Ny Mixer!


Christian Dyreborg

Recommended Posts

Mener der er 12 sends på qu-16 (hvis man tæller L/R med)

 

Ja, men det gør man jo så normalt heller ikke! Når der tales om monitor-sends, så tænker jeg, at der skal være tale om pre-fader kontroller på hver enkelt kanal - altså kontroller, som virker uafhængigt af kanal-faderne. Der har den omtalte Soundcraft GB-2 højst 4. Den har 6 sends i alt: To som altid er post-fader (til effekter), to som altid er pre-fader (til monitor) og to som kan switches til enten pre- eller post-fade efter behov.

 

Selvfølgelig kan man godt i en snæver vending lave medhør gennem en subgruppe, men der kan man så ikke lave forskellige medhør (bortset fra at man selvfølgelig kan skrue mere eller mindre højt op for det samlede lydbillede på bussen) og man kan ikke lave medhøret uafhængigt af den lyd, som sendes ud af masteren til publikum i salen.

 

Hvor mange medhør-sends - altså rigtige pre-fader monitorsends - kan AH Qu-16-en konfigureres til?

 

Mvh

Erik

 

PS. Vi bruger en Soundcraft GB-2 16R i vores band. Det er en meget fleksibel mixer med vellydende pre-amps og gode equalizere. derudover er den valgt fordi den har direct-out på alle kanaler som kan køres pre-eq og pre-fader, således at man kan udtage et komplet og rent mix til lydkortet samtidig med at man afvikler koncert med FOH og op til 4 forskellige medhør.

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er nok rigtigt (efter at have kigget nærmere på den), for vi bruger kun 4 monitors (AUX 1-4, som er med XLR udgange) og 2 effekter (AUX 5-6, som er med jack udgange). AUX 1-2 må være de 2 post fadere- der kan man høre effekterne i monitorerne, nemlig.

Nåmmen jeg tilslutter mig umiddelbart i QU-koret når vi snakker features og betjening- har dog ikke A/B testet i forhold til lyd, men god jagt. Mener at 24 kanals modellen kan lidt mere

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender intet til QU-mixerne eller til andre digitale pulte for den sags skyld, så jeg kan ikke anbefale dem eller ikke-anbefale dem eller noget som helst. Men jeg har indgående kendskab til analoge pulte, og kan faktisk ikke komme i tanker om en eneste i en overkommelig prisklasse (lad os bare sige under 10.000 kr.), som har mere end 4 sends, som kan bruges til monitor - altså pre-fader sends. Dette gælder for Soundcraft, Midas og også analoge pulte fra A&H.

 

Jeg kunne forestille mig, at sends på en digital pult kan konfigureres mere eller mindre frit, så hvis kravet virkelig er 5 monitor-sends, så mener jeg, I bør tjekke forskellige digitale pulte ud.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er nok rigtigt (efter at have kigget nærmere på den), for vi bruger kun 4 monitors (AUX 1-4, som er med XLR udgange) og 2 effekter (AUX 5-6, som er med jack udgange). AUX 1-2 må være de 2 post fadere- der kan man høre effekterne i monitorerne, nemlig.

Nåmmen jeg tilslutter mig umiddelbart i QU-koret når vi snakker features og betjening- har dog ikke A/B testet i forhold til lyd, men god jagt. Mener at 24 kanals modellen kan lidt mere

 

Nej! Aux 1 og 2 er de to faste pre-fader sends på kanalerne, de som altså er forudberegnet til at fungere som monitor sends. Det er korrekt, at på masterdelen kan man route det, som kommer RETUR fra de sends, der laver effekter, videre til disse to sends. Dette er praktisk, da f.eks. en sanger gerne vil høre sin stemme i medhøret MED tilføjede effekter.

 

Der skal fortsat være 1 pre-fader send pr monitorbillede, man ønsker. Dvs. en kvintet, hvor hvert medlem skal have sin egen personligt indstillede monitor, kræver 5 pre-fader sends. Og dette krav er nok svært at opfylde på flertallet af analoge miksere. Jeg kan faktisk kun komme i tanker om deciderede monitor-mixerpulte, som kan dette. De er normalt konfigureret til at kunne lave et stereo-sidefill og 8 - 10 særskilte monitorbilleder - altså en slags master-bus og så 8 - 10 pre-fader sends. Næsten alle de klassiske pulte fra Amek, Allen og Heath, Soundcraft og hvad de nu hedder kunne fås i en sådan specialudgave.

 

Undersøg om ikke en digital pult kan konfigureres til det ønskede set-up. Eller tænk over, om ikke to orkestermedlemmer kan leve med samme lydbillede. Man kan jo sagtens have flere monitorhøjttalere eller in-ear sæt koblet på det samme send.

 

Mvh

Erik

 

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

"Nej! Aux 1 og 2 er de to faste pre-fader sends på kanalerne"- Og det har du helt ret i, nøjj hvor jeg klokker i det.....

Men er der så noget i vejen med at bruge alle 6 AUX'er til monitorsends- udover at post AUX'erne så er under indflydelse fra faderne, hvilket man jo så bare kan kompensere for?

Undskyld off topic!!

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

"Nej! Aux 1 og 2 er de to faste pre-fader sends på kanalerne"- Og det har du helt ret i, nøjj hvor jeg klokker i det.....

Men er der så noget i vejen med at bruge alle 6 AUX'er til monitorsends- udover at post AUX'erne så er under indflydelse fra faderne, hvilket man jo så bare kan kompensere for?

Undskyld off topic!!

 

Nej, det er der ikke noget i vejen med teknisk set, bortset fra at det er møgirriterende og besværligt at styre, da man jo normalt prioriterer, at kanalfaderne skal styre den lyd, som publikum hører, og at ændringer i forhold til publikum, så indvirker på de monitorer, som siddder på post-faderkanalerne.

 

Det er selvfølgelig mest et problem, hvis man har mixeren placeret i salen med en lydmand, som løbende ændrer på indstillingen af kanalfaderne. Hvis man har mixeren stående på scenen med en fast indstilling en gang for alle fra lydprøven, er det nærmest hip som hap.

 

Bortset derfra er det vel nødvendigt med i det mindste et post-fadersend til at forsyne en eller anden rumklang med signal.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Behringer X32 Compact

 

lyder ret godt, trods pris/mærke...

 

Highlights

  • Kompakt digital mixer med 40 indgange, 25-bus til studie og live
  • 16 MIDAS-designede, fuldt programmerbare mikrofon-preamps
  • 17 motoriserede 100 mm fadere der giver mulighed for hurtigt overblik og DAW kontrol
  • 8 XLR udgange, 6 ekstra linje ind/udgange, 2 hovedtelefon udgange og en talkback sektion med integreret eller ekstern mikrofon
  • Individuelle og dynamiske LCD Scribble Strips på alle kanaler og busser
  • 32 x 32 kanals audiointerface via USB 2,0, med DAW, standard HUI og Mackie Control protokol
  • iPad og iPhone apps til fjernbetjening
  • 7" farve TFT
  • Main LCR, 6 matrix busser og alle 16 mix busser hver med insert, 6-bånds parametrisk EQ og fuld dynamik behandling, plus 8 DCA og 6 mute grupper
  • Virtual FX rack med 8 true-stereo FX slots omfatter high-end simuleringer såsom Lexicon 480L og PCM70, EMT250 og Quantec QRS m.m.
  • 40-bit floating-point DSP med "ubegrænset" dynamisk område uden intern overbelastning og nær-nul latency (0,8 ms)
  • Stor scene management for nem håndtering af komplekse produktioner
  • 48-kanal digital Snake kompatibel via dual AES50 porte, med KLARK TEKNIK s SuperMAC netværksmuligheder
  • USB type A-stik til fil-lagring, presets og ukomprimerede stereo-optagelser
  • Enkel kanal-strip med direkte adgang til kontroller og grafisk brugergrænseflade
  • Bruger-definerbar kontrol sektion med oprettelse af genveje til foretrukne parametre
  • Tilslutningsmuligheder for P-16 Personal Monitoring System
  • Dimensioner 215 x 625 x 510 mm
  • Vægt 15.4 kg
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu