naturligvis sådan. Jeg kan ikke se nogen grund til at dine hænder skulle være mere eller mindre veldisponerede for at lære teknik end alle mulige andres...

 

Men måske skulle du konsultere en underviser og få tingene afdramatiseret lidt. Og/eller købe Jojo Mayers første DVD - han formår i hvert fald at få tingene ned på jorden, hvis man da ser bort fra de mere avancerede teknikker.

 

Og så tro på det forstås!

Link til kommentar
Del på andre sites

En "ruller" er vel sådan - fra 7.10 til 7.30 - hvilket forøvrigt var første gang, jeg hørte en sådan ....
.... har øvet det lige siden - kan stadig ikke samme tempo som her:

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Man kan vel være nok så musisk og have masser af gode ideer, men uden den rette teknik/knowhow til selv at udføre det må man jo lade andre gøre det. Jeg mener seriøst at jeg er blevet en bedre musiker ved at lære teknik, for med teknikken er kommet en evne til at forstå musikken dybere og derfor få bedre ideer.

 

Hvis vi taler om, om man kan være talentløs, så ja det er muligt, men som erge skriver så kan man komme langt med hårdt arbejde, hvis ellers man arbejder på det rigtige på den rigtige måde.

 

Jeg tror ikke at nogen her er uenige i at man kan blive en bedre musiker ved at blive bedre teknisk. Den gamle hippie/punk-idé om at teknik står i vejen for al ægte indlevelse er vist afgået ved selvdød for mange år siden.

 

Omvendt vil jeg nu ikke lade andre gøre det, bare fordi jeg har begrænsede tekniske evner - det sætter bare grænser for hvad jeg kan, det er det hele. Kan jeg ikke lave polyrytmik i 15/16 i 237 bpm - så må jeg gøre noget andet.

 

Fik jeg klippet et ben ville jeg heller ikke holde op med at spille - bare spille på et andet set-up.

 

Som beskrevet af mange handler det vel dels om at blive ved med at øve og udfordre sig selv - og samtidig altid tage udgangspunkt i det man er god til, når man skal præstere. Og stå ved det med en vis stolthed.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft en del forskellige lærere i mit liv, og de fleste af dem har givet mig nogle fine ting med i bagagen, andre ting har selv fundet ud af.

 

Jeg bliver personlig tændt når jeg endelig får N forståelse for en sang/rytme som jeg har lyttet længe til uden at mestre. Det samme gælder teknik. Jeg har også været rigtig dårlig til dobbeltslag, men så begyndte jeg at øve dem på en måde som gav mening For mig. Jeg bruger meget sjældent dobbeltslag, men mig spil er blevet meget mere luftigt af det. Jeg er pt inde i en periode hvor jeg virkelig hat lyst til at lære noge stortrommeteknink (Jojo M's nye dvd) samt noget koordinationsøvelser i jazz. Sidstnævnte syntes jeg er virkelig svært og jeg er dårlig til det, men jeg bliver 0,5% bedre for hver gang jeg øver det, og det er fedt:).!!

 

Jeg tror at du skal inspireres lidt af en udfordrende teknik - måske ikke dobbeltslag, måske en paradidle eller 7- slags hvirvel. De er nemmere at bruge på sættet.

 

Hvis du bor på Sjælland vil jeg gerne vise dig lidt ting hvis det skulle være?

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt skrevet Rathje. Jeg har været meget inspireret af Jeff Porcaro dette har gjort mig til en taktfast drummer. Rent teknisk er jeg nok ikke verdens bedste, men jeg groover godt specielt når jeg spiller, rock, funk og shuffle beats & syntes selv at triolerne og hvivlerne ligger nogenlunde i skabet. Jeg bruger meget tiden på at få musikken ind i kroppen før den bliver kanaliseret ud af kroppen. Det vigtigste for mig er at jeg er tilfreds med min musikalske forståelse, og er med til at bidrage positivt til de orkestre jeg nu spiller i, med nye ting. Mine trommer skal altid lyde godt, og visuelt se godt ud. Jeg vil hellere være en groovemaister end en teknikker. Generelt: for mig handler det om at det er sjovt at spille musik, & hvis det ikke på et tidspunkt er det længere må jeg ligge stikkerne på hylden. ;-)Men jeg foretrækker stadig at være en musiker fremfor en teknikker på kedlerne.

 

Vh Per

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, det ser ud som om jeg ikke er helt håbløs.

 

Da jeg skrev at jeg har spillet trommer i 30 år, så er det faktisk ikke helt sandt. For 10 år siden fik jeg travlt med noget nyt og spændende - og jeg var simpelthen kørt ned i et "hul" ang. musik, så jeg solgte bare alt mit gear.

 

Men jeg gik stadig og trommede på alting og der gik ikke mere end et år, det var op til jul. Der var der sat et trommesæt op som kostede 1795.- ude i Bilka. Jeg satte mig op på scenen (som var to europaller) og brændte en trommesolo af efter bedste evne. Så var jeg pludseligt solgt igen. Fortalte min kone at det sæt ønskede jeg mig i julegave. Så var jeg jo ligesom "spillende" igen. Men fuck noget lort. alt hardware knækkede og blev skruet over gevind. Det endte med at det var svejset sammen.

 

Selv om jeg havde et lortesæt fra Bilka, så kunne jeg ikke la´ være med at gå ned og spile 3 kvarter efter aftensmaden.

 

Efter et par år skulle jeg i 4 sound og hente stikker - havde lige fået 10K tilbage i Skat.

 

Der stod en ny Yamaha el-tromme model der kostede 5800.- (det var DTX500) og jeg var helt solgt. I forhold til mit kina-sæt, lød det bare stygt godt. Det kom med hjem og fuck jeg spillede mange timer på det.. Især det at man nu meget nemt kunne blande musik (minus drums) og så mit trommespil.

 

Og så synes jeg faktisk jeg fik lidt forærende på el-trommerne. De gummipads der var på yamaha-sættet gjorde faktisk min "LL-RR-LL-RR" væsentligt bedre.

 

For 3 år siden købte jeg et Roland TD9KX2 og et "Kina-PA" fra Danguitar (det er faktisk okay). Så købte jeg også en Octapad og en SPD-SX

 

Det Roland har jeg dælme også spillet meget på. Faktisk har jeg aldrig øvet så meget som jeg gør nu. Og det er sjovt, jeg elsker mit el-sæt. Vil aldrig eje et akustisk igen.

 

Stadig 3 kvarter hver dag efter aftensmaden. 1. kvarter sidder jeg og øver et eller andet jeg god gad lære. I en halv time spiller jeg sammen med mit evigt veloplagte MP3-orkester.

 

Det er altså et eller andet der driver mig til trommerne. Jeg kan ikke leve uden at have mulighed for at spille på trommer.

 

Der var en som sagde at jeg nok ikke kan se formålet med LL RR. Det kan jeg godt. Og i perioder sidder jeg med en øvepad mens jeg ser fjernsyn og vi kan kun blive enige om at det hjælper, om end det går MEGET langsomt.

 

Jeg sidder på et kontor - ville ønske at jeg kunne have en dobbeltpedal under skrivebordet, så man kunne øve stortromme teknikker.

 

Som jeg skrev forleden så har jeg lige bestilt et Roland TD30KV. Har spillet så meget på det der står ude i 4sound, at jeg ved jeg bliver rigtig glad for det.

 

Kan også se der sidder flere "typer som jeg" - så jeg tror måske jeg skulle tage ud og finde mig et band og få prøvet af om jeg kan i virkeligheden.

Numre som "November Rain" "You can leave your hat on" "Hey Joe" "Purple Rain" oa. har jeg nok spillet tæt på 500 gange med mit MP3-orkester. Det kunne være sjovt at finde nogen der gad spille dem eller noget andet live.

Takker for inputs.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu