Kanter - Grader


jarl_1998

Recommended Posts

TEORETISK er fladere kanter lidt mere mellemtone prægede og lidt kortere i tonen..

 

Dvs 30 er fladest

 

Skarpere kanter giver mere skarpt klask i anslaget, og lidt mere top i lyden

 

60 grader er skarpest

 

Jeg skriver "teoretisk" fordi der er så utroligt mange andre faktorer der påvirker lyden så det er ikke altid ret hørbart

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

- Blandt andet har det betydning hvor bredt Apex, det helt vandrette stykke (eller næsten helt, men let rundede) stykke er. Jo bredere, des mere lyder det som fladere kanter.

Det betyder såvidt jeg kan vurdere mere end selve kantens gradantal. I princippet kan en 45 graders kant med bredt apex blive "mere mellemtone præget og lidt kortere i tonen" end en 30 graders med meget smal apex.


Det betyder også noget hvor rund ydersiden er - hvor meget anlæg der er mellem skind og kedel her.


Det er ret små forskelle, vi er ude i her - men også vigtige forskelle.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Og så er der de helt anderledes kanter - mit Orange har for eksempel runding på ydersiden, og INTET på indersiden. Bare lodret.

Det samme havde det sidste Capelle-sæt, der blev lavet, som jeg havde et halvt års tid.

Det giver en ret bred anlægsflade - og meget stejl (90 grader) vinkel derefter.

Ret død lyd - indtil den stemmes højt nok, så liver den pludseligt op og SYNGER, og får virkelig mahogni-kedlen med.


Så der er flere muligheder.


Jon


Link til kommentar
Del på andre sites

Men er generelt enig med Jon i at apex og den ydre del af kanten er mere betydende for lyden end gradtallet

 

Men nu vi nørder: jeg har med held kombineret 30 og 45 hvor øverste del er 30 og nederste del er 45.. Det giver en ikke for voldsom tone ved svage anslag, og kraftigere tone ved kraftige slag.. Det er kanter jeg bruger på min New Vintage serie.. Som jo sigter mod en vintage lyd men med mere power når man slår hårdt.

 

Som du kan forstå Oliver så ER det en videnskab og ikke engang en sæligt præcis én!.. For kanter betyder en del.. Men skind og stemning betyder endnu mere..og træ type, tykkelse, konstruktion, osv betyder også noget.. Det er svært at udpege den vigtigste del fordi alle elementer påvirker hinanden :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Det giver en ret bred anlægsflade - og meget stejl (90 grader) vinkel derefter.

 

Ret død lyd - indtil den stemmes højt nok, så liver den pludseligt op og SYNGER, og får virkelig mahogni-kedlen med.

 

 

Jon

 

 

 

Ved du hvad det skyldes? Min intuition vil umiddelbart sige at jo større kontaktflade, des mere kedel, uanset stemningen...

 

Selvfølgelig, hvis den er stemt så løst at skindet slipper kedlen, vil der ikke være meget sving i den, men det tvivler jeg på er tilfældet. Kan det være at at man skal have skindet op til kedlens egenfrekvens?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du får mere træ lyd.. Men 95% af lydstyrken kommer fra skindet!

 

Desuden: outer cut der er let afrundet (pencilled) som på feks Capelle gør at skindet ligger "til" i hele den krumme del af skindet og dermed "fastholdes det" og det kan ikke bevæge sig.. Bortset fra apex og ind.. Resultat: ret død lyd indtil en stemning er så høj at apex fungerer som svingnings "bro"..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ja, det lyder præcist som om det er dét, der sker.

Det er sjovt at se originale skind, der har siddet på sådan et i mange år - de har en helt anden rund bue i kanten end normale skind.


Jeg må spille på det Orange på et tidspunkt - der har bare være så mange andre fede sæt, og det ER altså meget orange at have stående i stuen....


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du får mere træ lyd.. Men 95% af lydstyrken kommer fra skindet!

 

Desuden: outer cut der er let afrundet (pencilled) som på feks Capelle gør at skindet ligger "til" i hele den krumme del af skindet og dermed "fastholdes det" og det kan ikke bevæge sig.. Bortset fra apex og ind.. Resultat: ret død lyd indtil en stemning er så høj at apex fungerer som svingnings "bro"..

Jeg tænkte nu mere på tone end volumen, men det gir fin mening at der er en energitærskel der skal overkommes for at kedlen svinger med frem for at dæmpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mjaaer

 

Altså det er mere det at du dæmper skindet meget når den buede del af skindet har fuld kontakt til kedlen..

 

Man kan sagtens få mere kedel lyd på anden måde.. Typisk ved at flytte apex indad.. Eller ved at bruge tykkere træ lag..

Ja selvfølgelig. Det var heller ikke ment som en skarp tærskel (som en diode), men mere at der skal være en hvis energi i svingningerne for at nok bliver overført til kedlen, til at det er hørbart :)

 

Det kan også tænkes at jeg overanalyserer betydningen af kontaktflade, men min fysikerhjerne studsede over at det lød på Jon som om der var et sweet-spot, hvor kedlen begyndte at synge med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ja, Henrik forstår det, som jeg forsøgte at udtrykke:

Ved lavere stemninger er det som om skindet vibrerer fra et sted inde på rundingen - og altså dæmpes af delvist at røre stykket ud til kedlen slipper skindet. Ved højere stemning trækkes skindet helt ned, og svinger derfor friere.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

DET er da ved, at være sygt - nørdet - med de kanter og grader.

 

Troede ikke I ville "hoppe på alt det skriveri igen", mener der tidligere er lavet tråde og historier om de kanter,...... som der kunne henvises til. :-)

 

 

..... tænkte bare på om Oliver Jarl ......har brug for / kan bruge alt det her til noget praktisk ?

 

Mvh. Jørgen

Redigeret af Dr.Mains
Link til kommentar
Del på andre sites

..... tænkte bare på om Oliver Jarl ......har brug for / kan bruge alt det her til noget praktisk ?

 

Det er strengt taget kun af praktisk interesse, hvis man selv ønsker at forsøge sig med at skære kanter. Ellers er det vel egentligt lettere bare at lytte til forskellige trommer og finde sin foretrukne klang - som jo så er bestemt af en helvedes masse faktorer, hvoraf kantvinklen indadtil i trommen i sig selv er en af de mindre vigtige.

 

De gange jeg har fræset kanter har de været 45 grader fordi 45 grader er et standard fræsejern. Indadtil i kedlen vel at mærke. Jeg har mest arbejdet med gamle sæt, og der er det egentligt vigtigere at få den rigtige runding udadtil på kedlen og en fornuftig overgang fra runding til apex.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der de helt anderledes kanter - mit Orange har for eksempel runding på ydersiden, og INTET på indersiden. Bare lodret.

 

Det samme havde det sidste Capelle-sæt, der blev lavet, som jeg havde et halvt års tid.

 

Det giver en ret bred anlægsflade - og meget stejl (90 grader) vinkel derefter.

 

Ret død lyd - indtil den stemmes højt nok, så liver den pludseligt op og SYNGER, og får virkelig mahogni-kedlen med.

 

 

Så der er flere muligheder.

 

 

Jon

 

 

 

 

Jon, ved du om det Orange jeg købte af dig har samme kanter? Jeg har slet ikke skiftet skind på dem endnu, og har derfor ikke tjekket det.

Det ville være spændende at lave et eksperiment hvor man isolerede kanterne som en lydfaktor...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nej, som det måske ses her, er de ikke sådan:

IMGP3211.JPG

 

Det sidste sæt Capelle lavede er i øvrigt til salg herinde - fantastisk håndværk, rundet yderkant, lodret inderkant:

IMGP4203.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu